Minä lomailen ja lapsi on päiväkodissa
Tänä vuonna päätin pitää vuosilomani niin, että lapsi on osan loma-ajastani päiväkodissa. Olen minäkin lomani ansainnut raadettuani koko vuoden päivät töissä ja hoitanut lasta illat yksin, kun mies/isänsä on kaikki illat omilla menoillaan tai iltatöissä ja ketään sukulaisiakaan tai kavereita ei ole jakamaan hoito- ja viihdevastuuta. Lapsella ei ole sisaruksia eikä juuri kavereitakaan vapaa-ajalla kuin satunnaisesti. Päiväkodissa saa edes leikkiä muiden lasten kanssa. Ja minun hermot lepää päivisin, kun voin tehdä mitä lystään. Hoitaa esim. omia menojani, mitä olen lykännyt työvuoden aikana kuukausilla eteenpäin, koska olen koko ajan kiinni joko töissä tai lapsessa. Aiempina vuosina olen pitänyt lasta jopa 6 viikkoa putkeen kotona kesälomalla, mutta tänä vuonna päätin ajatella itseänikin. En jaksa raataa vuoden ympäri päivästä toiseen vähintään 12 tuntia päivässä eikä todellakaan tarvitsekaan.
Kommentit (36)
Odottakaas vaan, kun menee kouluun. Sitten ei ole enää mahdollista.
Mielestäni jokaisen täytyy miettiä omaa jaksamistaan ja punnita asiat itse. Lapsen paras voi tuossa tapauksessa olla levännyt äiti.
Ja lapsi ei ansaitse lomaa? Miksi edes ylipäätään teit lapsen, jos sen kanssa oleminen on niin vastenmielistä?
Öö, miksi sinulla on lapsia jos koet että loma ei ole lomaa heidän kanssaan? Minä otan aina yksittäisenä vapaapäivänäkin lapsen kotiin ellei heillä ole jotain retkeä tai erityiskivaa ohjelmaa päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaas vaan, kun menee kouluun. Sitten ei ole enää mahdollista.
Siks kannattaakin hyödyntää tuo mahdollisuus nyt ja sitten kun lapset on koululaisia niin ne kirmaa jo aika hyvin kavereitten kanssa pitkin pihoja niin ei tartte joka sekunti olla vahtimassa ja hyysäämässä tai leikittämässä.
Se mitä te ette nyt muista on se, että myös se lapsi on lomansa ansainnut. Päiväkodissa näihin tapauksiin puututaan ja asiassa vanhempia valistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi sinulla on lapsia jos koet että loma ei ole lomaa heidän kanssaan? Minä otan aina yksittäisenä vapaapäivänäkin lapsen kotiin ellei heillä ole jotain retkeä tai erityiskivaa ohjelmaa päiväkodissa.
Haluatko mitalin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko mitalin?
Ai siitä ihan perusasiasta että jaksaa ja haluaa olla vanhempi lapselleen?
ohis
Tavallaan ymmärrän, mutta vain siinä tapauksessa jos lapsellakin on kesäloma. Toisaalta tekisi mieli kommentoida et miks helvetissä oot lapsen edes halunnut jos ei aikaa kiinnosta viettää. Mutta ei. Ymmärrän senkun että sinäkin tarvitset lomaa ja omaa aikaa. Eikä siinä mitään jos se ei ole lapselta pois. Eli lapsi ansaitsee myös olla osan kesästä lomalla.
Lapsen loman kuuluu olla silloin kuin aikuisenkin loma on. On tietysti poikkeustapauksia - esimerkiksi päivän - parin vapaa jonkin erityisasian hoitamiseksi, jolloin ei voi lasta pitää kotona (meillä esimerkiksi olohuoneen lattian maalaus) - mutta useimmiten lapsen pitäisi saada viettää lomaa yhdessä aikuisten kanssa.
Olen ottanut lapsen välillä kotiin jopa omina sairaspäivinäni, jos vain suinkin voin.
Esimerkiksi flunssassa, kun pahin on jo ohi, mutta lääkärin myöntämää vapaata on vielä jäljellä, voi minusta aivan hyvin ottaa lapsen kotiin hoidosta edes päiväksi, jolloin saattaa hyvinkin tulla mukava päiväkotiviikon katkaiseva vapaapäivä.
Lapselle voi olla raskasta olla ihan jatkuvasti päiväkodissa. Lapsikin tarvitsee lomaa!
Kukin tyylillään, vaikka vähän tässä haistan uhmaa, eli siis provoa.
Ylipäätään, mitäpä omia valintojaan hyökkäävästi selittelemään.
Tuli mieleen muisto reilun 30 vuoden takaa. Mieheni käytti minua lääkärissä 150 km päässä olevassa kaupungissa. Jätimme tyttäremme päiväkotiin, meillä oli kamalan huono omatunto, eikä uskallettu kertoa päiväkotiin, että vapaalla olemme. Nuorena sitä oli niin arka.
Muutoin lapset olivat aina vapaalla, jos edes toinen meistä oli kotona. Ja ei, en kaipaa mitalia eikä sädekehä kiristä, meille lasten kanssa, joita on kaksi, oli ilo.
Jos ei ole tukiverkostoa, kuten kaikilla välttämättä ole, voi olla ihan aiheellista.
Meillä ei ole mummoloita ja kumpikin lasten isän kanssa ainoita lapsia.
Lomat lapset ovat aina olleet kotona, mutta nyt olen ollut pari vuotta kotona hoitamassa nuorimmaista. Eli lapset 6,5 ja 1,5 vuotiaita ja tuntuu, että käy raskaaksi.
Olen ajatellut, että otan kohta itselleni viikonlopuksi oman loman jossakin mökissä, missä saan olla yksin ja hiljaisuudessa.
Jokainen tietää itse jaksamisensa.
Lasten puolella kirjoitti:
Lapselle voi olla raskasta olla ihan jatkuvasti päiväkodissa. Lapsikin tarvitsee lomaa!
Kyllä, mutta perheiden tilanteet voivat olla erilaisia.
Mutta päiväkoti on lapselle työtä ja tarvii myös kesäloman.
No mun mielestä ihan ok, jos lapsi saa kuitenkin myös lomailla kotona jonkun viikon. Sehän on oikeastaan ihan järkevääkin että huilaa itse vaikka viikon verran niin että lapsi on hoidossa, niin jaksaa sitten taas viihdyttää sitä lasta loppuloman. Ymmärrän kyllä ap:tä, koska meillä on samankaltainen tilanne, paitsi että lapsia on kolme..
Olen pahoillani siitä, että ap:n lapsi ei saa lomailla äitinsä kanssa.
Ymmärrän väsymisesi. Pienen lapsen äitinä ymmärrän erittäin hyvin, että äiti tarvitsee myös omaa aikaa.
Lastasi kohtaan olisi kuitenkin reilumpaa, että järjestäisit tavalla tai toisella omaa aikaa pitkin vuotta niin, että kesällä saisitte lomailla yhdessä. Ilmeisesti teidän perheessä tämä vastuunkanto koskisi myös lapsen isää. On pikkasen paskamaista lasta kohtaan se, että hän joutuu kesälomalla päiväkotiin, koska iskällä on jatkuvasti omaa menoa niin, ettei äiti saa yhtään omaa aikaa.
Nämä on puhtaasti valintakysymyksiä, hyvä ap ja sinä olet valinnut noin.
Lasten puolella kirjoitti:
Onko lasten mielestä päiväkodissa niin rankkaa että siellä olemisesta tarvitsee lomaa? :D Lapsethan vain leikkii, syö, nukkuu päikkärit ja ulkoilee siellä, eli elää aika samanlaista arkea kuin vanhempien kanssa viikonloppuisin. Miten jostain niin huolettomasta oleskelusta tarvitsisi lomaa?
Minusta nämä ovat asioita, jotka jokainen punnitsee ihan itse, siksi en toisi näitä juttuja tänne vauva-palstalle paheksuttavaksi ja reviteltäviksi.
Jokainen asia on tapauskohtainen ja onhan työttömilläkin lapsia päiväkodeissa huolimatta siitä, että ovat itse kotona.
Sitä paitsi, on se vaan mielestäni parempi ajatella itseään vaikka se kaksi viikkoa, levätä ja sitten neljä viikkoa nauttia vielä lomasta lapsen kanssa kuin samalla työ-ja stressimoodilla vetää koko loma kireänä lapsen kanssa kotona. Laitetaanhan happinaamarikin lentokoneessa tarvittaessa ensin itselle, sitten lapselle... Jos tukiverkostoa ei ole ja vastuu kotonakin arkisin hänen harteillaan, en suureen ääneen ap:n ratkaisua alkaisi paheksumaan.
Itsellä tilanne, että mulla piti työt jatkua 16.6.asti, mutta tuli tieto, että viimeisellä viikolla oleva kesäkurssi peruttu. Olen ilmoittanut lapset hoitoon vielä tuoksi viikoksi (3 lasta). Mies töissä ja mun isällä syöpä, iäkäs äitini hoitaa häntä ja toinen mummola 450km päässä, minä raskaana, joten olen itsekin itsekäs ja pidän ns.omaa lomaa tuon jo ilmoitetun viikon ja sitten lapset.jääkin mun kanssa vuodeksi kotiin (okei, vanhin menee syksyllä eskariin).
Meidän kaupungissa ainakin päiväkodit meni toukokuun lopuksi kiinni, ja päivystävään päiväkotiin pitää toimittaa työvuorolista. Varmaan juuri näiden neropattien takia..
Minäkin pidän 2 viikkoa. Mutta vain 3 h päivässä. Jotta saan hoitaa rästiinjääneitä asioita, kuten hammaslääkärissäkäyntejä ja vakuutusneuvotteluita.
Mutta lapsi saa pitää sen jälkeen 9 viikon loman.