Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yritän lopettaa tupakoinnin.

Vierailija
23.08.2026 |

Olen keski-ikäinen ja tupakoinut lähes 30 vuotta. Nyt iski pariviikkoa sitten kummallinen inspiraatio lopettaa tupakointi. Päätin polttaa olemass olevat pous ja jättää seuraavat ostamatta. Kaikenlaista terveysongelmaa ilmennyt ja onhan se tuoakointi nyt aivan pöyristyttävän typerää. 

11 päivää taputeltu tänään tupakatta ja kovin sitkeässä istuu tavat kun edelleen lähden automaattisesti kohti tupakkapaikkaani esim. Aamulla, Ruokailun jälkeen, kahvin kanssa jne. ja kädet kaivelee taskuja vähän väliä löytämättä pastillia kummempaa ulkona olless. Ummetus vaivaa, unet on huonot ja päivät levottomia, mutta ainakin jatkuva rahina, vinkuna ja keuhkojen poksahtelu on tällä astmaatikolla vähentynyt. Nielua tosin kutittelee oudosti. Mutta kuuluu toki asiaan ties mitkä tuntemukset ja oireilut. Tässä sitä mennään, toivotaan että pian alkaisi hyödyt voittaa nää lopettamisen "haitat" (Jotka ei toki ole haittoja vaan toipumista ja tervehtymistä, joskin melko nihkeetä.)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava päätös! Lähes kaikki tuntemani aloittaneet ovat katuneet, muttei kukaan tuntemani lopettanut. 

Vierailija
2/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali. Yrität ohjailla muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti fyysiset vieroitusoireet noin 3 viikkoa. Mielestäni en ole lisännyt syömistä, mutta reilussa vuodessa tullut yli 10 kiloa painoa lisää.

Vierailija
4/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikotiinipurkka auttaa vieroitusoireisiin, käytin pitkään sen jälkeen kun lopetin. Ensin 4mg moisia ja muutaman kuukauden jälkeen miedompia 2mg. Pidän vieläkin 2mg purkkaa kaapissa varalla jos tulee hinku tupakkaan. Terveisin toinen 30 vuotta polttanut.

Vierailija
5/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että päätit lopettaa. Toivon sydämestäni sinulle tsemppiä.  Kyllä se olo vielä helpottaa ja voit olla ylpeä suorituksestasi.

Vierailija
6/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vali vali. Yrität ohjailla muita.

Itseä ainakaan ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut tekee. Se että päättää itse lopettaa tupakoinnin, ei tarkoita että häiritsisi muiden valinnat. Meillä puoliso polttaa, itse lopetin 9 vuotta sitten. Kertaakaan en ole häntä tai muitakaan kehoittanut lopettamaan, saarnannut kenellekkään, tai muutoinkaan puuttunut, ei ole mun asia, eikä kuulu mulle. Enkä muuten edes itse puhunut ristisielulle että yritän lopettaa kun päätös syntyi ja lakkon menin. Huomasivat itse aikanaan, ei tarvinnut tehdä numeroa omista tai muiden poltetuista tai polttamattomista itupakoista. Puolisolla meni yli viikko kunnes tajusi ettei akka käy kuistilla kun kahvilla. Eikä mua vaan edelleenkään häiritse tippaakaan muiden tupakointi. Tässähän tuo terassilla kavereineen käryyttää tälläkin hetkellä jotain sikaria. 

Vierailija
7/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiinipurkka auttaa vieroitusoireisiin, käytin pitkään sen jälkeen kun lopetin. Ensin 4mg moisia ja muutaman kuukauden jälkeen miedompia 2mg. Pidän vieläkin 2mg purkkaa kaapissa varalla jos tulee hinku tupakkaan. Terveisin toinen 30 vuotta polttanut.

Minulla 20 vuoden tupakointi muuttui 10 vuoden nikotiinipurkan syömiseksi. Nyt kuitenkin kaksi vuotta ilman nikotiinia.

Vierailija
8/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle ei tuo metodi sopinut. Yritykset kaatui aina ennemmin tai myöhemmin kun addikti pelleili myrkynsä kanssa edelleen riippuvaisena. Kerrasta poikki, ei huvittanut enää se nikotiini riippuvuus.

-12 vuotta savuton

Vierailija
9/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten röökinvastustajat eivät koskaan tsemppaa toista, yrityksessään?

Aivan, idareita. Se vastustus vaan vaihtaa muotoaan. Seuraavaksi naapurin koira/kissa ..... 

Ja tätä en keksinyt itse vaan, Dirty Harry -leffasta: 2.

Vierailija
10/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta, mulla on tupakkaosakkeita, ja jokainen tumppi jauhaa varmaa osinkoa😊😊

Vierailija
11/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 pv on jo kova. Hyvä sinä!!!

Muista, että tupakka on paljon muutakin kuin pelkkä polttaminen, se on myös rutiinit päivässä ja monesti siihen liittyy muutakin, eli siitä ei kannata hätkähtää vaikka ne tavat toistuvat. Yritä keksiä uusia rutiineja, mulla se oli aikanaan kävely. 

Vierailija
12/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea lopetukseen. Minä lopetin 5 v. sitten 40 vuotta kestäneen tupakoinnin. Sain julkisesta terveydenhuollosta reseptin vieroituslääkkeisiin jotka sitten jouduin kuitenkin puolittamaan pahoinnvoinnin takia, mutta sujui se pienemmälläkin lääke-annoksella. Nikotiinihan häviää elimistöstä muutamissa päivissä ja vaikeinta pitkään tupakoivilla on päästä eroon siitä tavasta käydä tupakalla totutuissa tilanteissa; itse olin parvetupakoija ja kävin monen monta viikkoa istumassa siellä parvekkeella ilman sitä tupakkaa ja tupakan sijasta nakertelin siellä porkkanoita, join kahvia tai napostelin hieman tummaa suklaata. Lopetin tupakoinnin toukokuussa ja joskus loppusyksyllä uskalsin sanoa täysin varmasti ettei tee enää tupakkaa mieli enkä ole tupakkaa enää lopetuspäätöksen jälkeen suuhuni pistänyt. Minua juuri eläkkeelle siirtyneenä motivoi silloin lopetukseen paitsi terveys niin myös tuntuva rahan säästö (n. 300 euroa/kk).

Vierailija
13/13 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, tosi hieno saavutus jo tähän mennessä. Joka päivä olet taas kauempana noista nikotiinin täytteisistä päivistä. 

Poltin myös itse, 20 vuotta siinä meni. Lähiomainen sairastui vakavasti tupakan aiheuttamaan sairauteen ja en pystynyt enää siinä sivussa itse jatkamaan tupakointia. Päätös oli varmasti se paras omassa elämässäni.