Lapsen kokoa kommentoitiin aikuisten toimesta.
6-vuotias tyttäremme on aina ollut rotevampaa mallia. Tasaisesti kuitenkin aina kasvanut samaa linjaa eikä painoon ole puututtu neuvolan taholta mitenkään.
No tänään oltiin eräissä valmistujaisissa, joissa yksi puolituttu naisihminen tuli kyselemään kuulumisia ja lasten ikää ym. Kun lapsi kertoi olevansa 6-vuotias, tätsy yllättyneesti katsahti minuun ja ihmetteli ääneen kuinka isokokoinen lapsi on, ja totesi järkyttävän kliseen siitä miten ruoka-aikaan on ollut tyttö kotona. Tuntui pahalta, että lapsen kuullen sanoi noin. Miksi ihmiset on noin typeriä? En voi ymmärtää!
Kommentit (36)
Karmea täti!!! Sanoitko, että onkos rouva itse syönyt naapurienkin ruuat (hoitolaitoksessa)?
Mä en kestä noita pölvästejä. Samaa idiotismia kuin lasten kuullen päivitellä, että onkos teillä vain tyttöjä, niin kuin se olisi jokin ongelma.
No näitä riittää. Tästä syystä olen alkanut viime vuosina inhoamaan ihmisiä, kun tällaisia ilkeitä kommentoijia löytyy niin paljon. Aina keksivät jotain ilkeää möläytettävää, etenkin toisten lapsista. Ilkeää. Suuri toiveeni on, ettei tarvisi olla paljoakaan muiden ihmisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Karmea täti!!! Sanoitko, että onkos rouva itse syönyt naapurienkin ruuat (hoitolaitoksessa)?
Voi, olisinpa osannut siinä tilanteessa sanoa noin. En ole hyvä heittämään mitään nasevia kommentteja. Sanoin vain, että on ihan normaalin kokoinen, otin lasta kädestä ja menimme juttelemaan muille ihmisille, en osannut muuta siinä tilanteessa.
Ap
Älä välitä. Minä kuulen pienikokoisena naisena yhtenään kommenttia siitä, kuinka siro ja lyhyt olen. Aikuiset ihmiset jaksavat äimistellä tuota minulle. Pölvästejä riittää.
En koskaan kommentoi kenenkään ulkomuotoa. Itse olen ollut aina hoikka, mutta osa uudemmista tutuista on nähnyt minua vain raskaana ja vastasynnyttäneenä, jolloin kiloja on ollut vähän enemmän. Nyt pienillä ikäeroilla syntyneiden lasten jälkeen olen palannut ihan itsestään normaaliin aikuisiän painooni. Nämä sitten päivittelevät, että miten olen laihduttanut. Ja lähes loukkaantuvat, kun sanon, että olen vain palannut ihan itsestään normaalipainooni. Tällainen olen aina ollut. Edes hoikkuuden päivittely ei ole kivaa! Myös sitä kuulee paljon, että tuollainen minäkin olin nuorena, vaan enpä enää.
Pönttöjä riittää. Jos kerran terveydenhoidossa ei ole otettu kantaa niin tyttö on ihan ok. Ihmiset ovat erilaisia rakenteeltaan olematta ylipainoisia tms. Olisit sanonut että rouva ei itse näemmä ole ollut kotona silloin kun heillä on opetettu käytöstapoja.
Olisit vastannut että rouva ei tainnut olla kotona ailloin kuin hyviä käytöstapoja opetettiin.
Mistä toimesta? Lastensuojelusta?
En ymmärrä tätä toimesta kapulakielen virheellistä käyttöä. Se on käännetty englannista by somebody. Suomeksi toimi on työ tai virka.
Minä näin enoni ensimmäistä kertaa vuosiin muutama viikko sitten. Tasan ensimmäiset sanat mitä hän minulle sanoo on "miten sä oot noin hoikassa kunnossa". En voi tajuta tätä ihmisten tahdittomuutta että pitää toisten kokoa lähteä kommentoimaan. Ja helvettiäkö tuohonkin toteamaan. Totuus "sairastuin yleiseen ahdistuneisuushäiriöön ja melkein syömishäiriöönkin niin ei oo paljon ruoka maistunut" olis ollut mukava kevennys niihinkin sukujuhliin.
Paljonko tyttö painaa..? Mun 6v ens syksyn eskarilainen normaalikokoinen on 118-119cm/20kg.
Hyvä että puolustit tyttöä! Lapsi tuskin jää muistelemaan tuota hirveästi, koska kerroit että hänessä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tyttö painaa..? Mun 6v ens syksyn eskarilainen normaalikokoinen on 118-119cm/20kg.
Kyseinen puolituttu naisihminen taisi löytyä.
Näitä riittää. Oma, jo lähes aikuinen poikani on pitkä (alle 2m kuitenkin) ja sitäkös sitten päivitellään jatkuvasti, todella kyllästymiseen asti. Varsinkin sukujuhlat ovat hänelle aika kiusallisia, kun jokainen vuorollaan päivittelee "Oho, oletpas sinä pitkä" "Jestas, en muistanutkaan kuinka pitkä olet" jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
6-vuotias tyttäremme on aina ollut rotevampaa mallia. Tasaisesti kuitenkin aina kasvanut samaa linjaa eikä painoon ole puututtu neuvolan taholta mitenkään.
No tänään oltiin eräissä valmistujaisissa, joissa yksi puolituttu naisihminen tuli kyselemään kuulumisia ja lasten ikää ym. Kun lapsi kertoi olevansa 6-vuotias, tätsy yllättyneesti katsahti minuun ja ihmetteli ääneen kuinka isokokoinen lapsi on, ja totesi järkyttävän kliseen siitä miten ruoka-aikaan on ollut tyttö kotona. Tuntui pahalta, että lapsen kuullen sanoi noin. Miksi ihmiset on noin typeriä? En voi ymmärtää!
Samaa kysyn minä aika usein: miksi ihmiset ovat niin juntteja? Mikä erityinen arvo on sillä, että ei ole käytöstapoja, ei tilanteentajua, ei kykyä ottaa muita huomioon?
Tässä kohtaa on ihan sama onko tyttösi ylipainoinen vai ei – "rotevampaa mallia" on aika venyvä käsite. Kyse ei ole siitä, vaan naisen käytöksestä. Saat ehkä itsellesi kitkerää hupia miettimällä, että jos nainen käyttäytyy noin oikeassa elämässä ja silmäkkäin, millainen sika hän olisikaan kirjoittaessaan anonyymina Vauvalle! :)
Minulle on ihmetelty kuinka voin olla näin lyhyt, lyhyempi kuin kysyjän pikkusisko. Olen 153 cm.
Vieläkin harmittaa kun en sanonut että mieluummin olen tämmöinen kuin itse ihmettelijä,n.180 senttinen
romuluinen ja roteva naisihminen... Aina kun tavattiin sama ivansekainen ihmettely!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tähän liittyy? Minulla on lähipiirissä oikeasti lihava lapsi tai nyt nuori. En ikinä kommentoi tai vihjaakaan asiaan mitenkään, koska
- oikeasti lihavan lapsen kohdalla kaikki ovat varmasti tietoisia asiasta.
- lihavuutta ei mitenkään vähennä sivullisten kommentointi.
- oikeasti lihava joutuu kohtaamaan ääliöiden kommentointia joka tapauksessa.
- huono itsetunto ja pahamieli pahentavat vain tilannetta, mikäli syömisen taustalla ovat henkiset syyt.
- minulla on käytöstapoja, en muutenkaan kommentoi kuin positiivisina pitämiäni asioita.
Sama pätee varmasti myös hieman tukeviin lapsiin, jotka viimeistään murrosiässä ovat hyvin tietoisia jokaisesta grammastaan.
Olipas typerä puolituttu. Mun kokoa on kommentoitu aina. Saman ikäinen serkkuni oli aina se, joka oli nätti. Minä iso ja roteva. Enkä ole lapsena edes kovin iso ollut, joskaan en hentoinen kuten serkkuni.
Noita kommentteja löytyy joka asiasta. Mulla kaksi poikaa, toinen tummatukkainen, toinen pellavapää. Joku anopin tuttu alkoi kovaan ääneen päivittelemään asiaa, jatkoi pitkän aikaa "miten voi olla, onpas kummallista". Hyvä ettei suoraan syyttänyt, että oon toisen lapsen käynyt tekaisemassa jonkun muun kuin mieheni kanssa. Lopetti kun mies tokaisi hänelle, että hän on tumma ja siskonsa blondi, eikä frouvan omatkaan lapset ole keskenään identtisiä.
Niinpä...