Pakkoruotsittajien mielestä ruotsin kieli on suoja Venäjää vastaan. No, miksi se ei suojannut vuonna 1809
kun Venäjä nappasi virallisesti ruotsinkielisen Suomen alueen itselleen?
Kommentit (17)
Mitä pienemmäksi ruotsin kielen merkitys Suomessa on muuttunut, sitä vähemmän Venäjästä/NL:sta on ollut Suomelle harmia (viime sotien aikaan ruotsin kielen asema oli paljon vahvempi kuin nyt).
Tästä voidaankin tehdä se johtopäätös, että paras suoja Venäjää vastaan on lakkauttaa ruotsin kielen virallinen asema.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei suojannut.
Eipä kieli ole ollut koskaan suoja ketään vastaan.
Asetatko kielen turvallisuustakeeksi aseita vastaan?
Viron turva Venäjää vastaan on NATO, mutta Suomi uskoo pakkoruotsin voimaan.
Juuh, elikkäs Venäjän federaatio itsenäistyi 1993..
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei suojannut.
Viron turva Venäjää vastaan on NATO, mutta Suomi uskoo pakkoruotsin voimaan.
No Viro mankuu meitäkin apuun, vaikka mitään syytä ei ole.
Toki jos koko ajan vittuilee Venäjälle niin...
Vierailija kirjoitti:
Venäjän keisarikuntaakin kyllä ihan Venäjäksi nimitetään.
Källee, här är elaka människor, som talar ryska. Vi måste tala nu mycket mycket svenska att dom ska gå tillbaka. (anteeksi vierheet , en osaa tämän enempää, osaan venäjää paremmin. Olen tuhoon tuomittu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tänään puhuu Venäjästä niin hän puhuu tuosta 25 vuotta sitten itsenäistyneestä federaatiosta.
Ap otti tämän päivän perustelun ja koittaa sovittaa sitä 200 vuotta vanhaan asiaan..
Tiedättekö, minkä kielen osaaminen vaaditaan Venäjän vastaisen rajan rajavartijoilta? Ei, ei suinkaan venäjää, vaan ruotsin taito. Ja tämä ei valitettavasti ollut vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tänään puhuu Venäjästä niin hän puhuu tuosta 25 vuotta sitten itsenäistyneestä federaatiosta.
Ap otti tämän päivän perustelun ja koittaa sovittaa sitä 200 vuotta vanhaan asiaan..
Kylläpä ihan Venäjän vallan ajasta puhutaan ja sillä tarkoitetaan aikaa 1809-1917.
Ruotsin kieli ei auttanut edes vuonna 1939. Venäjä hyökkäsi ja vei Karjalan.
Karjalan evakot eivät päässeet ruotsinkielisten alueelle. Ruotsin kieli nimenomaan haittasi Suomen kehitystä sodan aikana ja jälkeen.
Eihän tuohon tarvita kuin yksi päätös...
Siis ihan oikeastiko joku käyttää tuota "turva Venäjää vastaan" perusteluna? Minä kun olen luullut, että se ainoa peruste pakkoruotsille on palvelujen turvaaminen ruotsinkielisille heidän omalla äidinkielellään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastiko joku käyttää tuota "turva Venäjää vastaan" perusteluna? Minä kun olen luullut, että se ainoa peruste pakkoruotsille on palvelujen turvaaminen ruotsinkielisille heidän omalla äidinkielellään.
Tuota perustelua ei voi enää käyttää Vaasan/Seinäjoen sairaala -tapauksen jälkeen, koska Seinäjoen sairaalan pakkoruotsin ja virkamiesruotsin suorittanut henkilökunta ei RKP:n mielestä kelpaakaan palvelemaan bättrefolkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota perustelua ei voi enää käyttää Vaasan/Seinäjoen sairaala -tapauksen jälkeen, koska Seinäjoen sairaalan pakkoruotsin ja virkamiesruotsin suorittanut henkilökunta ei RKP:n mielestä kelpaakaan palvelemaan bättrefolkia.
Se pakkoruotsi kun ei oikein riitä mihinkään, jos kieltä ei ole aktiivisesti käyttänyt, eli oikeasti ruotsinkieliset eivät saa palvelua Seinäjoen sairaalassa ruotsiksi. Voiko siitä sitten vetää päätelmän, että pakkoruotsi on turhaa? Voi olla.
Terveisin suomenkielinen vaasalainen, jolla on useita ruotsinkielisiä ystäviä, jotka ovat ihan tavallisia ihmisiä.
Onneksi ei suojannut.