Sormiruokailu on hörhöjen hommaa
Sormiruokailun keksijä on varmaan syönyt sieniä ja juonut vihreää teetä. Idunpopsijoiden touhua.
Kommentit (13)
Komppi ykköselle.
Sormiruokailu - oletan sinun viittaavan taaperoiden syömiseen sormin? - on vain tapa helpottaa elämää. Osan ruuasta voi antaa taaperon itsensä järsittäväksi, niin lapsi pysyy rauhallisena ruokapöydässä ja oppii myös käden taitoja siinä samassa.
Mutta hei, ymmärrän: taidat noin muutenkin tuomita hörhöilyksi kaiken, jota et ole tietämättömyyttäsi tullut itse kokeilleeksi...
Kai ne lapset valvoo sinne 2 v asti mahakivuissaan...jos minä syön porkkanan, enkä pureksi kunnolla tulee maha ihan jäätävän kipeäksi. Sulamatonta ruokaa..
Kaikkialla painotetaan ruuan pureskelemiaen tärkeyttä, mutta vauvat voi aivan hyvin imeskellä ja järsiä ikenillä porkkanasta paloja ja syödä ilman hampaita jotain omenaa.
Huonosti pureskeltu ruoka tuntuu häjyltä vatsassa ja vatsan täytyy tehdä kaksinkertainen työ sen sulattamiseen, jos edes kykenee sulattamaan kunnolla.
siinä mielessä samaa mieltä, että siitä pitää joskus opetella pois, koska meidän kulttuurissa nyt satutaan syömään ruokailuvälineillä, ei käsin, kuten ihminen on alussa tehnyt (ja toki tekee vielä monissa maissa).
mutta tokihan sen on muuten todettu olevan lapselle hyvä, onhan se luonnollinen tapa syödä, lapsi luonnostaan ottaa sellaisia suullisia, ettei tukehdu jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi syödä banaanin haarukalla ja veitsellä.
Niin syönkin. Jotenkin sivistyneempää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai ne lapset valvoo sinne 2 v asti mahakivuissaan...jos minä syön porkkanan, enkä pureksi kunnolla tulee maha ihan jäätävän kipeäksi. Sulamatonta ruokaa..
Kaikkialla painotetaan ruuan pureskelemiaen tärkeyttä, mutta vauvat voi aivan hyvin imeskellä ja järsiä ikenillä porkkanasta paloja ja syödä ilman hampaita jotain omenaa.
Huonosti pureskeltu ruoka tuntuu häjyltä vatsassa ja vatsan täytyy tehdä kaksinkertainen työ sen sulattamiseen, jos edes kykenee sulattamaan kunnolla.
Niin sen porkkananhan ja omenan voi raastaa vauvalle valmiiksi
Vierailija kirjoitti:
Jos SINULLA tule maha kipeäksi niin se ei tarkoita että kaikilla tulisi.
Jos SINUN maha ei kestä omenaa niin se voi kyllä johtua ihan muusta kuin pureskelemattomuudesta.
Ja tiesithän että niillä ikenilläkin voi purra?
Iät ajat taaperoille on annettu esimerkiksi ruisleivän palanen pureskeltavaksi. Ja useimmat muksut kyllä ottaa sitä sormin syötävää tavaraa omalta lautaseltaan ihan oma-aloitteisesti.
Itse olen leikellyt esimerkiksi kurkkua ja pehmeitä hedelmiä "tikuiksi" leikattuna. Porkkanat ynnä muut kovat vihannekset tietysti kypsennetään ensin vaikka höyryttämällä.
Ei sormiruokailu tarkoita etteivätkö lapset saisi opetella syömään välineillä. Eipä ne sitä lusikan käyttöä opi yhtään kummemmin sillä että joku muu työntää lusikkaa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti pureskeltu ruoka tuntuu häjyltä vatsassa ja vatsan täytyy tehdä kaksinkertainen työ sen sulattamiseen, jos edes kykenee sulattamaan kunnolla.Niin sen porkkananhan ja omenan voi raastaa vauvalle valmiiksi
Niinpä! Tai keittää. Vai syötkö itsekin kaikki porkkanasi raakana?
Meillä sormiruokailu tarkoittaa sitä, että saamme miehen kanssa syödä omat annoksemme lämpiminä kun vauva popsii itse omat ruokansa.
Tuskin on juonut vihreää teetä. Tuo on ollut kädellisten pääasillnen ruokailumuoto jo miljoonia vuosia. Ruokailuvälineet ovat aika myöhäinen tulokas ja teen nauttiminen vieläkin myöhäisempi.