Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KiVa-koulu, tässä käännös

Vierailija
27.05.2017 |

Kiva=Kiusataan ihan varmasti.

Kumma kun koulussa, jossa poikani oli, yleisesti puhuttiin että on kiusaamista. No tosiasiassa siellä puututtiin siihen eikä salattu ongelmaa ja molemmat poikani kävivät saman koulun. Heillä oli paljon parempi luokka kuin kavereilla, jotka menivät muihin kouluihin tuon koulun maineen takia. Asuimme ns. raja-alueella, mistä kolmelle yläasteelle oli vain pienet matkaerot. Mun poika yritettiin kiusata, mutta luokanvalvoja teki siitä hyvin nopeasti lopun ja asiaa ei mitenkään pimitetty.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quuhyty2 kirjoitti:

Kouluissa pitäisi olla kaikkialla tallentavat valvontakamerat ja häiriötapauksista lähetettäisiin aina nauhoitukset kaikille vanhemmille.

Ja poliisille, joka jakaisi oikean rangaistuksen. 45 min istumista luokassa tehden läksyjä ei toiminut omana kouluaikanani, eikä toimi vieläkään. Nykyään taitaa tuon tilalla olla jokin kehityskeskustelu tms.? Siskoni on yläasteella ja kertoi, että nämä jälki-istuntohäiriköt ja kanta-asiakkaat saavat itse päättää saapuvatko suorittamaan jälki-istuntoa, eikä heitä voi siihen pakottaa??? :D MITÄ??

Vierailija
42/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä oli KiVa-koulu jo 2008-2011 kun kävin yläasteen. Usein sain fyysisiä vammoja (näkyviä) ja hirveästi hyssyteltiin. Annoin tietenkin lähes samalla mitalla takaisin, jota harvoin noteerattiin koska olin TYTTÖ ja tämä toinen poika. Kerran pyydettiin kesken suunnistuksen (2km päässä) rehtorin kansliaan selvittämään asiaa. Ei se siihen loppunut, mutta KiVa kun asialle tehtiin jotain :D Nykyään olemme hyvissä väleissä tämän kiusaajan kanssa ja asiat on selvitetty.

Saanko kysyä, miten pääsitte alkutilanteesta tilanteeseen, että olette hyvissä väleissä nykyään ja saitte asiat selvitettyä?

Hän on minun kummitätini sisarenpoika, eli "lähes" sukua ja sitä kautta olemme olleet tekemisissä jo lapsesta asti. Yläasteella päädyimme samaan kouluun ja varmaan "sukulaiset" huutelu triggeröi (hän oli muutenkin häirikkö, oli tarkkisluokallakin osan ajasta) ja piti näyttää jotakin? En vieläkään tiedä miksi tämä alkoi. Annoin kuitenkin takaisin lähes samalla mitalla joka varmasti osaltaan kannusti jatkamaan kostokierrettä. Yläasteen lähestyessä loppua asiat alkoivat rauhoittua ja jouduimme olemaan useilla tunneilla vierusparit ja tekemään töitä yhdessä. Parikymppisenä baarissa moikkailtiin ja tämä kävi häätämässä kaikki minulle juttelevat miehet pois, vaikka mitään tilannetta ei ollut päällä :D Kovin on suojelevainen vieläkin minua kohtaan yössä, joten en tiedä olikohan hän ihastunut tms? Poikakiusaajien kanssa olen saanut asiat sovittua ja anteeksi on pyydetty, mutta tyttöjen kohdalla ei ole minkäänlaista anteeksipyyntöä kuulunut eikä vieläkään sanota moi, jos sattumalta kävellään vastaan eikä ole mahdollisuutta olla huomaamatta :D 

Ok, kiitos Sulle vastauksesta. Onpa melkoinen tarina, ja mikä parasta hyvä kun saitte skismanne setvittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Quuhyty2 kirjoitti:

Kouluissa pitäisi olla kaikkialla tallentavat valvontakamerat ja häiriötapauksista lähetettäisiin aina nauhoitukset kaikille vanhemmille.

Ja poliisille, joka jakaisi oikean rangaistuksen. 45 min istumista luokassa tehden läksyjä ei toiminut omana kouluaikanani, eikä toimi vieläkään. Nykyään taitaa tuon tilalla olla jokin kehityskeskustelu tms.? Siskoni on yläasteella ja kertoi, että nämä jälki-istuntohäiriköt ja kanta-asiakkaat saavat itse päättää saapuvatko suorittamaan jälki-istuntoa, eikä heitä voi siihen pakottaa??? :D MITÄ??

voi että ovat ajat muuttuneet! muistaakseni itse olin jälki-istunnossa ehkä kerran kouluaikoinen tai kerran ala-asteella ja kerran ylä-asteella, ja 80/90-luvun vaihteessa ei kyllä edes läksyjä tehty jälki-istunnossa vaan hiljaa istuttiin luokassa ja opettaja edessä korjasi kokeita ja valvoi tehden omia töitään. eikä todella mitään valinnanmahdollisuutta ollut mistään. ikävintä oli tietysti kertoa kotona että sai jälki-istuntao.

Vierailija
44/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse KiVa koulussa yläasteella ja minua kiusattiin todella rankasti. Opettajat taatusti huomasivat sen, mutta asiaan ei puututtu mitenkään. Pahimmat kiusaajani saivat jopa stipendejä, kun loppuvaiheessa vähän petrasivat numeroidensa osalta. 

Muistan ikuisesti kun liikunnanopettajamme nöyryytti minua eräällä liikuntatunnilla. Minulla on pieni häiriö tasapainoelimessä, ei vaikeuta elämää, mutta varsinkin teininä olin hyvin kömpelö. Kerran liikuntatunnilla piti jokaisen vuorollaan tasapainoilla jonkun tasapainolaitteen päällä kaikkien katsoessa. 

Koitin sanoa opettajalle, että hei, mulla on tälläinen vika, en pysty tekemään tuota. Opettaja ei noteerannut mitenkään, pakotti vaan laitteelle.

No, enhän minä siinä pysynyt ollenkaan, opettaja kommentoi koko ajan, että oivoi kun on huono tasapaino, pitäis treenata niin ei olisi niin kömpelö. Muut tytöt nauroivat minulle kun keikuin laudan päällä, anelin opettajalta, että eikö tää olisi tässä, lupaan treenata kotona.

"EI! Kukaan ei poistu ennen kuin tämä onnistuu!" 

Lopulta muita alkoi ärsyttämään kun yrityksistä huolimatta en pysynyt laudalla. Kaikki huutelivat ilkeästi:

"Yritä nyt ees että päästään pois täältä!"

"Ei voi vittu olla niin vaikeeta!"

"Vitun läski yritä nyt!"

Lopulta opettaja päästi muut oppilaat lähtemään, mutta piti minulle pitkän saarnan siitä miten surkea tasapaino minulla on.

Terveiset vaan Nataschalle Kätönlahden yläasteelle Kajaaniin. :)

Ei kannattaisi levittää noin tunnistettavia tietoja opettajasa. Voit joutua oikeuteen.

Hyvä vaan että nimi leviää.

Vierailija
45/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme ovat olleet pitkään KiVa-koulussa ja muutaman kerran on kiusaamista esiintynyt.

Joka ikinen kerta siihen on puututtu jämäkästi rehtorin toimesta ja kiusaaminen on loppunut.

Ei mitään valittamista.

Vierailija
46/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsemme ovat olleet pitkään KiVa-koulussa ja muutaman kerran on kiusaamista esiintynyt.

Joka ikinen kerta siihen on puututtu jämäkästi rehtorin toimesta ja kiusaaminen on loppunut.

Ei mitään valittamista.

Ihana kuulla, kiitos kun kerroit hyvin toimivasta koulusta. Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hyvin.

Vierailija
47/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kiusaaminen yleistynyt vai suhtaudutaanko siihen vain jyrkemmin? 

Muistan 70-luvulta, että yksi tyttö oli aina hampaissa. Oli lihava (silloin harvinaista ja erottuvaa) ja ehkä hieman heikkolahjainen. 

Yksi tyttö oikeudetuntonsa johdattelemana sanoi opelle: -Maria kiusataan, pojat sanovat porsaaksi ja heittelevät lumipalloilla  ym. 

Opettajan vastaus oli tyrmäävä: Mitä siitä? Porsaat ovat söpöjä, kantelupukki se kaakattaa, ettei rauhassa saa maatakkaan... 

Että se siitä raportoinnista opelle siihen aikaan. Kiusaaminen oli raaempaa ja kukaan ei puuttunut. Yksi poika vietiin metsään ja köytettiin puuhun. Siinä sitten muu joukko odotteli, että itkevä poika laskee alleen. Lähdin pois enkä ajan hengen mukaisesti kertonut kenellekään. 

Mitään seuraamuksia tuostakaan en koskaan kuullut seuraavan. 

Vierailija
48/49 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KiVa-koulu ja koko ajatus on aivan vitsi. Meidän kunnassa molemmat, niin ala- kuin yläkoulukin ovat molemmat tuossa mukana, ja mitä muistelen, kun omat lapset kävivät peruskoulun läpi, niin silloin ei puututtu oikein mitenkään. Omia lapsia ei kiusattu, mutta mitä kuulin juttuja, niin aika rankkoja tapauksiakin oli.

Hiljattain kuulin radiosta, että tämä KiVa-systeemi on myyty maailmalle, esim. Espanjaan. Sanoivat sen hinnan, aivan posketon hinta/koulu/lisenssi. Mutta saadaan edes tuolla Suomeen vientiä, kikyä näet..

Vierailija
49/49 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu yrittää kitkeä kiusaamista, mutta eihän se onnistu, jos oppilaat ja niiden vanhemmat ovat itsekkäitä persereikiä.