Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmiit lomakkeet työnhaussa helvetin ärsyttäviä!

Vierailija
30.05.2017 |

Haen työpaikkaa valmiilla lomakkeella, joka kysyy ainoastaan korkeinta tutkintoa. Korkein tutkintoni ei kuitenkaan ole se, jolla haen tähän työhön, eikä sen esittely kerro mitään osaamisestani ja koulutuksestani tähän työhön. Haen siis duunariammattia (johon minulla on koulutus) mutta minulla on myös yliopistotutkinto taustalla.

Mitä sanotte rekrytoijat, kuulostaako tietojen pimittämiseltä jos laitan kohtaan "korkein tutkintoni" sen tutkinnon jolla oikeasti haen työtä, ja mainitsen sitten kohdassa "muu koulutus" vähän niinkuin sivulauseessa maisterin papereistani.

Ja joo, on muuten todella päin helvettiä laadittu rekrylomake, kohtuullisen isolle kaupungille haen töihin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee noin

Vierailija
2/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen voisi laittaa toisinpäin? Korkein tutkinto -kohtaan siis tarkasti sitä mitä kysytään, ja se olennaisempi tutkinto lisätietoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiin lomakkeen avulla voi helposti seuloa vaatimukset täyttävät hakijat muista. Kun yhteen paikkaan tulee yli 500 hakemusta, on se suuri etu.

Vierailija
4/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitten haet työpaikkoja jotka vaativat lomakkeiden täyttöä?

Vierailija
5/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viimeksi hakenut töitä 10 vuotta sitten ja silloin se oli sähköposti työnantajalle ja cv liitettiin mukaan. Nyt tosiaan erikseen tarvii listata päivälleen työkokemuksensa (vaikka se cv:ssä mainitaan) ja jotenkin ei vaan pääse erottumaan joukosta. Tai itse en ainakaan osaa. Mulla on paljon työkokemusta, mutta vain parilta eri alalta ja yksi ainoa tutkinto. Vaikka siis haenkin ihan duunarityötä niin niiden kaavakkeiden kanssa tulee vain sellainen olo, että mä olen ihan pjaska.

Vierailija
6/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiit lomakkeet ovat toisaan ärsyttäviä. Esim pakolliset kentät. Siellä on pakollisena puhelinnumero. Muuten ei pysty lähettämään.

En kuitenkaan halua vastata tuollaiseen puheluun nykyisellä työpaikallani, vaikka vastaan muuton (esim pöiväkodin mahdollisten soittojen takia) yleensä. Eikä mulle juuri kukaan kesken työpäivän edes soita, kun numeroni on salainen ja tutut ei tietenkään turhaan töihin soittele.

Olen laittanut muotoa 040-1234567

Aika noloa, mutten halua antaa numeroa.

Vierailija
7/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmiit lomakkeet ovat toisaan ärsyttäviä. Esim pakolliset kentät. Siellä on pakollisena puhelinnumero. Muuten ei pysty lähettämään.

En kuitenkaan halua vastata tuollaiseen puheluun nykyisellä työpaikallani, vaikka vastaan muuton (esim pöiväkodin mahdollisten soittojen takia) yleensä. Eikä mulle juuri kukaan kesken työpäivän edes soita, kun numeroni on salainen ja tutut ei tietenkään turhaan töihin soittele.

Olen laittanut muotoa 040-1234567

Aika noloa, mutten halua antaa numeroa.

Yleensä työnantaja esittää haastattelukutsun puhelimitse. Jos palkkaisin henkilöä ja huomaisin että virallisiin tietoihin on satuiötu jotain omaa (kuten tuo puhelinnumero) päättyisi homma kyseisen hakijan kanssa siihen.

Vierailija
8/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmiin lomakkeen avulla voi helposti seuloa vaatimukset täyttävät hakijat muista. Kun yhteen paikkaan tulee yli 500 hakemusta, on se suuri etu.

Näinpä - mutta suurimmassa osassa ei ole järjen häivää.

Täytin juuri yhden (meni 3 h), mitä hittoa kirjoitat, kun pitää kuvata osaamista 100 merkillä asiantuntijatehtävään? Voi haloo. Ei siihen mahdu yhtään mitään. (No luin tietysti haun useaan kertana ja yritin sitä vasten runoilla 100 merkin järkevän määritelmän. ... kirjoitin ensin vapaasti wordissa ja siinä oli  1000 merkkiä).

AMK:lla on kaikkein kauheimmat - en ole vielä kertaakaan jaksanut täyttää niitä. Menisi varmaan 10 h sen yhden hakemuksen väsäämisen. Sori, en jaksa. Kunnat ja valtio sentään antaa tallentaa perusjutut ja voi poimia.

Lisäksi mikään tähänastinen ei ymmärrä silpputyötä tai osa-aikatyötä. Miten laittaa, kun on ollut opettajana 10 vuotta 150 h vuodessa, kun kysytään vain alkamispäivä ja loppumispäivä? Pakko valehdellako  - että 10 v työsuhde, vaikka tunteja on siis jotain 1500.

Vierailija
9/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmiit lomakkeet ovat toisaan ärsyttäviä. Esim pakolliset kentät. --- Muuten ei pysty lähettämään.

---.

No just esim. työsuhteen alkamis- ja loppumispäivät on usein pakollisia. Tuo esimerkkini silpputyöstä ei istu millään tähän. Lomakkeiden tekijät on aika pihalla työelämän todellisuudesta; oletus edelleen 9-17 vakinainen kokoaikatyö.

Vierailija
10/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitten haet työpaikkoja jotka vaativat lomakkeiden täyttöä?

No esim. mä en ole kertaakaan jaksanut hakea AMK-opehommia. Olen kai ainakin 5 kertaa aloitanut mutta lopettanut tunnin parin jälkeen sen täysin järjettömän lomakkeiston täyttämisen. Olkoon esiraati: siksi se kai on suunniteltukin. En jaksa vääntää sitä useita tunteja.

Vierailija
11/14 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen työpaikkaa valmiilla lomakkeella, joka kysyy ainoastaan korkeinta tutkintoa. Korkein tutkintoni ei kuitenkaan ole se, jolla haen tähän työhön, eikä sen esittely kerro mitään osaamisestani ja koulutuksestani tähän työhön. Haen siis duunariammattia (johon minulla on koulutus) mutta minulla on myös yliopistotutkinto taustalla.

Mitä sanotte rekrytoijat, kuulostaako tietojen pimittämiseltä jos laitan kohtaan "korkein tutkintoni" sen tutkinnon jolla oikeasti haen työtä, ja mainitsen sitten kohdassa "muu koulutus" vähän niinkuin sivulauseessa maisterin papereistani.

Ja joo, on muuten todella päin helvettiä laadittu rekrylomake, kohtuullisen isolle kaupungille haen töihin.

Jätät korkeimman pois. Laitat sen, mikä on tuon työn takia relevantti. Kerrot sitten, jos pääset haastatteluun. Sitä paisti duunarihommissa akateemisuus on miinus. Minulle on ainakin sanottu suoraan puhelimessa, että akateemiset on heidän mielestään niin kädettömiä, että eivät ota (no minulla ammatillinen koulutus ja AMK, joten ei parin vuoden maisteriopinnot minusta teoreettista tutkijaa kammiossaan pölyttymässä tehneet; mielikuva kuitenkin vahva ta.)

Minulle on sanottu aikoja sitten, että kaikkea ei tule laittaa, mm. noihin akateemisiin hommiin "kielsivät" laittamasta tarjoilutöitä ja maatalouslomistusta: on kuulemma seikka, jolla deletoidaan.

Muutenkin on niin paljon kaikkea, että kun ei saa tehdä 10 sivuista CV:tä niin pakko karsia. Sen pitäisi kai olla pari kolmea sivua vain  - 5. on jo ihan liikaa.

Vierailija
12/14 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset kentät ja määrämuotoisuus ärsyttää. Olen miettinyt, voisiko lähettää vapaamuotoisen hakemuksen paperisena. Se huomattaisiinkin paremmin.

Pakolliset kentät ihan kaikissa lomakkeissa ärsyttävät, kun kaikki asiat ei niihin sovi.

Vierailija
13/14 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne ovat kyllä suoraan saatanasta!!

Niissä ei ole mitään joustoa, eivätkä ne vastaa tosiaan enää nykyajan työelämää lainkaan. Pätkä-, silppu- ja osa-aikatyötä on aika helvetin vaikeaa merkitä noihin mitenkään järkevästi. Jos saisi kirjoittaa vapaamuotoisesti, ongelmaa ei olisi.

Kuka noita on oikein kehittänyt?? Kyllä on niin huonoa suunnittelua, ettei mitään rajaa.

Vierailija
14/14 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nuo lomakkeet ovat rasittavia, mutta ymmärrän kyllä niiden käyttämisen pointin. Jos lähetettäisiin pelkästään hakemus + cv tiedostoina, pitäisi jokainen avata erikseen ja kirjata ylös tarvitsemiaan asioita, jotta voisi tehdä esikarsinnan kun taas lomake tallentaa tiedot tietokantaan, josta ne on varmastikin jollain liittymällä haettavissa hakuehtoja käyttämällä.

Tekstianalytiikka on vasta tulossa, eli se, että pystyy hakemaan eri datalähteistä vaikkapa tiettyjä avainsanoja. Tällä hetkellä on vielä pakko käyttää tällaisia valmiita formuloituja kaavakkeita, jotta tieto saadaan sisään aina samassa muodossa, jotta sitä pystyy hyödyntämään parhaiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi