Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ulkonäkö ja siitä päättäminen

Vierailija
02.06.2017 |

En ole koskaan ymmärtänyt niitä vanhempia, jotka eivät anna edes 15+ vuotiaiden lastensa esimerkiksi päättää vaatteistaan tai hiuksistaan. Se parturikäynti, jossa tehdään lapselle mieluisa kampaus tai se vaate, joka on lapselle mieleen ei usein edes maksa yhtään enempää kuin se vanhemman mielestä oikea vaihtoehto. Lapsi ei ole vanhempiensa omaisuutta, joten minkä ihmeen takia pitää vielä lähes aikuisiakin lapsia määräillä älyttömin perustein? Se, että sinusta Liisan tukka näyttää pitkänä paremmalta kuin lyhyenä, ei ole peruste sille, miksei hän saisi leikkauttaa vaikkapa omilla rahoillaan lyhyttä tukkaa. Eläisitte omia elämiänne, ettekä yrittäisi elää lastenne kautta. Rakkautta on se, että omaa ymmärrystä ja haluaa lapsen parasta. Lapsen paras ei ole elää mielestään vastenmielisen näköisenä vain, koska vanhemmat haluavat niin syystä x. Jotkut vieläpä yrittävät määräillä aikuisiakin lapsia ulkonäköasioissa. Jos Liisa haluaa lävistyksen, miten se on sinulta pois? Se ei ehkä sinusta ole kaunis, mutta lapsesi ei tarvitse elää sinun ihanteidesi mukaan vaikka hän on sinun vaginastasi joskus putkahtanut. Eikö tärkeintä ole se, että lapsi on itse onnellinen ja sinä voisit myös olla onnellinen lapsesi onnesta? Päästäkää irti kun on sen aika, lapsi ei ole omistamasi esine.

- Kahden nuoren naisen äiti ja pomottelevan äidin tytär

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuohon lisäämään. Äidin maku ja tyyli näkyy vauvojen leluissa ja asuissa. Mikäpäs siinä, vauvat ovat tyytyväisiä missä tahansa mukavissa vaatteissa. Surullista on se, että leikki-ikäisiltä kielletään esim. hahmopaidat, koska "äiti ei tykkää hämähäkkimiehestä ja ne on rumia". Toivon todella, että monessa ns. blogikodissa lapsilla on muitakin leluja ja vaatteita, kun ne vain pastellin "värikkäät" sisustukseen sopivat.

Vierailija
2/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pikkutyttöjen (alakoulu) pitäisi saada pukeutua seksikkäästi, käyttää korkkareita ja meikata naamansa koulun diskoon kuin sirkuspelle (tästä keskusteltu 10v kanssa juuri).... Kumpihan tässä nyt kuitenkin on sen lapsen paras?

Ei se 15-vuotiaskaan vielä osaa ajatella riittävän pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsia on vähät kiinnostanut se ulkonäkö ennen teini-ikää. Yläkouluun meno on se raja, jonka jälkeen ovat kaiken itse hoitaneet.

Hiusten kanssa on kyllä ollut se linja, että malli yms sovitaan kanssani ennen kampaajalle menoa. Väriä on esikoisella ollut kerran latvoissa, mutta koska musta tukka pitää ensin valkaista, jotta sen voi värjätä, muut kuin latvavärit on edelleen kielletty.

Vierailija
4/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä ne, joiden vanhemmat pyrkivät vaikuttamaan viimeiseen saakka lapsensa ulkonäköön, tempaisivat heti 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen vesirajahameen päälle, sivukaljun ja naaman täyteen lävistyksiä. (Vähän kärjistetysti, mutta kuitenkin) Meillä sai kotona pukeutua ihan miten lystäsi. Minulla oli esiteini-21v. jos jonkinmoista kautta vaatteiden kanssa. Sen jälkeen tyyli pikkuhiljaa vakiintui. Nykyisin näytän ihan hillityltä ja aikuiselta, toisin kuin ne, jotka repäisivät silloin täysi-ikäistymisen jälkeen, eikä kokeilukausi ole nyt melkein 3kymppisenäkään laantunut.

Oma tytär saa pukeutua miten haluaa. Nyt on menossa prinsessakausi ja minun silmiin sattuu ne hörhelöt, mutta lapsi rakastaa niitä. Hiuksia ei saa leikata ja ne pitää aamuisin letittää joko "annaksi" tai "elsaksi". Kengiksi valitsi vain glitterillä koristeltuja, niin päiväkotiin kuin parempaan käyttöönkin.

Vierailija
5/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiettyyn rajaan saakka. Antaisitko 15veen ottaa mielestään niiiiiiin coolin tatuoinnin? Et varmasti. Ja hiusrenvärjäys ei ole terveellistä, en antaisi alle 13v värjätä ollenkaan, ehkä raitoja jollain sävytteellä.. Lävistyksistä jää usein arvet. 16v antaisin ottaa naamaan yhden jos tosiaan haluaa. Ja vaatteet oma tyyli joo mutta hyvänmaun rajoissa, ei mitään tissipaitaa kouluun jne.

Vierailija
6/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että ottaa lapsen toiveet huomioon iän ja kypsyyden mukaan tarkoita sitä, että lapsi viilettää kylillä puolialastomana. Toki vanhemman kuuluu katsoa lapsensa perään, mutta naurettavat perusteet ovat sitten erikseen. Jos lapsen opettaa pienestä pitäen toimimaan järkevästi, tuskin tulee myöhemminkään ongelmia. Jos vanhemman ja lapsen välillä on mukava yhteys ja luottamus, ei sillä nuorellakaan usein ole tarvetta kapinoida. En myöskään tajua väitettäsi, ettei 15-vuotias ole riittävän kypsä. Ensinnäkin, lapsen kanssa voi keskustella rakentavasti ilman määräilyä. Toiseksi, jostakin se lapsi myös oppii. Jos lapsi tahtoo lyhyet hiukset ja toteaakin, etteivät ne sovi hänelle, se ei ole vaarallista. Hiukset kasvavat takaisin. Lähtökohtaisesti todella harva 15-vuotias on sellainen elokuvamainen teinihirviö, jos asiat noin muuten ovat kunnossa.

- Ap

Vierailija
7/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotias tytär oli ihana vaaleanpunainen prinsessa.

Nyttemmin neljätoistavuotias, jonka hiukset ajelin ihan suosiolla viiden millin terällä.

Onneksi poika antaa letittää hiuksiaan! Kymmenen vuotta sitten vielä ajeltiin sillä viiden millin terällä.

Vierailija
8/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä ne, joiden vanhemmat pyrkivät vaikuttamaan viimeiseen saakka lapsensa ulkonäköön, tempaisivat heti 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen vesirajahameen päälle, sivukaljun ja naaman täyteen lävistyksiä. (Vähän kärjistetysti, mutta kuitenkin) Meillä sai kotona pukeutua ihan miten lystäsi. Minulla oli esiteini-21v. jos jonkinmoista kautta vaatteiden kanssa. Sen jälkeen tyyli pikkuhiljaa vakiintui. Nykyisin näytän ihan hillityltä ja aikuiselta, toisin kuin ne, jotka repäisivät silloin täysi-ikäistymisen jälkeen, eikä kokeilukausi ole nyt melkein 3kymppisenäkään laantunut.

Oma tytär saa pukeutua miten haluaa. Nyt on menossa prinsessakausi ja minun silmiin sattuu ne hörhelöt, mutta lapsi rakastaa niitä. Hiuksia ei saa leikata ja ne pitää aamuisin letittää joko "annaksi" tai "elsaksi". Kengiksi valitsi vain glitterillä koristeltuja, niin päiväkotiin kuin parempaan käyttöönkin.

Näinhän siinä usein käy. Hyvän maun rajoissa olisi parempi, että nuori saisi opetella vastuuta ja pohtia mikä on järkevää jo ennen täysi-ikäistymistä.

- Ap

Vierailija
9/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä siittäminen, ehehehehehe.

Vierailija
10/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsia on vähät kiinnostanut se ulkonäkö ennen teini-ikää. Yläkouluun meno on se raja, jonka jälkeen ovat kaiken itse hoitaneet.

Hiusten kanssa on kyllä ollut se linja, että malli yms sovitaan kanssani ennen kampaajalle menoa. Väriä on esikoisella ollut kerran latvoissa, mutta koska musta tukka pitää ensin valkaista, jotta sen voi värjätä, muut kuin latvavärit on edelleen kielletty.

Mitä ihmeen alapeukuttamista tässä on?!

Vierailija
11/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pikkutyttöjen (alakoulu) pitäisi saada pukeutua seksikkäästi, käyttää korkkareita ja meikata naamansa koulun diskoon kuin sirkuspelle (tästä keskusteltu 10v kanssa juuri).... Kumpihan tässä nyt kuitenkin on sen lapsen paras?

Ei se 15-vuotiaskaan vielä osaa ajatella riittävän pitkälle.

10v, seksikkäästi pukeutunut, korkkareita käyttävä meikattu sirkuspelle on sama asia kuin päättää esim 15v ikäisen kampaus? Et tainnut ihan ymmärtää sitä aloituksen pointtia?

Vierailija
12/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin puutun niin kauan kun ovat minun vastuullani. En esim. antaisi lupaa värjätä tukkaa pinkiksi kotiaineilla, ei ne ole terveellisiä ja teinin mieli voi vaihtua päivässä. +15v ikäinen voi sävyttää tukkaansa kampaajalla esim. kevyillä raidoilla. Lävistyksiin en anna lupaa, korviksia lukuunottamatta. Ei myöskään tatuointeja alaikäisille. Vaatteissa lapset saa vaikuttaa, kunhan pysytään järjen rajoissa. -15 asteen pakkasella ei kuljeta nilkkapituisissa farkuissa ja tennareissa. Kuuluu maalaisjärjen opettamiseen lapsille. Juhliin pukeudutaan muita kunnioittaen. En myöskään suostuisi ostamaan tytölleni esim. todella paljastavia vaatteita. Lapset persoona ja halut tulee ottaa huomioon, mutta edelleen se lapsi on sun vastuulla siihen saakka kunnes täyttää 18v.

Vierailija
13/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni päätti vielä olessani 17v miltä oikein näytin. Olen siis tyttö ja isä haukkui kurkku suorana huutaen, jos en tehnyt kuten hän sanoi.

Jalassa oli AINA kodin ulkopuolella pakko pitää farkkuja. Lähikauppassa käväistessäkin (matka yht. 10 min) piti olla farkut, tai hän huusi keuhkojen täydeltä kuinka olen laiska p*ska. Roskiakaan ei saanut viedä verkkareissa. Paitojen piti olla pelkkiä kauluspaitoja ja joka ikinen kerta, kun ne olivat tulleet pesusta, isä syynäsi, miten paitojen oikein silitin. Koskaan en saanut tehtyä sitä loppuun, vaan isä riuhtaisi silitysraudan kädestä valittaen, ettei tuosta tule yhtään mitään ja hän sitten silitti paidat. Jälkikäteen huusi, miksi minä laitan hänet aina silittämään paitani.

Hiusten tuli olla suorat, sellaiset lättänät ja ohuet, max. olkapäihin asti. Pienikin kiharakampaus oli "kammottava peikkotukka". Isä haukkui nyös jatkuvasti läskiksi, vaikka olin vaihtelevasti ihan ali- ja normaalipainoinen. Hän oli itse keskivartalolihava, joten olisikohan johtunut sitten siitä? Meikkejä ei minulla ollut, kun en saanut senttiäkään omaa rahaa, ja muutenkin vaatteita sain tosi harvoin.

Pahimmassa tapauksessa vaatekaapissani oli sukkia, 4 alushousut, 4 toppia, kulahtaneita t-paitoja ja verkkareita, 3 kauluspaitaa ja YHDET farkut, jotka olivat haaroista rikki ja ne piti aina ommella kiinni. Isän mielestä oli tärkeämpää ostaa hänelle itselleen tupakkaa, karkkia ja energiajuomia.

Kyllä nousi aina itku kurkkuun, kun muilla koulun tytöillä oli uusia vaatteita ja he saivat kokeilla oman tyylinsä löytämistä.

Vierailija
14/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tiettyyn rajaan saakka. Antaisitko 15veen ottaa mielestään niiiiiiin coolin tatuoinnin? Et varmasti. Ja hiusrenvärjäys ei ole terveellistä, en antaisi alle 13v värjätä ollenkaan, ehkä raitoja jollain sävytteellä.. Lävistyksistä jää usein arvet. 16v antaisin ottaa naamaan yhden jos tosiaan haluaa. Ja vaatteet oma tyyli joo mutta hyvänmaun rajoissa, ei mitään tissipaitaa kouluun jne.

Näissä asioissa vanhempia avustaa myös ikärajat ja lait. Tottakai rajat ovat olemassa, mutta esimerkiksi hiusmallin leikkaamisella ei ole ikärajaa tai haitallisia terveysvaikutuksia. Lapsen terveys on etusijalla. Jos lapsi jotakin haluaa, häntä voi vaikka pyytää laatimaan kymmenen hyvän syyn listan perusteluineen, miksi joku asia olisi hyvä.

- Ap

Vierailija
15/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin puutun niin kauan kun ovat minun vastuullani. En esim. antaisi lupaa värjätä tukkaa pinkiksi kotiaineilla, ei ne ole terveellisiä ja teinin mieli voi vaihtua päivässä. +15v ikäinen voi sävyttää tukkaansa kampaajalla esim. kevyillä raidoilla. Lävistyksiin en anna lupaa, korviksia lukuunottamatta. Ei myöskään tatuointeja alaikäisille. Vaatteissa lapset saa vaikuttaa, kunhan pysytään järjen rajoissa. -15 asteen pakkasella ei kuljeta nilkkapituisissa farkuissa ja tennareissa. Kuuluu maalaisjärjen opettamiseen lapsille. Juhliin pukeudutaan muita kunnioittaen. En myöskään suostuisi ostamaan tytölleni esim. todella paljastavia vaatteita. Lapset persoona ja halut tulee ottaa huomioon, mutta edelleen se lapsi on sun vastuulla siihen saakka kunnes täyttää 18v.

Ihan ohiksena sanoisin, että ne kampaamojen väritkään eivät ole sen turvallisempia/myrkyttömämpiä. Monilla kampaajilla puhkeaa allergiat noihin väriaineisiin ym.

Mutta olen hyvin samoilla linjoilla, naamaan ei tulisi lävistyksiä, paitsi korviin. Napakorun voisin antaa +15vuotiaalle. Vaatteiden tulee olla säänmukaiset ja ei liian lyhyitä hameita ym.

Vierailija
16/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun ei ole tuollaisia ongelmia. Meidän kolmella tyttärellä on aika samanlainen maku kuin minulla, toki heillä nuoremmille tarkoitettuja vaatteita tai mallistoja. Juhlamekot valitaan aina yhdessä.

Ja lasten koulussa ja kaveripiirissä ylilyöntejä katsotaan karsaasti. Ei sinisiä hiuksia, tekoripsiä, läväreitä vaan urheilullista ja luonnollista.

Vierailija
17/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä asioissa vanhempia avustaa myös ikärajat ja lait. Tottakai rajat ovat olemassa, mutta esimerkiksi hiusmallin leikkaamisella ei ole ikärajaa tai haitallisia terveysvaikutuksia. Lapsen terveys on etusijalla. Jos lapsi jotakin haluaa, häntä voi vaikka pyytää laatimaan kymmenen hyvän syyn listan perusteluineen, miksi joku asia olisi hyvä.

- Ap

Voi toki, mutta en kyllä antaisi lapsen tehdä ihan mitä vaan haluaa vaik siksi että "siitähän oppii". Leikkauksestakin keskustellaan miksi sellainen ja saako sen kiinni harrastukseen jne onko se järkevää ja miten sopii lapselle, jos siis puhutaan lapsesta, 15v saa kyllä leikkauttaa hiuksensa jos haluaa.

Vierailija
18/18 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena sanoisin, että ne kampaamojen väritkään eivät ole sen turvallisempia/myrkyttömämpiä. Monilla kampaajilla puhkeaa allergiat noihin väriaineisiin ym.

Mutta olen hyvin samoilla linjoilla, naamaan ei tulisi lävistyksiä, paitsi korviin. Napakorun voisin antaa +15vuotiaalle. Vaatteiden tulee olla säänmukaiset ja ei liian lyhyitä hameita ym.

Kyllä ovat turvallisempia, kampaaja myös osaa levittää sen värin niin ettei se ole kontaktissa päänahkaan. Tietysti joku voi silti olla allerginen tai altistua ajan kuluessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän