Kerätäänkö murresanoja selityksineen tänne? :)
Itse kuulin miehen sukulaisissa ollessa Etelä-Pohjanmaalla sana "toimittaa", joka siis ainakin vanhempien ihmisten puheissa tarkoittaa "kertoa". Samoin "kaahia" on kiivetä. Oli pieni kielimuuri alkuun. :D
Listataan tänne sanoja!
Kommentit (243)
Räkkyää: Rähistä
Tätä olen ainakin Jyväskylässä kuullut, mutta myös Pohjanmaalla.
Korvo= pesuvati tai vesisaavi, savo
Kissi: kissa
Sesse: koira
Pohjanmaa
Luhurikka =mesimarja , tömppä =pottunuija , putukiffeli=rikkalapio, ranstakka =hiilihanko, itikka=lehmä,vaapsahaanen =ampiainen ...... Etelä -Pohjalaista
Vierailija kirjoitti:
Luhurikka =mesimarja , tömppä =pottunuija , putukiffeli=rikkalapio, ranstakka =hiilihanko, itikka=lehmä,vaapsahaanen =ampiainen ...... Etelä -Pohjalaista
Mikä se oikea itikka sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Mako = maha
Solko = suloinen
Ilman paikkakuntaa ei paljon anna...
Vierailija kirjoitti:
Onko se pohjalaista murretta kun tinttailu tarkoittaa jotain kiukuttelua tms?
Yleensähän tintata = lyödä
Myös viinaa voi tintata, linja-auto on Oulun seudulla onnikka, purkista en ole kuullutkaan.
En tiedä mitä murretta oli mutta mun mummo aina sanoi, että "Eikö sinua hotsita tehdä sitä tai tätä?"
Hotsittaa siis merkityksessä haluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Son sääski
Rääpy = tilaisuus, mahdollisuus (ei ollut rääpy sanoa)
Kapusta = kauha (käytettiin yleensä vain ruokakauhasta)
Olla piipillään = olla varpaillaan
Ala-Kainuu
Kuuppa= kauha, tassi=teelautanen, kloppi=poika, mäski=vanha ruoka, simare=pekoni, luuttu=harja/luuta, konttoori=ruokakomero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Son sääski
Tai hyttynen
Ei sana eikä edes lause, vaan elämäasenne kainuussa on mitäpä se hyvejää, eli mikään ei kannata.
Mä oon oikeasti käynyt seuraavan keskustelun:
-kauheesti on on itikoita pellolla
-jaa, mää nään vaan lehmiä
:D
Ja isän uusi naisystävä oli ihmetellyt leirinuotiolla, kun isä oli manannut hemmetin itikoita joka puolella. Ei kuulemma nainen ollut nähnyt itikan itikkaa missään :D
Olen pienikokoinen ja hoikka, ja Turkuun muutettuani sain jatkuvasti kuulla että oletpa köykäinen. Meni vuosikausia sisäistää että se on täällä ihan kohteliaisuus.
Savossa merkitys on hieman pilkallinen: liian kevyt, onneton ruipelo.
Sotkamo Kuhmo akselilla. (Kainuussa)
Omituinen = ikioma. Minulla on omituiset (omat, ei lainatut eikä varastetut) kengät
Tapio Rautavaara laulaa "hurttiukko asennolla"
Asento = (tilapäinen, muutaman yön?) majapaikka. koti.
"Minullapa se on omituinen akka omituisessa asennossa". = Rakas vaimoni yhteisessä kodissa.
Lipenteri = Pitää sisällään mm seuraavat: Riimun, koiran taluttimen, suitsien päässä metallinen pikalukko. Pistoolilukko (ei mitään tekemistä aseen kanssa), palomiehen haka.
Onko se pohjalaista murretta kun tinttailu tarkoittaa jotain kiukuttelua tms?
Yleensähän tintata = lyödä