Mikä aiheuttaa teillä somessa myötähäpeän tunnetta?
Mulla yleensä pariskunnilla se toisten seinille sydämien laittelu yms.
Ja se kun laitetaa joku tosi kiva kuva omasta pärstästä ja lisätään siihe joku mahdollisimman laimea teksti, yleensä jonku biisin sanat.
Kommentit (261)
Just poistin vanhan työkaverin instassa kun lapsen saamisen jälkeen ei enään tullut mtn muuta kuin vauva kuvia. En edes ymmärrä että lapsesta laitetaan nettiin kuvia.
Lukihäiriöllehän ei ihminen mitään mahda, mutta silti sattuu silmiin lukea erään + 40v rouvan päivityksiä.
"Suomen pysty korvan kanssa päivä kävelyllä herkku palana sai vähän nakki makkaran palasia ja tykkäsi illalla sitten puna viiniä ja tele visiota huomenna kylään tulee serkku Marja-Leena olen leiponut täyte kakun"
Kaikki kirjoitettuna yhteen pötköön ilman välimerkkejä.
Epäjohdonmukaisuus - esimerkkinä tuttu, joka aina haukkuu Suomea ja suomalaisia ja sitten kuitenkin postaa ylpeänä kaikkia kauniita turistejakin houkuttelevia valokuvia suomalaisista maisemista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla yleensä pariskunnilla se toisten seinille sydämien laittelu yms.
Ja se kun laitetaa joku tosi kiva kuva omasta pärstästä ja lisätään siihe joku mahdollisimman laimea teksti, yleensä jonku biisin sanat.
Eiks tää oo joidenkin teini-wannabe-instatähtien juttu vaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla aiheuttaa myötähäpeää eräs opiskelukaverini, joka postailee someen jatkuvasti kuvia duuneistaan (olemme siis kulttuurialalla), jotka eivät ole kovin tasokkaita siihen nähden, että olemme käyneet kuitenkin erittäin tasokkaan koulutuksen. Kuvittelee kai niiden olevan hienoja ja saavansa sillä lisää asiakkaita. En ymmärrä, miten hän on alun perin päässyt edes sisään. Lisäksi hänellä ei vaikuta olevan mitään elämää, vaan somen täyttää kuvat käsitöistä ja eläimistä, sekä mukataiteelliset valokuvat jostain auringonlaskuista. Tämä häiritsee minua, koska hän olisi voinut kyllä menestyäkin, jos olisi yhtään yrittänyt ja oikeasti panostanut taitojensa kehittämiseen, mutta mitään kunnianhimoa ei näytä olevan. Eikä hän tajua, miten säälittävältä hänen elämänsä näyttää muiden silmiin! Täytyy myöntää, että itse olen hyvin kilpailuhenkinen ja kunnianhimoinen, joten siksi minua varmaan ärsyttää ja myötähävettää tämä henkilö niin paljon :D
Jos ne työt vastaa hänen kunnianhimoa ja hän on tosi iloinen siitä, että tällaisena aikana on jotain töitä ja omasta mielestään on onnistunut noissa ja mikä tärkeintä, nauttii just tuon tyyppisestä työstä? Tiiäkkö väikkärin jälkeen en saanut heti oman alan töitä, vaan tein siivoushommia sen kesän. Postailin mielelläni, että työpäivä takana ja onnistumisen kokemuksia, asiakkaat oli tyytyväisiä ja työnntaja (siivosin lomamökkejä ja siihen kuului pientä asiakaspalveluakin). ihan siis hehkutin: eka oikea työ väikkärin jälkeen ja työ jossa munkin panoksella oli väliä. Sitten olin myös henkilökohtaisena avustajana. Tästä en voinut postata, koska vaitiolovelvollisuus muuta kuin että nautin työstäni, tuntuu että akateemisen hörhöilyn jälkeen tein jotain jolla on konkreettinen merkitys jonkun elämälle. Mut ehkä joku vois aatella, että tohtori on liian "hyvä" tekee noita. Minä en aatellu. Työ kuin työ, josta saa palkkaa ni aina oon siitä ylpeä ja haluan tehdä sen mahdollisimman hyvin :) Nykyään olen oman alani virassa. Se vastaa nyt sitä kunnianhimoa mut päivitän hyvin vähän siitä, ehkä että työviikko takana ja alkaa viikonloppu :D Vaitiolovelvollisuus siinä sellainen, että itse työstä ei päivitellä. Minua ei haittaa rehellistä työtä tekevien "kunnianhimottomat" päivitykset. Nykyään työ kuin työ on saavutus, hehkutan jokaista uutta työtä, jonka kaveri saa. oli se alle koulutuksen tai ei :)
Panokuvia jotka mies on laittanut. En usko että kaikki on kysyneet naiseltaan haluaako nämä pimppikuviaan julkaistavaksi. Onneksi naama on kuitenkin peitetty.
Ne, missä vihjaillaan jotakin, mutta ei kerrota mitä. Toivotaan, että jengi kyselee. Sama, että on kuva esim. sairaalasta eikä siten kerrota miks siellä ollaan.
Parikuvat, joissa hehkutetaan kun toinen on ihana x 10 joka viikko. Odotetaan ihkutuskommentteja. Ei millään jaksa enää tuhannetta kertaa kommentoida "ootte ihanii".
Lenkkipostaukset pikkujoulujen jälkeen, viesti: katsokaan kuinka kunnollinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Ahmed Muhamed kirjoitti:
Valokuvat "meillä on unelma" marssilta. Tosi noloa!
Kyllä. Kertoo heti että kyseessä on pimahtanut suvaqqi
Ovat melko fanaattisista porukkaa. Ihan kuin joku uskonlahko.
Kaikki ärsyttävät piirteet on varmasti jo tähän ketjuun ruodittu, ja olen 100% samaa mieltä melkeinpä kaikista. :'D
Itsellä varmaan ärsyttävin tapaus oli keski-ikäinen nainen, joka postasi jatkuvasti koiransa tai lapsiensa tekemiä tuhotöitä. Milloin oli koira tappanut jonkun rauhoitetun eläimen tai tuhonnut linnun pesiä kiinnipitoaikaan, tai jahdannut muita metsän eläimiä. Ja nämä kaikki kuvateksteillä tyyliin "Hups, meidän koiruliini taas vahtimassa perhettä HIHI!" Tästä kun huomautti, alkoi hirveät vittuilut ja haukkumiset miten pikkusieluinen ja typerä olen. :D
Toivon todella että tuosta tollosta tekee joku rikosilmoituksen rauhoitettujen eläinten tappamisesta/häiriköimisestä, koska itse oli ilmeisesti niin typerä ettei älynnyt että kaikkea ei ehkä kannata someen postata...
Kun ihmiset julkaisevat itsestään tunnistamattomiksi photoshopattuja ja filtteröityjä kuvia näyttääkseen "kauniimmilta" kuin todellisuudessa ovat.
Ruokakuvat. Toiset kuvaavat jokaisen ruokansa, en ymmärrä.
Jatkuvat, siis jatkuvat biisilinkitykset. Yksi kaveri (poistin fiidin) laittaa aamuisin parikymmentä biisiä linkkeinä. Miksi???
Pariskuntien toisilleen lässytykset. Oksennus. Kulissit kunnossa ja sitä rataa...
Haasteet tai nuo "Kopioi tämä teksti seinällesi...." tyyppiset jutut. En.
Nämä Fitline-hörhötykset! Luoja! "Ja kaiken tämän mahdollistaa Fitline!". Saako ne siitä jotain provikkaa? Yksi kaveri kertoi tänään että tuon juominen on poistanut kaikki hänen ongelmansa, niin lähti hammaskivet ja känsät ja tulehdukset. Jep.
Pyllistyskuvat omasta takapuolesta. Niiden lähettäjillä ei ole aivotoimintaa havaittavissa.
Joukkoriehaantuminen, esim. ensin vaatimaan sairaanhoitajille isoja palkankorotuksia ja sitten huutamaan, että ei niitä korotuksia olisi saanut tehdä.
3-kymppisellä entisellä kaverilla on koko ajan draamaa elämässään. Nytkin riidoissa jonkun kanssa ja laittaa melkein joka päivä päivityksiä, jossa länkyttää paskanjauhajista ym. Ei tajua, että tekee itsestään täysin pellen.
Lisäksi vaihtaa profiilikuvaansa päivittäin, kirjoittaa englantia monesti suomalaisittain, esim happy happy joy joy on happy happy tsoi tsoi. Luulen, ettei edes tajua kirjoittavansa väärin. Ei osaa yhdyssanoja, ei sitten yhtään. Pari vuotta sitten teki dramaattisen päivityksen kuinka ei lapsensa kuvia enää laita someen. Sitä taisi kestää kuukauden. Jokin aika sitten poistui kovaäänisesti facebookista..kahdeksi päiväksi. En käsitä miten yhden ihmisen elämä voi olla niin dramaattista.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä että ollaan facessa mutta ei koskaan päivitetä mitään!! Siis ikinä. Tämä tyyppi silti kyylii muiden päivityksiä ja nauraa niille. Työkaverini on tällainen. Kuvottavaa.
Olen siellä harrastuksiin liittyvien ryhmien vuoksi, kun siellä on kaikki niihin liittyvä toiminta. En koe tarpeelliseksi jakaa itsestäni mitään. Tosin en seuraa muiden juttuja.
Facebookin takia luulin olevani aikoinaan masentunut. Muutama kaveri postasi "ihanaa käyty ostoksilla ja shoppailemassa sitten kotiin hyvää ruokaa hihii" Ihmettelin miksen itse saa samanlaista iloa kaupassakäynnistä ja ruokailusta, luulin oikeasti että olin masentunut vaikka oloni ei ollut mitenkään kamala vaan ihan "perushyvä"
Viestit, joista loistaa sivistyksen puute.
Mulla on tuttu, joka jatkuvasti laittaa videoita poikaystävästään. Videoissa siis he kävelevät kadulla, makoilevat sängyllä, ilmeilevät niiin söpösti ja kikattelevat yhdessä. Kuka jaksaa katsoa niitä?? Myötähäpeä on suuri.
Herutuskuvat sysirumista lapsista. "Tässä mun prinsessa, mikä kaunotar". Lapsella korvat höröllä ja silmät killissä
Yritys kirjoittaa englantia ja risuaidatkin väärin. #myprittyprinsess#
Jatkuva valitus miksi kukaan ei tykkää ja ei ole kavereita.
Tarkoitin tuolla "julkisella taholla" siis myös muita kuin omaan tai kaveripiiriin kuuluvia postauksia. Siis kaikkia nettilehtien, radioiden yms. ihan höpöhöpo-päivityksiin osallistumista. Eli jos vaikka jonkun Ilta-Sanomien Facessa on mikä tahansa syöte, niin siihen on pakko kommentoida jotain. Vaikka se sydän. Näissä päivityksissä ei tosiaankaan mitään muutosta haeta, vaan lähinnä omaa näkyvyyttä.
Ja ymmärtääkseni en ottanut omassa tekstissäni millään lailla kantaa siihen, että olisin jotenkin huolissani omasta vanhenemisestani tms. Ja kyllä, minua kiinnostaa aika monetkin asiat. Ja kyllä, äänestän ja otan selvää asioista, eikä elämäni ei ole kovinkaan suppeaa.