Miksi joillekin lapsellisille on niin vaikeaa mennä lapsettomiin juhliin?
Meilläkin on lapsi, mutta menemme välillä ihan mielellämme mieheni kanssa kahdestaan juhlimaan. Ei ole hoitajaa on vain tekosyy. Hoitajan kyllä saa, varsinkin, kun kutsut tulevat yleensä ajoissa.
Liian tiukan symbioosin rikkominen tekee vain hyvää. Vanhempien oma aika on tärkeää parisuhteen kannalta ja mukava virkistyminen voipi jopa yllättää lapsiin liimautunutta vanhempaa. Kannattaa kokeilla :)
Kommentit (69)
Lapsettomat juhlat antaa aina väistämättä vähän kylmän kuvan hääparista, ellei sille lapsikiellolle ole jotain ymmärrettävää syytä. Yleensä se syy kuitenkin on joku "me halutaan ryypätä" tai "morsian ei halua että lapset vie huomion". Juu u... no, syitä kai nekin.
Ja kokemuksesta tiedän, ettei mulla ole sellaisten ihmisten kanssa loppupeleissä juuri mitään yhteistä. Ryypätköön rauhassa ilman minua.
Riippuu tilanteesta, me menemme mielellämme juhliin myös ilman lapsia. Jos vaan hoito järjestyy ja menemme myös niin, että toinen vanhemmista jää lasten kanssa kotiin.
Mielestäni vaan yo-juhlat ovat koko perheen juhla. Meillä päättyy lauantaina omilla alakoululaisillakin koulu. Se on heillekin erikoinen päivä ja haluan viettää sen koko perheen kanssa. Eli tilanteesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin asian saa jokainen perhe itse päättää. Kutsuja päättää että on lapseton juhla, kutsuttu taas saa päättää haluaako mennä. Kun olen mihen janssa kahdestaan en todellakaan halua käyttää aikaa johonkin "aikuisten häihin". Tehdään mieluummin sitäitä itse halutaan.
Omalta mukavuusalueelta voisi joskus yrittää ulos.
Juu', puolin ja toisin, eikös vaan?
Se, että ap:n on helppo saada lapsellen hoitaja, ei kyllä tarkoita että kaikilla tilanne on täsmälleen sama.
Meillä esimerkiksi on kaksi lasta pienellä ikäerolla eikä mummolaa, jonne heidät voisi viedä hoitoon. Toinen lapsista on haastava erityislapsi, jota ei voi antaa asiantuntemattoman/oudon vahdittavaksi.
Joten siksi emme aidostikaan voi molemmat mennä yhtä aikaa jonnekin. Joko vain toinen menee tai kiitämme kutsusta ja jätämme menemättä. Läheisten ystävien ja sukulaisten luo voimme ottaa lapsetkin, jos kutsu koskee koko perhettä.
Onneksi omat ystävämme eivät ole noin tyhmiä kuin ap ja kuvittele automaattisesti omaa elämäänsä yleispäteväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin asian saa jokainen perhe itse päättää. Kutsuja päättää että on lapseton juhla, kutsuttu taas saa päättää haluaako mennä. Kun olen mihen janssa kahdestaan en todellakaan halua käyttää aikaa johonkin "aikuisten häihin". Tehdään mieluummin sitäitä itse halutaan.
No hah-hah. Kyllä jokainen sen verran on esim häissä käynyt ettei se mitään mukavuusalueelta poistumista ole.
Oman kokemukseni mukaan juuri lapsettomat häät ovat usein ne tylsimmät.
Parhaita ovat koko suvun ja kaveripiirin häät joissa on sitten jatkot . Niihin ei lapset tule , jolloin kaikille on jotakin.
Vierailija kirjoitti:
dfsd kirjoitti:
Meillä on erityislapsi, joka ei ole varsinaisesti ikinä ollut hoidossa. Lisäksi toisella lapsella diabetes, joten hoitajan pitäisi olla aika perillä kaikesta siihen liittyvästä. Onko nautintoa mennä juhlimaan, jos joudut maksamaan paljon hoidosta ja vielä pelkäämään lapsen hengen puolesta?
No niin taas. Ehkäpä ap tarkoitti ihan perustervettä perhettä.
Missä hän keekoilunsa alaa rajasi? Kannattaisi miettiä, mitä suustansa päästää, niin ei tarvitse jälkikäteen perua.
Aika monessakin perheessä on lapsilla jotakin haastetta. Eikä niitä välttämättä ulkopuolisille selvitetä, varsinkaan ap:n kaltaisille epäempaattisille pääköille.
