Herään aina aamulla aikaisin, enkä saa enää kunnolla unta, vaikka miten väsyttäisi. Neuvoja parempaan nukkumiseen?
Oon siis tosi väsyny herätessäni ja tekee pahaa kun ei saa nukuttua tarpeeksi. Miten saan aamulla jatkettua unia? :/
Kommentit (31)
Pimennysverhot ja silmälaput, ehkä korvatulpatkin jos roskisautot tms jyristelee ja piippaa. Jos olet selvästi yli 40, huonot yöunet johtuu hormonien vähenemisestä ja hormonikorvaushoito voi suttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin nukkumaan (iltauni on tärkein) ja pimennysverhot ( nukahtaminen helpompaa ja nukkuu pidempään). Tosin on suhteellista mikä on aikaisin. Aamu on aamu. Eri juttu jos aamuyöllä herää.
6-7 aikaan :( liian valoisa makkari, nukkumaankäydessä ja aamulla. Tarttis varmaan peittää silmätki jollain ni ois pimeämpää. Uni ei vaan tuu vaik miten väsyttäis. -ap
Eli ok aikaan.
Itse heräilin talvella 3-5 aikaan. Nyt 6-7 aikaan. Upeeta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan nukkumaan ennenkuin väsyttää.
Mua väsyttää eniten herätyskellon soidessa. Mutta joo olet oikeassa että nukkumaan vasta sitten kun väsyttää.
Oon mennykki ja uni ei tuu :( -ap
Turhan tuttu juttu. Söin vuosia nukahtamislääkkeitä kun en saanut unta vaikka kuinka väsytti. Nyt olen reilun vuoden koittanut nukkua pelkällä melatoniinilla. Meni niin vaikeaksi uusia resepti ja aikamoista syyllistämistä lääkkeen käytöstä. Kerran piti kusta purkkiin että sai reseptin uusittua. Ongelma on edelleen ja pyörin toisinaan valveilla koko yön. Monesti menee useita öitä niin vähillä unilla että olen kuin zompi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet päivisin, onko sinulla tarpeeksi aktiviteetteja? Jos on vähän tekemistä, niin kyllähän se uneenkin vaikuttaa. Sanoit, että sulla on paniikkihäiriö? Tuleeko sulle öisin paniikkikohtauksia?
Mulla ei ole diagnosoitu mitään, mutta mulla joskus stressi laukeaa paniikkikohtauksina vaikka kesken unien. Sitten niitä alkaa jännittämään, ja keho jännittyy aina vain enemmän. Yritän taas "kasvaa" niistä ulos pikkuhiljaa. Muuten 6-7 tuntia on ihan normiunimäärä mulle.
En oikeen tee mitään. Käytän koiran ulkona ja istuskelen sisällä puuhastellen. Aika mitäänsanomatonta arkea siispä.
Joo mulla on paniikkihäiriö, ja on tullu yöllisiäkin kohtauksia. Nyt lääkkeiden myötä on ne yölliset vähentyneet, mutta ahdistusta on ja pelkoa kohtauksista.
Mulle toi unimäärä on liian vähän :( -ap
Jos herään yöllä, avaan radion ja kuuntelen Yle Puhetta hiljaisella voluumilla. Se jotenkin rauhoittaa uudestaan uneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet päivisin, onko sinulla tarpeeksi aktiviteetteja? Jos on vähän tekemistä, niin kyllähän se uneenkin vaikuttaa. Sanoit, että sulla on paniikkihäiriö? Tuleeko sulle öisin paniikkikohtauksia?
Mulla ei ole diagnosoitu mitään, mutta mulla joskus stressi laukeaa paniikkikohtauksina vaikka kesken unien. Sitten niitä alkaa jännittämään, ja keho jännittyy aina vain enemmän. Yritän taas "kasvaa" niistä ulos pikkuhiljaa. Muuten 6-7 tuntia on ihan normiunimäärä mulle.
En oikeen tee mitään. Käytän koiran ulkona ja istuskelen sisällä puuhastellen. Aika mitäänsanomatonta arkea siispä.
Joo mulla on paniikkihäiriö, ja on tullu yöllisiäkin kohtauksia. Nyt lääkkeiden myötä on ne yölliset vähentyneet, mutta ahdistusta on ja pelkoa kohtauksista.
Saako kysyä mitä ne paniikkihäiriöön käytettävät lääkkeet on?
Mä käytän Ataraxia (kuureina, en jatkuvasti) ja meilläkin on pimennysverhopuute ongelmana. Käytän tyynytä, jonka laitan aamulla silmilleni kun havahdun hereille. Ilman Ataraxia en nukahda uudelleen. Otan sen aina illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mitä ne paniikkihäiriöön käytettävät lääkkeet on?
Tällä hetkellä Opamox, loppukesästä kokeillaan Sertralinia tai muuta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän Ataraxia (kuureina, en jatkuvasti) ja meilläkin on pimennysverhopuute ongelmana. Käytän tyynytä, jonka laitan aamulla silmilleni kun havahdun hereille. Ilman Ataraxia en nukahda uudelleen. Otan sen aina illalla.
Okei. Mimmonw lääke se on? -ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut melatoniinia? Minulla on ollut tuota ihan samaa ongelmaa, ja olen huomannut ettei välttämättä yksi keino toimi, vaan kaikki yhdessä:
Suunnittele nukkumaanmeno jo hyvissä ajoin, viimeistään kello 22.
Tuntia ennen nukkumaanmenoa rauhoita tekeminen, ei tietokoneen ruutua, telkkaria, kännykkää.
Aiemmin illalla käy rauhallisesti kävelyllä ulkona. Liikunta aiemmin päivällä on tosi hyvä, jos siihen on mahdollisuus.
Ei liian raskasta syömistä ennen iltaa, ei varsinkaan alkoholia. Alkoholi heikentää unen laatua, liika syöminen hikoiluttaa ja tekee painajaisia.
Venyttele ennen sänkyynmenoa.
Juo kamomillateetä illalla.
Tuuleta makuuhuone viileäksi ja raikkaaksi. Pimennä huone.
Ota melatoniinitabletti tai puolikas puoli tuntia ennen sänkyynmenoa.
Vielä sängyssä venyttele raajat ja rentoudu. Tyhjennä pää ajatuksista.
Noilla ohjeilla minä onnistun, yleensä. Tsemppiä! Yleensä pahin vaihe ei kestä montaa yötä. Jo yksi kunnolla nukuttu yö auttaa.
Kiitos vinkeiatä! Pistän muistiin :) -ap
Oletko kokeillut melatoniinia? Minulla on ollut tuota ihan samaa ongelmaa, ja olen huomannut ettei välttämättä yksi keino toimi, vaan kaikki yhdessä:
Suunnittele nukkumaanmeno jo hyvissä ajoin, viimeistään kello 22.
Tuntia ennen nukkumaanmenoa rauhoita tekeminen, ei tietokoneen ruutua, telkkaria, kännykkää.
Aiemmin illalla käy rauhallisesti kävelyllä ulkona. Liikunta aiemmin päivällä on tosi hyvä, jos siihen on mahdollisuus.
Ei liian raskasta syömistä ennen iltaa, ei varsinkaan alkoholia. Alkoholi heikentää unen laatua, liika syöminen hikoiluttaa ja tekee painajaisia.
Venyttele ennen sänkyynmenoa.
Juo kamomillateetä illalla.
Tuuleta makuuhuone viileäksi ja raikkaaksi. Pimennä huone.
Ota melatoniinitabletti tai puolikas puoli tuntia ennen sänkyynmenoa.
Vielä sängyssä venyttele raajat ja rentoudu. Tyhjennä pää ajatuksista.
Noilla ohjeilla minä onnistun, yleensä. Tsemppiä! Yleensä pahin vaihe ei kestä montaa yötä. Jo yksi kunnolla nukuttu yö auttaa.