Tupakoimattomien äitien nipotus
Kyselisin onko muille käynyt vastaavaa,alkaa pänniä ihmisten käytös pikkuhiljaa! Vaunulenkillä ollessani yksi päivä ja savuke kädessäni vastaan käveli n.30 v naisihminen,hymyilin hänelle koska pidän itseäni ystävällisenä ihmisenä sekä luulin hänen hymyilevän minulle.Tämä nainen tuli hyökkääväästi vaunujen viereen ja alkoi saarnata minulle tupakoinnista!
Joskus aiemmin huudeltu perään asian vuoksi mutta tuo oli jo liikaa.Siinä tovin minua sätti siitä kuinka kehtaan pienen vauvan äitinä tupakoida. Siinä hetkessä en saanut sanaakaan suustani ja nainen lähti.
Jos tänne eksyy niin voin todeta ettei se savukkeen polttaminen ole mikään rikos herranjestas,vaikka se lapsi siinä on.Oli sellainen olo että olisin julkisesti käyttänyt jotain huumeita ym sen naisen saarnan perusteella.
Onko kellekään muulle ikinä tultu huomauttamaan tuollaisesta? Itsekään en salli autossa tupakointia lasten läsnä ollessa tai raskaana,mutta se että olet pihalla ei kyllä haittaa ketään... huhhu
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... kouhottavatko niille autoilijoillekin, jotka saastuttavat ilmaan ihan toisissa mittasuhteissa kuin tupakoitsija.
Se vauva altistuu jossain bussipysäkin vilinässä haitallisille yhdisteille moninkertaisen määrän kuin satunnaisesta tupakasta ulkoilmaan sekoittuneena.
Tupakasta nyt on tullut tämän päivän perkule ja paljon suuremmat ongelmat siivuutetaan.
(en tupakoi itse)
Yksikin henkonen tupakasta sisältää enemmän pienhiukkasia kuin kävely ruuhka-aikana Mannerheimintiellä (näin sanoo erikoislääkäri Hannu Vierola joka on kirjoittanut paljon mm. naisten tupakoinnista), joten tuo auto/bussipysäkki-vertaus ontuu ja pahasti.
Todellisuudessa jos äiti polttaa sen yhdenkin savukkeen lapsen lähellä niin lapsi altistuu haitallisille yhdisteille todellakin enemmän kuin bussipysäkillä. Minä tupakoin, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä sitä raskausaikana tai vaunulenkeillä. Oman terveyteni saan pilata, lapseni terveyttä en aio pilata.
Oletko ajatellut tulevaisuutta? Haluatko olla joskus mummo lapsenlapsille?
Tupakoimalla se ei onnistu. Katsoin kun molemmat isovanhemmat isänpuolelta kuolivat sairaalassa keuhkosyöpään. Lapsuudesta jäi paljon asioita joita olisin halunnut tehdä isovanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... kouhottavatko niille autoilijoillekin, jotka saastuttavat ilmaan ihan toisissa mittasuhteissa kuin tupakoitsija.
Se vauva altistuu jossain bussipysäkin vilinässä haitallisille yhdisteille moninkertaisen määrän kuin satunnaisesta tupakasta ulkoilmaan sekoittuneena.
Tupakasta nyt on tullut tämän päivän perkule ja paljon suuremmat ongelmat siivuutetaan.
(en tupakoi itse)
Yksikin henkonen tupakasta sisältää enemmän pienhiukkasia kuin kävely ruuhka-aikana Mannerheimintiellä (näin sanoo erikoislääkäri Hannu Vierola joka on kirjoittanut paljon mm. naisten tupakoinnista), joten tuo auto/bussipysäkki-vertaus ontuu ja pahasti.
Todellisuudessa jos äiti polttaa sen yhdenkin savukkeen lapsen lähellä niin lapsi altistuu haitallisille yhdisteille todellakin enemmän kuin bussipysäkillä. Minä tupakoin, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä sitä raskausaikana tai vaunulenkeillä. Oman terveyteni saan pilata, lapseni terveyttä en aio pilata.
Tupakoimalla se ei onnistu. Katsoin kun molemmat isovanhemmat isänpuolelta kuolivat sairaalassa keuhkosyöpään. Lapsuudesta jäi paljon asioita joita olisin halunnut tehdä isovanhempien kanssa.
Olen ajatellut ja paljonkin. Haluan pysyä elossani ja nähdä lapseni varttuvan, tupakoimalla en välttämättä näkisi edes lapseni varttuvan, puhumattakaan lapsenlapsista. Lisäksi yksi suuri tekijä on myös se, että että olen itse katsonut äitini tupakoivan koko lapsuusaikani ja niinhän se minustakin tuli tupakoitsija. En halua tehdä samaa tyttärelleni ja haluan lopettaa tämän sukupolvelta toiselle siirtyvän paheen.
Valitettavasti yksityiselämässäni tapahtui monia tragedioita tyttären ollessa vasta vauva, joka sai minut hakemaan lohtua tupakasta ja pian olinkin taas koukussa. Ja pian elämässäni tapahtui kaikkea muutakin stressaavaa, jonka vuoksi en ole kyennyt tähän päivään mennessä lopettaa (joo stressi ei ole tekosyy tupakoida, mutta se on syy lykätä lopettamispäätöstä myöhemmälle koska en olisi tässä vaiheessa onnistunut lopettamaan).
Olisipa imetys onnistunut pidempään, koska ei olisi tullut mieleenkään kokeilla tupakkaa kun imetin. Tiedän 100 % varmuudella lopettavani tupakoinnin jälleen jos ja kun meille siunaantuu lisää lapsia. Luonto ei (onneksi) anna periksi polttaa raskaana ja haluan myös imettää. Lopetin tupakoinnin viimeksi seinään kun raskaustestiin ilmestyi kaksi viivaa, vaikka esikoinen olikin yllätys. Todennäköisesti mieheni ei (onneksi) suostuisi edes yrittämään toista lasta ennen kuin lopetan jälleen tupakoinnin. Seuraavalla kerralla en aloita uudestaan, kadun tätä tota joka päivä.
Minä en ole enää vuosiin ymmärtänyt tätä tupakkahysteriaa. Toki se on epäterveellinen ja huono tapa, mutta jostain syystä siihen kohdistettu paheksunta on vimmaisuudessaan täysin suhteetonta verrattuna muihin haitallisiin tapoihin. Yhdistettynä vielä nykypäivän mammakulttuuriin, jossa lähes mitä hyvänsä poikkeamaa täydellisestä ideaalivanhemmuudesta on lupa ja jopa velvollisuus kritisoida (mainitset vaan taikasanat "lapsen etu" ja lynkkajaiset voi alkaa), niin ei ihme että näiden kahden hylkiöihmisryhmän risteykseen osuva hahmo tupakoiva äiti on otollinen valinta julkiseksi sylkykupiksi ja nyrkkeilysäkiksi. Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(en tupakoi itse)
Et sinä voi tietää onnistuuko vai ei. Ihmiset ovat yksilöitä eikä tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyselisin onko muille käynyt vastaavaa,alkaa pänniä ihmisten käytös pikkuhiljaa! Vaunulenkillä ollessani yksi päivä ja savuke kädessäni vastaan käveli n.30 v naisihminen,hymyilin hänelle koska pidän itseäni ystävällisenä ihmisenä sekä luulin hänen hymyilevän minulle.Tämä nainen tuli hyökkääväästi vaunujen viereen ja alkoi saarnata minulle tupakoinnista!
Joskus aiemmin huudeltu perään asian vuoksi mutta tuo oli jo liikaa.Siinä tovin minua sätti siitä kuinka kehtaan pienen vauvan äitinä tupakoida. Siinä hetkessä en saanut sanaakaan suustani ja nainen lähti.
Jos tänne eksyy niin voin todeta ettei se savukkeen polttaminen ole mikään rikos herranjestas,vaikka se lapsi siinä on.Oli sellainen olo että olisin julkisesti käyttänyt jotain huumeita ym sen naisen saarnan perusteella.
