Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen muka yhtäkkiä sairastua esim. masennukseen jos on aiemmin ollut täysin terve henkisesti?

Vierailija
30.05.2017 |

Kyllä siinä on täytynyt mielestäni olla ainakin jotenkin kuilun reunalla koko ajan ja sitten jokin elämäntapahtuma on vain katkaissut kamelin selän. En vaan mitenkään usko että henkisesti aiemmin tasapainoinen ihminen niin vain sairastuisi. Jos tasapaino on ollut aitoa niin sitä on hyvässä suojassa sairastumiselta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ihminen muka olla noin tyhmä, vaikka luuleekin olevansa viisas? Kyllä näköjäön voi, otan osaa 🙏

Moi, hyvää päivää!

Vierailija
22/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan tai muun puutos voi myös aiheuttaa masennusoireita. Henkinen terveys ei ole pelkästään mielen asia.

Totta kai voi sairastua. Kuka tahansa voi sairastua, vaikka on aiemmin ollut terve. Siitä sairaudessa on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun vastustaa, niin jossain vaiheessa romahtaa. Ei kannata puhua asioista jos ei ole omakohtaista kokemusta

Vierailija
24/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut ekan masennusdiagnoosin 14v sitten ja tälläkin hetkellä syön masennuslääkettä.

Mielestäni parempi kysymys on voiko masennukseen sairastua ilman ulkoista syytä. Itsellä tuo on aina johtunut elämäntilanteesta. Ja vaikka olisi nyt hyvä elämäntilanne, masennus voi tulla aiemmista traumoista tai vaikeista hetkistä.

En tiedä onko edes sellaisia tapauksia missä masennukselle ei löytyisi minkäänlaista selitystä elämäntilanteesta.

Vaikka on aina ollut henkisesti täysin terve, tietenkin masennukseen voi sairastua jos elämäntilanne menee pidemmäksi ajaksi huonompaan suuntaan.

Vierailija
25/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon vaikuttaa millaisten ihmisten kanssa on vapaa-ajalla.

Meillä on narsistisia ihmisiä jotka määräävät ja arvostelevat toisten aikuisten elämää. He saavat tuohon vallan, koska yhteiset lapset. Kun lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa, he menettävät vallan.

Vierailija
26/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Ihan jo ylirasitus voi sen laukaista.

Vierailija
27/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisille ei ole ilmaista siivouspalvelua.

Lehdessä oli, että vaikka palkataan 200 000 hoitajaa lisää niin silti kaikille ei riitä apua ja hoitajia tulevaisuudessa ja luotetaan, että omaiset hoitavat.

Luulen, että moni työikäinen tulee masentumaan, kun on työ, pienet lapset ja omat vanhemmat hoidettavana eikä ole vapaa-aikaa.

Vierailija
28/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei ole ilmaista siivouspalvelua.

Lehdessä oli, että vaikka palkataan 200 000 hoitajaa lisää niin silti kaikille ei riitä apua ja hoitajia tulevaisuudessa ja luotetaan, että omaiset hoitavat.

Luulen, että moni työikäinen tulee masentumaan, kun on työ, pienet lapset ja omat vanhemmat hoidettavana eikä ole vapaa-aikaa.

Itsellä vanhempi kuollut ja omat lapset kohta aikuisia.

En varmaan masennu, kun saan kaikki vapaa-ajat levätä ja harrrastaa.

Sääliksi käy kyllä toisten tulevaisuutta.

Vierailija
29/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun usein on kyse jostain tragediasta uskonnosta noidista tai yrityksestä lavastaa syylliseksi toisen rikoksiin.

Vierailija
30/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta kolminkertaistuu, korot nousevat, ruoan hinta nousee syksyllä ja kiinteistöveroja ollaan nostamassa. Monella raha ongelmat voivat tuoda masennusta.

Vierailija
31/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär sairastui vaikean influenssan jälkiseurauksena.

Vierailija
32/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mammojen tyhmyys se ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä....

Vierailija
33/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vaikutti se, että on ollut voimakas sisäinen tarve toteuttaa luovaa ammattia. Ammattiin kuuluu rajattomuus ja hullut jutut. Kun tuli taloudellisia paineita ja ulkopuolelta painetta tehdä jotain muuta, tämä oli minulle liikaa. Melkein kuin olisi tökitty neuloilla.

Lisäksi vaikeuksia löytää kumppani. Parisuhteessa on jonkinlainen kontrolli käytöksen normaliudelle. Mikä tahansa ei ole sallittua.

Yksinäisyys on myös tosi paha, ihminen tarvitsee ihokosketusta ja toisen ihmisen vuorovaikutusta.

Minun masennukseni syitä olivat pähkinänkuoressa irrallisuus yhteiskunnasta, voimakas yksinäisyys, tarve toteuttaa omaa luovuuttaan (meni muiden tarpeiden ohi). Erillisyyden tunne jo lapsuudesta. Taloudellinen ahdinko.

Tosi vaikea kombo. Onneksi olen parantunut.

Vierailija
34/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennukseen välttämättä tarvita vastoinkäymisiä lainkaan. Riittää, että aivojen välittäjäaineet tai hormonit menevät jotenkin epätasapainoon, ja voi olla että kaikki alkaa näyttää synkältä, vaikka ihminen olisi aiemmin ollut iloinen ja reipas.

Vierailija
35/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä sairastuin, kun minua huumattiin terveenä ihmiskaupassa mm. neurolepteillä ja jollain varmaan ihan huumeilla, jollain opioidipohjaisilla... Olisiko aivokemiat vähän sekaisin?

Vierailija
36/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni vaikutti se, että on ollut voimakas sisäinen tarve toteuttaa luovaa ammattia. Ammattiin kuuluu rajattomuus ja hullut jutut. Kun tuli taloudellisia paineita ja ulkopuolelta painetta tehdä jotain muuta, tämä oli minulle liikaa. Melkein kuin olisi tökitty neuloilla.

Lisäksi vaikeuksia löytää kumppani. Parisuhteessa on jonkinlainen kontrolli käytöksen normaliudelle. Mikä tahansa ei ole sallittua.

Yksinäisyys on myös tosi paha, ihminen tarvitsee ihokosketusta ja toisen ihmisen vuorovaikutusta.

Minun masennukseni syitä olivat pähkinänkuoressa irrallisuus yhteiskunnasta, voimakas yksinäisyys, tarve toteuttaa omaa luovuuttaan (meni muiden tarpeiden ohi). Erillisyyden tunne jo lapsuudesta. Taloudellinen ahdinko.

Masennuksen syyt ovat moninaisia. Yksi nousee ylitse muiden: rahan puute. Kun sitä ei ole, niin kaikki ahdistaa. Ei voi ostaa mitään tai tehdä mitään.

Vierailija
37/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin yhden erikoisen koulun liittyen alaani. Meillä oli esim. kurssi, jossa minun projektikseni valikoitui mennä lumiseen metsään yksin ja sahata jäisestä kannosta kappaleita.

Vierailija
38/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin yhden erikoisen koulun liittyen alaani. Meillä oli esim. kurssi, jossa minun projektikseni valikoitui mennä lumiseen metsään yksin ja sahata jäisestä kannosta kappaleita.

Siinä sitten opettajan kanssa naurettiin. Hänen ehdotus tuo. Vuosia myohemmin törmäsin häneen ja hän muisti minut. Jotain siinä naurahti, että onpa mukava nähdä minut virkeänä. Olin kuulemma niin pihalla kouluaikoina.

Vierailija
39/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olettaa, että on herkistäviä tekijöitä ja voi olla muutakin masennusta, surua aiheuttavaa menetystä tai muuta alla. Jokaine kuitenkin saavuttaa omat rajansa jossain vaihessa suhtellisen helpostikin, ja sitä helpommin, mitä isompi heikkous menetyksen aluella. Psykiatrisesti myös sosiaalinen tuki, taloudelinen tuki ja mikä tahansa muu tuki, toimii estävästi ja sairastuessa tukien ja toipumista edistäen, ja voi olla selviytymisen edellytyskin.

Vierailija
40/41 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija abcd kirjoitti:

Kuulin joskus psykologin sanovan:

Kenelläkään ei ole täydellistä mielenterveyttä. Toisilla on sitä enemmän kuin toisilla.

Se on mielestäni hyvin sanottu.

Ja mitä enemmän mielen asioita pohtii, sitä todennäköisemmin itsellä on/ itselle kehittyy masennus tai muu mielenterveyden häiriö. Moni hakeutuukin psykologiksi omien mielenterveyden murheiden takia ja psykologeilla esiintyy tutkitusti keskivertoa enemmän esim. juuri masennusta. Toki se on henkisesti raskasta työtäkin.