Voiko peruskoulusta keskiarvolla 6 päässyt olla älykäs?
Kommentit (15)
Olen opettaja ja uskoisin että on mahdollista olla älykäs kutosen keskiarvolla. Mutta silloin täytyy olla myös pahasti käytöshäiriöinen. En tarkoita välttämättä mitään synnynnäistä käytöshäiriötä, vaan sitä, että oppilaan sukset koulumaailman kanssa ovat totaalisesti ristissä. Älykkään oppilaan nimittäin tulee lähes tietoisesti haluta kutosia saadakseen niitä. Eli pitää keskittyä häiriökäytökseen opiskelun sijaan. Loppuelämässään voi silti pärjätä älynsä mukaisesti. Ellei ryhdy rikolliseksi.
Voi jos keskiarvo johtuu esim. ADHD:n takia eikä sitä ole tutkittu lapsuudessa.
Poikkeuksellisesti ehkä mutta pääasiallisesti ei
Ei jos oikeasti yrittää. Tottakai voi olla vaikka kuinka älykäs ja saada nelosia jos ei yritä.
Minä itse. Käyttäydyin kehnosti, en tehnyt läksyjä, en keskittynyt tunneilla ja lintsasin paljon. Koskaan en kokeista saanut 8 1/2 huonompaa numeroa missään aineessa.
Turhautunut ja traumatisoitunut nuori. Nyt aikuisiällä lääketieteen kandidaatti.
Uskon, että voi olla. Teini-ikä on joillekkin todella haastavaa aikaa. Kavereilla on tosi iso merkitys. Jos kaverit lintsaa tai häiriköi tunneilla ja lähtee siihen mukaan, vaikka olisi pienellä tsempillä resursseja parempiin numeroihin.
Tunnen ihmisiä, joilla ei koulu sujunut. Ovat mielestäni ihan fiksuja. Monet ovat perustaneet oman yrityksen. Ehkä juuri siksi, kun ei ole koulutodistuksia esittää. Mutta onhan sitten nämä "elämänkoululaiset"
Esim. kiusaaminen voi ajaa alisuoriutumaan.
Voi. Esim. mieheni. Nykyään professori
6,5 oli päästötodistuksen keskiarvo ja mensan testien mukaan olen selvästi keskimääräistä älykkäämpi top 10%. Lukeminen ja kirjoittaminen oli lapsena hyvin vaikeaa ja sillä koko koulunkäynti tökki. Läksyt jäi tekemättä ja kokeisiin lukematta. Olin myös loppuvuodesta syntynyt ja kehityksessä muutenkin oman ikäisiä jäljessä.