HUONOIN tekosyy, minkä joku on esittänyt ettei pääse juhliin/tapahtumaan johon hänet on kutsuttu?
Kerro, mikä on huonoin ja läpinäkyvin kuulemasi selitys minkä juhliin kutsuttu on esittänyt syyksi, että on estynyt tulemasta juhliin tai tapahtumaan, johon hänet on kutsuttu.
Kommentit (1454)
Anoppi tokaisee aina, että "Asutte niin kaukana, ettei sinne jaksa tulla" Hänellä on auto jota appi aina ajaa, joten joo varmasti on vaikea istua kyydissä 20min. Sitten ihmettelee miksi me emme heidän luonaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kutsusta. Valitettavasti ajankohta ei sovi.
"Mutta... en vielä kertonut ajankohtaa."
"Aivan."
"jep, olen silloin kipeänä"
"Pitää mennä lenkille."
Tämä joka kerta, kun nähdään kaveriporukalla. Kun lenkille voi mennä milloin tahansa, koko muun (kiireisen) seurueen pitäisi suunnitella tapaaminen tämän yhden mukaan. :D Olen alkanut sanomaan, että tule sitten loppuillasta, jos ehdit. Välillä on tullut, kun muut ovat jo lähteneet kotiin ja ihmetellyt missä muut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä minusta synttäreitä saa juhlia ja se on ihan normaalia, ei siinä mitään. Mutta joku erikseen onnittelemaan piipahtaminen? Oikeasti?
Minä olen ainakin käynyt ystäviä erikseen onnittelemassa, jos on pyöreän vuoden juhlat jääneet välistä. Luulin että ihan tavallinen käytäntö.
Heh. Mietinkin, että nyt on kyllä ehkä itseäni vanhemmista ihmisistä kyse. Onko tää oikeesti normaali käytäntö nykypäivänä? Minkä ikäpolven väki tätä tekee ja missä päin Suomea? Olen varmaan liian nuori ja kaupunkilainen, kun kuulostaa joltakin maaseudun herrasväen touhulta 1800-luvulla.
Olen myös kaupunkilainen ja en kovin vanha, mutta piipahtelen ystävien luona silloin tällöin. Ja jos ystävällä on vasta ollut syntymäpäiväjuhlat tai muu vastaava tilaisuus, niin yleensä onnittelen samalla. Mikä tässä on erikoista?
No ei tuossa olekaan mitään ihmeellistä. Täällä eräs kirjoittaja toivoi siis jotakin audienssia, että pitäisi pyytää päivänsankarilta lupa poiketa erikseen onnittelemassa, jos ei pääse osallistumaan syntymäpäiväjuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää välittäisi yksistäkään häistä, rippijuhlista, synttäreistä sun muista. Vain hautajaiset kelpaa, koska niissä ei tapahdu yllätyksiä, niihin mennään määrättyyn aikaan ja pois lähdetään samalla tavalla tilaisuuden loputtua. Pukeutuminenkin on hyvin määritelty, joten ei tarvitse miettiä mitä päälleen pistää.
Arkulle viedään kukkakimppu, ei tarvitse miettiä kalliita lahjoja kenellekään.
Hautajaisissa ollaan hillitysti, muistotilaisuudessa mennään yleensä jonkinlaisen kaavan mukaan (ruoka, kahvit, muistelut, adressien luvut jne,), ja kaikki on tavallisesti hyvin järjestetty. Se on hyvä asia, tietää milloin on sopivaa lähteä pois, tuntitolkulla ei tarvitse olla. Omaiset käydään kättelemässä ja lähdetään pois. Kaikki hyvin. Kännissäkään ei kukaan ole.
Nuo ihmisten järjestämät juhlat on joskus niin rasittavia, kun aina ei ole itsellä mitenkään juhlamieli ja tosiaan pitää sitten antaa kunnollinen meriselitys, jos ei vaan millään viitsisi.
Jää vaan pois myös hautajaisista. Kiitos.
Ei en jää. Hautajaisiin menen. Kunnioitan vainajan omaisia, jotka ovat kutsun esittäneet. Sinun ei kuulu kiitellä minua mistään.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä minusta synttäreitä saa juhlia ja se on ihan normaalia, ei siinä mitään. Mutta joku erikseen onnittelemaan piipahtaminen? Oikeasti?
Minä olen ainakin käynyt ystäviä erikseen onnittelemassa, jos on pyöreän vuoden juhlat jääneet välistä. Luulin että ihan tavallinen käytäntö.
Heh. Mietinkin, että nyt on kyllä ehkä itseäni vanhemmista ihmisistä kyse. Onko tää oikeesti normaali käytäntö nykypäivänä? Minkä ikäpolven väki tätä tekee ja missä päin Suomea? Olen varmaan liian nuori ja kaupunkilainen, kun kuulostaa joltakin maaseudun herrasväen touhulta 1800-luvulla.
Olen myös kaupunkilainen ja en kovin vanha, mutta piipahtelen ystävien luona silloin tällöin. Ja jos ystävällä on vasta ollut syntymäpäiväjuhlat tai muu vastaava tilaisuus, niin yleensä onnittelen samalla. Mikä tässä on erikoista?
No ei tuossa olekaan mitään ihmeellistä. Täällä eräs kirjoittaja toivoi siis jotakin audienssia, että pitäisi pyytää päivänsankarilta lupa poiketa erikseen onnittelemassa, jos ei pääse osallistumaan syntymäpäiväjuhliin.
Mitä ihmeellistä siinä on? Olen tätä välillä tehnyt sen suurempia miettimättä. "En pääse juhliin, mutta voidaanko juhlistaa ensi viikonloppuna kahdestaan synttäreitäsi?"
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän siltä, että kukaan muu ei näe tässä mitään ihmeellistä. :) Koska kyseessä on tavallinen tapa.
Kerronpa tänne kaksi itse käyttämääni tekosyytä. Ensimmäinen tapaus oli kymmenisen vuotta sitten. Minut oli kutsuttu vanhan opiskelukaveriporukan illanviettoon. Puolta vuotta aiemmin silloinen kumppanini oli kuollut äkillisesti (itsemurha) ja parantelin sen vuoksi hissukseen haavojani. Ajattelin, että vanhojen tuttujen näkeminen voisi ollakin ihan mukavaa, joten sanoin tulevani juhliin. Vähän ennen sain kuitenkin tietää, että kaikki muut porukan kymmenkunta henkilöä toisivat paikalle avecin. Olisin siis ollut porukassa ainoana ilman avecia paikalla ja asetelma tuntui silloin liian raskaalta, kun syy sinkkuuteeni oli tuollainen. Valehtelin siksi, että joudunkin yllättäen kaverin muuttoavuksi. Ei kai kellekään voi sanoa, että anteeks nyt, mutta en halua nähdä teidän parisuhdeonneanne?
Pari vuotta sitten minut kutsuttiin kaverin polttareihin. Suunnittelua tehtiin sähköpostiryhmässä ja kuluista oli puhetta sen verran, että käytäisiin yhdessä buffet-lounaalla fiinihkössä ravintolassa. Varauduin siis maksamaan omat ruokani, noin 30 e. Muutama päivä ennen juhlia ryhmässä alettiin yllättäen keskustella budjetista. Kävi ilmi, että päälle tulisi muitakin kuluja, mm. morsiamen ruuat, jokin lahja ja vielä erikseen iltapalaa morsiusparille. Pari morsiamen läheistä ystävää ilmoitti, että 100 euron budjetti olisi heistä sopiva ja tarjoutuivat myös maksamaan enemmänkin, ettei kenenkään tarvitsisi jäädä juhlista. Tässä vaiheessa minä ilmoitin, että vastasyntynyt on valvottanut niin kovasti, ettei minulla ole voimavaroja osallistua. En halunnut maksaa noin paljon, kun asiasta ei ollut aiemmin sovittu. Lisäksi perheeni eli sinä syksynä tukien varassa, kun taas esim. morsiuspari sekä lähipiirinsä olivat taustaltaankin vakavaraisia. Ei puolitutuille halua sanoa tuollaisessa tilanteessa, että vähille rahoilleni on parempiakin käyttökohteita, sillä olen teitä köyhempi.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi tokaisee aina, että "Asutte niin kaukana, ettei sinne jaksa tulla" Hänellä on auto jota appi aina ajaa, joten joo varmasti on vaikea istua kyydissä 20min. Sitten ihmettelee miksi me emme heidän luonaan käy.
