Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio antaa lapseni koskea tablettiin tai kännykkään ennen kouluikää, hullua?

Vierailija
30.05.2017 |

Voiko tästä joku nykyajan vaatima kehitys viivästyä, jos ei anna lapsen koukuttua virtuaalipeleihin ennen kouluikää?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua :) itsekin teen noin, mikäli saan lapsia

Vierailija
2/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne lapset ennenkään rikki menneet jos ei ollut jotain älylaitetta jatkuvasti kädessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua mielestäni, eivät omatkaan ole pilalle menneet, vaikka eka pädi hommattu, kun esikoinen oli yläkoulussa :)

Vierailija
4/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tekee noin. Heidän 5v ei meillä osaa leikkiä lainkaan, koko ajan halua käteensä tabletin tai pelaamaan tietokoneella. En kiellä, kun en kiellä omaakaan, mutta oma lapsi ei ole addiktoitunut kokeisiin samalla tavalla.

Vierailija
5/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä noita ääripäitä. Kohtuus kaikessa.

Ei lapsella tarvitse olla omaa älypuhelinta tai tablettia, mutta ettei koskaan saa pelata? Vähän niinkuin lestadiolaiset, kielletään tv kokonaan, sen sijaan että päätettäisi rationaalisesti mitä katsotaan ja miten paljon.

Tuli mieleen eilinen ketju äidistä jonka koko imetys ja äitiys meni pilalle, kun anoppi oli antanut lapselle maistiaisiksi perunaa jota lapsi ei edes niellyt.

Vierailija
6/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsotaan padilta videoita muutaman kerran viikossa, mutta sähköisiin peleihin en ole lapsia totuttanut, koska lähipiirissä on kokemuksia noiden addiktoivuudesta.

Eli itse en näe sitä välinettä pahana, vaan käyttötarkoitusta. Lapset ovat noilta videoilta oppineet muun muassa numerot ja värit englanniksi, ja piirustuksestakin ovat innostuneet ohjevideoiden perusteella.

Peleinä on sitten lauta- ja korttipelejä. Tuntuu, että lapset addiktoituvat niihinkin, joka ilta pitäisi lyödä heidän kanssaan Unoa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että sitten koulussa, kun kaikki muut käyttävät sujuvasti älylaitteita, on lapsellesi jotenkin rikkaus olla osaamaton?

Täyskiellon ja addiktoitumisen välillä on vaikka ja mitä. Mielestäni on typerää sulkea lapsi kokonaan nykyajan kelkasta pois.

Vierailija
8/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaalikieltäminen voi haitata kouluun mennessä, kun siellä nykyään on padit tms. opetuskäytössä. Lapsi jää alussa jälkeen, kun joutuu opettelemaan koko laitteen käytön sen ollessa muille tuttua. Lisäksi saattaa jäädä ulkopuoliseksi, kun "kaikki tapahtuu netissä".

Kuitenkin tutkimusten mukaan puheen kehityksen viivästyminen on sitä pahempi, mitä enemmän lapsi viettää aikaa älylaitteilla.

Itse aion rajoittaa käyttöä max puoleen tuntiin päivässä, koulun alkaessa sitten katsotaan uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nykyaikana on hyvä olla joku osaaminen laitteisiin ja lapset sen nopeasti oppivat.

Meillä kolme vuotias osaa soittaa pikavalinta numeroihin (äiti, isä, mummi yms) ja joskus katsoo YouTube videoita esim pitkillä automatkoilla. Oma puhelin on mielestäni ajankohtainen kylläkin vasta kouluun mennessä.

Vierailija
10/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elemelonz kirjoitti:

Totaalikieltäminen voi haitata kouluun mennessä, kun siellä nykyään on padit tms. opetuskäytössä. Lapsi jää alussa jälkeen, kun joutuu opettelemaan koko laitteen käytön sen ollessa muille tuttua. Lisäksi saattaa jäädä ulkopuoliseksi, kun "kaikki tapahtuu netissä".

