Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ulkomaille tosta vaan muutetaan?

Vierailija
03.06.2017 |

Tomi Björk muutti Ausseihin, ihanko sinne noin vaan pääsee? Se joku pinup-missi joka Ausseissa myös asuu, taitaa olla avioliiton kautta sinne muuttanut?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muuttanut EU-maahan ihan tuosta noin vaan, ilman etukäteen hankittua työ- tai opiskelupaikkaa tai asuntoa, vaikkei sellaista usein suositellakaan. EU-maahan on tietysti paljon yksinkertaisempaa kuin muuttaminen sellaiseen maahan, missä on tiukempi seula. EU-maassa on aika yksinkertaista hankkia esim. ulkomaalais- tai veronumero, mutta yllätyksiä mahtuu silti aina mukaan. Esim. pankkitilin aukaiseminen ei välttämättä olekaan ihan helppoa, jos on esim. vain opiskelija eikä ole paikallista työsopimusta, mutta neuvottelemalla ja etsimällä vaihtoehtoja yleensa onnistuu.

Nuorena ja vapaana on muuttaminen "tuosta noin vain" helpompaa, itse tein kuitenkin noin vain muuttamisesta huolimatta taustatyön kotosalla Suomessa netissä ja säästin vähän jemmarahaa, sitten vaan ostin lipun ja lähdin. Paikan päällä ensin halvan hotellin kautta alivuokralaiseksi soittelemalla paikallislehden ilmoituksiin ja siitä sitten rakentamaan elämää pala kerrallaan, opiskelupaikka, työpaikka jne.

Kyllähän se vaatii säästöpossun ohella myös paksua nahkaa ja rohkeutta sekä reippautta alkaa tuosta noin vain vaikkapa nyt soittelemaan asuntojen perään vieraassa maassa ja vieraalla kielellä, joka ei edes ollut omalla kohdallani englanti, tai vaikka kyselemään pankissa mahdollisuutta avata tiliä. Ei kaikilla ole tuohon kanttia, sen tiedän.

Vierailija
22/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu maasta. EU:n sisällä muutat ihan vain ilmoittamalla. Australiaankin saa tiettyjen alojen työntekijät työluvan todella helposti. Opiskelemaan pääsee noin vain minne tahansa, myös Australiaan tai Yhdysvaltoihin. Tai toki siis opiskelupaikoista on kova kilpailu, mutta kansalaisuudella ei siinä ole mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katot netistä jonkun kivan työpaikan. Haet sitä ja kun tulet valituksi niin firma järjestää muutot ja uuden asunnon.

Iisii.

Vierailija
24/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa sen maan säännöt johon on muuttamassa, koska jopa EU maissa on eri säännöt. Olen asunut kuudessa EU maassa eikä missään ole tullut vastaan ongelmia jos on työpaikka.

Vierailija
25/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltoihin saa viisumin varmaan kaikista helpoimmin juurikin rahalla eli investor visa.

Green cardia hakiessa Suomalaisten käsittelyajat lasketaan kuukausissa, kun Intialaisella menee helposti 15+ vuotta green card hakemuksen käsittelyssä.

Vierailija
26/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn saanti voi olla se hankalin juttu, vai pitäisikö sitten olla jotain yritystoimintaa??

Vierailija
27/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeksi rahaa niin eihän se ole mikään isokaan juttu.

Niin, rahallahan saa viisumin? Öh.

Kyllä raha tekee senkin hakemisesta helpompaa. Ei tietenkään mikään pikkusumma, mutta jos on rahaa käytettävissä, niin on olemassa erilaisia firmoja, mm. lakiasiain toimistot, jotka auttavat mielellään paperisodassa. Jos tulijan varallisuus on miljoonia, niin varsin helposti pääsee useimpiin maihin asettumaan.

Tietysti sitten on poikkeuksellisia maita, joihin ei noin vain mennä, mutta jenkit, aussit, uusi-seelanti, brittiensaaret, kanada jne. eivät ole vaikeita päästä kun vain on varallisuutta.

Samoin korkeakoulutodistuksesta ja jos on sukulaisia maassa on apua pidemmän oleskeluluvan ja työluvan saannissa, jotka sitten ovat perusteita viisumille niin että voi asettua maahan ja työelämään siellä. 

t. Yksi joka on lähtenyt tuosta vain töihin ulkomaille. Työskentelin vuosia jenkkifirmalla ja noin vuosikymmen sitten palasin Suomeen töihin. Sukulaisista ei ollut omalla kohdallani apua, koska  naapurimaassa, mutta asiantuntijana minun asettumistani auttoi suuresti konsulttifirma joka järjesti kaiken minulle todella niin helposti, ettei itseni tarvinnut muuta kuin pariin paperiin nimeni laittaa kun tein sopimuksen.

Vierailija
28/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeksi rahaa niin eihän se ole mikään isokaan juttu.

Niin, rahallahan saa viisumin? Öh.

Kyllä raha tekee senkin hakemisesta helpompaa. Ei tietenkään mikään pikkusumma, mutta jos on rahaa käytettävissä, niin on olemassa erilaisia firmoja, mm. lakiasiain toimistot, jotka auttavat mielellään paperisodassa. Jos tulijan varallisuus on miljoonia, niin varsin helposti pääsee useimpiin maihin asettumaan.

Tietysti sitten on poikkeuksellisia maita, joihin ei noin vain mennä, mutta jenkit, aussit, uusi-seelanti, brittiensaaret, kanada jne. eivät ole vaikeita päästä kun vain on varallisuutta.

Samoin korkeakoulutodistuksesta ja jos on sukulaisia maassa on apua pidemmän oleskeluluvan ja työluvan saannissa, jotka sitten ovat perusteita viisumille niin että voi asettua maahan ja työelämään siellä. 

t. Yksi joka on lähtenyt tuosta vain töihin ulkomaille. Työskentelin vuosia jenkkifirmalla ja noin vuosikymmen sitten palasin Suomeen töihin. Sukulaisista ei ollut omalla kohdallani apua, koska  naapurimaassa, mutta asiantuntijana minun asettumistani auttoi suuresti konsulttifirma joka järjesti kaiken minulle todella niin helposti, ettei itseni tarvinnut muuta kuin pariin paperiin nimeni laittaa kun tein sopimuksen.

On myös valtava määrä erilaisia järjestöjä, joissa voi tehdä vapaaehtoistyötä. Miltei mihin tahansa maahan pääsisi tästä näin vain jos olisi pistää joku 30-40 000 e siihen. Ja olla vuoden. Joutuu tietenkin maksamaan sen olemisensa ja matkansa - siihen tarvitsee tuon rahan, mutta saa olla pidempään kuin turistiviisumilla.   Siinä ajassa ehtisikin jo vaikka löytää sen oikean työpaikan tai vaikka mennä naimisiin ja saada pysyvä oleskelulupa.

Rahalla voi perustaa yrityksen (tuo alun ravintolaesimerkki); hyvin harvat maat sanoo ei, kun menet sinne rahan kanssa. Suurin estehän usein on, että et elättäisi itseäsi - jos tuot varallisuutta, otetaan vastaan.

Vierailija
29/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu maasta. EU:n sisällä muutat ihan vain ilmoittamalla. Australiaankin saa tiettyjen alojen työntekijät työluvan todella helposti. Opiskelemaan pääsee noin vain minne tahansa, myös Australiaan tai Yhdysvaltoihin. Tai toki siis opiskelupaikoista on kova kilpailu, mutta kansalaisuudella ei siinä ole mitään merkitystä.

Mm. Belgiaan esim. ei onnistu näin. On eroja, kuten tuossa 6. EU-maassa ollut sanoi myös. Espanja ja Irlanti helppoja, mutta Belgiassa ei tarvinnut työlupaa (EU-sopimus), mutta tarvitsi luvan työskennellä ja se olikin monimutkaisempi juttu. Piti myös todistaa kuitein, että on rahaa olla siellä.

Vierailija
30/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on paljon reteempää tokaista että muutinpahan vaan, kun mieleen tuli. Ihan tylsää kertoa niistä kaikista valmisteluista yms. mitä se muutto vaatii. Sillain minä ainakin kerron seuraavasta muutostani facebookista; että muutinpa tossa huvikseni. Kun sain idean, niin sit vaan muutin. En tasan kerro lainaneuvotteluista pankin kanssa, asunnon metsästyksestä, muuttofirman kanssa sopimisista, pakkaamisesta.

Otan selfien uudessa asunnossa ja capturoin hetken tyyliin "Shoppasin asunnon. Sopii mun sukkien kaa!"

Vierailija
31/32 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. Belgiaan esim. ei onnistu näin. On eroja, kuten tuossa 6. EU-maassa ollut sanoi myös. Espanja ja Irlanti helppoja, mutta Belgiassa ei tarvinnut työlupaa (EU-sopimus), mutta tarvitsi luvan työskennellä ja se olikin monimutkaisempi juttu. Piti myös todistaa kuitein, että on rahaa olla siellä.

Oikeastiko? Olen asunut kolmessa EU-maassa Suomen lisäksi ja kyllä kaikissa riitti ihan vain ilmoituksen teko. Nykyäänhän saa työnhakijanakin olla EU-maissa, oliko se nyt kolme kuukautta.

Vierailija
32/32 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? Olen asunut kolmessa EU-maassa Suomen lisäksi ja kyllä kaikissa riitti ihan vain ilmoituksen teko. Nykyäänhän saa työnhakijanakin olla EU-maissa, oliko se nyt kolme kuukautta.

Ne rajoittaa mm. opiskelijastatuksella maahan tulevien työoikeuksia - olisin sen saanut, mutta aika loppui byrokratiassa. Paluu Suomeen oli sitten jo muutaman kk päästä.  Olisi pitänyt  älytä hakea ennen Belgiaan menoa, mutta EU-kansalaisena kuvittelin, että voin marssia kuten olin marssinut Irlantiin ja Espanjaan, jossa ei ollut mitään muodollisuuksia. Belgiassa piti myös todistaa kuitein, että minulla on rahaa tilillä olla se opiskelijavaihtoaika siellä. Espanjassa (2 kk)  ja Irlannissa (12 kk) olin ihan hanttihommissa töissä ja mitään varallisuustodisteluita ym. ei tarvinnut tehdä.