En tajua ihmisiä jotka eivät voi lomalla pariin sähköpostiin vastata
Ei ole iso juttu loman aikama hoitaa paria sähköpostia, puhelua tai käydä tarvittaessa toimistolla. Asiakkaista on huolehdittava. Kyllä pitää sen verran arvostaa työpaikkaa. Jos tulee yt:t niin tiedän olevani turvassa, sillä olen niin joustava työntekijä. Pomonikin varmasti arvostaa. Mitä pienemmästä firmasta on kyse, niin sitä tärkeämpää on ettei ole tiukkapipo.
Kommentit (58)
Miksi pitäisi? Loma on työstä irtautumista varten, jotta ei tulisi BURN OUT.
Ja jotta voisi vastata niihin muutamaan sähköpostiin pitäisi ensin lukea ne, ja ehkä ne kymmenet tai jopa sadat muutkin sähköpostit, jotta tietää, mihin pitää vastata.
Mua ei tippakaan kiinnosta mitä töissä tapahtuu kun olen lomalla. Työnantaja maksaa mun ajasta, minä olen myynyt siitä 7,5 h viikossa pl lomat. Onneksi on joustava työnantaja, teen pitkää päivää kun tarvii ja löysäilen kun ei oo kiire. Mutta loma on mun omaa aikaa, silloin en jousta.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla tuo on normaalia toimintaa. Meillä on tiukat aikarajat, ei sijaisia, joten vuosilomalla pitää tehdä töitä palvelulupauksen täyttämiseksi. Kesälomasta 2-3 päivää ollaan töissä, sähköposteihin vastataan vähintään kerran viikossa.
Oma valintasi.
Kun loma alkaa niin minä jätän työkännykän työpaikalle. En tarvitse sitä mihinkään loman aikana eikä minulle makseta työasioitten hoitamisesta loman aikana.
Mulle tulee työpostit kännykkään enkä malta olla lukematta. Vastailen ja hoidan juttuja, joita voin kotoa käsin. Minun postiini tulevat sähköiset remontti-ilmoitukset, joten mitähän ihmiset sanoisivat, jos eivät pääsisi tekemään remppojaan, kun ilmoitukset makaisivat minun postissani 4 viikkoa eivät menisi isännöitsijälle.
Myös mieheni lukee postejaan ja vastaa työpuhelimeen läpi loman. Välillä joutuu menemään ihan paikan päällekin, koska sijaista ei ole. Joskus minäkin olen joutunut jalkautumaan paikan päälle. Nykyajan työelämä.
Eli sähköpostit pitäisi lukea säännöllisesti loman aikana että osaisi vastata niihin pariin tärkeään? Joo ei.
Mullapa onnin ainoastaan yksi kännykkä joka on puhelinetu ja käytän sitä töissä ja lomilla. Siihen tulee myös työsähköpostit mutta laitan sen synkronoinnin manuaaliseksi lomien ajaksi sekä poistan työkalenterin puhelimen kalenterista, ettei viikkopalaverit pimputa lomalla.
Siinä ennen sun viestiä on jo vastattu noin 150 sähköpostiin ja puhuttu 4 tuntia per päivä puhelimessa. Siellä kyllä pyörii se lomaviesti jotta tiedät etten ole paikalla.
Suorittavaa työtä tekevö ihminen voi kuvitella, että pariin söhköpostiin vastaaminen ei ole edes työtä.
Ajatustyötä tekevälle sähköpostiin vastaaminen tarkoittaa töissä oloa: joutuu miettimään työasioita ja ottamaan vastuuta työasioista. Jos lomalla onkin siis töissä (ajatus työasioissa) ei voi irtautua töistä ja levätä.
Itse olen mielummin kokonaan töissä, kun fyysisesti lomalla ja ajatus kuitenkin työasioissa.
Lomaksi laitan sähköpostiin lomavastauksen ja sähköposti-ilmoitukset pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso juttu loman aikama hoitaa paria sähköpostia, puhelua tai käydä tarvittaessa toimistolla. Asiakkaista on huolehdittava. Kyllä pitää sen verran arvostaa työpaikkaa. Jos tulee yt:t niin tiedän olevani turvassa, sillä olen niin joustava työntekijä. Pomonikin varmasti arvostaa. Mitä pienemmästä firmasta on kyse, niin sitä tärkeämpää on ettei ole tiukkapipo.
Loma on loma on loma.Jos ei ole työläppäriä tai firman liittymää annettu käyttöön niin mun puolestani pulju saa mennä nurin sillä aikaa kun lomailen. EVVK.
Ei kannata sekoittaa lomaa ja työtä , loma on tarkoitettu palautumiseen ja siitä on tiedotettu asiakkaille hyvissä ajoin.
Olen niin hyvä työntekijä että ei todellakaan tarvi tehdä töitä vapaa-ajalla.
Vapaa-ajan töillään yrittävät nuoleskella ne luuserit, jotka eivät saa töitään valmiiksi työaikana.
Jaa, että niiden joiden työsähköpostit ei toimi kuin toimiston koneella pitäisi rehata itsensä toistuvasti kaukaakin niitä toimistolta tarkastamaan? Anna mä nauran.
Itse en avaa työsähköpostia lomalla. Työsähköpostia katsotaan vain työajalla. En edes kytke tavallisia s-posteja suoraan puhelimeen. Kerran päivässä tarkistaminen riittää, koko aikaa ei tarvitse olla tavoitettavissa. Raivostuttaa tämä nykyajan trendi että 24/7 pitäisi olla luurin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Pomonne ei katso tuota asennetta hyvällä. Toisaalta, palstalla tuskin paljoa työtä tekeviä onkaan. Ap
Ihan olen työelämässä. Mulle ei makseta tarpeeks jotta hoitaisin työasioita vapaa-ajalla. Onneksi ei edes ole työsuhdepuhelinta enkä tule sellaista edes huolimaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin sain kesätuurarina vakkarityöntekijän oman puhelinnumeron, jos tulee jotain akuuttia, mistä en selviä. Numeroa en tosin tarvinnut, mutta oli kiva tietää, että apua saa jos tarvii. Tietty hänelläkin oli motiivina se, että jollen pysty jotain tekemään, joutuu hän sen normitöiden lisäksi tekemään loman jälkeen extrana. Itse tekisin samoin, ei yksi puhelu lomalla mitään haittaa.
Mistä tiedät olisitko saanut apua jos olisit tarvinut?
Kyllä minäkin aina sanon että saa soittaa milloin vaan, mutta en todellakaan välttämättä vastaa. Pomo ei maksa päivystämisestä, joten en päivystä. Vastaan kyllä jos satun puhelimen kuulemaan ja jos se muuten sopii.
Hah hah. En vastaa puhelimeen tai sähköpostiin edes työpäivän ulkopuolella, saati lomalla, muuten kuin erikoistapauksissa jos niistä on erikseen sovittu.
Työkännykkään vastaan lomalla, onneksi siihen ei puheluita juurikaan tule. Sähköpostia en lue lomalla, en todellakaan. Eikä pomo sitä edes vaadi.
Olen perehdyttänyt tuuraajan niin hyvin, että voin hyvillä mielin lähteä lomalle ja luottaa siihen että hän hoitaa työt poissaollessani. Kokeneempi kollega auttaa häntä jos tulee jokin ongelma eteen.
Meillä on töissä sähköpostissa ja puhelimissa lomavastaajat ja yhteydenotot ohjataan suoraan tuuraajille.
Toki soittaakkin saa jos on "pakko" mutta lomalla oleville pyritään viimeiseen asti antamaan lomarauha.
Sinä päivänä kun pomo sanoo että puhelimeen tai sähköpostiin pitäisi vastata vapaa-ajalla, niin luovun puhelinedusta ja jätän puhelimen työpäivän päätteeksi kotiin, samoin läppäri ei tule enää kotiin.
Nyt vastaan joskus puhelimeen ja luen sähköposteja, mutta en yleensä vastaa niihin. Mutta jos tiedän että sähköpostissa on jotain kiireellistä, niin voin mennä seuraavan päivänä aikasemmin töihin.
Monella yrittäjällä on myös erilainen tilanne. Ja muuttuvat asiakkaat. He löytävät kyllä nopeasti sitten uudenkin firman.
Mukava, että sinulla tuo käy noin, ja pystyt lomat halutessasi noin pitämään 🌼