Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksikää meidän perheelle tekemistä juhannukseksi (ei haluta mökille suvun luo)

Vierailija
01.06.2017 |

Hei mitä lapsiperhe voisi tehdä juhannuksena, jos ei mene mökille? Meillä mökki on appivanhempien ja sinne ei haluta mennä, vaan olisi kiva olla oman perheen kesken. Appivanhemmat on koko kesän mökillään, ja pitää aina erikseen ruinata, että siellä saisi olla ihan vaan oman porukan kesken. Sen kummemmin erittelemättä ei innosta, ei minua eikö miestäkään, juhannus heidän ja muun suvun kanssa.

Mitäs muuta keksisi? Katsoin, että vuokramökit ovat tosi kalliita (yllätys yllätys, sesonkiaika). Mitenkäs laivalle..? Onkohan ihan kamala ajatus pienten lasten kanssa? Meillä kolme lasta, vanhin 6 ja pienin 5 kk. Asutaan Pirkanmaalla.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta en ymmärrä miksi pitäisi saada olla toisten mökillä oman porukan kesken?

Ja vielä ruinaamalla häätää omistajat pois mökiltä:) Itsekkyyden huippu.

No näinpä. Siis mietin vaikka mun ihanaa anoppia, joka aina toivoo tapaavansa meitä kesällä mökillä ja kutsuu kylään, tekee ihania ruokia, yhdessä saunotaan ja uidaan ym ja hän aina tosi iloinen näkemisestä, kun tavataan.  Niin että laittasin puolison soittamaan tai mä soittasin että pliis, pliis, halutaan joo tulla mutta ei haluta olla tein kanssa, ettekö vois ajaa takas tein kotikaupunkiin, pliis, ihana mökki mut te ootte se negatiivinen siinä, halutaan olla ilman teitä. Oikein tuli paha mieli kun kirjoitin tän :( 

Sinä oletkin todella onnellisessa asemassa, jos sinulle on sattunut tuollainen anoppi. Kaikilla ei ikävä kyllä ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Kaikki isovanhemmat eivät mielellään tapaa esimerkiksi lapsenlapsiaan tai vietä heidän kanssaan aikaa, ui, sauno, laita ruokaa (ainakaan ottamatta marttyyrin roolia). Laitoin jo aloitusviestissäni, että sen kummemmin erittelemättä. Meitä ihmisiä kun on moneen junaan ja aina se ei ole automaattisesti niin, että miniä on se "pahis" ja kiittämätön.

Kiitos jo tähän saakka tulleista ehdotuksista! :) Se on ihan totta, että kun kuopuskin on näin pieni, niin päikkärit ym. rytmittävät sen päivän, halusi tai ei.

ap.

Vierailija
22/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin jollekin ihanalle lähiseutumatkalle vaikka kotieläintilalle, Matildedalin tai Strömforsin ruukkiin, Naantaliin... Muumimaailma on auki juhannuksenakin ja todennäköisesti siellä on keskimääräistä paremmin tilaa silloin :) Tosin itse viisi kertaa viimeisten viiden vuoden aikana Muumimaailmassa käyneenä yritän välttää sitä tänä kesänä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä meillä on tehty niin, että vaikka mökki ei ole oma, on sen kanssa jokainen voinut sopia viikonlopun tai viikon, jolloin mökillä voi olla keskenään ilman muita. Se on kivaa ja ihanaa - kun saa välillä olla oman porukan kesken, on myös mukavampi olla välillä isommalla porukalla muiden kanssa.[/quote]

Tällainen olisi meidänkin mielestä todella ihana tapa jakaa mökin käyttöä. Luonnollisesti niin, että se kuka sitä vuorollaan käyttää, hoitaisi myös siellä asiat silloin, siivoaisi, katsoisi ulkohuussin kunnon yms. yms. Ja että on kaapissa kuivatavaraa jne. Mutta kun sitä sa pyytämällä pyytää ("ruinata") ja sittenkään se ei onnistu kuin ehkä yhden yön maksimissaan ihan loppukesästä, niin eipä viitsi kysyäkään.

-ap.

Vierailija
24/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Naantaliin :) Ihana kesäkaupunki, meren rannalla, on Muumimaailma, kauniita rakennuksia, hyviä rantaravintoloita ja ainakin joitain vuosia sitten on ollut myös juhannuskokko ja ihmisiä liikkeellä. Yöpyä voi hotellissa tai vaikka leirintäalueella.

Vierailija
25/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta en ymmärrä miksi pitäisi saada olla toisten mökillä oman porukan kesken?

No näinpä. Siis mietin vaikka mun ihanaa anoppia, joka aina toivoo tapaavansa meitä kesällä mökillä ja kutsuu kylään, tekee ihania ruokia, yhdessä saunotaan ja uidaan ym ja hän aina tosi iloinen näkemisestä, kun tavataan.  Niin että laittasin puolison soittamaan tai mä soittasin että pliis, pliis, halutaan joo tulla mutta ei haluta olla tein kanssa, ettekö vois ajaa takas tein kotikaupunkiin, pliis, ihana mökki mut te ootte se negatiivinen siinä, halutaan olla ilman teitä. Oikein tuli paha mieli kun kirjoitin tän :( 

Sinä oletkin todella onnellisessa asemassa, jos sinulle on sattunut tuollainen anoppi. Kaikilla ei ikävä kyllä ole käynyt yhtä hyvä tuuri. Kaikki isovanhemmat eivät mielellään tapaa esimerkiksi lapsenlapsiaan tai vietä heidän kanssaan aikaa, ui, sauno, laita ruokaa (ainakaan ottamatta marttyyrin roolia). Laitoin jo aloitusviestissäni, että sen kummemmin erittelemättä. Meitä ihmisiä kun on moneen junaan ja aina se ei ole automaattisesti niin, että miniä on se "pahis" ja kiittämätön.

Kiitos jo tähän saakka tulleista ehdotuksista! :) Se on ihan totta, että kun kuopuskin on näin pieni, niin päikkärit ym. rytmittävät sen päivän, halusi tai ei.

ap.

Sen kummemmin erittelemättä, saat toki viettää aikaa niin paljon kuin haluat oman perheesi kesken, mutta et vaan voi vaatia sitä toisten omistamalla mökillä.

Eihän anoppisikaan vaadi teidän kotianne itselleen käyttöön vaikkapa eläkeläiskerhon teatteriretken ajaksi?

Vierailija
26/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva voi onneksi nukkua päikkärit vaunuissa niin ei se menoa haittaa.

Me olemme viettäneet yhden kaupunkiJuhannuksen Helsingissä ja Suomenlinna oli mukava paikka. Ja toki Linnanmäki kelpaa lapsille aina. Ja Korkeasaari. Yhtenä jussina olimme PowerParkissa ja meillä oli siellä hieno vuokramökki ja kivaa oli mutta ei mikään halpareissu.

Joskus olemme jussinakin ihan vain kotona omalla porukalla tai sitten kutsumme vieraita. Mutta aina saunotaan ja grillataan. Sisävesiristeilyt on kivoja. Kuopiossa olimme viinitilaristeilyllä ja siellä oli eläimiä lapsille. Ähtärin eläinpuistokin on kiva. Suomi on täynnä kivoja paikkoja mutta ehkä pienten kanssa ei ole järkevä ajella satoja km. Tosin me käytämme paljon junaa...menemme aina junalla Helsinkiin tai Tampereelle.

Vierailija
27/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisävesi-risteily.

Tampereen seudun järvet on pieniä mutta onhan sielläkin risteilyjä. Ja äkkiäkös ajatte Päijännettä kohti eli siis Jyväskylään tai Lahteen-.

No ei ne nyt mitään ihan pieniä ole, vaikka vesistöinä toki pienempiä kuin Päijänne. Tampereen alapuolisella vesistöllä (Pyhäjärvi-Vanaja) kulkee Hopelinja Tampereen ja Hämeenlinnan väliä. Hopealinja hoitaa myös Viikinsaaren liikenteen ja taitaa nykyään hoitaa myös Runoilijantien, eli Tampere-Virrat reitin, sii Näsijärven puoleisen risteilyliikenteen. Niiden juhannusaikatauluista en tiedä mitään.

Vierailija
28/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ehdotuksia:

-Halpalennolla Saksaan ja Saksan legolandiin juhannukseksi. Hyvä ja halpa paikka. Loistava tuon ikäisten lasten kanssa.

- Myös risteily toimii tuon ikäisten kanssa, myös kylpylä.

- Kaupunkijuhannus, Tampereella on ilmaisia tapahtumia (asuit Pirkanmaalla).

- Retki luontoon ja makkaran paistoa.

- Lautalla Viroon ja autolla Pärnuun. Halpaa ja helppoa tuon ikäisten kanssa. Hyvä ranta siellä.

PS. Appivanhempiesi ei tarvitse vapauttaa mökkiään teille ollenkaan koko kesänä, koska se on heidän.

Vierailija
29/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naantali on kyllä mahtava kesäkaupunki. Olemme olleet siellä 2 kertaa lasten kanssa...hotellissa vanhassa kaupungissa ja asuntoautolla leirintäalueella. Kaikki on kävelymatkan päässä. Muumimaailmassa meni koko päivä. Vanha kaupungissa on kivoja ruokapaikkoja ym. 

Vierailija
30/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannusajelu pikkuteitä pitkin ja onkivavat/virveli ja kumpparit mukaan (itse olen käynyt melkoisilla korpijärvillä isän kanssa ongella kolmevuotiaasta..). Tankki täyteen ja varakanisteri mukaan ja retkigrilli myös. Googletelkaa netistä, missä olisi kokkoja nähtävissä. Jos onkiminen ei huvita, niin ajelulla hiljaisia teitä pitkin löytyy aika yllättäviä ja kauniita paikkojakin. Kaasu ei kannata olla pohjassa.

Me tehdään noin joka juhannus, jos on hyvä saa. On käyty uimassa, kyläjuhlissa, grillattu ja ongittu. Nähty kotka, hirviä ja kauriita. Retkituolit pistetään pystyyn jonkun lammen tai pikkujärven rannalle ja monesti löytyy melko hiljainen leirikeskuskin....pikkuteillä on laavupaikkoja ym. Siis niillä hiekkateillä, pitää vaan olla utelias ja osata lukea karttaa.

Meillä siis mökki löytyy Kanta-Hämeestä, mutta ajelulle "korpiteille" mennään aina jos keli sallii. 250-300 km saattaa napsahtaa helposti...lapset kun oli pieniä, ne nukahti, uitettiin ja ongitettiin ensin, ja sitten syötiin, ja ne nukahti loppumatkasta. Matkan päätevakipiste oli joku nakkikioski tai Forssan autogrilli. Lapset kuorsasi lähellä autossa.

Vauva tuo tietysti vähän haastetta matkaan.

Vierailija
31/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä meillä on tehty niin, että vaikka mökki ei ole oma, on sen kanssa jokainen voinut sopia viikonlopun tai viikon, jolloin mökillä voi olla keskenään ilman muita. Se on kivaa ja ihanaa - kun saa välillä olla oman porukan kesken, on myös mukavampi olla välillä isommalla porukalla muiden kanssa.

Tällainen olisi meidänkin mielestä todella ihana tapa jakaa mökin käyttöä. Luonnollisesti niin, että se kuka sitä vuorollaan käyttää, hoitaisi myös siellä asiat silloin, siivoaisi, katsoisi ulkohuussin kunnon yms. yms. Ja että on kaapissa kuivatavaraa jne. Mutta kun sitä sa pyytämällä pyytää ("ruinata") ja sittenkään se ei onnistu kuin ehkä yhden yön maksimissaan ihan loppukesästä, niin eipä viitsi kysyäkään.

-ap.

Ei se sinun mökki ole vaan anopin. Eli ei sitä sinulle kuulukaan antaa lainaan - elleivät itse halua ja tarjoa!

Särkänniemi on jussina auki ja oiva tapa viettää juhannus tuon ikäisten kanssa. Vauva menee vaunuissa ja nukkuu siellä päikkärit.

Vierailija
32/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Sen kummemmin erittelemättä, saat toki viettää aikaa niin paljon kuin haluat oman perheesi kesken, mutta et vaan voi vaatia sitä toisten omistamalla mökillä.

Eihän anoppisikaan vaadi teidän kotianne itselleen käyttöön vaikkapa eläkeläiskerhon teatteriretken ajaksi?

