Pikkutaapero kylässä kodissa, joka ei ole ns. turvallinen
Kenen vastuulla on mielestänne vahtiminen ja mahdolliset vahingot?
Kaveri tuli vilkkaan yksivuotiaan kanssa kylään. Nostin kalliit ja helposti rikkimenevät esineet pois näkyviltä. Meillä on itsellämme nelivuotias lapsi, jonka takia ei enää tarvitse siirrellä tavaroita tai juurikaan vahtia. Konetiskitabletit on roskiskaapissa, veitset laatikossa ja alakaapissa lasiesineitä. Tytär nosti itse legonsa ja muut pienet lelut ylös, koska tietää niiden olevan vaarallisia pienille.
Kaveri ei katsonut yhtään lapsensa perään. Jollain ihmeen kaupalla tuo taapero löysi kaiken vaarallisen mitä meillä kaapeissa on. Äitinsä vain päivitteli miten vaarallinen koti meillä voi olla, vaikka meilläkin on lapsi. Minä nostelin konetiskitabletteja, veitsiä ja lasiesineitä pois lapsen kädestä. Ärsytti, koska mielestäni lapsella ei olisi ollut mitään asiaa meidän kaapeille ja laatikoille.
Omakin lapsi on ollut täysi ADHD-taapero tuon ikäisenä, mutta ikinä en olisi kylässä antanut mellastaa noin.
Kommentit (27)
Kyllä on vanhemman vastuulla katsoa lapsen perään. Aina. Ei voida olettaa, että muiden kodit ovat taaperonkestäviä.
T. Itsekin päättömästi juoksevan 1,5v:n äiti
Älä pyydä niitä enää kylään. Kenenkään pennulla ei ole oikeutta toisten kotona joka paikkaa tutkia. Äidin olisi pitänyt pitää pentunsa sylissään tai vaikka rattaissa. Sen ikäinen ei itse ymmärrä asiaa, on äidin vastuulla.
vanhempien tietenkin. mä sanoisin kaverillesi, että niin kauan kuin se ei pysty takaamaan kakaransa turvallisuutta teillä, niin sillä ei ole teille mitään asiaa. eli se tuo mukanaan kaiken tarvittavan, että kakara pysyy turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset et vaan sanonut äidille, silläkin uhalla, että olisi vetänyt herneen nenään ????
Ei huvita "haastaa riitaa". Mielummin sopii sitten seuraavat treffit jonnekin muualle. Ehditään nähdä aika harvoin. Viimeeksi kun olivat meillä alkuvuodesta, lapsi vain istui tyytyväisenä paikallaan.
Jos vanhempi ei vahdi niin minä olen tyynesti komentanut sitä vierastakin lasta. Eli meillä ei vieraat tongi kaappeja eikä hillu veisten kanssa oli ne sitten 1v. tai aikuisia. Joku raja!
Ei ole sinun tehtäväsi. Ethän edes voi tietää mikä kaikki on 'vaarallista' juuri sille pennulle - toiset syö ihan kaiken ja tällä lopuillanitseään silmään/kaataa päälleen - toiset ovat jo kotona oppineet (tai heillä ei alkujaankin ole ollut samanlaista itsetuhoviettiä) että keittiön ja vessan kaappeihin ei mennä, kukkasiin ei saa koskea jne.
Siis ei todellakaan ollut sinun tehtävä eikä vika.
T. Kolmen lapsen äiti ja yhden mummo
Sinun vastuullasi kylään kutsujana on kertoa, että teillä ei ole taaperolle täysin turvallinen koti. Taaperon vanhamman vastuulla on vahtia, ettei lapsi saa osumaa mihinkään vaaralliseen tai tee muutoin tuhojaan.
Vanhemman vastuulla. Ja vaikka kuinka koti olisi lapsiystävällinen. Niin todellakin katsoisin lapsen perään ettei tutki kaikkia kaappeja läpi. Meillä pienenä kotona sai kyllä keittiön alakaappeja tutkiskella. Mutta aina muistuteltiin lapselle että kylässä tämä ei ole suotavaa. Ja molemmat sen kyllä äkkiä oppi
Ei ole omien lasten takia tarvinnut mitään siirrellä turvaan tai piiloon koskaan niin en kyllä aloita vieraiden takia. Meille ei voi tulla kylään jos ei osaa käyttäytyä normaalisti ja lapsivieraat elää kuin pellossa ilman rajoja. Elämä on liian lyhyt että vaivautuisin tuollaisia hyysäämään. Tavataan vain yleisillä paikoilla tai puistossa ym ja täysituohon äiti tai isä saa ihan itse vahtia pentunsa sillä minä olen hommani hoitanut eli kasvattanut lapsen niin hyvin että heidän kanssaan voi huoletta liikkua missä vaan. Tosin en voi ottaa kaikkea kunniaa sillä meidän lapset ovat rauhallisia ja ovat jo 1v ymmärtäneet hyvin puhetta niin olen päässyt helpolla.
Vanhemman vastuulla toki. Meidän lapsi on lievästi näkövammainen, eli kulki taaperona tosi varovaisesti ja mieluusti johonkin tukeutuen eikä todellakaan kiipeillyt missään, mutta silti täytyi olla varovainen. itse tein kyläpaikassa tullessa pikaskannauksen potentiaalisten vaaranpaikkojen kohdalle, ja pyysin josko matalien hyllyn reunoilla olevat arvoesineet yms. voisi nostaa vierailun ajaksi lapsen ulottumattomiin, ja esim. miehen vanhempien sukulaisten luona saattoi sivupöydillä olla jouluna yliroikkuvat pöytäliinat ja palavat kynttilät päällä, ei oikein toimi kun vieraita ja lapsia on paljon, aina joku kävi puhaltamassa ne kynttilät sammuksiin :) Mihinkään laatikoille en todellakaan lasta päästänyt.
Vanhempien tehtävähän se on. Tosin on aika stressaavaa vierailla paikassa, jossa olisi esim. lasiesineitä taaperon käsien ulottuvilla. Mutta taaperon äiti tässä mokasi, kun ei vahtinut lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun vastuullasi kylään kutsujana on kertoa, että teillä ei ole taaperolle täysin turvallinen koti. Taaperon vanhamman vastuulla on vahtia, ettei lapsi saa osumaa mihinkään vaaralliseen tai tee muutoin tuhojaan.
Taaperon vanhemmalla on velvollisuus AINA olettaa että mikään vieraspaikka ei ole taaperoturvallinen! Jokainen taapero on erilainen: me emme ole koskaan siirtäneet mitään mihinkään, vaan lapset on opetettu että keittiön/vessan kaappeihin ei mennä, kasveihin ei kosketa, eläimiä saa katsoa ei koskea ja kun he ovat olleet 'vaarallisessa iässä' on heidän peräänsä aina ainakin yhdellä silmällä katsottu. Meidän koti on silti aina ollut heille turvallinen, mutta ei varmastikaan kenellekään random-vieraalla riiviölle, jolle ei vielä ole opetettu mitään rajoja.
En ymmärrä ihmisiä,joiden mielestä ihan normaali rajojen vetäminen on "riidan haastamista". Silloin ei parane valittaa selän takana, kun itse ei osaa normaalia kanssakäymistä.
Mä kävin kerran kylässä lapsettomassa taloudessa ja nostin mm. jääkaappimagneetit korkeammalle ettei lapsi niihin koskisi. Raskaana ollut emäntä käveli mun perässä ja laitteli ne takaisin. No vuoden päästä varmaan siirteli niitä itsekin korkeammalle.
No tietysti vanhempi valvoo. Lapsi oppii, kun opettaa. Itse olen kulkenut liikkuvan vauvan kanssa kokoajan ja vahtinut ja opastanut. Yleensä tällä metodilla oppivat muutamassa kuukaudessa mitä kyläpaikoissa voi tehdä ja ei voi tehdä. Esimerkiksi koriste-esineita voi katsoa, mutta ei koskea. Laatikoita ja kaappeja ei kylässä avata. Yms. Jos tuota ei viitsi tehdä, niin lapsi ei opi ja aukoo kaapita ja laatikot vielä paljon isompanakin. Sisko jätti aikanaan tuon vahtimisen väliin ja edelleenkin nyt 6-v lapsi saattaa mennä meillä kaappeja penkomaan. On mielestäni todella huonotapaista.
Vierailija kirjoitti:
En näkisi tätä ihan näinkään. En kyllä koskaan oleta, että kenelläkään kellä ei ole omia pieniä, olisi mitenkään pikkulapsiturvallinen koti. Hölmö ajatuskin, että siitä pitäisi erikseen mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tehtävähän se on. Tosin on aika stressaavaa vierailla paikassa, jossa olisi esim. lasiesineitä taaperon käsien ulottuvilla. Mutta taaperon äiti tässä mokasi, kun ei vahtinut lastaan.
Lasiesineet olivat kaapissa. Eivät varsinaisesti taaperon ulottuvilla, kun en ajatellut tämän menevän kaapeille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näkisi tätä ihan näinkään. En kyllä koskaan oleta, että kenelläkään kellä ei ole omia pieniä, olisi mitenkään pikkulapsiturvallinen koti. Hölmö ajatuskin, että siitä pitäisi erikseen mainita.
Miten niin hölmöä? Jos taapero vanhempineen tulee kylään, eikä vanhemmalla ole itsellään älliä päässä katsoa lapsensa perään, voin hyvinkin kylään kutsujana huomauttaa, että meillä on pieniä leluja lattioilla, laittaakohan suuhunsa ja hups, tuohon lasimaljakkoon ei ole syytä koskea, eikä meillä ole ollut tapana kiskoa verhoja.
Meillä nämä on menneet ihan sulassa yhteissovussa. Kun esim. kaverin taapero on tullut kylään, olen huomauttanut että lastenhuoneessa on esim. pieniä legoja mitkä voi mennä kurkkuun. Niinkuin tyyliin "muistakaa varoa". Ja kaikilla mun ystävillä on sen verran älliä päässä että katsoo lastensa perään (toki silti voi sattua inhimillisiä virheitä, lapset on vikkeliä eikä ihan kaikkea aina tule ajatelleeksi!).
Kaikesta sitä ihmiset ongelmia saakin aikaan.
Mikset et vaan sanonut äidille, silläkin uhalla, että olisi vetänyt herneen nenään ????