Paljonko teillä menee siis yleensä lasten vaatteisiin rahaa?
Tuossa aikaisemmin kyseltiin, että paljonko on mennyt kevään ulkovaatteisiin rahaa. Mitenkäs paljon teillä menee sitten kaikkinensa rahaa vaatteisiin ja kenkiin?
Mä olen seurannut meidän pojan menoja aika tarkkaan pitkään ja hyvin tavallinen kuukausierä on 170 euroa kuussa. Se sisältää sitten vaatteet, lelut, askartelutarvikkeet, kirjat, sukset, luistimet ja fillarit ja mitä nyt muuta pienen pojan elämään kuuluukaan. Äkkiseltään vois siis arvioida, että varmaan 120 euroa onnistun kuukaudessa pojan vaatteisiin ja kenkiin upottamaan. Tietysti välillä on kuukausia, jossa se ei riitä ollenkaan, kun ostaa vaikka useammat kengät ja joskus taas menee paljon vähemmän, mutta tuo 120e/kk on varmaan aika lähellä totuutta keskiarvona eli vuositasolla 1500 luokkaa. Pojalla on mielestäni tosi paljon vaatteita ja kenkiä ja niitä tarvitaankin, kun on tarvista usemmassa kodissa ja jotkut on pesussa ja päiväkodissa pitää olla jatkuvasti varavaatteetkin.
Kommentit (21)
sille ostaminen on myös ihanaa - ei pelkkää pakkopullaa ja rahanmenoa! =D
Sitäpaitsi lapset oikeasti tarvitsee niitä vaatteita ja kenkiä, mutta kun ostaa itselle kengät tai laukun, niin siihen menee helposti 200¿ ja tarve... Öhhöm, ei nyt varsinaisesti mitään tarvetta, mutta kun oli niin ihanat! =)
Ihan arviona sanoisin että KAHDELLE lapselle jos arvioin, niin vuodessa:
- kenkiin 120-150 e
- ulkovaatteisiin (takit, haalarit) 200 e
- sisävaatetta tarpeen mukaan 150-200 e
- asusteet (hanskat, lakit, alusvaatteet, sukat) 100 e
- alennusmyyntisantsaukset 2 krt /vuodessa á 100 e = 200 e
- juhlavaatteet, heräteostokset 100 e
YHTEENSÄ TÄSTÄ SYNTYY ARVIO 900-1000 e / vuosi / 2 lasta
- > noin 40 e / lapsi / kk
TÄYSIN ARVIO, MUTTEI AINAKAAN ENEMPÄÄ VARMAAN MENE.
Olen siis säilyttänyt kuitit lähes kaikista lastenvaateostoksista, muutamia sieltä taisi puuttua (ne arvioin mukaan).
Vaatteisiin ja kenkiin oli siis mennyt viime vuonna n. 2100e. Siitä sisävaatteiden osuus oli 1200e ja kenkien ja ulkovaatteiden 900e. Lapsia alkuvuonna oli kolme, neljäs syntyi toukokuussa. Osa vaatteista ja kengistäkin kiertää perheen sisällä. Aika vähän jouduin viime vuonna ostamaan kevätvaatetta (vain yhden takin ja pienempiä kuten käsineitä), muut oli hankittu jo syksyllä tai sopivat edellisvuodelta. Tämähän vaikuttaa aika paljonkin menoihin, jonain vuonna tulee ostettua ensin kevätvaatteet uutena, sitten alesta vielä ensikaudelle, sitten talvikamppeet, ja jos onnistaa niin heti joulun jälkeen alesta vielä seuraavaa talvea varten. Rahaa palaa, mutta seuraavana vuonna meneekin paljon vähemmän, varsinkin jos ei osta/löydy aleista ennakkoon seuraavaksi vuodeksi.
Kuukaudessa keskimäärin vaatteisiin meni siis 175e, joka ei ole kuin 50e/lapsi/kk (riippuen tietysti siitä missä vaiheessa tuon vauvan laskee mukaan). Tänä vuonna vaatteisiin on mennytkin jo 900e, eli 300e/kk eli 75e/lapsi/kk. Saas nähdä jatkuuko tahti tuollaisena.
No ulkovaatteet maksaa jos haluaa hyvää ja kosteudenpitävää (ja kivannäköistä).Nahkakengät ja yleensä lastenkengät on kalliita (Suomessa).
Meillä on vaatteita laidasta laitaan merkkien puolesta, mutta ihmettelen, jos sisävaatteisiin menisi vain 200¿ /lapsi !
Meillä menee ainakin tuon verran " alusvaatteisiin" = pienemmän bodyt, isomman housut+aluspaidat, sukkahousut / pitkät kalsarit, sukat. Ja näitä tulee vielä lahjaksikin. Hinta per kpl on vähän, mutta kyllä niistä koko vuoden saldona aika määrä kertyy.
Todella edullisesti jotkut todellakin ostaa ja ehkä sitten kaikki eivät ole niin tarkkoja kirjanpidostaan kuin minä ja jotain unohtuukin. Mä onnistun yksistään kenkiin upottamaan melkoisen summan rahaa. Esimerkiksi täksi kesäksi pojalle on kahdet nahkaiset kengät (Kavat 55 e ja Esprit 45 e) ja lisäksi gorelenkkarit (Viking tarjouksessa 50 e) ja kahdet sandaalit (Davis 50 e ja Esprit 40 e) ja kumpparit (Elefanten 45 e) eli puolen vuoden kenkiin olen saanut upotettua 285 euroa eli lähes 50 e kuussa! Meillä ei tosin kengistä säästellä ja noista nuo Elefantenin kumpparit on pitkäikäiset, kun niissä on irrotettava vuori. Ja nyt kun noita kenkiä mietin, niin juhlakengät puuttuu kokonaan ja ensi kesänä on kyllä juhlia tiedossa...
ja iät ovat 13 v, 11 v ja 6.5 kk
Rahaa menee varmaan keskimäärin n. 300 - 400 ¿ /kuussa lasten sisä-, ulko- ja urheiluvaatteisiin.
Isommat lapset on jo aika merkkitietoisia, 11 v pojan makuun ovat Timberlandin, Hilfigerin ja Gantin vaatteet sekä urheiluvaatteista Peak ja Nike. Jonkin verran kelpuuttaa H&M:n vaatteita. Poika tykkää klassisista perusvaatteista - ei saa olla isoja printtejä tai kuvia ja mielellään yksivärisiä. Onneksi tuon ikäisellä nuo vaatteet kestävät.
13 v tyttö on vaatefriikki, mutta hänelle onneksi kelpaa laidasta laitaan kaikki merkit. Ja kun joutuu isolle neidille ostamaan jo naisten mallistosta, niin rahaa menee, vaikka ostaisi H&M:ltä :)
6.5 kuukautiselle pojalle äiti ostaa innoissaan, koska tässä vielä äiti saa päättää miten poika puetaan. Tuota iloa kestää yllättävän vähän aikaa :) Ja vaatteet ovat yksi rakas harrastukseni yhdessä 13 vuotiaan kanssa.
Ostan paljon ulkomailta sekä matkoilla & netin kautta. Näin säästää uskomattoman paljon varsinkin merkkivaatteissa.
t. Kaisastiina
Laskin nimittäin että 2:lle lapselle pelkästään kengät ja ulkovaatteet (haalarit, takit, pipot, lakit, hanskat) tekevät keskihintaisina jo melkein 900 e/v eli 75 e/kk.
Kengät tekivät itsessään jo 500 eur laskun. Ja tästä puuttuvat vielä sukat, alushousut ja -paidat, kaikki sisävaatteet, juhlavaatteet...
Itse arvioin, että tuon 900 e lisäksi menee muihin vaatetuksiin 700 eur/v eli yht. 1600 e/v. Osan vaatteista pystyy käyttämään molemmilla lapsilla, mutta useimmiten kaudet ja tarvittava koko menevät ristiin.
Erittäin edulliseti pääsevät varmaan ne vanhemmat, joilla vaatteet käyvät myös pienemille sisaruksille ja joiden suvuissa kiertää vaatteita.
Mä en usko, että tämäntapaisiin kyselyihin osallistuu ne, jotka ostaa aina (huippu)merkkivaatteita normaalihinnoilla tai jotka ostaa poikkeuksellisen paljon vaatteita.
Se on vähän sama kuin jos jossain kysytään palkkaa, niin kaikilla on " aika huono" tai kämppä on " ihan tavallinen" (siis myös 200m2 merikadulla) =)
Kolmen lapsen vuosimenot:
- kengät 350¿
- ulkovaatteet 500¿
- muut vaatteet 750¿
Eli n. 45¿/kk/lapsi
Meillä kiertää haalarit, hanskat, pipot, saappaat, kuravaatteet, sekä suuri osa sisävaatteista lapselta toiselle.
En ole ikinä tähän päivään mennessä esim. ostanut kummallekaan lapselle yli 30 e kenkiä (lapset 7 ja 4). Alennusmyynnit hyödynnetään tarkkaan ja niistä ostetaan seuraavalle kaudelle varastoon. Haalarista olen kerran maksanut normaalihinnan (Jonathan 62 e), yleensä ulkovaatekerrat ostetaan alesta max 30 eurolla. Kierrätys ja vaihto myös paljon käytössä, aikaisemmin myös kirpputorit, nyt isommille ei enää oikein löydy kirppistavaraa.
.. kanssa noiden alennusmyyntien perään. Meillä ostetaan (tai siis minä ostan, jos mies päättäisi, niin lapsi kulkisi sukulaisten vanhoissa poikkeuksetta..) ns. laatumerkkejä, mutta alennusmyynnistä. Juuri ostin aivan ihanan Benettonin neulepaidan kympillä (ovh.35,90e) ja kolme Claire.dk:n bodyä yht.10e (ovh 20e).
jotka ostaa lapsille melkein kaiken kirppiksiltä ja silloin ei kyllä mee mitään 50 euroo kuussa per lapsi.
Minä puolestani harrastan näitä lastenvaatteita aina kotirouvana ollessani, ja silloin ostelen paljon vaatteita vähän varastoonkin. Itse ostan paljon sisävaatteita ja tarkoitus olisi kierrättää niistä suuri osa sitten pikkusisarruksillakin. Ulkovaatteiden suhteen olen paljon hillitympi ja vasta nyt olen alkanut ymmärtää niidenkin päälle.
Mitään budjetteja en ole laatinut enkä seurannut kulutusta, mutta tällä hetkellä noiden 0- ja 1-vuotiaiden vaatteisiin menee kuussa ehkä 200-400 euroa ja sitten, kun olen töissä, kuluu ehkä se 50 ¿ kuussa. Vaatteita ostetaan mistä milloinkin, lapsilla on Legoa, Marimekkoa, markettivaatetta, H&M-vermettä sun muuta.
Mutta kyllähän tuota rahaa menee sitten enemmän, kun lapset kasvavat, eikä vaatteita voi niin helposti kierrättää isolta siskolta pikkuveikalle.
Meillä on neljä lasta ja sukupuoli tai ikäero menee lapsilla niin, ettei juuri mitään saa kierrätettyä toiselta toiselle. Ainoastaan kurahousuja ja takkeja sekä joitakin saappaita on kiertänyt useammalla, muuten ostan vaatteet uutena tosin aleja hyödyntäen. Kenkiä ostan myös alesta ja kanta-asiakas tarjouksilla edullisemmin.
Yllätyin itsekkin, sillä vaatteisiin ja kenkiin näyttää menevän vain 40¿/lapsi kuukaudessa! Onhan se tietysti 160¿/kk lastenvaatteisiin, mutta silti yllättävän vähän. Meillä kyllä käytetään kosteussuoja ulkovaatteita pienimmillä ja talvisin on kaikilla kosteusuojavaatteet+kengät, muutenkin ostan nykyään ihan laatukenkiä eli ei halpoja lenkkareita, jotka kuluvat hetkessä. Yleisimmin kengistä käytössä viking, ecco, elefanten(vieläkin onnistuin alesta löytämään) ja pioni. Sandaalitkin olen ostanut nahkaisia kunnollisia, vaikken välttämättä hienoja merkkejä. Isommilla kun ei niissä juuri tukea olekkaan niin olen sitten muuten etsinyt hyvänmallisia ja pohjaltaan/materiaaleiltaan hyviä ja kestäviä. Sisävaatteita ostan myös usein alesta kun onnistun löytämään, käytetään perusmerkkejä, kuten Lindex, H&M, Kappahl. Joitakin merkkivaatteitakin löytyy kaapeista myös sisävaatteissa.
Laskin että ulkovaatteisiin+kenkiin kuluu keskimäärin 22¿/lapsi/kk ja sisävaatteisiin 18¿/lapsi/kk.
En ole koskaan laskenut paljon menee, mutta arvioidahan aina voi ;)
Jos pelkästään yhden kauden ulkovaatteisiin menee 1000e eli vuodessa 2000e, niin se tekee 166e kuussa ulkovaatteisiin ja tuo 2000e vuodessa ei kyllä ihan riitä, sillä kenkiä ostetaan muutenkin kuin pelkästään keväällä ja alkutalvesta.
Mutta jo pelkät ulkovaatteet tekee 166e/kk eli 55e per lapsi kuukaudessa.
Ulkovaatteet on kyllä suurin menomme, sillä käytämme niissä ainoastaan reimatecia ja kengissä kavat, ecco, viking ym. Itse en pysty ostamaan kenkiä alesta, kun koot ei ikinä osu kohdalleen :/ Ja kengän pitää minusta olla just eikä melkein oikean kokoinen. Kengät siis maksaa 50-100 euroa per pari ja aika monta paria niitä saa olla kautta kohti yhdellä lapsella.
Sisävaatteisiin menee varmaan noin 100-150e kuukaudessa. Mm sukat, pitkät kalsarit on yllättävän kalliita ja niitä kuluu kokoajan. Lisäksi tulee ostettu joskus kalliimpiakin yksilöitä esim tytölle ostin vähän aikaa sitten 50 euroa farkut. Mutta yleensä käytetään kohtuuhintaisia sisävaatteita, yleensä kyllä ostan normaalihinnalla sitä mitä tarvitaan. Joskus alesta ja joskus kirpparilta.
Mutta kokonaisuudessa arvioisin että kuukaudessa vaatteisiin kolmelle menee 250-300e. Lasta kohden se tekee sitten 80-100e kuukaudessa. Nämä menothan on todella epätasaiset, joskus menee kuukausi ettei tule ostettua juuri mitään lastenvaatetta ja joskus menee ihan älyttömästi pienessä ajassa rahaa lastenvaatteisiin.
Mutta niinkuin joku sanoi, kivahan niille on ostella ;))
Viime kuukausi oli historian pahin.. Kevätkamoihin meni about 700 e (haalari, hattu, pipo, kolmet hanskat, kumisaappaat, uudet kurahousut ja sadetakit, kevätlenkkarit ja Timberin buutsit ja kaikki kertaa kaksi) ja H&M:ltä tilattuihin kesävaatteisiin 200 e ja Kampin Benettonin ihanista valikoimista kesävaatteisiin 150 e. Ens kuussa ei onneks sitten tartte pahemmin mitään hankkia. Keskimäärin menee varmaan noin 300 e kuussa, eli 3600 e vuodessa. Lapsia on kolme, kaksi päiväkoti-ikäistä ja vauva.
Otin ja laskin oikein tilikirjasta, että kuukaudessa lasta kohti meni 103 euroa vaatteisiin ja kenkiin. Lapset olivat viime vuonna 18, 15, 12, 9, 7 ja 4-vuotiaita. 18-vuotiaalle 2 metriselle kaikki vaatteet ja kengät ostettiin tietysti uusina, muille sitten on löytynyt hyvin kirpputoreilta ja alennusmyynneistäkin. Olikin ihan kiva huomata, että on noin edullisesti pärjätty vaikka lapsilla on tosi paljon hyviä ja laadukkaita vaatteita ja kenkiä joka lähtöön - miten sitä pärjäisikään ilman kirpputoreja ?
ja tarkkaan yrittänyt muistella ostoksia. Ostan paljon vaatteita kirpparilta, sillä lapset ovat vielä sen ikäisiä että hyväkuntoisia vaatteita löytyy käytettynäkin. Osan vaatteista saan ihan ilmaiseksi siskoni lasten jäämistöstä, mutta silti rahaa uusiin vaatteisiin, kenkiin ja asusteisiin menee noin 1200 euroa vuodessa.
Alakanttiin meni tuo ensimmäinen summa.Juttelin miehen kanssa ja käski laskea uudestaan (heh),kulutan kuulemma enemmän.Harvemmin säästelen kuitteja,enkä muutenkaan pidä tarkkaa kirjaa menoista ;).
Ostan sen mitä tarvitaan.Hyvä galluppi,kerrankin tulee mietittyä näitä menoja :).Mutta kuten joku jo sanoikin,lapsille ostaminen ei ole pelkkää pakkoa.....
Jos nyt jotain summia pitää laittaa niin ehkä 200e/kk.Tämä summa sisältää pelkät vaatteet/kengät.Nyt muutaman kuukauden sisällä on mennyt enemmän koska olen ostanut välikausivaatteita,asusteita ja kenkiä (kolmelle).Summa vaihtelee siis ;)