Minä lomailen ja lapsi on päiväkodissa
Tänä vuonna päätin pitää vuosilomani niin, että lapsi on osan loma-ajastani päiväkodissa. Olen minäkin lomani ansainnut raadettuani koko vuoden päivät töissä ja hoitanut lasta illat yksin, kun mies/isänsä on kaikki illat omilla menoillaan tai iltatöissä ja ketään sukulaisiakaan tai kavereita ei ole jakamaan hoito- ja viihdevastuuta. Lapsella ei ole sisaruksia eikä juuri kavereitakaan vapaa-ajalla kuin satunnaisesti. Päiväkodissa saa edes leikkiä muiden lasten kanssa. Ja minun hermot lepää päivisin, kun voin tehdä mitä lystään. Hoitaa esim. omia menojani, mitä olen lykännyt työvuoden aikana kuukausilla eteenpäin, koska olen koko ajan kiinni joko töissä tai lapsessa. Aiempina vuosina olen pitänyt lasta jopa 6 viikkoa putkeen kotona kesälomalla, mutta tänä vuonna päätin ajatella itseänikin. En jaksa raataa vuoden ympäri päivästä toiseen vähintään 12 tuntia päivässä eikä todellakaan tarvitsekaan.
Kommentit (36)
Ap ei kyllä ovelasti avannut sitä että paljon lapsella on sitten lomaa. Taisi kirjoittaa että osan omasta lomasta pitää omaa lomaa, joten kyllä sillä lapsella taitaa lomaa olla. Kyllä on aika tiukkapipoista ajatella, että lapsen pitäisi olla joka päivä kotona lomalla jos vanhempikin on. Jos sinä haluat olla näin, niin ole vain oman lapsen kanssa, mutta niinkuin täälläkin monet ovat ymmärtäneet että moni vanhempi kyllä tarvitsee sitä omaa lomaakin, varsinkin jos arki on muutenkin raskasta ja jos lapsi ei voi ikinä olla hoidossa missään muualla kun päiväkodissa esim. mummolassa. Helppoa se on arvostella niiden, joiden lapset on välillä mummolassa ja ties missä. On toki teitäkin "sankareita", jotka pärjättee mainiosti ilman että lapsi on hoidossa missään mutta hyvä teille. Meitä on erilaisia ihmisiä ja erilaisia tilanteita.
Ja niinkuin moni täällä sanoi, asia on ihan ok jos lapsellakin on lomaa. Miksi täällä niin moni on kuitenkin paasannut että "lapsikin tarvitsee lomaa" Sanoiko ap että lapsella ei ole lomaa päiväkodista ollenkaan???
Täällä on aina joka kesä näitiä samoja keskusteluja tyyliin lapsi päiväkodissa ja vanhemmat kotona mutta kai nyt kaikki tajuaa että lapsen kannalta on täysin eri tilanne se jos lapsella on vaikka 4 viikkoa lomaa vaikka vanhemmat olisi koko kesän kotona kun se että lapsella ei olisi lomaa ollenkaan tai vain muutama päivä ja vanhemmat koko kesän kotona. Jälkimmäinen tuomittavaa tai sitten varmaan on oikeasti vakavia ongelmia ja lapsen on varmaan parempi kuitenkin siellä päiväkodissa.
Itse olen sitä mieltä, että sekä lapsi, että äiti ansaitsee loman.
Tärkeintähän on molempien hyvinvointi ja tasapuolisuuden nimessä antaisin myös lapselle lomaa. Se, että äiti on raatanut pitkiä päiviä yksin lapsen kanssa ei ole selitys sille, että saa viettää yksin rauhassa lomansa . Onko se lapsen vika? Ei mielestäni ole. Yhtälailla lapsi ansaitsee kesälomansa, onhan hänelläkin ollut kenties pitkiä hoitopäiviä?
On hyvin itsekästä ajatella pelkästään omaa etuaan. Ymmärrän, että varmasti on raskasta, mutta kun lapsi on hankittu, niin täytyy ajatella myös hänen jaksamistaan. Silläkö lapsen parasta ajatellaan, että hänet laitetaan koko kesäksi hoitoon? Eikä tärkeää olisi , että lapsi saisi olla äidin kanssa , kun kerran nyt sitä vähäistä vapaa-aikaa on? Lapsi on lapsi ,mutta sinä olet aikuinen ihminen ja sinun täytyy miettiä, mitkä asiat ovat tärkeitä lapsenkin hyvinvoinnin kannalta
Vierailija kirjoitti:
Lasten puolella kirjoitti:
Lapselle voi olla raskasta olla ihan jatkuvasti päiväkodissa. Lapsikin tarvitsee lomaa!
Onko lasten mielestä päiväkodissa niin rankkaa että siellä olemisesta tarvitsee lomaa? :D Lapsethan vain leikkii, syö, nukkuu päikkärit ja ulkoilee siellä, eli elää aika samanlaista arkea kuin vanhempien kanssa viikonloppuisin. Miten jostain niin huolettomasta oleskelusta tarvitsisi lomaa?
Kyllä ainakin itse muistan, että minusta oli hirveän harmillista olla päiväkodissa, kun isoveli (koululainen) sai lomailla. Koska oma lomani oli tietysti vain vanhempien kesäloman pituinen, eli puolet lyhyempi kuin koululaisen. On se lapsellekin raskasta, että joka arkipäivä pitää mennä jonnekin ja herätä aikaisin, vaikka hoidossa sinällään kivaa olisikin.
N_92 kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että sekä lapsi, että äiti ansaitsee loman.
Tärkeintähän on molempien hyvinvointi ja tasapuolisuuden nimessä antaisin myös lapselle lomaa. Se, että äiti on raatanut pitkiä päiviä yksin lapsen kanssa ei ole selitys sille, että saa viettää yksin rauhassa lomansa . Onko se lapsen vika? Ei mielestäni ole. Yhtälailla lapsi ansaitsee kesälomansa, onhan hänelläkin ollut kenties pitkiä hoitopäiviä?
On hyvin itsekästä ajatella pelkästään omaa etuaan. Ymmärrän, että varmasti on raskasta, mutta kun lapsi on hankittu, niin täytyy ajatella myös hänen jaksamistaan. Silläkö lapsen parasta ajatellaan, että hänet laitetaan koko kesäksi hoitoon? Eikä tärkeää olisi , että lapsi saisi olla äidin kanssa , kun kerran nyt sitä vähäistä vapaa-aikaa on? Lapsi on lapsi ,mutta sinä olet aikuinen ihminen ja sinun täytyy miettiä, mitkä asiat ovat tärkeitä lapsenkin hyvinvoinnin kannalta
Ööö olenko missannut jotain ap:n kirjoituksista kun en ole huomannut että kyse olisi siitä että lapsi olisi koko kesän päiväkodissa? Joo, se olisikin aika kurjaa mutta se että lapsi on monta viikkoa lomalla ei kuulosta kovin kurjalta eikä mielestäni ole sama asia kun "koko kesä päiväkodissa". Miksi täällä puhutaan siis eri asioista eli vastataan tavallaan väärään kysymykseen. Kysymys ei ollut "onko hyvä lapsen olla koko kesä päiväkodissa kun vanhempi lomalla" vaan "onko ok että vanhempi pitää joskus omaa lomaa jos lapsellakin on kuitenkin lomaa tarpeeksi päiväkodista" Vastatkaa nyt vain vaikka siihen. Käsitellään sitten eri ketjussa ne provot "lapsi koko kesän päiväkodissa ja vanhemmat rannalla lomalla"
Vierailija kirjoitti:
Lapselle voi olla raskasta olla ihan jatkuvasti päiväkodissa. Lapsikin tarvitsee lomaa!
Onko lasten mielestä päiväkodissa niin rankkaa että siellä olemisesta tarvitsee lomaa? :D Lapsethan vain leikkii, syö, nukkuu päikkärit ja ulkoilee siellä, eli elää aika samanlaista arkea kuin vanhempien kanssa viikonloppuisin. Miten jostain niin huolettomasta oleskelusta tarvitsisi lomaa?
Näkee, että sinä et ole ollut päiväkodissa päivääkään, kun ynmärryksesi ja tietämyksesi lapsista on tuota tasoa. Miten ihminen voi ajatella noin?
Lapsi on lapsi ja pitkät hoitopäivät ovat rankkoja lapselle samalla tavalla, kun aikuiselle työpäivät. Jos esimerkiksi 2-vuotias on pitkiä päiviä hoidossa , niin kuvitteletko, ettei se väsytä pientä lasta?
Lapsellehan se kannattaa kostaa, että isänsä ei ota vastuuta perheestään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee, että sinä et ole ollut päiväkodissa päivääkään, kun ynmärryksesi ja tietämyksesi lapsista on tuota tasoa. Miten ihminen voi ajatella noin?