Ohis
Minä olen melkein totaali-yh (mies muutti ulkomaille) ja käyn ihan mielelläni lapsettomassa juhlissa, sillä vanhempani toimivat mielellään lapsenvahtina. Mutta. Mikäli kyseessä on esimerkiksi serkun häät, en voi lähteä ilman lapsia, sillä vanhempanikin todennäköisesti ovat siellä samoissa juhlissa.
Minulla ei ole ollut mitään tarvetta hankkia maksullista lastenvahtia, sillä vanhempani tosiaan usein pyytävät lapsia yökylään ja mökille mukaan. En tosiaan aio yksien juhlien vuoksi ruveta etsimään jotain luotettavaa vahtia, joka olisi lapsille ihan tuntematonkin ennestään. Minulla kun ei ole tarvetta ulkopuoliselle lapsenvahdiksi normaalioloissa ollenkaan, joten lapset eivät ole päässeet kehenkään lapsenvahtiin tutustumaankaan.
Mulla ei ole lapsia, mutta en mielelläni käy lapsettomissa juhlissa, koska niissä on yleensä luvassa joko itseäni ahdistavaa jäykkää pönötystä tai ankaraa ryyppäämistä - usein jopa molempia... Ja haluanhan mä nähdä ne sukulaisten ja tuttujen lapset; niissä sentään tapahtuu jotain henkistä kehitystä ja ovat hauskojakin ja söpöjä usein. Vielä kivempaa mulla olis, jos ihmisillä olis lemmikit mukana.
Pienen ystäväpiirin illanvietot eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on tylsiä ihmisiä, tai no ne juhlat/kutsuthan niitä tylsiä juttuja ovat joihin lapsiperheelliset ovat vain iloisia ettei tarvitse mennä ja voi lapsen varjolla kieltäytyä ja jäädä kotiin sohvalle katsomaan Hauskoja Kotivideoita...
Juhlat ilman lapsiperheellisiä ovatkin onneksi aina hauskempia etteipä kyllä mikään suuri missaus ole.
No niin, ongelma, jos sitä koskaan on ollutkaan, on ratkaistu, ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Juhlikaa ja ryypätkää rauhassa, me nautimme olostamme muutoin.
Jätimme tylsät häät väliin ja otimme viikonloppumatkan ulkomaille. Ihan lasten kanssa mennään, ovat tottuneita matkustajia.
Hääkutsussa on niin paljon käskyjä ja kehoituksia, että käytämme sen tonnin, joka ainakin olisi mennyt, omaksi iloksemme.
Kuulin äskettäin, että morsion äiti oli valitellut, että turhan ison paikan ovat varanneet, kalliiksi kuulema tulee. Ilmeisesti ei kiitos - ilmoituksia on tullut paljon. Morsio onkin tyyliltään kuin ex-rouva Karalahti, tämä kakkonen, kovin on ihanaa kaikki, saappaat nähdä kuinka käy. Minä veikkaan, suokaa nyt anteeksi, liitolle korkeintaan kahden vuoden kestoa.
Itse menisin mielelläni miehen kanssakaksin juhliin. Esikoisen ollessa ainoa lapsi olikin helppoa löytää lasten vahti. Nyt meillä on vauva, vilkas taapero ja koululainen, eikä kehdata pyytää lastenvahteja kokoporukalle, jos kyseessä ei ole välttämättömyys. Ulkopuolisiin palkattuihin hoitajiin en todellakaan luottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Samaa voisi kai sanoa lapsettomien juhlien järjestäjille?
Mutta siis tosiaan: kun sitä vapaa-aikaa on niin vähän lapsiperheissä, niin sitä tosiaan haluaa ihan itse päättää mihin sen ajan käyttää. Aina se ei ole ne lapsettomat juhlat, ja siihen varmaan jokainen sellaisia järjestävä varautuu.
Meillä erityslapsi, mutta löydettiin silti MLL:n kautta luottohoitaja. Mutta aina kun tuli jotain kissanristiäisiä "yllättäin" ei ollutkaan hoitajaa. Tosin ei edes kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ja miestä ei pahemmin kiinnosta juhlia. Osallistumme ihan mielellämme sellaisiin päiväjuttuihin, jotka sopivat myös lapsille, mutta iltajuhlissa on kuolettavan tylsää. Lapset ovat hyvä tekosyy jättää väliin tylsät tekemiset. Lapsenvahteja käytämme toki silloin kun tiedossa on oikeasti kiinnostavaa tekemistä: nopea viikonloppuloma jossain kaupungissa, teatterikäynti, kiinnostava konferenssi jne.
Lapseton juhla on vielä parempi, voi jättää kokonaan menemättä ja vedota siihen että ei saanut lastenhoitajaa tai että sovittu lastenhoitaja sairastui tms. Näin on näköjään käynyt myös ap:n tapauksessa.
