Koiran lopetuspäätös -koska oikea aika?
Kyseessä on 8-vuotias paperiton saksanpaimenkoira, joka muutti pari päivää sitten meille sukulaiseni lapsen pahan allergian takia. Ihmettelimme, kun sillä ei ole ruokahalua, ja tajusimme kurkistaa suuhun, ja hampaat ovat aivan hirveässä kunnossa. Koira ei meinannut edes antaa katsoa suuhun, ja aristi kovasti.
Lisäksi koira on kuvattu epävirallisesti selästä ja lonkista, ja tulokset eivät olleet hyvät. Sillä alkaa olla nouseminen ja maate meneminen aika kivuliasta, ja se ei enää halua lenkkeillä innokkaasti, ja sisälläkin makaa vain.
Koiran olen tuntenut pennusta asti, ja tuntuu, että sen elämänilo on kadonnut, joten mietinkin, olisiko kaikki jatkuvat hoidot, hieronnat yms. ja mahdollinen kipulääkitys ehkä jatkuvana enää mukavaa koiralle, vai olisiko lopetus parempi vaihtoehto?
Sydän tietenkin särkyy, mutta en haluaisi myöskään antaa koiran kärsiä, kun se on ennen nauttinut elämästä ja ollut aktiivinen.
Kommentit (10)
Tori.fi myyntiin vaan. Siellä paljon vanhoja koiria myynnissä. 😀
Parempi kaksi vuotta liian aikaisin, kuin päivä liian myöhään.
Ihan näin pyytäisin, että ette viitsisi.Oma rakas saksanpaimen lopetettu hiljattain lonkkavian takia. Ei provoja tällaisista aiheista, sopiiko.
Nyt on oikea aika luopua rakkaasta.
Veisin koiran eläinlääkäriin arvioitavaksi. Päätös on raskas.
Aikoinaan mul oli koira jolla todettiin mahasyöpä. Olin itse lähtemäs opiskeleen toiselle paikkakunnalle ja viikot asuntolas. Oisin saanut ottaa koiran mukaan sinne. Mut leikkaus olisi ollut koiralle kuitenkin pakollinen. Joten lopetus. (30/70% mahdollisuus selvitä leikkauksesta). Edellisen kisani lopetus viime viikon tiistaina. 4-vuotias ja sydänsairas. Oireina vihaisuus, väsymys ja vetäiseväisyys. Tä edellisen kissan pidin liian kauvan ennen kun tajusin että pitää luovuttaa..
Luultavasti paperiton, koska sukurasitteena huono terveys. 8 vuotta alkaa olla skasanpaimenkoiralle korkea ikä vaikka olisi hyvätkin geenit. Jos näyttää siltä että koira kärsii, niin piikille vaan, turha sitä on pitkittää jos vain itse siihen pystyy.
Jos tulee yhtään mietittyä että onko tuo enää elämisen arvoista elämää niin on tullut aika lähteä. Mieluummin liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään.
Huomenna tapaamme eläinlääkäriä ja puhumme vaihtoehdoista. Sydän tuntuu jo valmiiksi raskaalta.
En tiedä miten pysyn kasassa. Ap
Koira elää tässä hetkessä. Se ei osaa ajatella ja toivoa, että elämä muuttuisi paremmaksi viikon, kuukauden tai puolen vuoden päästä. Jos siis suht nopeaa kivunlievitys ja parannuskeinoa ei olisi, ja huonoja päiviä ja hetkiä on enemmän kuin hyviä, niin ottaisin koiran kohdalla sen viimeisen askeleen.