Mies tukisti
Ihan vähän tönäisin kun hän jankkasi jotain typerää, ja tuli ihan lähelle. Tämän jälkeen mies otti ponnaristani kiinni, kieritti kätensä ympärille ja veti alas, niin että katsoin miestä. Käski olla jatkossa tönimättä. Aika ylireakoitu reaktio, kun en tönäissyt oikeasti, vaan lähinnä työnsin häntä pois.. Ollaan oltu jo 5 vuotta yhdessä, ei mitään tällaista ikinä..
Ahdistaa. Ei oltu humalassa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
No niin siitä se alkaa. Seuraavaksi tulee nyrkistä.
Niinpä, ap:n mies on mennyt sen kynnyksen yli, jonka jälkeen toiseen kajoaminen kerta kerralta ei enää tunnukaan niin pahalta vaan enemmänkin oikeutetulta, koska puoliso on niin "provosoiva" ja mitä milloinkin.
Eroa, vielä kun voit.
Tässä keskustelussa unohtuu, että väkisin iholle tuleminen oli se ensimmäinen väkivallan ilmentymä, mitä välikohtauksessa tapahtui. Se oli jo toisen fyysisen koskemattomuuden loukkaamista. Mies ei kunnioita toisen rajoja ja tuosta se lähtee pahenemaan. Kokemusta on.
Olen miestä 20cm lyhempi ja yli 20kg kevyempi, joten hän vain loukkaantui käytöksestäni henkisesti.. Mies on joskus sanonut, että löisi häntä nainen tai mies niin löisi takaisin. Inhoaa siis oikeasti väkivaltaa, eikä näihin viiteen vuoteen ole mitään sellaista sisältynyt (ehkä seksin aikana tuota hiuksista vetämistä, mutta ei ikinä muuten).
Mutta kyllä jostain lyönnistä lähtisin heti.. Itse pystyn olemaan helposti koskematta mieheen..
Tuo oli periaatteessa avoin tila, mutta takanani oli pöytä, eli en olisi päässyt miehen ohi. Mies on muutaman kerran ottanut kiinni, kun olen lähdössä.. ei siis ole sattunut, mutta on vaan ottanut käsivarsista kiinni etten lähde kesken.
Riita koski ihan tyhmää asiaa josta ollaan erimieltä.
Ap
Kiinnipitäminen, toisen liikkumisen estäminen, väkisin iholle tuleminen on jo väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu normaalisti.. Noloa joo, mutta tekisi mieli itkeä. En kuitenkaan ikinä ole halunnut oikeasti satuttaa miestä. Enkä ikinä tekisi hänelle mitään fyysistä.. Onhan se väärin työntää toista pois, mutta olin tosi ahdistunut..
Ap
Ei varmaan miehesikään koskaan ole halunnut oikeasti satuttaa sinua. Onhan se väärin tukistaa toista, mutta hän oli varmaan tosi järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhu hänen kanssaan! Sanot että sua häiritsee tuo tilanne vielä, korosta että tiedät itse tehneesi väärin mutta niin teki hänkin ja kummankin tulisi olla pahoillaan. Sovitte ettei kumpikaan enää koske toiseen vihaisena. Ja selvitä hänelle vielä tuota että tarvitset ahdistuneena tilaa.
Sanoinkin noin... Mies sanoi, että saattoi ylireakoida, mutta ei mene takuuseen itsestään jos käytökseni toistuu. En ymmärrä mikä häntä vaivaa.. On aiemmin ollut normaali.
Ap
Hakee oikeutusta omalle käytökselleen sun toiminnasta. Huolestuttavaa...
Ei siis suostu jatkossakaan olemaan väkivallan avuton uhri vaan puolustautuu lievimmän voimankäytön periaatteella. Mikä siinä on huolestuttavaa? Sekö ettei jää toimettomana odottamaan koska ap kaivaa kaulimen esiin? Eihän mies nytkään edes yrittänyt lyödä tai tönäistä (siinäkin riski kaatua) vaan tukisti sen verran että sai ap:n lopettamaan toimintansa. Sanoisin hänen käyttäytyneen hyvin hallitusti kohdatessaan yllättävää väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
No puhu hänen kanssaan! Sanot että sua häiritsee tuo tilanne vielä, korosta että tiedät itse tehneesi väärin mutta niin teki hänkin ja kummankin tulisi olla pahoillaan. Sovitte ettei kumpikaan enää koske toiseen vihaisena. Ja selvitä hänelle vielä tuota että tarvitset ahdistuneena tilaa.
Tuo on hankala paikka kun ratkaisumallit on noin erilaiset. Ap tarvitsee tilaa, kun taas toinen kokee sen tilanteen pakoiluksi, koska hän tarvitsee pikaisen ratkaisun asiaan. Teki niin tai näin, toinen ahdistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinkin noin... Mies sanoi, että saattoi ylireakoida, mutta ei mene takuuseen itsestään jos käytökseni toistuu. En ymmärrä mikä häntä vaivaa.. On aiemmin ollut normaali.
ApJos mies ei voi mennä takuuseen toiminnastaan (ja vielä syyttää siitä sua) on paras erota. Tolla lauseella se on nyt "ostanut" oikeuden ottaa kovemmin kiinnk tai vaikka lyödä. Lähde kun sun ei vielä tarvitse pelätä henkesi puolesta.
Aikuinen ihminen osaa olla käymättä käsiksi satuttamismielessä.
Tuo on sinun tulkintasi. Minusta hän on vain ilmoittanut, ettei jatkossakaan jää toimettomaksi, jos kohtaa väkivaltaa. Eli varoitti ap:ta tönimästä toiste.
Jos mies ei pyydä anteeksi, kun ap pyysi ja ei vanno ettei ikinä enää käy käsiksi, nostaisin kytkintä hetkeksi. Jos mies ei pikkyeronka aikana kadu, se olis siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu normaalisti.. Noloa joo, mutta tekisi mieli itkeä. En kuitenkaan ikinä ole halunnut oikeasti satuttaa miestä. Enkä ikinä tekisi hänelle mitään fyysistä.. Onhan se väärin työntää toista pois, mutta olin tosi ahdistunut..
ApHei! Jos toinen tunkee väkisin lähemmäs kuin sinusta tuntuu sopivalta, sulla on oikeus työntää hänet veks, se ei ole väkivaltaa.
Ihan omasta kokemuksesta sanon, että tuollaisesta tilanteesta lähdetään pois! Asiat keskustellaan sitten, kun kumpikin on rauhoittunut hiukan.
Kaikenlainen huutaminen, ihan kasvojen lähelle tuleminen, tavaroiden ja ovien paiskominen on aggressiivista henkistä väkivaltaa. Tuollainen liian lähelle väkisin tuleminen vihaisena on oikein ongelmien kerjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on eri tapa käsitellä erimielisyydet. Mies haluaa mennä loppuun saakka heti, sinä tarvitset miettimisaikaa eikä mies ymmärrä sitä vaan jankkaa. Tämä on se ongelma josta teidän pitää päästä yhteisymmärrykseen. Miehen pitää tajuta että keskustelu jatkuu kun tunteet ovat hieman viilentyneet koska sinä tarvitset etäisyyttä tilanteeseen voidaksesi rauhassa prosessoida erimielisyydet.
Yleensä tämä menee toisinpäin: mies pakenee miesluolaan tai heittäytyy mykäksi kun nainen haluaa selvittää asian juurta jaksain asap.
Olen samaa mieltä siitä, että tuo riitojen selvittäminen on se suurin ongelma tässä. Kumpikin sortui lievään väkivaltaan, mikä sinällään on huolestuttavaa, mutta siitä taisivat puhua jo. Tuo riitojen selvittely on kuitenkin jatkossakin se tilanne mistä homma voi lähteä lapasesta.
Ehkä jonkinlainen tauko tilanteessa pitää jatkossa ottaa, jotta ap saa itsenä rauhoitettua. Ongelma on siinä, ettei se tauko voi olla kovin pitkä, koska ap:n mies selvästi ahdistuu, kun vastauksia ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
No en usko, että tällaisesta mihinkään päästään. Ehkä pariterapiaan joka itse etsitään.. Toisaalta, en tiedä onko meillä sinne tarpeeksi ongelmia kuitenkaan. Toisaalta haluaisin kyllä ehkäistä tällaisen syntymisen jatkossa.
Harmittaa kun mies ei pyytänyt anteeksi... Silitti vaan hiuksiani kun minä pyysin....
Ap
Ei tietenkään pyytänyt koska kontrolliva ja manipuloiva mies haluaa että sinä tiedät että vain sinä teit väärin. Hänen mielestään sinulla ei ole oikeutta omaan tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoi, että saattoi ylireakoida, mutta ei mene takuuseen itsestään jos käytökseni toistuu. En ymmärrä mikä häntä vaivaa.. On aiemmin ollut normaali.Ap
Voi p... Kuinka sokea voit olla ap... "jos käytöksesi toistuu" ihan totta, tämän on pakko olla provo... Ei kukaan nainen oikeasti voi niin tyhmä olla.. Jos satut olemaan niin mieti nyt uudelleen että aikuinen mies määrää mitä sinä voit tehdä ja mitä et ja rankaisee sinua käytöksestäsi jos se ei häntä miellytä...
Vierailija kirjoitti:
Mies on muutaman kerran ottanut kiinni, kun olen lähdössä.. ei siis ole sattunut, mutta on vaan ottanut käsivarsista kiinni etten lähde kesken.
Eli määrää fyysisesti missä saat olla ja missä et???? Valoja päälle...
No ap-trollikulta, nämä ovat nyt niitä "varoitusmerkkejä" joista puhutaan. Eli kun nätä merkkejä näet niin tiedät että mies on kontrollifriikki ja mahdollisesti tulee turpaan myöhemmin. Älä viitsi lässyttää itsellesi ja kieltää totuutta vaan usko mitä on tapahtunut. "Red Flag" x3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kiihottuisin tuosta
Sama!
No eipä ihme että Suomi on täynnä väkivaltaisia miehiä, kun monille naisille se vaikuttaa olevan turn-on...
Joku miehen harjoittamaa väkivaltaa puolustava täällä nyt pommittaa kommenteilla.
Ap, miehen teot ei ole ok, noista kiinnipitämisistä ja paikalleen ja kuuntelemaan pakottamisista se on lähtenyt. Omaa tilaani on lapsena ja nuorena loukattu myös tuolla tyylillä (vain henkisesti ahdistamalla nurkkaan) mieleltään epäterveen ihmisen toimesta ja se on yksi ahdistavimpia asioita jonka tiedän, ei ihme että reaktionasi oli työntää mies pois. Ei väkivalta ole jotain mikä alkaa nyrkin iskusta, sitä on hyvin monessa muodossa.
Ei kukaan tieten tahtoen valitse väkivaltaa elämäänsä.
Väkivalta alkaa pieninä rumina luisumina joita tulee sietäneeksi monista eri syistä: yksi iso syy on esimerkiksi kuritusväkivalta lapsuudessa. Lapsi oppii että ne lapselle rakkaimmat ihmiset saavat käyttäytyä väkivaltaisesti lasta kohtaan ja kantaa tämän opin mukanaan aikuisuuteen.
Sinua joka noin jyrkästi kommentoit ei välttämättä ole kuritettu lapsuudessa, mutta kommenttisi sävystä ja myötätunnon puutteesta päättelisin että et ole itsekään saanut ymmärrystä tai myötätuntoa virheitä tehdessäsi.
Kannattaa kuitenkin tajuta että rankaiseva ja jyrkkä suhtautuminen itseen ja muihin ei auta. Myönteisiä muutoksia on vaikea tehdä jos pitää itseään huonona, tyhmänä, kyvyttömänä tai vääränlaisena, esimerkiksi.