Lapsi on lapsi ja pitkät hoitopäivät ovat rankkoja lapselle samalla tavalla, kun aikuiselle työpäivät. Jos esimerkiksi 2-vuotias on pitkiä päiviä hoidossa , niin kuvitteletko, ettei se väsytä pientä lasta?No ensinnäkin se kenelle vastasit oli varmaan provo. Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla ja itsekin olet jos usekoit että tuo oli tosissaan jonkun mielipide. Ties vaikka itse vastasit itsellesi?
Kyllä kai kaikki täällä on ollut sitä mieltä että lapsikin sen loman ansaitsee. Mutta katsos kun lapsen loma ja aikuisen oma loma eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita. Ymmärrätkö?
Mihin vanhempi tarvitsee lomaa omista lapsistaan?
Päätin siis ottaa ensialkuun kesälomaa täydet 5 viikkoa, josta lapsi on päiväkodissa 2 viikkoa. Ei peräkkäisillä viikoilla. Ajattelin näin, että joka toinen viikko vuorotellen saamme molemmat parhaan hyödyn. Lapsi ei ehdi tylsistyä kotona ja kiukutella kavereiden puutetta ja minun hermot lepää myös väliviikoilla.
Heinäkuulle olen varannut lapselle hoidon päivystävästä päiväkodista, koska en välttämättä koko kesää lomaile ja viitsi budjetoida semmoiseen montaa tonnia. Heinäkuun työvuoroja en kuitenkaan tiedä vielä. Todennäköisesti työtä ei ole tarjolla kokoaikaisesti. Jos minulle tarjotaan työvuoroja silloin osaksi viikkoa, katson sitten mikä on todellinen hoidon tarve. Alustavasti olen ajatellut, että varmaan heinäkuussakin lapsen on mahdollista saada lisävapaita. Ehkä mies/lapsen isä viitsii hoitaa sitä tai on edes kotona koomassa, jos on menossa iltatöihin jonain päivänä. Nukkuu kuitenkin pitkään, niin lapsi olisi silloin puolet päivästä "heitteillä", kunnes isä virkoaa. Siihen asti lapsi pärjäisi itsekseen katsellen lastenohjelmia, pelaa ja syö mitä itse löytää kaapeista... Menen sitten vaikka itse töihin, jos ei tule näiden 5 lomaviikon lisäksi ei-toivottuja työttömyyspäiviä lisäksi, joista osan voisin viettää lapsen kanssa, osan yksin iltapäivään.
Niin, ja ihan häpeilemättä olen kertonut päiväkodin työntekijöillekin lomailevani. Minulla voi vuoden mittaan tulla lomia ja työttömyyspäiviä 2-3 kuukauttakin työni kausiluonteisuudesta johtuen. Ehkä eivät viitsi tämmöisestä narista lastensuojeluunkaan ja eivät varmasti pistäisi pahaksi lomailuani. Lapsen etuakin ajattelen. Oikeus kavereihin edes ostopalveluna ja levännyt äiti on pikkuisen vähemmän inhottava äiti. Mitään lisäalennuksia meillä ei ole tulossa päivähoitomaksuunkaan, kun en todellakaan tiedä elokuuhun asti, miten minua kaivataan työpaikallakaan. Tiedätte, että kesähoitopaikka pitää varata hyvissä ajoin, vaikkei tiedä, onko sille edes tarvetta. Eiköhän lapseni saa noin 5 viikon edestä vapaita pienillä järjestelyillä kun työvuorot selviää. Pitkin kesää lomia ripotellen hyödymme useamman kuukauden ajan vähän rennommasta meiningistä.
Lapsi on kyllä vähän haastava toisinaan. Silloin kun on hyvällä tuulella, vietän mielelläni aikaa, mutta ihan koko kesää en jaksa odottaa mikä päivä on taas se kun ei tottele mitään ja saa raivokohtauksia ilman mitään järkevää syytä paitsi että on äärimmäisen tylsistynyt. Joku sanoi että kotona tehdään samaa kuin päiväkodissa. Minä en kyllä ole ikinä mitään päiväkotiohjelmaa pyörittänyt enkä pyöritä. En ulkoile lapsen kanssa tuntikausia joka päivä enkä juokse kerjäämässä leikkiseuraa ihmisiltä joita meidän seura ei kiinnosta. Päiväkodissa hoitajat pitävät huolen siitä että minunkin lapseni saa leikkiseuraa. Vapaa-ajalla se on vähän erilaista ja riippuu täysin siitä ketä kiinnostaa eli hädintuskin ketään. Me voidaan seisoa vaikka päiväkaudet puistoissa, mutta leikkiseuraa sieltä ei todellakaan saa. Syitä on monia. Ei ihmisillä ole aikaa eikä kiinnostusta sitoutua semmoiseen.
Ap
Oho! En tiedä onko tämä hyvä lapselle, että joutuu olemaan hoidossa, vai että on huonoa, että saisi lomailla .
Oman ongelmakimpun otin aina hoidosta pois, kun se vain oli mahdollista.!
Kostat lapselle sen, että hänen isänsä on kyvytön perheenjäsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi sinulla on lapsia jos koet että loma ei ole lomaa heidän kanssaan? Minä otan aina yksittäisenä vapaapäivänäkin lapsen kotiin ellei heillä ole jotain retkeä tai erityiskivaa ohjelmaa päiväkodissa.
Haluatko mitalin?
Sorry, mutta ei tällaisesta perusasiasta mitään mitaleja jaeta.
Vierailija kirjoitti:
Kostat lapselle sen, että hänen isänsä on kyvytön perheenjäsen?
Ihan miten vain haluat tulkita asian. Lapsi oireilee varmasti tätä kodin ilmapiiriä, huonoa parisuhdetta (tai mikä parisuhde?) ja todellakin isän puutetta meidän elämässä. Avioero on harkinnassa eikä edes ensimmäistä kertaa. Saako eromahdollisuutta miettivä äiti olla edes hetken omissa ajatuksissaan? Minun muistinikin on alkanut reistailla kaikesta työ- ja kotistressistä ja jatkuvasta unenpuutteesta. Nukun työviikoilla 4-6 tuntia ja raadan yli 12 tuntia päivässä töissä ja illan mukavuus riippuu siitä miten vihainen lapsi on milloin mistäkin asiasta ennen kuin pääsen omaan rauhaan saatuani lapsen nukkumaan työpäivän jälkeen.
Ihan viime aikoina olen ollut niin henkisesti uupunut, että pari kertaa olen matkalla päiväkodille ollut lähellä ajaa pysäkin ohi. Jään ajattelemaan jotain, tuijotan tyhjyyteen. Minulla ei ole ollut vuosiin aikaa ajatella omia ajatuksia. Pelkkää suoritusta vaan ja jatkuvaa riitelyä... jos välillä rauhallistakin, mutta ikinä en tiedä mikä on se virhe minkä teen, että lapsi saa raivokohtauksen. Tänäänkin lähes tulkoon unohdin, että olen matkalla hakemaan lasta. Viime hetkellä jäin pois kyydistä. Ikäväähän se on, että lapsen isä osallistuu vain rajallisesti ja muut sukulaisetkin ovat unohtaneet meidät. Pitäisikö siitä rangaista minua sitten lisää, ettei kukaan välitä minusta? Niin, minusta. Olenko itsekäs, jos ajattelen, että myös minulla on oikeus olla rauhassa. Missä lapsen oikeus perheeseen, sukuun... ihmisiin ympärillä? Ei sitä oikeutta ole, koska kellään ei ole velvollisuutta paitsi ehkä sossuviran puolesta järjestää lapselle vaikka maksettua leikkiseuraa päiväkodin kautta. Oikeastihan esim. harva päiväkotikaverin vanhempi jaksaa ylläpitää kaveruuksia enää vapaa-ajalla ja kukaan heistä ei jää kaipaamaan, jos muutamme muualle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Päätin siis ottaa ensialkuun kesälomaa täydet 5 viikkoa, josta lapsi on päiväkodissa 2 viikkoa. Ei peräkkäisillä viikoilla. Ajattelin näin, että joka toinen viikko vuorotellen saamme molemmat parhaan hyödyn. Lapsi ei ehdi tylsistyä kotona ja kiukutella kavereiden puutetta ja minun hermot lepää myös väliviikoilla.
Heinäkuulle olen varannut lapselle hoidon päivystävästä päiväkodista, koska en välttämättä koko kesää lomaile ja viitsi budjetoida semmoiseen montaa tonnia. Heinäkuun työvuoroja en kuitenkaan tiedä vielä. Todennäköisesti työtä ei ole tarjolla kokoaikaisesti. Jos minulle tarjotaan työvuoroja silloin osaksi viikkoa, katson sitten mikä on todellinen hoidon tarve. Alustavasti olen ajatellut, että varmaan heinäkuussakin lapsen on mahdollista saada lisävapaita. Ehkä mies/lapsen isä viitsii hoitaa sitä tai on edes kotona koomassa, jos on menossa iltatöihin jonain päivänä. Nukkuu kuitenkin pitkään, niin lapsi olisi silloin puolet päivästä "heitteillä", kunnes isä virkoaa. Siihen asti lapsi pärjäisi itsekseen katsellen lastenohjelmia, pelaa ja syö mitä itse löytää kaapeista... Menen sitten vaikka itse töihin, jos ei tule näiden 5 lomaviikon lisäksi ei-toivottuja työttömyyspäiviä lisäksi, joista osan voisin viettää lapsen kanssa, osan yksin iltapäivään.
Niin, ja ihan häpeilemättä olen kertonut päiväkodin työntekijöillekin lomailevani. Minulla voi vuoden mittaan tulla lomia ja työttömyyspäiviä 2-3 kuukauttakin työni kausiluonteisuudesta johtuen. Ehkä eivät viitsi tämmöisestä narista lastensuojeluunkaan ja eivät varmasti pistäisi pahaksi lomailuani. Lapsen etuakin ajattelen. Oikeus kavereihin edes ostopalveluna ja levännyt äiti on pikkuisen vähemmän inhottava äiti. Mitään lisäalennuksia meillä ei ole tulossa päivähoitomaksuunkaan, kun en todellakaan tiedä elokuuhun asti, miten minua kaivataan työpaikallakaan. Tiedätte, että kesähoitopaikka pitää varata hyvissä ajoin, vaikkei tiedä, onko sille edes tarvetta. Eiköhän lapseni saa noin 5 viikon edestä vapaita pienillä järjestelyillä kun työvuorot selviää. Pitkin kesää lomia ripotellen hyödymme useamman kuukauden ajan vähän rennommasta meiningistä.
Lapsi on kyllä vähän haastava toisinaan. Silloin kun on hyvällä tuulella, vietän mielelläni aikaa, mutta ihan koko kesää en jaksa odottaa mikä päivä on taas se kun ei tottele mitään ja saa raivokohtauksia ilman mitään järkevää syytä paitsi että on äärimmäisen tylsistynyt. Joku sanoi että kotona tehdään samaa kuin päiväkodissa. Minä en kyllä ole ikinä mitään päiväkotiohjelmaa pyörittänyt enkä pyöritä. En ulkoile lapsen kanssa tuntikausia joka päivä enkä juokse kerjäämässä leikkiseuraa ihmisiltä joita meidän seura ei kiinnosta. Päiväkodissa hoitajat pitävät huolen siitä että minunkin lapseni saa leikkiseuraa. Vapaa-ajalla se on vähän erilaista ja riippuu täysin siitä ketä kiinnostaa eli hädintuskin ketään. Me voidaan seisoa vaikka päiväkaudet puistoissa, mutta leikkiseuraa sieltä ei todellakaan saa. Syitä on monia. Ei ihmisillä ole aikaa eikä kiinnostusta sitoutua semmoiseen.
Ap
Tämä siis oli kuin olikin provo. Ei kesäpäivystykseen voi viedä lasta, jos on itse lomalla.
Onko ihme, että lapsi reagoi ja raivoaa, kun kumpikaan vanhemmista ei halua olla hänen kanssaan? Lapsilla on todella herkät tuntosarvet näiden asioiden suhteen, he ymmärtävät ja aistivat enemmän kuin moni arvaakaan.
Ja ottaakseni kantaa tuohon lomajärjestelyyn, niin lapselle on todella vaikeaa sopeutua, jos on joka toisen viikon kotona ja joka toisen viikon päiväkodissa, varsinkin päivystysaikaan, kun leikkikaverit ja työntekijät vaihtuvat viikoittain. Odotettavissa on siis lisää negatiivisia tunteenpurkauksia...
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa ainakin päiväkodit meni toukokuun lopuksi kiinni, ja päivystävään päiväkotiin pitää toimittaa työvuorolista. Varmaan juuri näiden neropattien takia..
Mikä kunta? Kiinnostaa tietää missä rikotaan noin härskisti lakia. Varhaiskasvatukseen on sama oikeus kesät talvet, joissain kunnissa se on 20 tuntia viikossa, joissain kokopäiväinen. Vuorohoito on ainoa, jota tarjotaan tasan vanhempien työvuorojen mukaan.
Musta oli ihanaa kun loma alkoi ja saan olla muksujen kanssa.. Itku silmässä töissä odottelin viimeisiä päiviä kun tiesin et kohta saa olla rauhassa kotona niiden kanssa. En ikinä olis heistä erossa vapaaehtoisesti.