Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vauvojen äidit jaksavat ilman unta?

Vierailija
03.06.2017 |

Mietiskelen tässä, voiko tähän kuolla? Voiko tästä kehkeytyä jokin vakava sairaus? Näin esimerkkinä: viime yönä sain kaksi tunnin pätkää unta alkuyöstä ja yhden 1,5 tunnin pituisen pätkän aamulla. Aivoissani ei tunnu liikkuvan tällä hetkellä mitään ja nukahtaminen päiväunillekaan ei ole onnistunut, sillä käyn aivan ylikierroksilla. Sydän pamppaa ja korvissa humisee.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks lapsella isää? Jollei, palkkaa sillointällöin lapsenvahti ja nuku. Jos lapsi yöllä itkee, älä nous vaan rapsuttele vatsasta niin useimmin nukahtaa uudelleen.

Mulla on neljä ja kovasti ihmettelen tätä nukkumisongelmaa. Löysää vähän.

Vierailija
2/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osallistuu vauvan hoitoon ja mie saan nukkua päikkärit tai näin viikonloppuna aamulla pidempään. Muuten en jaksais. Vauva nukkuu yöt 1,5-2,5,h pätkissä ja päivällä vaan puolen tunnin pätkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa kuolemaa tekevän koiran kanssa. Ulkona täytyi juosta 6-8 kertaa yössä. Luulin sekoavani mutta niin siitä vaan selvittiin. Vanha rouva nyt taivaassa ja häntä lämmöllä muistelen.

Mutta itse asiaan, se univaje on ihan kamalaa. Minusta luultiin kaupassa että olen humalassa kun kävin tunnin yöunien jälkeen ostoksilla...

Tsemppiä!

Vierailija
4/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies osallistuu vauvan hoitoon ja mie saan nukkua päikkärit tai näin viikonloppuna aamulla pidempään. Muuten en jaksais. Vauva nukkuu yöt 1,5-2,5,h pätkissä ja päivällä vaan puolen tunnin pätkiä.

Mitä yapahtuu kun vauva yöllä herää? Kitiseekö vai huutaako suoraa huutoa? Mitä sä silloin teet?

Vierailija
5/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä miten joku vauvan äiti voi joutua olemaan ilman unta? Lapsihan esimerkiksi ainakin toivottavasti syö rintaa. Mieluiten noin tunnin kerrallaan. Se aika kannattaa AINA käyttää nukkumiseen. Ei siis koskaan imetystä ilman sänkyä ja unta. Myös yöllä vauva koko ajan vieressä ja tissille tarvittaessa. Onhan niitä toksi mahavivaisia vauvojakin, joilla tämä ei toimi.  Heidät pitää nukuttaa vaunuissa mahallaan. Jos se ei toimi tai vanhemmat hysteerikkoja jotka pelkäävät kätkytkuolemaan, niin sitten sitterissä puoliksi pystyasennossa. Kunpaakin vempelettä pystyy hytkyttämään sängystä tai sohvalta ilman että tarvii oikeasti edes herätä.

Mahdolliset isommat lapsetkaan eivät tule ongelmaksi, kun heidät sulkee aina lastenhuoneeseen imetysten/unien ajaksi. Oppivat kyllä olemaan siellä ihmisiksi kun heti taaperosta opettaa.

Vierailija
6/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks lapsella isää? Jollei, palkkaa sillointällöin lapsenvahti ja nuku. Jos lapsi yöllä itkee, älä nous vaan rapsuttele vatsasta niin useimmin nukahtaa uudelleen.

Valitettavasti meillä ei rapsuttelut auta, mutta kiitos kuitenkin neuvoista.aapee

Vierailija
7/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meillä ei rapsuttelut auta, mutta kiitos kuitenkin neuvoista.aapee

No avaa vähän, mitä tapahtuu kun yöllä herää?

Vierailija
8/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin huonouninen vauva, niin ei auta kuin järjestää hoitoapua, jos ei jaksa. 

Vaikka kuinka raa´alta tuntuisi jättää pieni hoitoon toiselle, niin se on vain pakko. Pienempi paha se on lapselle kuin huulluuden rajamailla hoippuva äiti. 

Itselläni on ollut melko helpot vauvat ja olen jaksanut hyvin. Toki vauva-aikana varmaan kaikilla on ainakin pientä univajetta. 

Vierailija
9/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kovin huonouninen vauva, niin ei auta kuin järjestää hoitoapua, jos ei jaksa. 

Vaikka kuinka raa´alta tuntuisi jättää pieni hoitoon toiselle, niin se on vain pakko. Pienempi paha se on lapselle kuin huulluuden rajamailla hoippuva äiti. 

Itselläni on ollut melko helpot vauvat ja olen jaksanut hyvin. Toki vauva-aikana varmaan kaikilla on ainakin pientä univajetta. 

Meillä oli naapurin lukiolainen päivisin kotona ja sain nukkua parin tunnin päikkärit. Vieras muuttuu tutuksi, kun usein tapaa.

Vierailija
10/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samaa kuolemaa tekevän koiran kanssa. Ulkona täytyi juosta 6-8 kertaa yössä. Luulin sekoavani mutta niin siitä vaan selvittiin. Vanha rouva nyt taivaassa ja häntä lämmöllä muistelen.

Mutta itse asiaan, se univaje on ihan kamalaa. Minusta luultiin kaupassa että olen humalassa kun kävin tunnin yöunien jälkeen ostoksilla...

Tsemppiä!

Tässä vaiheessa on ihan oma valinta kiduttaa itseään ja koiraa. Koiran voi viedä piikille ja olla armollinen koiravanhusta kohtaan. 

Käsittämätön vertaus. 

Vierailija
11/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen voi unettomuuteen kuolla, mutta sinähän nukut; pätkissä.

Ajan kanssa helpottaa. Meillä vauvavuosi oli hyvinkin pirstaleinen öiden suhteen. Päivisin en silloin osannut/raaskimut nukkua. Oma krooninen sairauskin vielä väsytti.

Hiljalleen lapsen uni pätkät piteni, mutta kaikenlaista vaihetta tuli mikä öitä häiritsi. Milloin hampaat, flunssat, uudet asiat, eroahdistukset jne. Viimein siinä + 2v alkoi olemaan oikeat hyvät yöt.

Sen minkä vauvavuodesta opin, on että väsymyksestä huolimatta voi olla ja elää. Lapsettomana kun jonnekin lähti niin piti olla levännyt ja virkeä. Töiden jälkeen ei jaksanut edes terassille mennä kun oli niin väsynyt. Sitten kun tuli lapsi niin sitä vaan lähti vaikka kilon silmäpussien kera jos sattui sellaiseen pääsemään. Ei haitannut vuoden aikana kerääntyneet univelat yhtään :)

Vierailija
12/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitä vaan selviää kun on pakko, mutta eniten auttoi kun mies antoi välillä aamuisin nukkua.

Meille perhepeti oli paras ratkaisu, mutta jokainen äiti itse tietää miten nukkuu parhaiten.

Yrität vaan ajatella, että tulee vielä yö jolloin saat nukuttua. Jos miestä ei ole kuvioissa, niin onko sinulla lähipiirissä ketään joka on vauvallekin tuttu? Jos saisit silloin tällöin jonkun yökylään, niin että hän voisi ottaa vauvan sitten aamulla vaikka hoidettavaksi ja sinä nukkuisit aamun rauhassa?

Aina näihin tulee joku sanomaan että anna vauva hoitoon jne mutta helpommin se on sanottu kuin tehty, sitä ei välttämättä halua olla yötä erossa ja vauva voi vierastaa pahasti. Sillä mietin että tuollainen aamuhoito voi olla lempeä aloitus ottaa vastaan apua.

Vierailija
13/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kattoo välillä vauvan perään ja opettele nukkumaan silloin kun vauvakin nukkuu. Pyydä ystäväsiä vaikka menemään tunniksi vauvan kanssa ulos. Tai jotakuta muuta

Vierailija
14/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei nuku? Huutaa? Ei rauhoitu millään?

Vierailija
15/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yapahtuu kun vauva yöllä herää? Kitiseekö vai huutaako suoraa huutoa? Mitä sä silloin teet?

Ääntelee ja liikehtii. Nukkuu vieressä joten herään kun vauvakin. Pääsääntöisesti imetän. Joudun siirtymään aina viereiseen huoneeseen kun kyljellään ei onnistu. Viime yönä myös mies heräs ja antoi pullosta omaa maitoa niin mie sain nukkua yhden pidemmän pätkän.

Vierailija
16/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä teitä ymmärtämättömiä näihin ketjuihin tulee? Miten luulette taivastelunne auttavan AP:ta?

Meillä oli samanlainen tilanne esikoisen kanssa, vaikka olimme miehen kanssa ensimmäiset kuukaudet molemmat kotona. Lapsella oli kivulias rakenteellinen refluksi, joka aiheutti mm. jatkuvaa huutoitkua ja todella levottomia unia. Ensimmäiset kuukaudet kannoimme häntä kantorepussa pystyasennossa päivät yöt. Vuorottelemalla me vanhemmat saimme edes vähän unta, lyhyissä pätkissä, mutta kuitenkin. Mietin usein, että voiko tällaisesta selvitä hengissä. Näköjään voi!

Muutama vinkki AP:lle. Ensinnäkin, pyydä apua! Keneltä tahansa. Neuvolasta, ystäviltä, sukulaisilta. Pyydä joku kantamaan/ lenkittämään vauvaa parin-kolmen tunnin ajan ja mene itse jonnekin ihan muualle siksi aikaa. Vauva kyllä pärjää sen aikaa, mutta sinulle voi käydä todella huonosti ilman unta. Ota kaikki apu vastaan hyvällä omatunnolla! Se on vain pieni hetki auttajan elämässä eikä kuormita häntä kovinkaan paljon, joten ei kannata arastella avun pyytämisessä.

Toiseksi: kokeile apuvälineitä. Kantoreppu tai -liina, hyvät rattaat, koliikkikeinu tai riippukeinu ja monet muut tarvikkeet voivat pidentää vauvan ja siten myös sinun unta. Näitä kaikkia ei tarvitse edes ostaa omaksi vaan niitä voi lainata eri paikoista tai läheisiltä.

Kolmanneksi: puhu nukahtamisvaikeuksistasi lääkärille tai yritä korjata asia itse. Imettäessäkin voi käyttää monia nukahtamisessa auttavia valmisteita. Hanki kunnon pimennysverhot ja kuulosuojaimet. Käytä kaikki ylimääräinen aika nukkumiseen, sillä univaje ja uniongelmat korjautuvat vain nukkumalla.

Hurjasti voimia sinulle! Toivottavasti saat apua jostain ja tilanteenne paranee pian.

Vierailija
17/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei nuku? Huutaa? Ei rauhoitu millään?

Lapsi nukkuu pätkissä. Herääminen ei ole vaarallista eikä siihen välttämättä pidä edes reagoida, kunhan tauhoittelee esim kuuri vatsasta rapsuttelemalla.

Mun kaveri nousi aina ylös, laittoi valot päälle, syötti lasta ja varmisti täten, että oli totaalisen hereillä.

Meillä on aina otettu vauvansänky ihan oman viereen ja rapsuteltu vatsasta jolloin ei herää kokonaan ja nukahtaa uudelleen. Hyvin nopeasti piteni yhtäjaksoiset unet.

Kannattaa kokeilla erilaisia kenoja. Yksi on opetteluvaiheessa tuo päivällä nukkuminen vaikka just niin, että joku on siellä katsomassa, että vauvalla on kaikki hyvin.

Vauva ei kuole siihen, että se kitisee yöllä. Eikä siihen, että joku muu vähän katsoo perään silloin tällöin kun mutsi lepää.

Vierailija
18/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle varmasti emotionaalisesti miellyttävin vaihtoehto olisi, että pyytäisit jonkun luoksesi vaikka kerran viikossa auttamaan, sitten kun vauva ous tututunut niin voisit antaa sen toisen auttaa yöllä niin että tuo sinulle vauvan kun vauva selvästi äiti tarvitsee. Tai sitten juurikin aamulla leikkisi vauvan kanssa ja sinä nukkuisit rauhassa.

Jos isää ei ole auttamassa,niin olisi hyvä yksi luottohenkilö tehdä vauvalle kunnolla ajan kanssa tutuksi, jotta saisit apua mutta vauva ei silti joutuisi vieraan hoitoon.

Vierailija
19/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääntelee ja liikehtii. Nukkuu vieressä joten herään kun vauvakin. Pääsääntöisesti imetän. Joudun siirtymään aina viereiseen huoneeseen kun kyljellään ei onnistu. Viime yönä myös mies heräs ja antoi pullosta omaa maitoa niin mie sain nukkua yhden pidemmän pätkän.

Ei siis huuda. Älä syötä. Hyräile ja jatka unia. Syöttäminen on varma tapa saada totaalihereille, älä siis syötä.

Vierailija
20/27 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen aikana (meillä ekat puoli vuotta) vauva nukkui vieressäni. Aina oli tissi valmiina, kun halusi ja minä sain nukkua. Heräsin vaan siihen, kun vauva hamusi tissiä. Annoin tissin suuhun ja nukahdin. Jossain vaiheessa vauva oli saanut vatsansa täyteen ja heittänyt tissistä irti ja jatkanut hänkin uniaan. Tämä järjestely takasi suht virkeän äidin. Esikoista nousin aina sohvalle öisin imettämään, en tajua kuinka olen jaksanut🙄 Nyt 'vauva' 1v. 3kk, edelleen syö öisin kerran pulloa, mutta se on onneksi vaan sellainen 5min hereilläpyrähdys ja sitten jatketaan molemmat unia. Tsemppiä! Kyllä se nukkuminen paranee ja unipätkät pitenevät, kun vauva kasvaa 🙏