Saako Helsingistä asuntoa 300 000 eurolla?
Sen verran olis mahdollista saada mutta riittääkö se kolmioon? Mitäs hintaa pyytää Espoossa tai Vantaalla?
Kommentit (65)
Pahimman kiinteistökuplan aikaan tapasin erään jenkin, joka kertoi lyöneensä rahoiksi olemalla osallistumatta kiinteistökuplaan. Hän asui jossain pikkukaupungissa, missä talot ovat halpoja. Asumismenoista säästyneet rahat hän oli laittanut osakkeisiin, joiden huima arvonnousu oli nostanut kummasti kokonaisvarallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helsinkiläiset tykkää niin ottaa nokkiinsa, kun kaikki ei heidän kaupunkiaan arvosta tai halua asua siellä? En minäkään vedä herneitä nenään, jos joku sanoo, ettei halua muuttaa kotikaupunkiini.
Heh, miksiköhän jotkut postaavat Helsinkihintaketjuun, että "Hyi, minä en ainakaan haluaisi asua siellä."
Kai nyt jokainen omaa kotiseutuaan arvostaa, myös me helsinkiläiset, eikä jaksa kuunnella, kun sitä mollataan.
Mä asun Helsingissä ja kyllä mieluiten asuisin ihan melkeinpä missä tahansa muualla, mutta koska pääkonttroit ja näin ollen myös hallintotehtävät pitää tunkea Helsinkiin niin eipä ole muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut jankkaavat täällä putkiremonteista?
Ap voisi kertoa hieman millä spekseillä etsii asuntoa. Siis muutenkin kuin kolmio. Tuolla hinnalla niitä on Etuovi täynnä. Palstalta tulee yleensä hyviä neuvoja silloin kun on vähän tarkempaa tietoa työpaikojen sijainnista ja muista asunnon valintaan vaikuttavista preferensseistä.
Siksi varmaan porukka jankkaa putkiremonteista kun sellaisia on koko ajan hesa täynnä koska asunnot keskimäärin niin saakelin vanhoja. Sekä koska asuntoyhtiöt ottavat halvimman mahdollisen eikä vertaa esim. Vahasen palkittua putkiremonttimallia joka kestää projektina itsessään sen aikaa kun paskafirmojen pelkkä putkiremontti.
80 m2 kolmio Helsinki 150k riittää. ostin just. Julkisella pääsee kotiovelle mihin aikaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteellinen esimerkki:
Ostan asunnon Helsingistä hintaan 200 000€
Kymmenen vuoden päästä myyn asunnon hintaan 250 000€
Jonka jälkeen ostan uuden asunnon hintaan 300 000€.Tämän uuden asunnon hinta olisi ollut kymmenen vuotta sitten 250 000€.
Miten olen hyötynyt asuntojen hintojen noususta?
Olet maksanut vähemmän korkoa ja pysynayt asunnon syrjässä kiinni.
Oikeasti hinnannousu on ollut sitä paitsi rajumpaa alueesta riippuen. Myin 29 m2 jugend-yksiön Vaasankadulla 132000 aika tarkkaan 11 vuotta sitten. Nyt siellä saa 180-200 000.
Miten niin maksanut vähemmän korkoa? Vähemmän korkoa, kuin kuka?
Ymmärtääkseni lainaamasi kirjoittaja vertasi tilannetta siihen, että jos ostaisi asunnon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, jossa hinnat ei ole nousset, tai ainakaan niin paljoa kuin Helsingissä. Siellähän asunnon ostaja maksaa vähemmän korkoa, koska joutuu ottamaan vähemmän lainaa.
Minä olen myös aina ihmetellyt näitä Helsingin asuntojen arvonnousun hehkuttajia. Eihän Helsingin asuntojen arvonnoususta ole hyötyä kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että muuttaa Helsingistä pois. Jos asut ikäsi Helsingissä, niin ethän sinä hyödy siitä arvonnoususta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jonka jälkeen ostan uuden asunnon hintaan 300 000€.Tämän uuden asunnon hinta olisi ollut kymmenen vuotta sitten 250 000€.