En ole ap, eikä meillä ole suvun kesken mitään kahinoita, tullaan hyvin toimeen anoppiemme ja omien vanhempiemme kanssa, mutta täytyy kyllä kommentoida tuohon että on aika lyhytnäköistä touhua appivanhemmilta, että ei koskaan anna mökkiä lapsiensa käyttöön. Ei voi minusta verrata ollenkaan asunnon lainaamiseen. Kuinka käy mökin hoidon kun vanhemman sukupolven kunto alkaa krempata ja jälkikasvu ei ole ollenkaan sitoutunut mökkiin tai saanut luotua siihen tunnesidettä? Kyllä olisi ihan järkevää suostutella jälkikasvu viettämään oman perheen kesken jokunen viikonloppu kesässä mökillä. (Edellyttäen tietenkin että se jälkikasvu viettää aikaa normaaliin tapaan ja siivoaa jälkensä, eikä tuhoa mökkiä jonkun ryyppyremmin avustuksella) Mökin ylläpito vaatii aikaa, vaivaa ja rahaa. Ei siihen kukaan huvikseen rupea. Ja kyllä sitä nuoremman polven apua tullaan tarvitsemaan mökin ylläpitoon jossain vaiheessa. Paljon helpompi on sitä apua pyytää, jos tietää että paikka on merkityksellinen myös lapsille ja lapsenlapsille. Eikä sitä merkityksellisyyttä synny, jos aina ollaan päsmäröimässä. Tokihan ei kellään ole mitään velvollisuutta antaa omaa mökkiä lastensa käyttöön, ja jokainen tietysti toimii tavallaan. Mutta viisasta se olisi joskus höllätä niitä ohjaksia.     

Vierailija
33/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille, todella ihania ehdotuksia tullut ja valtavasti sellaisia, joita ei itselleni olisi tullut mieleenkään. Ehdotinkin jo miehelle sitä, että poistuttaisiin tästä kotimaisemista muualle päin Suomea, tosin kohtuullisen ajomatkan päähän kun lapset tosiaan näin pieniä. Vielä on aikaa miettiä, katsotaan mitä keksitään. :)

Ja tuosta saako mökillä olla vai ei -aiheesta en ala jankata enempää. Olen jo tuonut esiin sen, että ruinaaminen oli vähän turhan karrikoitu sanamuoto sekä sen, että mikäpä minä olen sanomaan - ymmärrän siis kyllä sen, että haluavat olla mökillään sekä sen, etten minä voi toisilta vaatia, että he sieltä poistuisivat kun me sormia napsautamme. Ei tietenkään. Mutta sitä en voi kieltää, ettenkö itsekseni hiljaa mielessäni ole miettinyt, miksei mökin käytöstä voida sopia, kun mieheni on sitä usein kysynyt (en siis minä, mulla ei ole edes anopin puhelinnumeroa eli en todellaaan hänelt itse soitellen kysy yhtään mitään). Luulisi, että jos oma poika kysyy, niin mökin voisi joskus antaa hänen perheensä käyttöön muutamaksi yöksi ja itse vaihtelun vuoksi tehdä välillä jotain muuta. Mutta jälleen kerran, tämä on vain oma ajatukseni ja mikäpä minä olen sanomaan.

Joten eihän väkisin aleta vääntää tuosta aiheesta eihän, kun tarkoitukseni kysyä vinkkejä oli vilpitön.

Mutta nyt poistun imettämään vauvaa ja tsekkaan illalla onko vielä tullut uusia ehdotuksia. Kiitos vielä kertaalleen. :)

-ap.

Vierailija
34/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä meillä on tehty niin, että vaikka mökki ei ole oma, on sen kanssa jokainen voinut sopia viikonlopun tai viikon, jolloin mökillä voi olla keskenään ilman muita. Se on kivaa ja ihanaa - kun saa välillä olla oman porukan kesken, on myös mukavampi olla välillä isommalla porukalla muiden kanssa.

-ap.

Näistä yhteiskäytöistä on ihmisillä vaikka kuinka paljon kokemuksia, eikä aina niin kovin ruusuisia. Teoriassahan se olisi hienoa, että kaikki hoitaisi mm ulkohuussin tyhjennyksen, mutta kun käytäntö on osoittanut ihan muuta. Hyyskä on jo puolessa kesässä ääriään myöten täynnä, kun kukaan ei halua ottaa vastuuta ikävistä hommista.

Myös remontit ja niiden rahoitus tuottaa ongelmia, kun kaikkia ei kiinnosta investoida remontteihin, saatika tehdä niitä. Yleensä se menee niin, että yksi hoitaa lähes kaiken ja muut menevät "valmiiseen pöytään"

Olisihan se vaan kiva aina mennä viettämään sitä omaa viikkoa, jos joku muu hoitaisi ne ikävät hommat.

Toisekseen, jos vanhemmat/appivanhemmat asuu koko kesän mökillä, niin olisihan se heille hankalaa muuttaa sieltä varta vasten kaupunkiin sen takia, että joku muu pääsee lomailemaan heidän mökilleen.