Tämä on niin klassikko, meillä myös vastaavanlaisia sukulaisia. Toki etäisyyttä on sen verran, että matkaan menee tunti.
"On pienet lapset, olisi liian hankala se tunnin ajomatka."
Meillä saman ikäiset lapset ja silti odottavat, että me ajamme sitten heidän luokseen. Ja sanottakoon vielä, että heillä on ihan terveet, "normaalit" ja hyvin käyttäytyvät lapset. Ja käyvät mm. risteilyillä kuitenkin.
"En voi mulla on treenit."
No, urheilija. Hänellä on joka päivä treenit.
"Milloin sinulle ei ole treenejä?"
"Ensi kuun 13. torstai, mutta silloin on luettava tenttiin."
Mulla on paljon sukulaisia, joilla menee kaikki seurakunnan riennot kaiken muun edelle. Kyse siis lähisuvusta, sisaruksista ja vanhemmista. Vähän tekisi mieli kysyä, että eikö siellä kirkossa opeteta lähimmäisen rakkautta ollenkaan? Kun minut voi aina unohtaa, jos jossain on joku kuuluisa puhuja tai ihana hihhulimeininki, raamattupiiri. Nämä menevät aina minun edelleni. Tuntuu, että ainoa mahdollisuus nähdä perhettäni olisi kirkon penkillä.
Tämä on oiva tapa karkottaa minut kauas heidän uskonnostaan. Terveisiä vaan kaikille hihhuleille.
Yllättäen mun juhlista ei ole kukaan koskaan kieltäytynyt.
Johtuiskohan siitä, etten vaadi mitään kalliita tuliaisia ja tervetuloa sellaisina kuin olette?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunavuoro
Tämä.
Työkaverinani oli joskus nainen, jolle ei koskaan käynyt perjantai-riennot saunavuoron takia. Muut päivät kävi kyllä.
En tajunnut asiaa silloin, enkä nyt. Suihkuun pääsee koska vain. Mutta jutun juoni oli maksettu saunavuoro, jota ei voinut mistään syystä jättää käyttämättä.No mm. mulle ainakin kovana saunojana saunavuoro on elintärkeä! Suihku ei koskaan korvaa saunaa. Eri asia, jos on oma sauna, sen voi lämmittää sitten jonain muuna päivänä.
Saa olla todella tärkeät juhlat, että luovun saunasta niiden takia. Juhlista en edes pidä.
Onko se saunavuoro oikeasti niin tärkeä, että jättäisit vaikka kaverin häät väliin?
Saisithan sä niistä juhlista ruokaa, juomaa, kaverien tapaamista ja muuta hauskaa. Onko se 30 minuuttia lämpimässä huoneessa istumista parempi elämys?
Vaikea ymmärtää.
Sanoinhan, että TÄRKEIDEN juhlien takia voin jättää saunan väliin ja olen ystävän häiden takia jättänytkin.
Mutta esim. työpaikan pikkujoulut, joissa pääteemana on vetää viinaa tai jonkun kuuskymppiset, joissa pönötetään, no thanks! Minä menen saunaan ja vedän sitten yöpaidan ylle.
Oli ukkosta kun oli syntymäpäiväni. Kaveri ei "voinut" jättää koiraansa yksin, sillä se pelkäsi ukkosta.
Vierailija kirjoitti:
Oli ukkosta kun oli syntymäpäiväni. Kaveri ei "voinut" jättää koiraansa yksin, sillä se pelkäsi ukkosta.
Tämä on täysin ymmärrettävä syy. Oletko ikinä nähnyt ääniarkaa koiraa? Meillä edellinen oli aivan hysteerinen ja 50-kiloinen koira yritti mm. mennä vessan ovesta läpi, työntää itsensä pesukoneen luukusta sisään, tunki syliin vaikka normaalisti ei ollut mikään sylikoira. ainoa keino oli tehdä vilteistä "teltta" nurkkaan, mennä itse istumaan sinne ja ottaa se syliin ja silittää, pidellä käsiä korvien päällä ja jutella sille rauhoittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin, että joistakin töistä ei vaan saa vapaata.
Omatkin juhlat pitää järjestää sen ehdoilla, mitkä on työvuorot.
Tämä on varmaan vaikea ymmärtää niille, jotka tekevät 5 pv viikossa klo 8-16. Kyllähän silloin voi osallistua kaikkiin juhliin, jotka ovat lähes poikkeuksetta illalla ja viikonloppuina.Mutta pitää olla se tahtotila hei...
Meillä puoliso ei ole voinut osallistua lasten kevät juhliin mikä on ollut vaikea ymmärtää esim. tarhatädeille ja opettajille, he oikeasti kuvittelevat, että niitä työvuoroja voi vain vaihtaa, kun itse haluaa.
Kyllä äitinä tuntui pahalta, kun he valittivat siitä, että isä ei ole lapsen esityksiä katsomassa.
Ja puoliso tienaa kaupan alalla vuorotyöstä. 1600 netto, vuorolisät on tuossa mukana niin ei saanut edes rahaa siitä kunnolla, että puoliso joutui jättämään nuo juhlat väliin.
Sairaanhoitajien perheet tekevät edes ulkomaanmatkan, mutta kaupan alalla palkka on pienempi eikä perhe saa mitään kompensointia siitä, että puoliso on iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä töissä. Ei voida mennä edes sukulaisille tapaninpäivänä kylään, kun kauppa on auki.
No sairaanhoitajilla on vastuu toisen ihmisen terveydestä. Että sinänsä en vaatisi samaa palkkaa. :D Mutta minusta oli ennen paremmin ja terveellisempi elämänmeno, kun kaupoilla oli lyhemmät aukioloajat.
Meillä ei ole edes henkilöpapereita eli passia ollut ikinä lapsilla, kun ne on kalliita. Vanhin lapsi kohta 16.
Ei ole rahaa matkustaa ja asutaan vuokrakolmiossa. Tuntuu hullulta, että täytyisi hääparin matkaan antaa rahaa.
Onhan nuo kyllä surkeat palkat, mutta pointtini oli että työtä ei voi verrata sairaanhoitajan työhön, kun vastuu on ihan eri tasolla. Mieluummin vertaus johonkin samantapaiseen, miesvaltaiseen työhön.
Puolisoni on mies ja kaupassa töissä.
ALA on silti naisvaltainen ja siksi huonosti palkattu.
Niin, hoitajat saavat enemmän rahaa. Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja tuo summa nousee 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä eli verot nousevat. Hoitajilla on alkamassa urakka.
Pienituloiset omaiset eivät voi osallistua, kun autoilu kallista, ei voida käydä eläkeläisten luona. Katsotaan telkkaria.
Päättäjät leikkasivat työttömyystukia ja pelasivat omaiset pois eläkeläisten hoidosta. Niin tuli hoitajille enemmän töitä ja työttömille omaisille lisää telkkarin katselua, pullan syömistä ja lepäilyä.
Ilman autoa ei valitettavasti pysty eläkeläisten luona käymään.
Ennen oli 10 lasta ja kaikilla tehdastyö ja hyvä auto, nyt on eläkeläisillä yksi lapsi jolla ei rahaa autoon.
Kannattaa sairaalassa varautua, että eläkeläisillä ei ole saattajia mukana, kun he tulevat sairaalaan kokeisiin eli hoitajat voivat viedä heitä oikeisiin paikkoihin.
Tehdastyöt ja hyvät autot omaisilla on historiaa.
Toivotaan, että eläkeläiset löytävät laboratoriokokeisiin. Jos heillä on esim. rollaattori niin hoitajat sitten ja taksikuskit vievät oikeisiin paikkoihin.
Suomi oppii kantapään kautta miten leikkaukset nuorempien sukupolvien rahoista tuo kustannuksia muualle. Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, on hoitajilla ja sosiaaliohjaajilla tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan vaikea ymmärtää niille, jotka tekevät 5 pv viikossa klo 8-16. Kyllähän silloin voi osallistua kaikkiin juhliin, jotka ovat lähes poikkeuksetta illalla ja viikonloppuina.Mutta pitää olla se tahtotila hei...
Meillä puoliso ei ole voinut osallistua lasten kevät juhliin mikä on ollut vaikea ymmärtää esim. tarhatädeille ja opettajille, he oikeasti kuvittelevat, että niitä työvuoroja voi vain vaihtaa, kun itse haluaa.
Kyllä äitinä tuntui pahalta, kun he valittivat siitä, että isä ei ole lapsen esityksiä katsomassa.
Ja puoliso tienaa kaupan alalla vuorotyöstä. 1600 netto, vuorolisät on tuossa mukana niin ei saanut edes rahaa siitä kunnolla, että puoliso joutui jättämään nuo juhlat väliin.
Sairaanhoitajien perheet tekevät edes ulkomaanmatkan, mutta kaupan alalla palkka on pienempi eikä perhe saa mitään kompensointia siitä, että puoliso on iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä töissä. Ei voida mennä edes sukulaisille tapaninpäivänä kylään, kun kauppa on auki.
No sairaanhoitajilla on vastuu toisen ihmisen terveydestä. Että sinänsä en vaatisi samaa palkkaa. :D Mutta minusta oli ennen paremmin ja terveellisempi elämänmeno, kun kaupoilla oli lyhemmät aukioloajat.
Meillä ei ole edes henkilöpapereita eli passia ollut ikinä lapsilla, kun ne on kalliita. Vanhin lapsi kohta 16.
Ei ole rahaa matkustaa ja asutaan vuokrakolmiossa. Tuntuu hullulta, että täytyisi hääparin matkaan antaa rahaa.
Onhan nuo kyllä surkeat palkat, mutta pointtini oli että työtä ei voi verrata sairaanhoitajan työhön, kun vastuu on ihan eri tasolla. Mieluummin vertaus johonkin samantapaiseen, miesvaltaiseen työhön.
Niin, hoitajat saavat enemmän rahaa. Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja tuo summa nousee 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä eli verot nousevat. Hoitajilla on alkamassa urakka.
Pienituloiset omaiset eivät voi osallistua, kun autoilu kallista, ei voida käydä eläkeläisten luona. Katsotaan telkkaria.
Päättäjät leikkasivat työttömyystukia ja pelasivat omaiset pois eläkeläisten hoidosta. Niin tuli hoitajille enemmän töitä ja työttömille omaisille lisää telkkarin katselua, pullan syömistä ja lepäilyä.
Ennen oli 10 lasta ja kaikilla tehdastyö ja hyvä auto, nyt on eläkeläisillä yksi lapsi jolla ei rahaa autoon.
Kannattaa sairaalassa varautua, että eläkeläisillä ei ole saattajia mukana, kun he tulevat sairaalaan kokeisiin eli hoitajat voivat viedä heitä oikeisiin paikkoihin.
Toivotaan, että eläkeläiset löytävät laboratoriokokeisiin. Jos heillä on esim. rollaattori niin hoitajat sitten ja taksikuskit vievät oikeisiin paikkoihin.
Suomi oppii kantapään kautta miten leikkaukset nuorempien sukupolvien rahoista tuo kustannuksia muualle. Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, on hoitajilla ja sosiaaliohjaajilla tekemistä.
Hoitajat käyvät hakemassa jokaisen eläkeläisen sairaalan pääovilta ja saattavat laboratorioon. Ja saattavat eläkeläisen kokeiden jälkeen takaisin pääoville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset tekevät käsitöitä kotona.
Meilläkin puoliso ainoa lapsi ja hänen vanhemmat asuu 30 km päässä eikä linja-autot kulje. Kyllä on tulossa urakkaa kodinhoitajille.
Nuoremmilla ei ole rahaa autoiluun eli tietää kodinhoitajille kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset tekevät käsitöitä kotona.
Meilläkin puoliso ainoa lapsi ja hänen vanhemmat asuu 30 km päässä eikä linja-autot kulje. Kyllä on tulossa urakkaa kodinhoitajille.Nuoremmilla ei ole rahaa autoiluun eli tietää kodinhoitajille kiirettä.
Ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois eikä työmarkkinatuella auton kuluja makseta.
No, omaiset katsovat telkkaria ja tekevät käsitöitä. Kodinhoitajat autoilevat ja hoitavat eläkeläiset.
"Mutta... en vielä kertonut ajankohtaa."
"Aivan."