Olet maksanut 250t ja asut 300t asunnossa. Tietenkin korot olet myös maksanut mutta olet asunutkin siellä sen ajan ja vastike plus korko on melkein aina alempi kuin vuokra.
Jos sitten jotain mussutat että joo mutta maksoit 50t ylihintaa uudesta kämpästä tms, niin ei todellakaan koska inflaatio ja ympärillä olevat palvelutkin ovat varmasti parantuneet 10 vuodessa.
Me ostettiin miehen kanssa äskettäin ok-talo Helsingistä 600 tuhannella eurolla. Sanoisin että vähintään 500 tuhatta saa laittaa, jos hyvän omakotitalon haluaa.. 300 tuhannella saa varmasti rivarin/kerrostalon.. Riippuu minkälaisen haluaa ja miltä paikalta.
Sisko osti viikko sitten Länsi-Herttoniemestä kolmion jostain peruskorjatusta 60-luvun talosta. Hintaan 78 neliön kämpällä oli 375000 e.
Itäkeskus, Mellunmäki, vanha Vuosaari ovat vähän halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin miehen kanssa äskettäin ok-talo Helsingistä 600 tuhannella eurolla. Sanoisin että vähintään 500 tuhatta saa laittaa, jos hyvän omakotitalon haluaa.. 300 tuhannella saa varmasti rivarin/kerrostalon.. Riippuu minkälaisen haluaa ja miltä paikalta.
Mikä on mielestäsi "hyvän" omakotitalon määritelmä?
Helsingistä on tällä hetkellä Etuovessa myynnissä 239 omakotitaloa, joista liki puolet maksaa alle 500 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, että pk-seudulla pohditaan riittääkö tuollainen summa jumalauta kerrostaloasuntoon. :D Onneksi voin itse päättää missä asun, koska tuolla summalla jaa isoja, siistejä ja hienoja omakotitaloja kehä kolmosen ulkopuolelta.
Minä en halua asua isossa, hienossa omakotitalossa kehä kolmosen ulkopuolella.
Eläkää sitten ylihinnoitelluissa loosseissa seinänaapureiden panemista ja riitelyä kuunnellen, ei se multa ole pois. :D
Mun naapurit ei mun mielestä riitele eikä pane. Pitänee käydä soittamassa ovikelloa ja kertoa että pystymetsäpersu juuri kertoi kuinka niitä pitää kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helsinkiläiset tykkää niin ottaa nokkiinsa, kun kaikki ei heidän kaupunkiaan arvosta tai halua asua siellä? En minäkään vedä herneitä nenään, jos joku sanoo, ettei halua muuttaa kotikaupunkiini.
Heh, miksiköhän jotkut postaavat Helsinkihintaketjuun, että "Hyi, minä en ainakaan haluaisi asua siellä."
Kai nyt jokainen omaa kotiseutuaan arvostaa, myös me helsinkiläiset, eikä jaksa kuunnella, kun sitä mollataan.
Mä asun Helsingissä ja kyllä mieluiten asuisin ihan melkeinpä missä tahansa muualla, mutta koska pääkonttroit ja näin ollen myös hallintotehtävät pitää tunkea Helsinkiin niin eipä ole muita vaihtoehtoja.
Espoo? Vantaa? Kauniainen? Tai kaikki kehyskunnat. Jopa Hyvinkää.
Yritin muuttaa Hyvinkäälle työmatkan takia. Se kesti noin kaksi viikkoa, sitten muutin takaisin Helsinkiin. Olin tosi yllättynyt, miten vaikeaa ainakin minulle se oli, kun olen koko ikäni pk-seudulla asunut. Kauniaisten kanssa sen sijaan ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, että pk-seudulla pohditaan riittääkö tuollainen summa jumalauta kerrostaloasuntoon. :D Onneksi voin itse päättää missä asun, koska tuolla summalla jaa isoja, siistejä ja hienoja omakotitaloja kehä kolmosen ulkopuolelta.
Eläkää sitten ylihinnoitelluissa loosseissa seinänaapureiden panemista ja riitelyä kuunnellen, ei se multa ole pois. :D
Mun naapurit ei mun mielestä riitele eikä pane. Pitänee käydä soittamassa ovikelloa ja kertoa että pystymetsäpersu juuri kertoi kuinka niitä pitää kuunnella.
Ei pane? Sinähän harvinaisen hyvin olet selvillä naapuriesi seksuaalisesta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet maksanut vähemmän korkoa ja pysynayt asunnon syrjässä kiinni.
Oikeasti hinnannousu on ollut sitä paitsi rajumpaa alueesta riippuen. Myin 29 m2 jugend-yksiön Vaasankadulla 132000 aika tarkkaan 11 vuotta sitten. Nyt siellä saa 180-200 000.
Miten niin maksanut vähemmän korkoa? Vähemmän korkoa, kuin kuka?
Ymmärtääkseni lainaamasi kirjoittaja vertasi tilannetta siihen, että jos ostaisi asunnon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, jossa hinnat ei ole nousset, tai ainakaan niin paljoa kuin Helsingissä. Siellähän asunnon ostaja maksaa vähemmän korkoa, koska joutuu ottamaan vähemmän lainaa.
Minä olen myös aina ihmetellyt näitä Helsingin asuntojen arvonnousun hehkuttajia. Eihän Helsingin asuntojen arvonnoususta ole hyötyä kuin ainoastaan siinä tapauksessa, että muuttaa Helsingistä pois. Jos asut ikäsi Helsingissä, niin ethän sinä hyödy siitä arvonnoususta yhtään mitään.
Hän on maksanut vähemmän korkoa kuin olisi itse maksanut jos olisi ostanut sen kalliimman asunnon heti.
Koska myös oman asunnon arvo on noussut, hän pystyy maksamaan vähemmän välirahaa kuin jos ei olisi ostanut aikoinaan omaa ollenkaan. Näin hän on hyöytynyt asuntojen arvojen noususta. Lainaamani kirjoittaja kysyi ainoastaan tätä: miten skenaariossa hyötyy asuntojen arvojen noususta, ja annoin siitä yhden esimerkin. ei ollut kyse vertailusta Helsingin-maaseudun välillä.
On totta, että olisi kaikille parempi jos asunnot eivät kallistuisi niin kovasti pk-seudulla, ja minusta se on aika ihmeellistä, kun radanvarren asunnot ovat kuitenkin edullisia, ja etätyön mahdollisuudet lisääntyvät koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkää sitten ylihinnoitelluissa loosseissa seinänaapureiden panemista ja riitelyä kuunnellen, ei se multa ole pois. :D Ei käy kyllä kateeksi sitten yhtään.
Ööh, itse asun kehä III:sen sisäpuolella 160 m2:ssä ja koskaan ei ole vielä tarvinnut kenenkään panemisista häiriintyä. Täällä kun on muitakin kuin kaksioita ja kerrostaloja. Ihan joka lähtöön löytyy. Ristus, että olikin katkeran kuuloinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Yritin muuttaa Hyvinkäälle työmatkan takia. Se kesti noin kaksi viikkoa, sitten muutin takaisin Helsinkiin. Olin tosi yllättynyt, miten vaikeaa ainakin minulle se oli, kun olen koko ikäni pk-seudulla asunut. Kauniaisten kanssa sen sijaan ei ongelmia.
Yrittäminen vai työmatka kesti sen kaksi viikkoa? Aika ison mutkan kautta olet Hyvinkäälle mennyt, jos matka Hesingistä sinne kesti kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no kaikkia ei ne kiinnosta ja pääkaupunkiseudulla arvonnousu on taattu, toisin kuin pöndellä
Ei se mikään kiveenhakattu ole sielläkään, vaikka viime vuodet tasaista nousua on ollutkin. Kukaan ei tiedä, miten Suomi porskuttaa vaikkapa 10 vuoden päästä.
