Ovatko mielestäsi lapsettomat itsekkäitä?
Kommentit (31)
Tosi omituinen ajatus tuo "on itsekästä levittää geenejä" ... ??? En oikein tajua mitä tällä itsekkyydellä tarkoitetaan, onko itsekkyys sitä että tekee jotain itsensä vuoksi?
Silloin lapsen itsensä vuoksi haluava on ihan yhtä itsekäs kuin se joka haluaa vaikka matkustella itsensä vuoksi. Mutta siinä vaiheessa kun lapsi ei enää toimikaan vain positiivisena juttuna vaan siitä pitää myös huolehtia mikä syö vanhemmilta muita kivoja asioita elämästään (esim oman ajan) ja vanhempi silti haluaa lasta hoitaa, niin sanoisin että vanhempi toimii epäitsekkäästi.
Lapseton puolestaan voi toimia epäitsekkäästi jättämällä jonkin kivan asian tekemättä voidakseen auttaa esim. sairasta sukulaista tai jossain vapaaehtoistyössä.
Tästä taas seuraa se, että lähes jokainen vanhempi joutuu joka päivä luopumaan jostain "omasta tekemisestä " lapsen vuoksi. Lapseton taas joutuu näihin tilanteisiin harvemmin.
Sanoisin siis että vanhempien täytyy lähtökohtaisesti toimia epäitsekkäämmin, on se sitten oma valinta tai pakotettu asia!!
Vierailija kirjoitti:
Tosi omituinen ajatus tuo "on itsekästä levittää geenejä" ... ??? En oikein tajua mitä tällä itsekkyydellä tarkoitetaan, onko itsekkyys sitä että tekee jotain itsensä vuoksi?
Silloin lapsen itsensä vuoksi haluava on ihan yhtä itsekäs kuin se joka haluaa vaikka matkustella itsensä vuoksi. Mutta siinä vaiheessa kun lapsi ei enää toimikaan vain positiivisena juttuna vaan siitä pitää myös huolehtia mikä syö vanhemmilta muita kivoja asioita elämästään (esim oman ajan) ja vanhempi silti haluaa lasta hoitaa, niin sanoisin että vanhempi toimii epäitsekkäästi.
Lapseton puolestaan voi toimia epäitsekkäästi jättämällä jonkin kivan asian tekemättä voidakseen auttaa esim. sairasta sukulaista tai jossain vapaaehtoistyössä.
Tästä taas seuraa se, että lähes jokainen vanhempi joutuu joka päivä luopumaan jostain "omasta tekemisestä " lapsen vuoksi. Lapseton taas joutuu näihin tilanteisiin harvemmin.
Sanoisin siis että vanhempien täytyy lähtökohtaisesti toimia epäitsekkäämmin, on se sitten oma valinta tai pakotettu asia!!
En tiedä itsekkyydestä, mutta on omahyväistä pitää geenejään niin hyvinä. :D
Suurin osa lapsettomista on sitä vasten tahtoaan. Eli kun ei ole löytänyt kumppania tai ei vaan pysty saamaan lasta yrittämisestä huolimatta, on izecäs.
Ei jos se on sairaus tai ei ole löytynyt kumppani ( voi olla myös samaa sukupuolta)
Minulla ei ole lapsia, mutta useampi lemmikki joita hoidan hyvin ja joille olen kaikille antanut kodin kun ovat sitä tarvinneet - hylättyjä tai omaa kotia vaille jääneitä pentueesta. Kai olen sitten itsekäs jonkun mielestä..?
Eiku just toiste päin. Se se vasta itsekästä on että lisäännytään luullen että ne omat geenit ovat jotain priimaa :D
Ei mun mielestä. Jos henkilö tuntee että ei voisi/haluaisi hoitaa lapsiaan niin parempi olla hankkimatta, ei lapsi kärsi.
Jotkut tuntemani vanhemmat ovat suht itsekkäitä mitä lapsiin tulee, suututaan ja vaaditaan sukulaisilta ja ystäviltäkin vaikka mitä ajatellen, että heidän lapsien pitää olla kaikille myös prioriteetti 1... Ja siis painotan sanaa _jotkut_. Itse en lapsettomana ehkä täysin ymmärrä että jos nyt ei vaadita ja suututa niin vähintäänkin loukkaannutaan (ja annetaan sen näkyä) jos joku ei pääse lapsen synttäreille tai nimppareille. Toisaalta itse eivät useinkaan osallistu tai anna huomiota muiden lapsille. Joskus näitä saa Facebookissa seurata sivusta.. Kuka tuli kenenkin juhliin ja kuka ei ja onko kyseessä kenties kosto..?
Sekä lapsen hankkiminen että hankkimatta jättäminen ovat tai ainakin niiden pitäisi olla itsekkäitä valintoja. Harva niitä lapsia hankkii tai on hankkimatta muiden takia. Ja jos niin tekee niin siitä sitä ongelmia syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni itsekkyydellä ei ole tekemistä lasten kanssa. Riippuu ehkä enemmän ihmisen luonteesta. Toki monet vanhemmat ovat epäitsekkäitä siinä mielessä, että laittavat lasten edun edelle, mutta se on normaalia. Tosin kaikki eivät tuota tee. Mutta tiedän myös, että lapsettomat voivat olla epäitsekkäitä.
Miksi aina pitää asettaa vastakkain lapsellinen ja lapseton?
Koska ilman konfliktia ei synny riittävästi keskustelua.
Ohan pöljä kommentti, sun mielestä on itsekästä jos ei halua ottaa orpoa hoitaakseen (vaan haluaa oman lapsen) mutta ei ole itsekästä jos ei ota orpoa hoitaakseen koska" ei vaan pidä lapsista". Onko kaikki lemmikkien kasvattajalta tms pentuina ostajatkin itsekkäitä, sillä onhan noita katukissoja jä löytökoiria pilvin pimein?