Tätä mä en tajua! Miksi käyttää lapsia tekosyynä?? Mikset voi vaan suoraan sanoa että ei kiinosta?
Näin ystäväsi tajuaa paremmin ettei sinua kiinosta hänen kanssaan viettää aikaa tai juhlia hänen häitään/synttäreitään yms..
Kuinka vaikeaa voi olla aikuisen ihmisen sanoa suoraan mielipiteensä mutta sitten jaksaa täällä avautua kuitenkin aiheesta?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumaa laittaa lasten syyksi poisjääntinne. Sanokaa suoraan, ettei huvita lähteä tylsistymään.
Ottaisin juhlakalun (ja pahimmassa tapauksessa suvun) vihat päälleni? Ei kiitos, käytän jatkossakin lapsia tekosyynä.
Jos sua ei kiinosta juhlakalu tai hänen juhlansa ni mitä väliä?!?
Jos sanoisit suoraan niin tulis kaikille selväksi mitä mieltä olet juhlienjärjestäjästä, ja ei tarvitsisi enää tämän jälkeen kieltäytyä kutsusta kun hän tajuaisi olla kutsumatta sinua!!
No jopa on vastauksia..
Rakastan lapsettomia juhlia. Kerrankin saa syödä ja juoda kakkukahvit rauhassa. Mielellämme palkkaamme lapsille hoitajan siksi aikaa!
Mä jäin miettimään, että aika moni täällä vastaa miehenkin puolesta. " Me emme halua sitä ja tätä ". Ootteko ihan varmoja, että se mies ei varmasti halua koskaan sinne juhliin, minne itse ette halua?
Miehenne saattaa haluta ryyppäjäisiin tai melontaretkelle tai kissanristiäisiin.
Huom. Olen itse nainen ja päästän mieheni juhlimaan ilman minua. Jos lapsenvahtia ei saa, yleensä meistä se menee, jolle juhlakalu on läheisempi.
Yhdessä vietetään aikaa muuten. Joka yö nukutaan vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että aika moni täällä vastaa miehenkin puolesta. " Me emme halua sitä ja tätä ". Ootteko ihan varmoja, että se mies ei varmasti halua koskaan sinne juhliin, minne itse ette halua?
Miehenne saattaa haluta ryyppäjäisiin tai melontaretkelle tai kissanristiäisiin.
Huom. Olen itse nainen ja päästän mieheni juhlimaan ilman minua. Jos lapsenvahtia ei saa, yleensä meistä se menee, jolle juhlakalu on läheisempi.
Olen varma. Mieheni ei pidä ryyppäämisestä kuten en minäkään. Mies voisi mennä, jos haluaisi, ei halua mennä. Mies ei edes juuri juo alkoholia, kuten en minäkään, mitään kieltoa ei siihen ole. Ostettiin viimeksi alkoholia kolme vuotta sitten (siideriä yksi pullo), tarkoitus oli juoda se puoliksi. Kesällä kaadoin sen lavuaarista, sillä kumpikaan ei ollut sitä halunnutkaan juoda. Joten voit varmasti uskoa, että meillä ei mieskään halua ryyppäjäisiin.
Muista miehen puolesta vastanneista en tiedä, mutta meillä tämä on se totuus.
No itse ainakin käytän lapsia tekosyynä, etten "pääse" työpaikan pippaloihin, pihatalkoisiin, häihin ja syntymäpäiville tms. evvk pippaloihin. Kaikki ei-lapsia kutsut erittäin tervetulleita. Eipähän tarvitse keksiä monimutkaisia tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin varma. Meillä nimittäin mies on se, joka ensimmäisenä alkaa inistä että onko pakko mennä.
Itselläni ei todellakaan tee tiukkaa lähteä lapsettomiin juhliin. Olis ihana sellasiin joskus päästäkkin... ja siinä tullaan sitten just näihin hoitajiin.. KUN EI OLE, niin ei ole.
Pariskuntana ei päästä, erikseen kyllä...
Asutaan paikkakunnalla, ja muutama hassu sukulainen 400km päässä, eikä isovanhempiakaan kiinnosta... ovat kovia menijöitä.. niin joo.. toki päiväs aikaan hoitoon saa, mut ilta/yö.. täysi mahdottomuus.. joten meille on sinällään sama tuleeko kutsu tälle illalle vai puolen vuoden päästä oleviin juhliin.. joko toinen tulee tai ei päästä kumpikaan.
Et vaikka halua olis.. ei se hoitajan saaminen ole niin helppoa... kaveripiiri on laaja, muttei kukaan halua tulla lapsenvahdiksi edes maksusta. Eivät ole kovinkaan lapsirakkaita (ei haittaa meitä) joten näillä mennään.