Meillä on kokoajan kasvava eläkeläisten joukko, joka elää entistä pidempään. Toisaalta on kokoajan pienenevä työssäkäyvien joukko, jotka koko baletin kustantaa, joten ongelmia on luvassa jatkossa ja paljon ja sen sitten aika näyttää, miten se vaikuttaa asuntomarkkinoihin.
Jossain perähikiän muutaman kymppitonnin asunnossa ei suurempikaan lama paljon kämpän hintaa heilauta, kun ei hinnassa ole enää mistä tippua, mutta Helsingissä voi satojentuhansien kämpissä hinta pudota dramaattisestikin, kuten kaikki 90-luvun alun laman eläneet muistavat.
Miten tuo eläkeläisten lisääntyminen sinun skenaariossasi sitten vaikuttaa Helsingin hintoihin, en oikein ymmärrä? Oman kokemukseni mukaan se ei ainakaan vähennä painetta hintoihin, monien kavereideni iäkkäät vanhemmat ovat muuttaneet Helsingin keskustaan, kun haluavat olla lähellä lapsiaan ja lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Monikaan ei tunnu tajuavan, että jos vaihtaa pienemmästä suurempaan, asuntojen hintojen noususta ei ole yhtään mitään hyötyä, vaan päinvastoin: ostettavassa suuremmassa asunnossa sama prosenttinousu on enemmän euroja eli isommat asunnot kallistuvat suhteessa enemmän. Asuntojen hintojen noususta hyötyy vasta, jos vaihtaa asuntoa pienempään tai luopuu kokonaan omistusasunnosta tai vaihtaa jonnekin ihan muualle, jossa vastaavaa hintakehitystä ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Monikaan ei tunnu tajuavan, että jos vaihtaa pienemmästä suurempaan, asuntojen hintojen noususta ei ole yhtään mitään hyötyä, vaan päinvastoin: ostettavassa suuremmassa asunnossa sama prosenttinousu on enemmän euroja eli isommat asunnot kallistuvat suhteessa enemmän. Asuntojen hintojen noususta hyötyy vasta, jos vaihtaa asuntoa pienempään tai luopuu kokonaan omistusasunnosta tai vaihtaa jonnekin ihan muualle, jossa vastaavaa hintakehitystä ei ole ollut.
Arvonnousuhan vaikuttaa vakuusarvoon vaikkei myisikään. Voit ottaa lisää lainaa ja ostaa vaikkapa sen sijoitusyksiön, jonka sitten maksat vuokratulolla. Sen arvo kun nousee, saat jossain vaiheessa enemmän rahaa kun olet sijoittanut plus vuokratuoton.
Jossain vaiheessa sulla on velattomana enemmän omaisuutta kun ennen, ja voit sitten vanhoilla päivilläsi muuttaa vaikka vähän kauemmas ja sulla on puoli milliä putsia tilillä.
Toki arvonnousu vaikuttaa välirahan suuruuteen jos vaihdat isompaan, mutta neliöhintahan suhteessa aina laskee neliöiden lisääntyessä, joten voitat siinäkin.
Sitten jonain päivänä asut isossa velattomassa asunnosaa kalleimmalla eli kauneimmalla aluella vastikkeettomassa talossa.
Ei se mikään kiveenhakattu ole sielläkään, vaikka viime vuodet tasaista nousua on ollutkin. Kukaan ei tiedä, miten Suomi porskuttaa vaikkapa 10 vuoden päästä.
Meillä on kokoajan kasvava eläkeläisten joukko, joka elää entistä pidempään. Toisaalta on kokoajan pienenevä työssäkäyvien joukko, jotka koko baletin kustantaa, joten ongelmia on luvassa jatkossa ja paljon ja sen sitten aika näyttää, miten se vaikuttaa asuntomarkkinoihin.
Jossain perähikiän muutaman kymppitonnin asunnossa ei suurempikaan lama paljon kämpän hintaa heilauta, kun ei hinnassa ole enää mistä tippua, mutta Helsingissä voi satojentuhansien kämpissä hinta pudota dramaattisestikin, kuten kaikki 90-luvun alun laman eläneet muistavat.