Eikö teitä pelota terveydenhoidon siirto valtiolta yksityisille?
http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237887-kilpailuviranomainen-lahti…
Caruna ja sähköverkot, Digita, mitä näitä muita nyt on. Tuntuu siltä että yksityistäminen on lähtökohtaisesti surkea idea. Mutta kokoomuksen ja keskustan kannatus on huipussaan.
Kommentit (27)
Kyllä mua väähn ihmetyttää tää koko sote-uudistus. Mitä se meinaa mulle? En käytä julkista terveydenhuoltoa, koska vituttaa ne jonot ja on työterveyshuolto. Jos kaadun kadulla, siten että taju menee, niin mihkä mut kärrätään? Pitääkö olla joku kortti, joka sanoo, että olen valinnut Mehiläisen tai Marian sairaalan vai miten tää homma menee?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua väähn ihmetyttää tää koko sote-uudistus. Mitä se meinaa mulle? En käytä julkista terveydenhuoltoa, koska vituttaa ne jonot ja on työterveyshuolto. Jos kaadun kadulla, siten että taju menee, niin mihkä mut kärrätään? Pitääkö olla joku kortti, joka sanoo, että olen valinnut Mehiläisen tai Marian sairaalan vai miten tää homma menee?
Tuskin mitään korttia tarvitaan. Tämä sotehan koskee ainoastaan perusterveydenhuoltoa eli jos kaadut kadulla oikein pahasti, sut viedään joka tapauksessa erikoissairaanhoitoon. Jos taas on kyse terveyskeskuksessa hoidettavasta asiasta, todennäköisesti tieto valinnastasi on jossain järjestelmässä (esim Kansallisessa terveysarkistossa), josta ampparikuskit näkevät, mihin sut viedään. Tai sitten sut viedään vaan lähimpään terveyskeskukseen riippumatta siitä, oletko valinnut muuten Mehiläisen tai jonkun muun.
Pelottaa tosiaankin tuo kustannusten räjähtäminen johonkin megalomaanisiin sfääreihin valtion budjetissa sekä vielä kansan suoraan maksama.
Nämä rahavirrat sitten vielä kaiken muun päälle veroparatiisien kautta:(
Pelottaa todella kun ajattelee suomalaisten päättäjien osaamista:(
En tiedä. ei kiinnosta valinnanvapaus vaan lähinnä se, että pääsee joskus lääkäriin, kun ja jos on tarvetta. En ole ikinä käynyt yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mitään korttia tarvitaan. Tämä sotehan koskee ainoastaan perusterveydenhuoltoa eli jos kaadut kadulla oikein pahasti, sut viedään joka tapauksessa erikoissairaanhoitoon. Jos taas on kyse terveyskeskuksessa hoidettavasta asiasta, todennäköisesti tieto valinnastasi on jossain järjestelmässä (esim Kansallisessa terveysarkistossa), josta ampparikuskit näkevät, mihin sut viedään. Tai sitten sut viedään vaan lähimpään terveyskeskukseen riippumatta siitä, oletko valinnut muuten Mehiläisen tai jonkun muun.
Miten niin lähimpään terveyskeskukseen, päivystyksiä on muutama koko maassa kun päivystyksessä täytyy olla joka hemmetin varvasvälierikoislääkärin päivystys vaikka tyhmempikin maatalouskonekorjaaja voisi sen ongenkoukun sormesta katkaista.
Se mikä on aivan varmaa on se, että jatkossa kuluttaja maksaa samasta palvelusta hitosti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin lähimpään terveyskeskukseen, päivystyksiä on muutama koko maassa kun päivystyksessä täytyy olla joka hemmetin varvasvälierikoislääkärin päivystys vaikka tyhmempikin maatalouskonekorjaaja voisi sen ongenkoukun sormesta katkaista.
Jos päivystyksessä tarvitaan muitakin lääkäreitä kuin yleislääkäreitä, se ei ole enää terveyskeskuspäivystys eikä kansalaisten valinnanvara koske muuta kuin terveyskeskusten tuottamia palveluita.
Mitä siinä sillälailla niinkun pitäisi pelätä? Itse ainakin ilomielin kävin heti vaihtamassa perusterveydenhuollon yksityiselle, kun se vaan oli mahdollista, koska täällä päin ei-kiireellisiä lääkäriaikoja saa jonotella 2-6 kuukautta ja yksityiselle sai ajan seuraavalle viikolle. Olen kyllä jo ennen tätä käyttänyt yksityisiä palveluja. Vielä kun saisi hammashoitopalvelut mukaan tuohon valinnanvapauskokeeseen, koska hammaslääkärille saa julkisella puolella kanssa jonotella sen 2-6 kuukautta, jos ei mitään kiireellistä ole.
Kyllä pelottaaja! Mikä on näiden yksityisten yritysten tavoite?
Onko se ihmisten terveyden mahdollisimman hyvä ja tehokas hoitaminen vai rahan tuottamisen optimointi osakkeenomistajille, pahimmassa tapauksessa ylikansallisille yhtiöille?
Ja voivatko nämä todellakin olla sopusoinnussa keskenään?
Miten esim. rivityöntekijät näissä firmoissa kokevat työnsä tavoitteen?
Pelottaisi varmaan, jos siirto olisi valtiolta yksityisille. Meillä Suomessa vastuutaho on kunta eikä valtio, joten terveydenhoito siirtyy siten kunnilta erilaisille yrityksille, joista osa voi olla kuntien tai maakuntien omistuksessa.
Käytännössä saadaan vain yksi porras lisää hoitoon eli valitset "peruspalvelun" ja siellä hoituvat verenpaineenmittaukset ja flunssalaput, mutta jos sairastut syöpään, tehdään lähete maakuntaan ja pääsee keskussairaalaa vastaavan yksikön asiakkaaksi selvittämään, mitä tehdään. jos hoitotarve todetaan, tehdään lähete eteenpäin, mahdollisesti saman sairaalan syöpäpolille tai sitten vaikka 500 km päässä sijaitsevaan sairaalaan. Ehdit hyvin kuolemaan sitä odotellessasi. Mukana kulkee maksusitoumus ja jos sen rahat loppuvat, loppuu hoito.
Mitä ap pitäisi pelätä?Sitä, että ihmiset pääsevät lääkärin vastaanotolle, heti eikä myöhemmin vai sitä että potilas voi valita, mistä hoitonsa haluaa ja maksaa saman asiakasmaksun sekä julkisella että yksityisellä. Sinulla on aatteellinen pelko yksityissektorin tehokkuutta kohtaan, potilas voi vain voittaa. Hoitoa saa heti ja valinnan varaa on!!!
Minä odottelen ihan mielenkiinnolla, mitä yksityiset pystyvät asiakasta kohti määritellyllä rahasummalla tarjoamaan. Tähän astihan homma on ollut ihan älytön, kun yksityislääkärit ovat voineet määrätä sen seitsemän turhaketestiä, ja Kela on maksanut ison viipaleen.
Kyllä. Ihmiset tuntuu kuvittelevan yksityisenpuolen hoitavan asian paremmin, mutta siellä mennään vielä enemmän raha edellä. Nyt jo kokemust turhista testeistä jotka ei sitten johda mihinkään. Ovi käy niin tiuhaan, että sielläkin voidaan sanoa ettei aikoja ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap pitäisi pelätä?Sitä, että ihmiset pääsevät lääkärin vastaanotolle, heti eikä myöhemmin vai sitä että potilas voi valita, mistä hoitonsa haluaa ja maksaa saman asiakasmaksun sekä julkisella että yksityisellä. Sinulla on aatteellinen pelko yksityissektorin tehokkuutta kohtaan, potilas voi vain voittaa. Hoitoa saa heti ja valinnan varaa on!!!
Tämä valinnanvapaus on jo käytössä esimerkiksi kampaajalla. Sen kuin vain valitset kaikkein parhaan ja kävelet heti sisään hänen tyhjään salonkiinsa. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päivystyksessä tarvitaan muitakin lääkäreitä kuin yleislääkäreitä, se ei ole enää terveyskeskuspäivystys eikä kansalaisten valinnanvara koske muuta kuin terveyskeskusten tuottamia palveluita.
Ja missä näitä terveyskeskuspäivystyksiä on?
Virka-aikana ehkä.
Pelkään tämän uudistuksen johtavan siihen että suurin osa valitsee jatkossa yksityisen terveysaseman ja lopulta kunnalliset terveysasemat ja koko kunnallinen hoito ajetaan alas sillä perusteella, ettei ole tarpeeksi kustannustehokasta...Ja lopulta hoitokustannukset nousevat köyhien ulottumattomiin. Ja kokoomuksen unelma toteutuu!
ei näemmä edes kiinnosta...