Opel Insignia, Vw Passat tai Ford Mondeo käytettynä. Mikä luotettavin ja paras ajaa?
Kommentit (32)
Osta c mersu ja nauti ajamisesta ilman päivittäisiä ongelmia.
T: Entinen Passat mies.
Vierailija kirjoitti:
Subaru.
Minulla on Subaruista yksi ajokokemus,tuntuma oli kuin olisi istunut heinäkuorman päällä ja ohjauksessa vain kaksi toimintoa,joko oikealle tai vasemmalle.
Diesel- Mondeo oli ylivoimaisesti kallein auto pitää mitä olen omistanut. Kaikki mahdollinen levisi. Bensana saattaisi olla vähän parempi! Nyt neliveto- Passatti. Huomattavasti laadukkaampi ja parempi ajaa. Luotettavalla 1.9 dieselillä. Juuri töissä kuuntelin kuinka ooppeli kuski haikaili entisen passattinsa perään...
Vierailija kirjoitti:
Voin suositella Mondeota. Mulla on ollut paljon eri merkkisiä autoja, ja tämä on kyllä ehdottomasti paras ajettava. On vakaa ja tukeva, ei paljoa tuulenpuuskat heiluttele. Omallani on ajettu jo yli 400 000 km eikä ikinä ole jättänyt tien päälle. Vähän on ruostetta lokasuojien alueella, mutta muuten korikin on siisti. Ja ruosteen laitan kyllä sen piikkiin, että en todellakaan ole pessyt tuota autoa niinkuin ois pitänyt... eli omaa mokaa.
Seuraava autoni tulee myös hyvin suurella todennäköisyydellä olemaan Mondeo, ajettavuus on niin huippuluokkaa. Lisäksi mun auto on farmari ja on kokonsakin puolesta todellinen tila-ihme.
Tämä auto on ollut mulla jo vuosia, ja luulen että on niin kauan kun vielä kulkee. Tällä hetkellä ainakin vaikuttaa siltä, että ajoa on vielä pitkään luvassa, mitään erikoista vikaa ei tuntuisi olevan.
Lisään sen verran, että bensa-auto siis minulla kyseessä. Vaikka on iso moottori, niin ei minusta vie mitenkään erityisen paljoa bensaa. Vieläkin näillä kilometreillä keskikulutus on n.7l/100km. Varmaan veisi vielä vähemmän, jos olisi pienempi sedan-malli.
Edellinen auto oli Ford. Pihassa seisoo Passat ja Opel. Ja itse ottaisin sen Opelin.
2004-2008 vuosimallin Subaru Legacyn suurimmat ongelmat ovat
- alustan ruostuminen (en koskisi ruostesuojaamattomaan pitkällä tikullakaan)
- suuri polttoaineenkulutus etenkin taajama-ajossa (> 10 litraa/100km)
- kalliit merkkiosat (esim. äänenvaimennin 1000e/kpl)
Isolle ihmiselle (> 185 cm) se voi myös tuntua ahtaalta, eikä maavaraa ole riittävästi nelivedon aktiiviseen hyödyntämiseen. Outback olisi korotetulla maavaralla mutta niistä myös pyydetään enemmän. Teknisesti se on lähes sama auto kuin Legacy kun pysytään kyseisessä vuosimallihaarukassa. Outbackissä on takana jonkinlainen tasauspyörästön lukko mitä Legacystä ei löydy.
Mikään maailman hiljaisin auto se ei ole, eikä takapenkki ole kovin tilava. Takajousitus on löysähkö (jo uutena) ainakin Legacyssä mikä kannattaa ottaa huomioon jos aikoo lastata takakonttiin painavaa tavaraa säännöllisesti. Vuosimallista 2007 lähtien xenon-valot on vakiovaruste.
Tekniikaltaan 2.5-litrainen kone lienee varmin valinta (Outbackissä se on aina), toki 3-litraisessa olisi jakopää ketjulla mutta sitten puhutaan jo pari litraa isommasta bensan kulutuksestakin. Jakopään hihnahuolto maksaa n. 700€ ilman vesipumppua. Tuota halvempi hinta tarkoittaa yleensä sitä ettei mukaan ole laskettu kiristinrullien hintaa jotka vaihdetaan todennäköisesti joka tapauksessa.
Huoltokirjasta kannattaa katsoa, että huollot on tehty ajallaan. Subarussa on nykymittapuulla melko lyhyt vuoden/15tkm huoltoväli. Automaatti- ja peräöljyt pitää vaihtaa neljän vuoden / 60tkm välein.
Tuon ikäisistä Subarun dieseleistä kannattaa sitten pysyä todella kaukana ellei tiedä mitä on tekemässä.
Neliveto-Subaru on mahtava lumipöperössä, mutta harvemmin sitä pöperökeliä missään kaupungissa on tai isommilla teillä. Bensaa vie PALJON ja mahdolliset viat ja korjaukset eivät ole mitään pikkujuttuja.
Mondeo oli ihan jees, yks mukavimmista autoista millä olen ajanut. Ei vikoja tms.
Passat oli myös ihan jees. Ehkä vähän muovinen ja koliseva.
Etsi uusimpia mk4 mondeoita , 2015 taisi tulla mk5.
Jos löydät hyvin pidetyn , jossa huollot tehty ajallaan , niin ajat sillä vielä pitkät pätkät.
Älä osta 1.6 ecoboost moottorilla olevaa, niissä on ollut ongelmia.
Osta ford. Mitä ikinä teetkin niin elä osta japanilaisia. Toyota saa muovinkin ruostumaan.
Sitäpaitsi, toyotakuskit ovat hyvin stressaantuneita autoonsa. Heti jos sanot jotain pahaa toyotasta niin toyotakuski rupee raivoamaan ja huutamaan. Ei kannata sellasta murheenkryyniä ostaa.
Foordikuskit on mukavan lepposta porukkaa ja sen tietää miksi. Itselläkään ei ole foordin kanssa ollu mitään ongelmia.