Onko kellekään muulle ikinä tultu huomauttamaan tuollaisesta? Itsekään en salli autossa tupakointia lasten läsnä ollessa tai raskaana,mutta se että olet pihalla ei kyllä haittaa ketään... huhhu
Tuo nainen oli oikeassa. Käytöksesi äitinä vaarantaa lapsesi tulevaisuuden ja terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(en tupakoi itse)
Tupakoimalla se ei onnistu. Katsoin kun molemmat isovanhemmat isänpuolelta kuolivat sairaalassa keuhkosyöpään. Lapsuudesta jäi paljon asioita joita olisin halunnut tehdä isovanhempien kanssa.Olen ajatellut ja paljonkin. Haluan pysyä elossani ja nähdä lapseni varttuvan, tupakoimalla en välttämättä näkisi edes lapseni varttuvan, puhumattakaan lapsenlapsista. Lisäksi yksi suuri tekijä on myös se, että että olen itse katsonut äitini tupakoivan koko lapsuusaikani ja niinhän se minustakin tuli tupakoitsija. En halua tehdä samaa tyttärelleni ja haluan lopettaa tämän sukupolvelta toiselle siirtyvän paheen.
Valitettavasti yksityiselämässäni tapahtui monia tragedioita tyttären ollessa vasta vauva, joka sai minut hakemaan lohtua tupakasta ja pian olinkin taas koukussa. Ja pian elämässäni tapahtui kaikkea muutakin stressaavaa, jonka vuoksi en ole kyennyt tähän päivään mennessä lopettaa (joo stressi ei ole tekosyy tupakoida, mutta se on syy lykätä lopettamispäätöstä myöhemmälle koska en olisi tässä vaiheessa onnistunut lopettamaan).
Olisipa imetys onnistunut pidempään, koska ei olisi tullut mieleenkään kokeilla tupakkaa kun imetin. Tiedän 100 % varmuudella lopettavani tupakoinnin jälleen jos ja kun meille siunaantuu lisää lapsia. Luonto ei (onneksi) anna periksi polttaa raskaana ja haluan myös imettää. Lopetin tupakoinnin viimeksi seinään kun raskaustestiin ilmestyi kaksi viivaa, vaikka esikoinen olikin yllätys. Todennäköisesti mieheni ei (onneksi) suostuisi edes yrittämään toista lasta ennen kuin lopetan jälleen tupakoinnin. Seuraavalla kerralla en aloita uudestaan, kadun tätä tota joka päivä.
Onnea yritykseen. Kannattaa pohtia tekijöitä jotka laukaisevat tupakoinnin. Itse sain apua stumppaa tähän-kirjasta.
Minäkin poltan, mutta en raskausaikana tai vaunulenkeillä. MUTTA! Ihan jäätävää lynkkausta olen silti kokenut. Koska ei saisi äiti-ihminen polttaa. Samat saarnaajat leijuvat hajustepilvessä, antavat lastensa tunkea 5 vuotiaasta kosmetiikkaa/kemikaaleja itseensä ja pyykit pestään tietysti superpehmotushajustus aineella. Tätä MINÄ en sitten käsitä yhtään, miten edesvastuuttomia ja typeriä ihmisiä voi olla jotka aiheuttavat ties mitä riskejä lapsilleen.
Kyllä on lynkkausporukalla suhteellisuudentaju niin hukassa, ettei löydä poliisikoirakaan. Joukkohysterian vallassa olevat mammat.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin poltan, mutta en raskausaikana tai vaunulenkeillä. MUTTA! Ihan jäätävää lynkkausta olen silti kokenut. Koska ei saisi äiti-ihminen polttaa. Samat saarnaajat leijuvat hajustepilvessä, antavat lastensa tunkea 5 vuotiaasta kosmetiikkaa/kemikaaleja itseensä ja pyykit pestään tietysti superpehmotushajustus aineella. Tätä MINÄ en sitten käsitä yhtään, miten edesvastuuttomia ja typeriä ihmisiä voi olla jotka aiheuttavat ties mitä riskejä lapsilleen.
Oppikirjaesimerkki miten tupakoija oikeuttaa tupakointinsa.
