Arvaa ikäni, kun muistan vielä kuinka Helsingistä Keski-Suomeen menevät kaukoliikenteen linja-autot pitivät kahvin mittaisen tauon Mäntsälän linja-auto-asemalla?
Kuljettaja huusi "jatketaan varttitunnin kuluttua" ja matkustajatkin poistuivat välillä kahville ja jaloittelemaan.
Kommentit (17)
Mä olen syntynyt -71ja muistan että 70-80- luvulla oli Helsinki - Savonlinna matkalla bussiemäntä bussissa kuskin lisäksi. Usein niitä oli kaksi toinen vaihtui jossain vaiheessa matkaa ja toinen jatkoi toisella bussilla Helsinkiin.
Oikea vastaus 51 ja muistikuva on niinkin kaukaa kuin 1970-luvun lopulta.
Mä oon 33 ja muistan kahvitauot, joten veikkaan +30
Kyllä oli 80-luvulla vielä noita kahvitaukoja. Olen syntynyt -70 ja muistan kun teininä kävin bussilla Helsingissä shoppailemassa ja taukoja oli, meille mennessä useimmiten Lahdessa. Bussiemännät muistan myös.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä-Oulu välillä oli myös vartin tauko linja-autolla mennessä, vuonna 2004 taisi vielä olla.
Oli vielä viime torstaina Oulusta päin tultaessa ainakin. Pyhäsalmella.
Helsinki-Joensuu välillä oli myös ruokatauko 30 min Imatralla. Olen 59.
Muistan hämärästi, että 70-luvulla monet linja-autot olivat postin linja-autoja, jossa takana oli kaltereilla eristetty tila postipaketeille ja ihmiset matkustivat postiauton kyydissä. Maaseudulla oli joka pikku kylässä oma postikonttori, jossa auto pysähtyi.
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus 51 ja muistikuva on niinkin kaukaa kuin 1970-luvun lopulta.
Minä olen 60v ja olin 70-luvun puolivälissä autoemäntänä välillä Jkl - Hki. Mäntsälässä oli maan parhaat lihapiirakat 😊
Olen syntynyt -71 ja Mäntsälässä oli lyhyt pysähdys. Lahdessa sitten 20 min.
Niinkin lyhyellä pätkällä kuin Turun ja Porin välillä oli Säkylässä kahvitauko. Ja näin siis vielä ainakin 80-luvulla. Satakunnan liikenne taisi olla viimeisiä liikennöitsijöitä, joilla oli rahastajat pikavuoroissa varmaan vielä 90-luvulla. Ja muistan tavanneeni rahastajan myös jollakin Lahdesta liikennöivällä liikennöitsijällä 90-luvun puolella.
Nykyään busseissa on vessat, joten sen takia harvemmat tauot piisaavat. Kuljettaja nyt saa ajaa vaikka 4,5 tuntia käymättä vessassa...
Helsinki-Tampere välillä oli pysähdys Hämeenlinnassa.
Ja juurikin lihapiirakka usein käytiin ostamassa pysähdyksen aikana!
Jyväskylä-Oulu välillä oli myös vartin tauko linja-autolla mennessä, vuonna 2004 taisi vielä olla.