Äitiysrahaa 1600 käteen... Miten tällä pärjää?
Olen oikeasti sitä mieltä että Suomen systeemi on aivan mahtava, mutta kyllä yllätti kun katsoin paljon tulee rahaa Kelalta käteen sitten kun alun isommat rahat loppuu. 1600 euroa kuussa! No, täytyy toivoa että säästöä tulee sitten jostain muusta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ja minä työtön opiskelija elän 3 kuukautta lainarahalla... Siitä maksetaan ihan kaikki. Tasapuolisuuden nimissä voisivat lisääntyjät maksaa oman "hupinsa" myös ottamalla lainaa tai säästämällä.
Tee ne 45 opintopistettä vuoteen, niin ei KELA katko sulta tukea, laiska pummi...
Juuri kenellekään ei synny lapsi täytenä yllätyksenä. Siinä pitäisi olla about 9 kuukautta aikaa laskea, mitä tarkoittaa, kun äiti jää vuodeksi kotiin. Jos näyttää siltä, että perheen talous menee tiukalle, kannattaa alkaa säästää etukäteen palkasta niin kauan kuin on töissä.
Tämä ei siis auta AP:tä mutta suosittelen niitä naisia laskemaan, jotka ovat vasta suunnittelemassa äitiyttä.
Eikä sekään vielä mitään, että perheen tulot putoavat pitkäksi aikaa vaan samaan aikaan lapsi myös lisää kustannuksia. Kannattaa siis AP alkaa varautua myös siihen, että kun lapsi kasvaa, huomaat, ettei se lapsilisäkään riitä kaikkiin lapsen pakollisiin menoihin.
Ja älkää hyvät äidit alkako "harrastaa lastenvaatteita". Se on varmaan hyvää ajanvietettä, mutta taloudellisesti aivan hullun hommaa. Pankaa mieluummin kaikki säästöön lapsen tulevaisuutta varten. Harmittaa aina lukea näistä, jotka kuvittelee, että se on hyvää bisnestä että ostaa kalliilla ja myy halvalla. Ei sitä jani-petteriä kiinnosta teininä se, minkä merkkisiin vaatteisiin te sen puitte, kun se oli 6 kuukautta. Sehän käytti sitä potkupukuakin vaan kuukauden ja kasvoi sitten ulos.
504 euroa opintotukea käteen, miten tällä pärjää? 1600 euroa on myös enemmän kuin mitä joillekkin jää ihan oikeasta palkkatyöstä. Älä valita vaan laita lapsi hoitoon ja mene töihin jos ei ilmainen raha kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä työtön opiskelija elän 3 kuukautta lainarahalla... Siitä maksetaan ihan kaikki. Tasapuolisuuden nimissä voisivat lisääntyjät maksaa oman "hupinsa" myös ottamalla lainaa tai säästämällä.
Tee ne 45 opintopistettä vuoteen, niin ei KELA katko sulta tukea, laiska pummi...
useimmilla on opintoja vain 9kk vuodesta, joista nuo 45op ja tuet niille kuukausille. Jäljelle jää kuitenkin 3kk, jolloin pitäisi maksaa vuokra ja syödä. Kaikille ei riitä kesätöitä ja laina pitää olla nostettuna ennen tt-tukea.
Äitiysrahahan on tulosidonnainen joten olisit tehnyt enemmän töitä. Mä sain aikoinaan 2400€ kuussa ja se on ihan hyvä summa, mutta sit kun putos vanhempainrahan jälkeen kotihoidontuelle ei enää naurattanut.
Missähän tää järjen jättiläinen vetelee 2100€/kk liksaa jos ei edes tukien päälle tajua? Itse en edes ole raskaana tai suunnittelemassa raskautta mutta on mulla käsitys siitä rahasummasta mitä tukina saisin äitiysloman aikana jos sellainen tilanne sattuisi.
Minulla oli myös noin. Kyllä se äitiys- ja vanhempainvapaa vielä meni, mutta aika järkytys oli tippua kotihoidontuelle, vaikka tiesinkin etukäteen summan. Tuki + kuntalisä - vero oli jotain 300 euroa käteen. Se veti jo nöyräksi varsinkin, kun mies joutui työttömäksi samaan aikaan. Asuntolaina kuitenkin piti maksaa. Muuten elettiin kädestä suuhun. Onneksi minulla oli säästöjä jonkun verran, niillä maksettiin sen hoitovapaavuoden aikana kaikki laskut. Nyt taas työelämässä ja keräämässä uutta pahan päivän varaa. Tosin nyt menee tuo hoitomaksu 300 euroa, mutta onneksi vastineeksi tulee lapsilisä. Kyllä saadaan talous pidettyä plussalla, mutta meille riittää näillä näkymin yksi lapsi.