Esimerkiksi omat vanhempani muutavat mökille joka kesän alussa ja asuvat siellä syksyyn saakka. He sammuttavat kaupunkikodistaan jääkaapin ja sulattavat pakkasen (ei toki olisi pakko, mutta se on heidän tapansa ja pitäkööt siitä kiinni), sekä siirtävät postin mökille. Olisi melko hankalaa ja kohtuutonta heille, että häätäisin heidät kesäkodistaan ihan vaan siksi, että haluaisin viettää heidän omassa kesäkodissaan aikaa niin, että en haluaisi nähdä heitä siellä. Itse kyllä käyn vanhempieni mökillä aina kun huvittaa ja olen aina sinne tervetullut, eikä tulisi koskaan mieleenkään häätä heitä pois siksi ajaksi, kun siellä aikaani vietän.

Vierailija
35/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

En ole ap, eikä meillä ole suvun kesken mitään kahinoita, tullaan hyvin toimeen anoppiemme ja omien vanhempiemme kanssa, mutta täytyy kyllä kommentoida tuohon että on aika lyhytnäköistä touhua appivanhemmilta, että ei koskaan anna mökkiä lapsiensa käyttöön. Ei voi minusta verrata ollenkaan asunnon lainaamiseen. Kuinka käy mökin hoidon kun vanhemman sukupolven kunto alkaa krempata ja jälkikasvu ei ole ollenkaan sitoutunut mökkiin tai saanut luotua siihen tunnesidettä? Kyllä olisi ihan järkevää suostutella jälkikasvu viettämään oman perheen kesken jokunen viikonloppu kesässä mökillä. (Edellyttäen tietenkin että se jälkikasvu viettää aikaa normaaliin tapaan ja siivoaa jälkensä, eikä tuhoa mökkiä jonkun ryyppyremmin avustuksella) Mökin ylläpito vaatii aikaa, vaivaa ja rahaa. Ei siihen kukaan huvikseen rupea. Ja kyllä sitä nuoremman polven apua tullaan tarvitsemaan mökin ylläpitoon jossain vaiheessa. Paljon helpompi on sitä apua pyytää, jos tietää että paikka on merkityksellinen myös lapsille ja lapsenlapsille. Eikä sitä merkityksellisyyttä synny, jos aina ollaan päsmäröimässä. Tokihan ei kellään ole mitään velvollisuutta antaa omaa mökkiä lastensa käyttöön, ja jokainen tietysti toimii tavallaan. Mutta viisasta se olisi joskus höllätä niitä ohjaksia.     

Hyvä pointti sinulta, meillä kävi juuri näin. Appivanhemmilla oli mökki 20 kilometrin päässä meiltä, järven rannalla. Kun lapset oli pieniä, olisi ollut joskus kiva käydä uimassa siinä mökkirannassa, mutta koskaan ei sopinut mennä. Välimatka niin lyhyt, ettei meidän olisi todellakaan tarvinnut yöpyä, syödä eikä mitään muuta sieltä, kunhan oltaisi uitu. Appivanhemmat siellä keskenään olivat, anopin vanhapiikasisko välillä myös.

Tänä keväänä he päättivät etteivät enää jaksa mökkiä pitää, appi on saanut aivoinfarktin ja anopilla polvet huonossa kunnossa. Olisivat halunneet myydä mökin meille. Mietittiin asiaa pitkään, mutta päätettiin lopulta että ei haluta ostaa sitä. Meiltä meni tavallaan ohi se mökkeilyvaihe, kun lasten ollessa pieniä se olisi ollut kivaa. Sen sijaan aloimme matkustella emmekä enää halua sitoa itseämme mökkiin. Teinejä kuulemma evvk mökkeily. Appivanhemmat loukkaantui tosi kovasti tästä, kun se on niin rakas kesäpäikka. Juu on heille muttei meille. No, mökki meni myyntiin ja appivanhemmat on meille tosi loukkaantuneita nyt kun "ei arvosteta".

Vierailija
36/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Kyllä se tietenkin näin on, että ihmissuhteet myös vaikuttaa, mutta minusta se päättää, kenen mökki on. Meidän appivanhemmat tarjoaa/pyytää käymään siellä myös kun ovat muualla, että vähän hommaakin vois tehdä ym eli saadaan olla oman perheen kesken.

