Ideoita juustokakkuihin
Ajattelin leipoa tyttäreni peruskoulun päättäreihin juustokakun. Kuten tavallista, teinin vastaus oli "ihan sama", kun tiedustelin makua. Tiedän kuitenkin että murjottaa kuin eskari-ikäinen jos ei saa luvattua kakkuaan.
Siksi kyselisinkin, mikä olisi hyvä juustokakkumaku? Entä pohja? Miten koristelisin? Pää lyö ihan tyhjää.
Kommentit (21)
Minttudominokeksi pohja esim. Mangokakut ihania. Samoin valkosuklaamoussekakku. Ohjeita löytyy netistä. Itse samassa tilanteessa teinin kanssa. Ihana kun leivot jotain ihanaa. Pääasia on se, että jotain herkkua on tarjolla. Ihan perinteinen juustokakku mansikkacouliskastikkeella toimii. Mieti, mistä teini tykkää.. laita niitä juttuja kakun päälle. (Mä varmaan raastaisin nougatsuklaata, persikoita, ananaksia....)
http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2006/04/jumalaisen-hyv-juustokakku.h…
Tämä on aina tehnyt kauppansa ja on todellakin jumalaisen hyvää. Koristeluksi kaataa nauhana sulaa valkoista- ja maitosuklaata, suklaita voi myös kaataa sekaisin ja jähmettymisen jälkeen veitsellä vuolla lastuja joita ripottelee kakun keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Minttudominokeksi pohja esim. Mangokakut ihania. Samoin valkosuklaamoussekakku. Ohjeita löytyy netistä. Itse samassa tilanteessa teinin kanssa. Ihana kun leivot jotain ihanaa. Pääasia on se, että jotain herkkua on tarjolla. Ihan perinteinen juustokakku mansikkacouliskastikkeella toimii. Mieti, mistä teini tykkää.. laita niitä juttuja kakun päälle. (Mä varmaan raastaisin nougatsuklaata, persikoita, ananaksia....)
Ihania ideoita! Kiitos vastauksestasi :)
Ap
Valkosuklaa toimii aina. Kuten sitruuna ja lime. Pohjan voi tehdä oikeastaan mistä keskistä vaan, kannattaa vaan miettiä onko täyte kuinka makeaa. Dominoihin tehty pohja on ihanaa, mutta todella makeaa. Tällöin ei ehkä täytteeksi kannata lisätä esim. Marianne rouhetta. Lopputulos on hyvä mutta äklömakea :D Voi syödä vain pienen palan (joka ei toisaalta ole huono juttu ;) ). Itse olen koristeiksi tehnyt ihan joko pilkottuja mansikoita tai kiilteen esim. Mangopiltistä ja liivatteesta :)
Älä pliis ainakaan tee sitä jokaikisten juhlien kahvipöydässä olevaa "iki-ihanaa" mangopiltti-dominopohjajuustokakkua! Siis eikö enää muita kakkuja ole olemassa? Valehtelematta ollut lähes jokaisissa juhlissa, joissa olen viimeisen n. 7 vuoden aikana ollut. Kaiken lisäksi tuo on mielestäni ihan järkyttävän pahaa:D Sitä olisi niin paljon muitakin ihania juustokakkuja. Vaikka se oikein perinteinen New York cheesecake on ihana mansikoista tehdyn kastikkeen kanssa. Tai kesällä myös ihan tuoreiden mansikoiden kanssa. Tuollainen uunissa paistettava on myös kivaa vaihtelua, kun nykyään suurin osa tuppaa olemaan niitä hyydytettyjä versioita.
Ihan tavallinen sokerikakkupohja. Kostuta hyvin, esim. maitovaniljaseoksella tai laim. app.mehulla. Sitten päälle jokin liivatekakku - ei liikaa liivatetta. Makuna voi olla esim. likööri/suklaa, tms. Mascarbone-kermavaahto-on hyvää. Marjoja, hedelmiä. Hyödynnä kauden tuotteita! (anna kakun tekeytyä...suklaakakku vaatii jopa kaksi päivää, maistuu erittäin hyvälle!)
Mä käytän Fazerin sinista ja valion rahkaa+kermaa...tuoreita mansikoita.
Mä teen usein valkosuklaa-sitruuna juustokakkua kaurakeksi -tai valkosuklaabrownie pohjalla. On muuten hyvä ja raikas.
Siihen 'mousseen' tulee mm. Purkki lemoncurdia, sitruunan mehu ja -kuoret (luomu), valkosuklaata sulatettuna , sitruunatuorejuustoa ja kuohukermaa . Liivatteella hyydytetään tietysti.
Koristeeksi sitruunamelissan lehtiä.
Tai sitten valkosuklaa-mokkajuustokakku. Siihen tehdään sellanen kahvikiisseli , jota pistetään sinne valkosuklaatäytteen sekaan 'ripoteltuna' . on hyvää!
Tein muuten vaan todella ihanaa suklaakakkua. Tein sokerikakkupohjan, kostutin maidolla, vatkasin kerman johon lisäsin fazerin sinistä sulatettuna, toiseen kermavaahtoa johon oli lisätty sulatettua valkosuklaata. Annoin kaapissa jähmettyä pari tuntia ja päälle kaadoin maitosuklaata,joka oli kahvissa sulatettu. Namnam :) Strösseleitä päälle kun muuta ei ollut, siihen voisi toki kauniimpiakin koristeita laittaa ;) pinta ei ollut kova vaan hieman jähmeä, koska kahvia meni suhteellisen paljon. Pieni vaiva, helppo ja niin hyvää!!!
Olen haaveillut sellaisesta banaani-toffeejuustokakusta, jos jollain on hyvä resepti, niin laittakaa!
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/valkosuklaakakku_…
Best of both worlds! :D
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut sellaisesta banaani-toffeejuustokakusta, jos jollain on hyvä resepti, niin laittakaa!
Tässä on ainakin yksi kiva resepti http://www.kakkutaikuri.fi/2014/10/banaani-kinuski-juustokakku.html?m=1
Paras maistamani juustokakku on puolukka-kinuski (kinuski siinä kakun päällä). Raikasta, hieman kirpeää ja kinuski tuo mukaan makeutta. New York cheese cake (uunissa paistettava) on myös hyvää, sitä voi varioida mieleisellään tavalla, esim. mustikoilla, viinimarjoilla tai karhunvatuilla.
Tarkoititko 13 banoffeeta? En ole itse tehnyt, mutta googlaamalla löytyy paljon ohjeita.
Juustokakku on pahaa, joten käytä smegmaa juuston asemesta.
Jep, hyvä idea!
Poika pääsee peruskoulusta ensivkolla joten leivonkin juystokakun sen kunniaksi, todistuksestakin kun on tulossa ns kiitettävä:)
Nyt kun vain osaisi valita, että millaisen tekisi, tällä hetkellä eräs perinteisen jenkkijuustokakun ohje polttelee tuolla reseptieni joukossa, kaupassakin näkyi jo kotimaisia mansikoita siihen päälle ja ehkäpä myös mustikoita...hmmm...
Mä teen välillä uunissa mustikkajuustokakkua.
Mä olen jos mihinkin tilaisuuksiin tehnyt juustokakut Domino-pohjalla ja Popley-mansikkalikööriin. Ohjeena ollut Baileys-kermaliköörijuustokakku, josta siis olen kermaliköörin vaihtanut mansikkaan. Koristeeksi halutessa tuoreita mansikoita. Helppoa ja hyväksi kehuttua.
Passionhedelmä, boysenmarja tai pensasmustikka.