Sillon kun olin lapsi,tupakoitiin kaikkialla.busseissa,autoissa,kotona sisällä jne. olen ihan terve 40-vuotias,enkä ole kuullut että ketään olisi terveytensä menettänyt vanhempien tupakoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun olin lapsi,tupakoitiin kaikkialla.busseissa,autoissa,kotona sisällä jne. olen ihan terve 40-vuotias,enkä ole kuullut että ketään olisi terveytensä menettänyt vanhempien tupakoinnin takia.
Ha ha. Syövät on aika yleisiä nykyään..
Jännä juttu että joillekin ihmisille ei tuota ongelmia ymmärtää,että kolarissa voi kuolla vaikka lähipiirissä ei olisikaan yhtään kolariin kuollutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään tupakointia oikeuta vaan teen tietoisen valinnan ottaa sen riskin tupakoinnin muodossa. Tupakointi ei kuitenkaan ole mikään saatanasta seuraava kamalin terveyshaitta, vaan riskinotto siinä missä kemikaaleilla läträilykin. Sinä olet malliesimerkki pään puskaan pistävästä nipottajasta; mitään pahaa ei tapahdu kun en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään tupakointia oikeuta vaan teen tietoisen valinnan ottaa sen riskin tupakoinnin muodossa. Tupakointi ei kuitenkaan ole mikään saatanasta seuraava kamalin terveyshaitta, vaan riskinotto siinä missä kemikaaleilla läträilykin. Sinä olet malliesimerkki pään puskaan pistävästä nipottajasta; mitään pahaa ei tapahdu kun en polta.
Onnea tulevalle tielle. Turha tulla itkemään kun keuhoahtaumaan sairastut.
Vierailija kirjoitti:
notsureiftrollingorstupid.jpg
Vastauksista päätellen äänestän: stupid.
Kun nään tupakoivan äidin niin oon kyllä lapsen puolesta tosi surullinen että joutuu siinä savun hajuisessa maailmassa elämään ja äidin puolesta myös, että asiat on niin huonosti elämässä ettei itsetuntoa tai itsekuria riitä tupakasta luopumiseen tai elämä muuten niin paskaa, että on pakko tupakkaa polttaa. Tai ollaan niin tyhmiä, ettei nähdä niitä vaikutuksia lapseen vaan selitellään itselleen kaikki parhain päin. Ei ole mitään oikeaa syytä polttaa jos ihminen arvostaa itseään, mutta on monta syytä olla polttamatta. Niin lapsen kuin itsensäkin vuoksi.
Miksei mene yksin sinne terassille/parvekkeelle polttamaan ilman lapsia niin ei joudu lapset altistumaan!
Itse 5kuisen lapsen äitinä kyllä tupakoin(en imetä juuri siksi)ja menen aina ulos parvekkeelle sen savukkeen kanssa.
Meillä taas vanhemmat tupakoivat kun oltiin lapsia.meitä on monta ja kaikille ilmennyt aikuisikään mennessä haittoja.Lääkäritkin ovat epäilleet johtuvan juuri lapsuusajan altistuksesta.Minulla oli vaikeuksia tulla itse raskaaksi myös tämän vuoksi,onneksi nyt saan olla äiti ja olen vastaan kyllä tupakointia.Meillä ei edes parvekkeella saa polttaa!
Monesti lääkärit kyselleet poltanko jos lapsilla jotain ja viimeksi lääkäri kertoi kuinka jo äitini valinnat vaikuttavat vielä omiin lapsiini.kyllä olen kiitollinen lujasta luonteesta ettei itseään tarvi syyttää lapsien sairauksista.
Niin ja meillä käytetään aina hajusteettomia tuotteita koska olen hajusteallerginen sekä astmaatikko(puhkesi lapsena tupakoinnista johtuen)
Kyllä äiti joka rakastaa lastaan yli kaiken on valmis uhraamaan paheensa lapsen terveyden vuoksi. Ja parveketupakointi on myös haitaksi lapsen terveydelle jos joku ei tiennyt.
Kuulemma leukemia riskikin kasvaa paljon jos vanhemmat tupakoivat vaikka vaan pihalla.