Mutta siis jos kaipaa rauhaisaa mökkeilyä niin siihen on onneks tosi hyvä ratkaisu. Meillä on myös oma mökki, ostin sen aikanaan kuolinpesän muilta osakkailta eli oma mökki on hyvä hankinta, jos haluis paljon mökkeillä ja paljon omaa rauhaa :) Mä olen oikeasti introvertti enkä jaksa aina muita ihmisiä :) Sellaisia löytyy vaatimattomiakin, joita voi vuosien varrella oman taloustilanteen mukaan aina laitella. Vuokramökit kai myös ihan hyvä, mut sekin tuntuu nii sieluttomalta, mulla ei vuokramökissä olisi sitä omaa pihan laittelua tai muuta. Toki siellä saunoa voi ja uida ja nää perussetit, mutta tykkään muunkinlaisesta tekemisestä mökillä. Ihana kuulla, että edelleen on mökki-innostuneita, se ei kai enää ole muodissa. Mökki on hyvä ostos, ainakin meille ollut.

Vierailija
37/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Hyvä pointti sinulta, meillä kävi juuri näin. Appivanhemmilla oli mökki 20 kilometrin päässä meiltä, järven rannalla. Kun lapset oli pieniä, olisi ollut joskus kiva käydä uimassa siinä mökkirannassa, mutta koskaan ei sopinut mennä. Välimatka niin lyhyt, ettei meidän olisi todellakaan tarvinnut yöpyä, syödä eikä mitään muuta sieltä, kunhan oltaisi uitu. Appivanhemmat siellä keskenään olivat, anopin vanhapiikasisko välillä myös.

Tänä keväänä he päättivät etteivät enää jaksa mökkiä pitää, appi on saanut aivoinfarktin ja anopilla polvet huonossa kunnossa. Olisivat halunneet myydä mökin meille. Mietittiin asiaa pitkään, mutta päätettiin lopulta että ei haluta ostaa sitä. Meiltä meni tavallaan ohi se mökkeilyvaihe, kun lasten ollessa pieniä se olisi ollut kivaa. Sen sijaan aloimme matkustella emmekä enää halua sitoa itseämme mökkiin. Teinejä kuulemma evvk mökkeily. Appivanhemmat loukkaantui tosi kovasti tästä, kun se on niin rakas kesäpäikka. Juu on heille muttei meille. No, mökki meni myyntiin ja appivanhemmat on meille tosi loukkaantuneita nyt kun "ei arvosteta".

Näinhän siinä juuri käy. Surettaa ihmiset, jotka eivät osaa ajatella asioita yhtään pidemmälle ja kokonaisvaltaisemmin. He yleensä myös katkeroituvat, eivätkä näe omien valintojensa seurauksia.

Vierailija
38/38 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppimme pyysi meitä mökilleen juhannukseksi. Sanoin kohteliaasti ei, koska olemme kutsuneet meille vieraita. Sama juttu kuin ap:n kanssa, mökki"loma" tarkoittaa aina tiivistä olemista appivanhempien kanssa. Emme edes näe toisiamme kun mies on koko ajan pihatöissä ja minä keittiön orjana keittämässä vesiä, tiskaamassa, laittamassa ruokia, pomppimassa joka sekunti anopin pillin mukaan. Hän myös sanoo, milloin saan istahtaa tai milloin käydä rannassa, milloin mennä nukkumaan ja milloin ottaa lasin viiniä. Ja lasten vahtiminen on myös minun vastuullani, joten tiivistä touhua siellä.

Emme siis vapaaehtoisesti mene tuonne. Meillä on oma talo, jossa iso puutarha, sielläkin on hommaa tehtävänä ja nautimme kyllä kesäsaunasta ja altaassa pulikoinnista kotona. Omassa rauhassa. Miksi menisimme mökille, jossa lähinnä paarmat ja punkit ahdistaa, ehkei niin paljon kuin anoppi, mutta kiusaksi asti kuitenkin.

Meni nyt vähän ohi aiheen, mutta piti avautua.

Me olemme kerran olleen laivalla (Viking) juhannuksena, se oli ankeuden huipentuma. Juhannukseen kuuluu luonto ja koivut ja "Metsäkukat" haitarilla soitettuna. Ei tunkkainen kokolattiamatto, ei kalseat käytävät. Lisäksi laiva oli melkein tyhjä, joten ei enää kiitos. 

Kerran olimme jollain pienellä laivaristeilyllä, niillä missä voi ruokailla tai olla yläkannella. Satoi vettä, joten istuimme 5 tuntia kuin sillit suolassa kostean kuumassa kajuutassa 30 eläkeläisen kanssa syömässä silliä. Kamalaa. 

Parhaat jussit ovat olleet kotona. Kukkamekko päälle, satoi tai paistoi, uudet perunat, tilliä, valkoviiniä ja lapset leikkivät pihalla sadettimella tai altaalla tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän