Lapseni joutui kokemaan päiväkodissa henkistä väkivaltaa
Asialla (taas?) eräs ilkeähkö päiväkodin täti, joka vaikuttaa työhönsä tympääntyneeltä. Oli tänään tiuskinut lapselleni, että mene syömään, kun tällä oli ollut kivat leikit käynnissä. En voi hyväksyä tuollaista kuritusta. On varmaan ottanut lapseni silmätikukseen. Selviäisikö asia vain soittamalla johtajalle ja pyytää häntä puhuttelemaan tätiä, vai pitäisikö minun mennä itse keskustelemaan tästä ongelmasta?
Kommentit (6)
Ahaa, se on siis henkistä väkivaltaa kun huolehtii että lapsi saa ruokaa. Olisiko hänen ollut parempi nälkäisenä leikkiä yksin kun muut syö?
Päiväkodissa syödään silloin kun on ruokailuaika. Leikkejä jatketaan sitten myöhemmin. Välillä vanhempien on vaikeaa ymmärtää, että päiväkoti on laitos. Jos haluaa kasvattaa lapsen niin, että hän voi itse päättää ruokailu- leikki-, ja nukkuma-ajoista päiväkoti ei ole oikea paikka.
T: Varhaiskasvattaja
Niin no tuosta aapeen viestistä nyt ei oikein tullut esille henkistä väkivaltaa tai muutakaan. Miten ap edes tietää tällaisen tilanteen tapahtuneen lapselleen? Onko lapsi itse kertonut vai onko ap ollut kuulemassa? Toki se tyyli jolla lasta kehoitetaan ruokailemaan voi olla monenlainen. Mutta jos esimerkiksi lukuisista kehoituksista huolimatta tai toistuvasti päivittäin joutuu pyytämään lasta lopettamaan leikin ja siirtymään syömään, niin ymmärrän että lopulta pitää sanoa tiukemmin eikä niin nätisti. Ja tästähän lapsi sitten nokkiintuu. Ja äiti myös. Fakta on että myös hoidossa niitä lapsia on pakko välillä komentaa vaikka se ei äidin mielestä kivaa olekaan.
Parempi että lapsesi jää yksin leikkimään ilman valvontaa ja ruokaa? Muista kertoa johtajalle että tämä järjetely käy sinulle eikä päiväkoti näin ole enää vastuussa lapsesta.