Kuitenkin tutkimusten mukaan puheen kehityksen viivästyminen on sitä pahempi, mitä enemmän lapsi viettää aikaa älylaitteilla.

Itse aion rajoittaa käyttöä max puoleen tuntiin päivässä, koulun alkaessa sitten katsotaan uusiksi.

Padihan on suunniteltu siten, että sen käytön oppii kuka vain minuutissa. Vaikea kuvitella, että terve kouluikäinen jäisi ulkopuoliseksi, koska ei opi sitä käyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun koulussa ei enää kirjoiteta tai piirretä käsin mitään tai lueta kirjoja, voin antaa lapselleni älykirjan luettavaksi ja tekstinkäsittelyohjleman sekä Paintin käyttöön. Alle kouluikäinen ei tee mitään tietokonepeleillä ym. jotka vain passivoivat istumaan huonossa asennossa pitkiä aikoja putkeen. Ymmärrän, että rajat voi asettaa, mutta tiedän kokemuksesta, että ei ole helppoa asettaa rajoja mukavalle istumiselle mielenkiintoisten pelien äärellä. Helpompi rajoittaa lapsen juoksemista ulkona, sillä sitä se ei jaksa kuitenkaan yötä myöten tehdä, vaan väsy tulee automaattisesti jossain vaiheessa.

Vierailija
12/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elemelonz kirjoitti:

Totaalikieltäminen voi haitata kouluun mennessä, kun siellä nykyään on padit tms. opetuskäytössä. Lapsi jää alussa jälkeen, kun joutuu opettelemaan koko laitteen käytön sen ollessa muille tuttua. Lisäksi saattaa jäädä ulkopuoliseksi, kun "kaikki tapahtuu netissä".

Kuitenkin tutkimusten mukaan puheen kehityksen viivästyminen on sitä pahempi, mitä enemmän lapsi viettää aikaa älylaitteilla.

Itse aion rajoittaa käyttöä max puoleen tuntiin päivässä, koulun alkaessa sitten katsotaan uusiksi.

Köyhien lapset jäävät siis automaattisesti jälkeen kehityksessä, koska iPadia ei ole varaa ostaa? Kyllähän ennenkin osa lapsista osasi kirjoittaa ja lukea ennen kouluikää ja toiset oppivat sen vasta koulussa, eikä silti kovin moni jäänyt kehityksessä jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotukseni on, että lapsi voisi hyvin rajoitetusti käyttää teidän vanhempien laitteita, jotta itse laitteet ovat kouluun mennessä edes hieman tuttuja. Mutta siihen tutustumiseen ei tosiaan tarvita pelien takomista tuntikausia päivässä. Meillä hankittiin älypuhelin esikoiselle vasta, kun meni yläkouluun. Alakoulussa oli käyttänyt ihan sujuvasti koulun laitteita tai katsonut naapurin puhelimelta. Kuopus on nyt kolmannella, eikä hänellä koulunsa ainoana ole älypuhelinta. Ehkä nyt alkaisi olla kypsä edes laitteesta huolehtimaan, mutta sitä rajoitusrumbaa en jaksa. Hänkin on koulussa oppinut käyttämään laitteita ihan hyvin. Tietokoneella pelaa kotona jonkin verran. Totta kai luokkakaverit huomauttelevat puhelittomuudesta, mutta niinhän nuo pilkkaavat vähän kaikkia milloin minkäkin syyn varjolla.

Vierailija
14/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näissä vempeleissä muka on niin ihmeellistä, ettei sitä lapsi viikossa tai parissa opi vähän vanhempanakin? Minäkin 50v opin sujuvasti, kun uuden laitteen saan näppeihin ja mun äiti 78v. käyttää nykyään tablettia kohtuusujuvasti. Aiemmin ei ole halunnut tietokonetta, älypuhelinta tms., tää on nyt ensimmäinen laite. Ja hyvin oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko nykyään tulla kiusatuksi, jos ei osaa pelata pelejä ja käyttää laitteita. Kohtuus. Kehitystä ei voi hidastaa, myös lasten on pysyttävä sen perässä.

Vierailija
16/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluaa, että lapsi oppii sujuvasti käyttämään älylaitteita ennen kouluun menoa, niin eikö siihen riittäisi jokin viikon kestävä pikaperehdytys juuri ennen koulun alkua? Vai miksi niitä pelejä pitää saada hakata 3-vuotiaasta asti?

Vierailija
17/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elemelonz kirjoitti:

Totaalikieltäminen voi haitata kouluun mennessä, kun siellä nykyään on padit tms. opetuskäytössä. Lapsi jää alussa jälkeen, kun joutuu opettelemaan koko laitteen käytön sen ollessa muille tuttua. Lisäksi saattaa jäädä ulkopuoliseksi, kun "kaikki tapahtuu netissä".

Kuitenkin tutkimusten mukaan puheen kehityksen viivästyminen on sitä pahempi, mitä enemmän lapsi viettää aikaa älylaitteilla.

Itse aion rajoittaa käyttöä max puoleen tuntiin päivässä, koulun alkaessa sitten katsotaan uusiksi.

Padihan on suunniteltu siten, että sen käytön oppii kuka vain minuutissa. Vaikea kuvitella, että terve kouluikäinen jäisi ulkopuoliseksi, koska ei opi sitä käyttämään.

13 vielä. Juuri näin: ei meidän lapsilla kummallakaan ole ollut vaikeuksia oppia koulussa noiden laitteiden käyttöä. Ihan turha hankkia kotiin sen takia, että sitten ehkä sen minuutin verran säästäisi aikaa :)!

Vierailija
18/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä lapsilla eskarissa pelaavat kosketusnäyttöpelejä esim. Matikkaa ja kirjaimia.

Koulussa on jo tietokoneet opiskelussa.

Vierailija
19/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä lapsilla eskarissa pelaavat kosketusnäyttöpelejä esim. Matikkaa ja kirjaimia.

Koulussa on jo tietokoneet opiskelussa.

Kysymys kuuluukin, että miksi niitä pitäisi harjoitella kotonakin pelaamaan? Eikö eskarissa vietetty peliaika muka riitä tyydyttämään päivittäisen tarpeen ja kotona arkisin ja viikonloppuisin voi harrastaa jotain ihan muuta?

Vierailija
20/53 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun koulussa ei enää kirjoiteta tai piirretä käsin mitään tai lueta kirjoja, voin antaa lapselleni älykirjan luettavaksi ja tekstinkäsittelyohjleman sekä Paintin käyttöön. Alle kouluikäinen ei tee mitään tietokonepeleillä ym. jotka vain passivoivat istumaan huonossa asennossa pitkiä aikoja putkeen. Ymmärrän, että rajat voi asettaa, mutta tiedän kokemuksesta, että ei ole helppoa asettaa rajoja mukavalle istumiselle mielenkiintoisten pelien äärellä. Helpompi rajoittaa lapsen juoksemista ulkona, sillä sitä se ei jaksa kuitenkaan yötä myöten tehdä, vaan väsy tulee automaattisesti jossain vaiheessa.

Miten muuten suhtaudut lukemiseen? Onko se mielestäsi vuorovaikutteisempaa toimintaa? Tuleeko siinä samalla liikuttua?

En kannata älylaitteilla kasvattamista, mutta minusta tuollainen mustavalkoinen pahapahapaha-ajattelu ei tue lasten kehitystä mitenkään parhaalla mahdollisella tavalla. Tietokonepeleistä (aivan kuten lautapeleistäkin) voi ammentaa myös hyötyä, mutta se taas tarkoittaa sitä että vanhemman on oltava perillä mitä lapsi siellä duunaa ja pistettävä touhulle myös järkevät rajat (aivan kuten kaikkeen muuhunkin lapsen toimintaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi