Opintotuki laski 137e -> 81e miten te tuhat tai tuhansia euroja kuussa tienaavat aikuiset kehtaatte valittaa???
Tienaatte kymmeniä kertoja enemmän kuin minä. Miten ihmiselle ei sitten mikään riitä. Huomionarvoista on se, että matkustelen joka vuosi ja en pihistele yhtään ravinnon suhteen. Ja TULOT 80e!!!! En viitsi edes miettiä, mihin esim 1600e tuloilla olisi varaa, alkaa vaan masentaa...
Kommentit (42)
Palkka verojen jälkeen 1700e
Lainanlyhennys ja yhtiövastike n. 700e/kk
Vesilasku 60e/kk
Netti 30e/kk
Puhelinliittymä 20e/kk
Ruoat ja kulutustavarat n. 280e/kk
Bensa autoon (työn sijainnin takia auto on välttämätön) n. 100e/kk
vajaa 1200 tulee jo siitä.
Lopuista n. 300e pitää laittaa sivuun vakuutuksia ja sähkölaskua varten sekä pahan päivän varalle säästöön.
eli käyttövaraa jää kuukausittain n. 200e, josta pitää maksaa kaikki ns. turhat hankinnat, vaatteet, ylellisyydet, yllättävät menot jne. Ja meillä ei ole edes lapsia. Lapsiperheessä olisi vielä isommat menot.
Ei siitä hirveästi jää
Aloittajalle: Hae toimeentulotukea. Sinulla on oikeus perustoimeentuloon myös opiskelijana. Tunne oikeutesi, hae sinulle kuuluvat tuet ja lakkaa kitisemästä. Opiskelijoilla on todella usein luulo siitä, etteivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ottakaa selvää asioista.
T: Opiskelija
Noniin viestini toimeentulotuen hakemisesta poistettiin. Hakekaa opiskelijat toimeentulotukea, teillä on siihen oikeus. Kyllästyttää ainainen valittaminen siitä, että sitä ei muka opiskelija saa. Kyllä saa.
T: Opiskelija
Jaahas ja tuli 10 min. viiveellä se viesti. :) Edellinen kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan laskisi opiskelijan koko potin (suora tuki, edut, alennukset yms.) verrattuna työssäkäyvään, joka maksaa kaikesta täyden hinnan? Opiskelija mm. syö opiskelijaruokalassa, matkustaa ja harrastaa erittäin edullisesti.
Opintotuki oli ~271€/kk ja opiskelijalounas 2,70€ (eväät edellispäivän päivällisestä olisi ollut halvempi, mutta mies otti ne töihin). Alennuksia ei ruuasta saa, mitään ei opiskeluaikana matkusteltu, ei edes VR:llä kouluun, koska oli halvempaa mennä omalla autolla opiskelijahinnoista huolimatta. Harrastukset maksoivat opiskeluaikana saman verran, kuin muulloikon. Tuohon tietysti sitten päälle ilmainen opiskelu.
Ap:n kuukausimenot:
Asumiskulut: asuu äitin helmoissa
Vesi, sähkö: äiti maksaa
Ruoka: äiti tekee ja maksaa
Kulkeminen: äiti maksaa bussikortin tai lainaa autoaan
Baari ja alkoholi: pillulla maksu
Vaatteet, meikit ja turhakkeet: opintotuki ja loput äidin lompakosta.
Opintotuestakin maksetaan veroa. En tiedä kuinka moni opiskelija hyötyy opiskelija-alennuksista, itse en kyllä hyödy, koska harvoin tulee yliopistolla syötyä aikataulujen vuoksi ja en esim koskaan matkusta junalla tms. Ja sitä paitsi, jotta voi edes saada opiskelijaetuja, pitää maksaa ylioppilaskunnan jäsenmaksu, joka on joka vuosi ainakin mulla n. 120 €. Aika paljon pitää kuluttaa, että saisi opiskelijan alennuksilla tuon yli sadan euron hyödyn. Toki jos joka viikko junalla matkustelee niin sitten varmaankin.
Ja sitten alapeukutetaan toimeentulotuelle. :) Voitteko perustella miksi? Vai onko vaan taas uskomus, että sitä ei saa jos opiskelee? Tiesittekö, että sitä haetaan sieltä Kelasta, samasta paikasta kuin haette myös opintotukea?
Minä saan 33-vuotiaana korkeakouluopiskelijana kuussa n. 1117 €, koska ymmärrän hakea minulle kuuluvia etuuksia. Asun yksin vuokralla (yksityiseltä vuokrattu) Helsingissä ja on varaa elää.
Pitääkö sitten vaan jalosti kärsiä köyhyyttä, eikä hakea tukia? Valittaminen köyhyydestä on kyllä ihan jees sitten?
Minä olen syntynyt vuonna 1932 ja savotalla kun oli tehnyt 12 tuntisen työpäivän niin palkka oli se että sai leivänkannikasta syödäkseen ja joskus jopa läskisoossia. On ne ajat muuttuneet, voi tätä nykyistä pullasukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Tienaatte kymmeniä kertoja enemmän kuin minä. Miten ihmiselle ei sitten mikään riitä. Huomionarvoista on se, että matkustelen joka vuosi ja en pihistele yhtään ravinnon suhteen. Ja TULOT 80e!!!! En viitsi edes miettiä, mihin esim 1600e tuloilla olisi varaa, alkaa vaan masentaa...
Hei kuule! Ota opintolaina sen saa anteeksi jos kaikki ei mene niinkuin piti.
Oletko laskenut paljonko sinun koulutus maksaa? Tilat, opettajat... ym. ?
Vierailija kirjoitti:
Kukahan laskisi opiskelijan koko potin (suora tuki, edut, alennukset yms.) verrattuna työssäkäyvään, joka maksaa kaikesta täyden hinnan? Opiskelija mm. syö opiskelijaruokalassa, matkustaa ja harrastaa erittäin edullisesti.
Opiskelijalounaat eivät todellakaan ole ilmaisia. Nimenomaan suhteutettuna opintotukeen ei ole vara syödä opiskelijalounaita koska ne ovat liian kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija mm. syö opiskelijaruokalassa, matkustaa ja harrastaa erittäin edullisesti.
Ehkä noin oli sinun nuoruudessasi. Ja kuulostaa siltä että se oli kauan sitten.
Opiskelijaruokailu maksaa nykyään sen verran että halvemmalla pääsee jos kaupasta käy ruokansa ostamassa. Ja täytyykin käydä, sillä yksi pieni ateria keskellä päivää ei riitä ellei ole anorektikko.
Matkoista saa vielä alennusta, tosin kovaa vauhtia noita ollaan leikkaamassa. Esimerkiksi VR poisti jo alennukset eläkeläisiltä, seuraavana varmasti opiskelijat.
Ja opiskelija-alennuksia harrastuksista? Korkeintaan 10%, yleensä ei mitään alennusta.
Itse en edes tarvinnut enkä tule tarvitsemaankaan mitään hömpötysopintotukeja! Asuin amisaikana vanhempien luona ja kun muutin erilleen niin työttömyystuki+asumistuki riittää vallan mainiosti!
Eli omista valinnoista on kyse! Meneekö opiskelemaan toiseen kaupunkiin ja tulee raha-ongelmia vai opiskeleeko samassa kaupungissa jolloin säästyy rahaa kummasti.
Ennen kuin joku tulee syyttämään toimeentulotukea hakevia pummeiksi, mainittakoon että takanani on 10 v. työura toiselta alalta ja olen alanvaihtaja. Valmistun uuteen ammattiin tänä vuonna ja taas on aikaa maksaa veroja.
Yhteiskunnan varoja käytetään huonompiinkin tarkoituksiin kuin perustoimeentuloon.
Se, joka saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ja käyn baarissa 1-2krt viikossa.
Ap
Opintotukea voi siis leikata vielä reilusti. Hyvä kun kerroit, pistän viestiä Sipilälle :)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten alapeukutetaan toimeentulotuelle. :) Voitteko perustella miksi?
Sen vuoksi että päätoiminen opiskelija saa toimeentulotukea vain jos opintolaina on evätty tai lakkautettu. Tämä on niin perusjuttuja että pitäisi tietää...
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten alapeukutetaan toimeentulotuelle. :) Voitteko perustella miksi? Vai onko vaan taas uskomus, että sitä ei saa jos opiskelee? Tiesittekö, että sitä haetaan sieltä Kelasta, samasta paikasta kuin haette myös opintotukea?
Minä saan 33-vuotiaana korkeakouluopiskelijana kuussa n. 1117 €, koska ymmärrän hakea minulle kuuluvia etuuksia. Asun yksin vuokralla (yksityiseltä vuokrattu) Helsingissä ja on varaa elää.
Pitääkö sitten vaan jalosti kärsiä köyhyyttä, eikä hakea tukia? Valittaminen köyhyydestä on kyllä ihan jees sitten?
No niinhän se on, toimeentulotukea saa jos opintotuki ja opintolaina ovat vähemmän kuin laskennalliset menosi. Helsingissä myös hyväksytään paljon korkeammat vuokrat, kun taas minun kaupungissa asumismenoni ovat liian suuret, kun asun yksin yksityisellä. En vaan löydä halvempaa, ja kun vertaan vuokraani kaupungin opiskelijavuokriin, niin niillä vuokra on samankokoisesta kämpästä vain 50 euroa alempi kuin mun vuokra. Sossun (nykyään tietty Kelan) mielestä pitäs muuttaa opiskelijasoluun, mutta alun perin hakiessani asuntoa yliopiston alkaessa kämppää sanoivat että joudun yksiöjonoon, koska solut menevät ulkopaikkakuntalaisille (joilla siis kiire saada asunto ennen koulun alkua). Katsoivat että mulla on katto pään päällä vanhempieni luona, en tarvii heti mitään kämppää. Nyt sitten jos muuttaisin soluun niin olis vähän hölmöä ku joutusin myymään kaikki nykysen kämpän kalusteet, eihä ne mihinkää soluun mahtuis.
Esimerkkitapaus: vuokra 400, opintotuki 470, opintolaina 400. Tulot siis yhteensä 870 euroa, menojen jälkeen jää 470. Eli käytännössä perusosa, joten kela sanoo ett tarvii toimeentulotukea. Vaikka et nosta lainaa, ne laskee sen tuloksi.
Kyllä 80 eurosta ruuat saa, mutta ei mitään muuta. Tosin opiskelijat ovat kesälomalla 4 kuukautta vuodessa, joten jos kesätöitä tekee, niin silloin riittää raha helposti matkusteluun ja muuhun.