Perimisestä kysymys (talo jossa asumme jonka mies omistaa)
Mieheni siis omistaa tontin ja talon missä asumme. Avioeron varalta en tätä kysy vaan kuolemantapauksen. Vaimona en siis "peri" mitään mutta osituksessa voin saada puolet ja miehen lapset toisen puolen yhteensä. Mietin vain sitä, että kannattaako "lunastaa" talosta osa itselle kun itsellä varaa siihen olisi. Eli olisin jo toivottavasti pitkään jatkuvassa liitossamme kuitenkin paperilla jo toinen talon ja tontin omistaja. Miten se vaikuttaa sitten ositukseen? Omaisuudet laitetaan puoliksi joten saisin osituksessa sen mitä "kuuluukin" eli periaatteessa saman mitä saisin nytkin..?
Enkä tässä todellakaan kenenkään kuolemaa povaa tai toivo. Näistä vaan välillä on tullut puhe ja ottaen huomioon että olen omia rahojani laittanut talon kunnostukseen niin mietityttää mikä olisi viisainta.
Kommentit (28)
Jos esim. talon arvo on 200 000, ja ap:llä on rahaa 100 000, niin ap:n miehen kuollessa ap saa talosta 1/4 ja miehen lapset 3/4. (Jos siis velkaa ei ole eikä muuta omaisuutta). Ap:llä on kuitenkin elinikäinen asumisoikeus taloon, jos hänellä ei ole muuta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei siis ole perillisiä? Eli sinun kuollessasi perintö menee valtiolle ellei testamenttia ole.
Mahtavat miehen lapset olla tyytyväisiä, kun ensin isänsä kuollessa joutuvat maksamaan talosta perintöveron, sinä saat talosta puolet ja vielä asustella siinä lopun elämääsi. Lopulta talo päätyy valtiolle tai kodittomien kissojen yhdistykselle. Toivottavasti kyseessä ei ole heidän äitinsä perintötalo tms.
Jos menisi näin ja leski jäisi asumaan niin asuisiko hän perikunnan vai itsensä ja lasten omistamassa talossa?
Entä kiinteistöverot, rempat? Kuka maksaisi?
Joutuisiko leski maksamaan vuokraa lapsille?
Jos perintöä ei ole jaettu, leski asuu kuolinpesän omistamassa talossa. Jos perintö on jo jaettu, leski asuu talossa, josta yhden osan omistaa leski ja muut osat kukin lapsista. (esim. leski 1/2 ja kaksi lasta kumpikin 1/4 - osuudet riippuvat kuitenkin siitä, mitä muuta omaisuutta vainajalla ja leskellä oli.)
Leski ei maksa lapsille vuokraa, mutta hän vastaa kaikista talon kustannuksista vastaavan talon käypään vuokratasoon asti. Jos tulee esim. sitä kalliimpi korjaus, maksavat talon muut omistajat siitä osan.
Olemme samanikäisiä ihmisiä, joilla toisella on ollut suvunperintönä talo jossa asumme. Kiitos asiallisista vastauksista! Tottakai siis saan jäädä tähän asumaan jos mies (minua 6kk vanhempi) kuolee ennen minua - jos siis edes haluaisin, tuskin haluaisin. -AP
Ja sen perusteella mitä täällä kirjoitetaan siitäkin kuka minut perii (mieheni), väittäen että se on vanhempani tai siskoni, niin huomaa, että täälläkin liikkuu kaikennäköistä "tietäjää". Alun perin pohdintoni olikin se, että kannattaisiko tästä talosta ja tontista ostaa jotakin vai ei. -Ap
Vierailija
</p>
<p>Viisainta on avioehto jos miehellä lapsia edellisestä liitosta. Samalla lunastat osan talosta omiin nimiin. Et halua siihen paskamyrskyyn mitä miehen lapsilta ja jopa ex muijalta voi miehen kuoleman jälkeen eteesi tulla. Ja toisaalta sitten, kuka sinut perii jos lähtöjärjestys on eri?[/quote kirjoitti:Lunastan ilmaiseksi talosta osan? Enkä todellakaan halua exien kanssa tappeluun ja sitä tässä mietinkin...AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei siis ole perillisiä? Eli sinun kuollessasi perintö menee valtiolle ellei testamenttia ole.
Mahtavat miehen lapset olla tyytyväisiä, kun ensin isänsä kuollessa joutuvat maksamaan talosta perintöveron, sinä saat talosta puolet ja vielä asustella siinä lopun elämääsi. Lopulta talo päätyy valtiolle tai kodittomien kissojen yhdistykselle. Toivottavasti kyseessä ei ole heidän äitinsä perintötalo tms.
Jos menisi näin ja leski jäisi asumaan niin asuisiko hän perikunnan vai itsensä ja lasten omistamassa talossa?
t
Minun kuollessa että mieheni on siis jo kuollut ja olen hänet perinyt niin talo saattaa hyvinkin mennä kodittomille kissoille jos itse saan päättää, Mutta enhän saa sitä päättää, koska lapset omistavat sen toisen puoliskon..? -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t
Minun kuollessa että mieheni on siis jo kuollut ja olen hänet perinyt niin talo saattaa hyvinkin mennä kodittomille kissoille jos itse saan päättää, Mutta enhän saa sitä päättää, koska lapset omistavat sen toisen puoliskon..? -AP
Sinä ET peri.
Kun toinen puolisoista kuolee, lasketaan yhteen kaikki teidän omaisuus ja siitä 50% kuuluu sinun omaisuudeksesi, paitsi jos siitä alunperinkin 80% on sinun ei sinun tarvitse maksaa tasinkoa perikunnalle, eli siis miehen lapsille. Jos sinun omaisuutesi on 40% jää se kokonaan sinulle, ja saat osituksessa vielä 10% tasinkoa. Tämä maksetaan yleensä rahana tms. Että lesken ei tarvitse jäädä roikkumaan mukaan omaisuuden realisointivaiheeseen.
Jo talo on sinun ainoa sopiva asuntosi, saat siihen asumisoikeuden, mutta jos muutat siitä pois, perikunnan velvollisuus sinun asumismuotoasi kohtaan loppuu täysin. Jos asut talossa, on sinulla velvollisuus maksaa juoksevat kulut mutta kiinteistövero jää perikunnalle. Olan äitini kohdalla tosin hän on vaatinut saavansa maksaa kaikki talon kulut ja verot - joten käytäntöjä on erilaisia niinkuin perikuntiakin.
Höpö, höpö. Tutustu edes perusteisiin ennen kuin tulet seuraavan kerran kirjoittamaan tänne täyttä puppua. Jos naimisissa oleva lapseton henkilö kuolee, niin hänet perii leski, jos testamenttia ei ole.