Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noh millaisia toikkareita tuli lapsille?

Vierailija
03.06.2017 |

Ja minkä ikäisiä lapsia teillä on? Meillä kakkosluokkalainen tyttö, ja ei kauhean hyvin mennyt. Asteikko oli aloittelevasta hyvin edistyneeseen, eli 1-4, kaikki oli kakkosta. On se parannus siitä, että viime vuonna puolet oli ykköstä. Tavoitteisiin oli siis päästy.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitosluokkalaisella yksi kymppi, neljä ysiä ja seitsemän kasia.

Tokaluokkalaisella yksi hyvin edistynyt ja nejä voimakkaasti kehittyvää. Ruksin paikkoja olivat siis: aloitteleva, kehittyvä, voimakkaasti kehittyvä ja hyvin edistynyt.

Ihanan kannustavat sanamuodot! Meilläkin ollaan siis liikunnassa ja siinä kokkaamisessa "kehittyviä" :)

Vierailija
22/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11v lapsella 8,8 keskiarvo. Muuten samat arvosanat kuin edellisssä todistuksessa, mutta matikka laskenut yhdellä. Lasta harmitti (ilmeisesti enemmän kuin äitiä) ja kertoi aikovansa syksyllä nostaa takaisin. 

Onpa näissä isoja eroja arvostelussa! Siis tarkoitan sitä, että uuden OPS:n mukaanhan numeroita ei alakoulussa enää anneta vaan tulee sanalliset arvioinnit.

Kuitenkin tämä 5. luokkalainen ja joku toinenkin 5. luokkalainen ketjussa on siis saanut numerot todistukseen. Ja noissa sanallisissakin arvioinneissa on näköjään eroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi seiska ja yksi kymppi ja loput kaseja. Viitosluokkalainen kyseessä.

Vierailija
24/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirustako noista tietää taas miten on mennyt. Tuo arvostelu voi tarkottaa lapsen saaneen kutosen tai sitten kasin

:( Odotetaan kyllä nurmeroilla tulevia todistuksia todella kovasti. Hyvin on koulu mennyt. Kokeet ollu kiitettäviä, mutta todistus on niin perseestä ettei tähän nyt oikein voi uskoa.

Mä kyllä lasken sen niin, että neliportaisella asteikolla ne on näin, että

Ylin: 9-10

2. ylin: 7-8

3. ylin: 5-6

4. ylin: 4

Vierailija
25/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

savolaiset taitaa sanoa toikkariks - täällä Tampereella se on ainakin torkka.

Vierailija
26/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirustako noista tietää taas miten on mennyt. Tuo arvostelu voi tarkottaa lapsen saaneen kutosen tai sitten kasin

:( Odotetaan kyllä nurmeroilla tulevia todistuksia todella kovasti. Hyvin on koulu mennyt. Kokeet ollu kiitettäviä, mutta todistus on niin perseestä ettei tähän nyt oikein voi uskoa.

Mä kyllä lasken sen niin, että neliportaisella asteikolla ne on näin, että

Ylin: 9-10

2. ylin: 7-8

3. ylin: 5-6

4. ylin: 4

Niin mäkin sitä aluksi laskin, mutta asteikko on joku erilainen. Mä luotan siihen mitä oon nähny kokeista tulleen ja unohdan että tämmönen paperi on tullutkaan kotiin.

Vierailija
27/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten meni. Tokaluokkalainen ja sanallinen arviointi.

Miten tulkita arvioinnit:

- olet saavuttanut tavoitteet hyvin

- olet saavuttanut tavoitteet (muttei kerrota miten)

Mitä muita "arvosanoja" noissa sanallisissa on, kun tuossa todistuksessa ei ollut muita kuin noita kahta. Tarkoitraako tuo "olet saavuttanut tavoitteet", että on mennyt huonosti?

Meillä tuli tästä wilma.viesti, että asteikko on ei ole saavutettu, on saavutettu osittain ja on saavutettu. lapsen koulussa ei siis ole edes tuota "on saavutettu hyvin".

Ihan outoa, näyttää tämänkin ketjun perusteella olevan tosi kirjavaa käytäntöä noissa sanallisissa arvioissa ja osassa kouluja näköjään annetaan silti vielä numerot, vaikka OPS:n piti muuttaa tuo. Ottaisin mielummin numerot.

Vierailija
28/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

savolaiset taitaa sanoa toikkariks - täällä Tampereella se on ainakin torkka.

Ei sano. Tokari se meille on.

Vierailija
29/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kymppii, neljä ysiä ja loput kaseja. Vitosluokkalainen poika. 

Vierailija
30/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden opetussuunnitelman mukaan koko alakoulu voidaan arvioida sanallisesti ja jopa yläkoulun kasille asti ensi lukuvuoden jälkeen!! Siis kirjavuus on suurta jopa eri koulujen välillä jatkossa. Oikeusturvasta olen huolissani. Miten enemmän arvio perustuu muuhun kuin kokeisiin, on opettajan subjektiivisella pärstäkerroinvaikutuksella sitä enemmän tosiasiassa vaikutusta! Mulle on turha tulla sanomaan, että ammattilainen osaa kyllä arvioida. Olen itse nimittäin yläkoulun opettaja. Höpölöpöpaperit eivät kerro vanhemmillekaan yhtään mitään lapsen tosiasiallisesta osaamisesta. Olen siis numeroarvooinnin kannalla ainakin viidennestä luokasta ylöspäin.

Vierailija
31/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11v lapsella 8,8 keskiarvo. Muuten samat arvosanat kuin edellisssä todistuksessa, mutta matikka laskenut yhdellä. Lasta harmitti (ilmeisesti enemmän kuin äitiä) ja kertoi aikovansa syksyllä nostaa takaisin. 

Onpa näissä isoja eroja arvostelussa! Siis tarkoitan sitä, että uuden OPS:n mukaanhan numeroita ei alakoulussa enää anneta vaan tulee sanalliset arvioinnit.

Kuitenkin tämä 5. luokkalainen ja joku toinenkin 5. luokkalainen ketjussa on siis saanut numerot todistukseen. Ja noissa sanallisissakin arvioinneissa on näköjään eroja.

Meidän vitosluokkalainen saa ekat numerot vasta ensi vuoden keväällä... Esikoisen sai aikoinaan jo nelosella.

Vierailija
32/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi ekaluokan suorittanutta poikaa, ei mennyt kauhean hyvin, mutta ei nyt huonostikaan siihen nähden että lukeminen tuotti vaikeuksia vielä tammikuun alussa, itkun kanssa tehtiin läksyjä. Matikka on mennyt mun nähdäkseni ihan hyvin molemmilla, toisella enemmän huolimattomuusvirheitä. Kumpikin sai matikasta hyvät arvosanat, mikään ei ollut erinomainen. Käytösruksitkin oli hyvä-kohdassa.

Onhan se vähän pettymys kun itselle koulunkäynti oli suht helppoa, samoin esikoistytär sai aina ysejä ja kymppejä. Pojat ovat syntyneet aika pieninä keskosina, luulen että se vaikuttaa jotenkin. Pitää kesällä harjoitella lukemista ja kirjoittamista ettei unohdu.

Vierailija
33/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen lopettavalla keskiarvo 9.7.

Vierailija
34/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokkalaisella 9,9 lukuaineista. Yksi ysi taisi tulla saksasta. Nyt hyvillä mielin lukiota kohti :)

Vierailija
35/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär lähtee lukioon 9,2 keskiarvolla!

Vierailija
36/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toikkari? Mistä se tulee, toidistuksesta vai?

Meilläpäin sanotaan tokari, tai ihan vaan todistus.

Vierailija
37/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko oikeessakin elämässä tällaisia puusilmiä, ettette erota olennaista epäolennaisesta. Aika junnaavaa edetä keskustelussa, Suomessa on murteita ja sanoja lyhennellään eri tavoin. Pääasia, että asiat selviävät.

Vierailija
38/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä iävin eilen kaupungilla toikkaroimassa, kusin roskikseen ja sain 20€ sakot.

Vierailija
39/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun päättäneellä tytöllä matikka, enkku, ruotsi, äikkä, fysiikka ja kemia 10. Muutama ysi, yksi kasi ja seiska. Lukio kutsuu..

Vierailija
40/51 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa te ihmettelijät arvosteluasteikko todistuksen alareunasta. Se vaihtelee kouluttain, usein esim

Tavoitteet saavutettu erinomaisesti

Tavoitteet saavutettu hyvin

Tavoitteet saavutettu

Tavoitteet saavutettu osittain

Tavoitteet saavuttamatta