Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen muka yhtäkkiä sairastua esim. masennukseen jos on aiemmin ollut täysin terve henkisesti?

Vierailija
30.05.2017 |

Kyllä siinä on täytynyt mielestäni olla ainakin jotenkin kuilun reunalla koko ajan ja sitten jokin elämäntapahtuma on vain katkaissut kamelin selän. En vaan mitenkään usko että henkisesti aiemmin tasapainoinen ihminen niin vain sairastuisi. Jos tasapaino on ollut aitoa niin sitä on hyvässä suojassa sairastumiselta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se sinun uskomuksista kiinni olekaan

Vierailija
2/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuilun reunalla jo pitkään (raskas työ ja parisuhde) ja romahdin eron myötä. 2, 5 vuotta meni toipuessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Samoin täysin terve ihminen ei voi sairastua syöpään tai häneltä ei voi murtua saati katketa luu.

T: Keskiviivan mies.

Vierailija
4/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Masennus on tietysti monen olosuhteen aikaansaannosta ja toiset ovat alttiimpia sille kuin toiset, mutta kyllä vaikka miten vahva ja tasapainoinen ihminen voi romahtaa henkisesti.

Monethan masentuvat vasta kypsässä iässä, kun siihen asti hyvin riittäneet selviytymiskeinot eivät enää jossain tilanteessa toimikaan.

Vierailija
5/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksissasi on se virhe, että kuvittelet esim. masennuksen alkavan kuin nappia painamalla. Näin käy tuskin ikinä, ellei sitten laukaisijana ole juurikin iso tapaturma tms. Masennus hiipii vähitellen, ja sairastuneella menee usein pitkä aika itselläänkin huomata mistä on kyse. Ei ihminen vain yhtäkkiä lakkaa pesemästä hiuksiaan, siivoamasta taloaan ja lakkaa pääsemästä ylös sängystä. Moni saattaa esim. tulkita alkavan masennuksen reaktioksi siitä, että töissä on nyt rankkaa tai lapsen kasvuvaihe on hankala, ja siksi on vähän vetämätön olo. Masennus ei myöskään läheskään kaikilla oireile niin, että kaikki masentaisi. Moni ei tunne varsinaista surua tai ahdistusta pitkään aikaan, jos ollenkaan, vaan asiat alkavat vain tuntua tylsiltä, värittömiltä, hajuttomilta, mauttomilta. Ei vaan jaksa sellaista, mikä ennen oli kivaa.

Masennukselta on toki olemassa sekä suojaavia tekijöitä (esim. läheiset sosiaaliset suhteet) että altistavia tekijöitä (esim. perinnöllisyys), mutta ei sitä suoraan voi ennustaa, että se ei esim. itse koskaan voisi osua omalle kohdalle.

Vierailija
6/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Kuten mihin tahansa muuhunkin sairauteen.

Vierailija
7/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas selvästi on debiiliyden kuilun reunalla. Kannattaisi varoa ja vaikka opiskella jotain.

Vierailija
8/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on jotenkin omituinen. Jos sairastuu, niin kai se merkitsee siirtymistä terveydestä sairauteen? Mitä oikein tarkoitat?

Vierailija
9/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä masennukseen aina jokin asia tai monetkin tekijät ajavat, mutta masennus ei ole sitä surua tai ahdistusta kyseisestä asiasta, vaan siitä mahdollisesti seuraava pitkittynyt tila. Se vaikuttaa aivoihin niin että koko identiteetti ja koko elämä seuraa sitä surun/ahdistuksen tunnetta.

Ihminen on terve, kun se suree, mutta jos se suru jää päälle, niin sitten on sairas, noin niin kuin kärjistettynä. Se voi periaatteessa tapahtua kelle vain.

Vierailija
10/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta vain jos on siihen geneettinen alttius. Kuitenkin vain pienellä osalla ihmisistä on siihen alttius vaikka masentuneet kovasti yrittääkin väittää, että kuka vain voi masentua. Se ei pidä paikkaansa.

Vierailija
11/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hyvät sosiaaliset suhteet, ihana ja rakastava perhe, mielenkiintoinen ja kivasti palkattu työ. Olin sellainen kantava voima useille ystävilleni, ihminen, joka jaksoi tukea muita ja olla aina realistisesti positiivinen. Olin sitä luontaisesti, en siis pakottanut itseäni tai valinut itselleni roolia.

Nyt olen vaikean masennuksen  johdosta eläkkeellä. Syitä siihen en aio tässä avata, mutta ne ovat konkreettiset.

Ap, voisitko ystävällisesti jättää tällaiset aloitukset tekemättä?  Samoin te muutkin, jotka kyseenalaistatte masennuksen ja muutkin mielenterveyden häiriöiden olemassolon sairautena. Tietoa masennuksesta ja muista mielenterveyshäiriöistä löydät helposti netistä ja vaikka kuinka paljon. Nyt sanasi satuttavat meitä sairastuneita. Voit olla varma, että ottaisin entisen elämäni takaisin enemmän kuin mielelläni. Tämä ei ole elämää, pikemminkin elämän irvikuva.

Vierailija
12/41 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hyvät sosiaaliset suhteet, ihana ja rakastava perhe, mielenkiintoinen ja kivasti palkattu työ. Olin sellainen kantava voima useille ystävilleni, ihminen, joka jaksoi tukea muita ja olla aina realistisesti positiivinen. Olin sitä luontaisesti, en siis pakottanut itseäni tai valinut itselleni roolia.

Nyt olen vaikean masennuksen  johdosta eläkkeellä. Syitä siihen en aio tässä avata, mutta ne ovat konkreettiset.

Ap, voisitko ystävällisesti jättää tällaiset aloitukset tekemättä?  Samoin te muutkin, jotka kyseenalaistatte masennuksen ja muutkin mielenterveyden häiriöiden olemassolon sairautena. Tietoa masennuksesta ja muista mielenterveyshäiriöistä löydät helposti netistä ja vaikka kuinka paljon. Nyt sanasi satuttavat meitä sairastuneita. Voit olla varma, että ottaisin entisen elämäni takaisin enemmän kuin mielelläni. Tämä ei ole elämää, pikemminkin elämän irvikuva.

Jatkan vielä. Minulla ei ole geneettistä alttiutta. Elämässä voi tapahtua asioita, jotka saavat vankimmankin ihmisen mielenterveyden pettämään.

Vierailija
13/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin joskus psykologin sanovan:

Kenelläkään ei ole täydellistä mielenterveyttä. Toisilla on sitä enemmän kuin toisilla.

Se on mielestäni hyvin sanottu.

Vierailija
14/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän sama logiikka kuin se, että jos on hyvässä fyysisessä kunnossa niin ei voi sairastua syöpään.

Vierailija
15/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uskon että tämän masennuksen voi laukaista koronavirus. Terveelle ihmiselle voi tulla koronavirus ja sen eliminoiminen kehosta kuluttaa energiaa, eli masennut sen jälkeen kuin kehosi on kuluttanut energiaa koronaviruksen eöiminoimiseen.

Vaikeimmat koronaviruksen muodot voivat kuluttaa superterveenkin ihmisen tappiin masennukseen asti.

Vierailija
16/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen muka olla noin tyhmä, vaikka luuleekin olevansa viisas? Kyllä näköjäön voi, otan osaa 🙏

Vierailija
17/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta vain jos on siihen geneettinen alttius. Kuitenkin vain pienellä osalla ihmisistä on siihen alttius vaikka masentuneet kovasti yrittääkin väittää, että kuka vain voi masentua. Se ei pidä paikkaansa.

Ootko ihan tämän kevään ylioppilaita?

Vierailija
18/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Samoin täysin terve ihminen ei voi sairastua syöpään tai häneltä ei voi murtua saati katketa luu.

T: Keskiviivan mies.

Siis mitä? Olen niin sanotusti aina ollut terve, ja kuitenkin sairastuin syöpään. 

Vierailija
19/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minäkin olen ollut koko elämäni perusluonteeltani hyvin tasapainoinen ja iloluontoinen sekä positiivinen, mutta kyllä ne vuosien vastoinkäymiset alkoi vaikuttamaan henkiseen hyvinvointiin, vaikka kuinka vastustin ajatusta siitä. Oli hyväksyttävä se, että minäkin olen tavallinen kuolevainen ja minullakin on rajat, jotka tulevat vastaan ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
20/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi myös kuvitella olevansa fiksu, mutta muiden mielestä hän on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme