Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkutaapero kylässä kodissa, joka ei ole ns. turvallinen

Vierailija
02.06.2017 |

Kenen vastuulla on mielestänne vahtiminen ja mahdolliset vahingot?

Kaveri tuli vilkkaan yksivuotiaan kanssa kylään. Nostin kalliit ja helposti rikkimenevät esineet pois näkyviltä. Meillä on itsellämme nelivuotias lapsi, jonka takia ei enää tarvitse siirrellä tavaroita tai juurikaan vahtia. Konetiskitabletit on roskiskaapissa, veitset laatikossa ja alakaapissa lasiesineitä. Tytär nosti itse legonsa ja muut pienet lelut ylös, koska tietää niiden olevan vaarallisia pienille.

Kaveri ei katsonut yhtään lapsensa perään. Jollain ihmeen kaupalla tuo taapero löysi kaiken vaarallisen mitä meillä kaapeissa on. Äitinsä vain päivitteli miten vaarallinen koti meillä voi olla, vaikka meilläkin on lapsi. Minä nostelin konetiskitabletteja, veitsiä ja lasiesineitä pois lapsen kädestä. Ärsytti, koska mielestäni lapsella ei olisi ollut mitään asiaa meidän kaapeille ja laatikoille.

Omakin lapsi on ollut täysi ADHD-taapero tuon ikäisenä, mutta ikinä en olisi kylässä antanut mellastaa noin.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samoilla linjoilla muiden kanssa.

Se mua kyllä ärsyttää että omalla äidillä on joka senkin ja sohvapöydän päällä tuikkuja palamassa ja koko kyläily menee kieltämiseen kun taapero tahtoo niitä tutkia.

Vierailija
22/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vastuulla on lapsensa valvominen, tietysti. Mutta olisit sinäkin voinut sanoa, että sinua häiritsee.

Ainakin itseä ärsyttää, jos kyläpaikassa hymistellään "anna sen tutkia vaan! Ei täällä ole mitään rikottavaa. Lapset on lapsia. " jos kiellän koskemasta pöytäliinoihin/koristeisiin/mihin vaan. Ja sit selän takana valitetaan kuinka lapsi kehtasi koskea jopa sohvatyynyihin eikä vanhemmatkaan vahtineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti vanhempi valvoo. Lapsi oppii, kun opettaa. Itse olen kulkenut liikkuvan vauvan kanssa kokoajan ja vahtinut ja opastanut. Yleensä tällä metodilla oppivat muutamassa kuukaudessa mitä kyläpaikoissa voi tehdä ja ei voi tehdä. Esimerkiksi koriste-esineita voi katsoa, mutta ei koskea. Laatikoita ja kaappeja ei kylässä avata. Yms. Jos tuota ei viitsi tehdä, niin lapsi ei opi ja aukoo kaapita ja laatikot vielä paljon isompanakin. Sisko jätti aikanaan tuon vahtimisen väliin ja edelleenkin nyt 6-v lapsi saattaa mennä meillä kaappeja penkomaan. On mielestäni todella huonotapaista.

Nin on, meillä lapset eivät saa mennä edes omille kaapeillemme tai laatikoille ellei tarvitse sieltä jotain. Laukkuihin ja taskuihin ei mitään asiaa.

Vierailija
24/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on vanhemman vastuulla mutta jos vanhempi ei tee mitään asunnon omistaja saa vapaasti komentaa.

Meillä on myös pikkutaapero 1v8kk ja hankala talo - tasoeroja sisäportaita), 2 krs, avohyllykkö jolla taidelasia yms. Koskaan ei ole tarvinnut mitään siirtää syrjään lapsen takia, portaissa ollaan autettu ja opetettu kulkemaan peppu edellä, isoihin rappuihin ei saa mennä yksin ollenkaan. Silloin odotetaan jotain aikuista mukaan.

Naapurissa on 3 krs talo ja 3 pientä poikaa (vanhin nyt ekalla). Heillä ei koskaan ole ollut porttia eikä muitakaan esteitä lapsille. Hyvin on mennyt eikä kukaan ole koskaan pudonnut vaikka ovatkin tosi villejä.

Vierailija
25/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset et vaan sanonut äidille, silläkin uhalla, että olisi vetänyt herneen nenään ????

Ei huvita "haastaa riitaa". Mielummin sopii sitten seuraavat treffit jonnekin muualle. Ehditään nähdä aika harvoin. Viimeeksi kun olivat meillä alkuvuodesta, lapsi vain istui tyytyväisenä paikallaan.

Miksi sitten edes kysyt muiden mielipidettä kun kerran oot jo päättänyt miten toimit jatkossa. Varmasti tiesit jo valmiiksi mitä vastauksia saat koska asia on niin itsestään selvä. Tottakai jokaisen vastuulla on vahtia omia lapsiaan, eikä edes pelkän turvallisuuden vuoksi vaan myös siksi ettei lapsi pääse tekemään tuhojaan toisen ihmisen kodissa.

Vierailija
26/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tehtävähän se on. Tosin on aika stressaavaa vierailla paikassa, jossa olisi esim. lasiesineitä taaperon käsien ulottuvilla. Mutta taaperon äiti tässä mokasi, kun ei vahtinut lastaan.

Lasiesineet olivat kaapissa. Eivät varsinaisesti taaperon ulottuvilla, kun en ajatellut tämän menevän kaapeille. Ap

Ei sillä ole mitään väliä vaikka lasiesineet olisi olleet keskellä lattiaa, sun kotis saa olla just sellainen kun itse haluat. Vanhemman tehtävä on vahtia lastansa.

Vierailija
27/27 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v sulki 1v taaperon pesuhuoneeseen, koska kyllästyi siihen, että tätä ei vahtinut kukaan.