Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko muka p*ska mutsi jos vaadin teinityttöäni edes kokeilemaan kuukuppia ja tamponeja?

Vierailija
27.05.2017 |

Tytöllä on niin runsas vuoto, että siteiden kanssa tulee jatkuvasti ohivuotoja vaatteisiin, sohvaan ja etenkin vuodevaatteisiin. Vaikka kuukautiset tietysti nuorille onkin henkilökohtainen ja arka asia, niin kieltämättä huuto pääsi tältä mammalta, kun valkoiseen sohvaan tuli veritahroja tässä taannoin. Lisäksi saan JATKUVASTI kirota niitä vuodevaatteisin tulleita veritahroja, etenkin kun tyttö ei edes tuo niitä heti pesuun, vaan antaa veren oikein kunnolla jämähtää niihin kiinni.

Olen kiltillä tapaa vihjaillut tytölle tamponien ja kuukupin käytöstä jo pitkään. Tilasin jopa netistä pienimmän mahdollisen kuukupin, jolla hän voisi totuttautua sen käyttöön ja vasta sitten siirtyä isompiin malleihin, koska vuoto on hänellä todellakin runsasta. Tytöllä vaan on älytön pelko siitä, että noiden laittaminen sattuisi ja ettei hän muka olisi enää neitsyt niiden käytön jälkeen. Noihin puheisiin olen luonnollisesti asiallisesti valistanut, mitä neitsyys on ja mitä sen menettäminen vaatii.

Olisin suht tyytyväinen jos teini suostuisi edes öisin käyttämään tamponeja, koska tuo lakanapyykki on se kaikista pahin juttu tässä. Varmasti jos tyttö vaan tottuisi käyttämään esim. kuukuppia, niin se olisi valtava helpotus hänelle itselleenkin, koska onhan se nyt miljoona kertaa mukavampi kuin koko ajan kostea side haarojen välissä. Ylitänkö muka kasvattajan ja vanhemman valtuudet jos lopulta alan VAATIA tytöltä tamponien ja kuukupin KOKEILUA, edes kokeilua?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia, ehdottaa voit ja vaikka ostaa paketin kokeeksi, aloita kaikkein pienimmästä asettimella. Ei ratkaise ongelmaa, koska noissa imukyky on pieni, mutta paras harjoitella aluksi mahdollisimman pienellä. Mutta siis, voit vain ehdottaa ja tarjota vaihtoehdon. Hän itse päättää.

Meillä teinit käyttää tamponeita, voimistelija ja tanssija. Vähän hankalaa olis joidenkin siteiden kanssa soheltaa. Mutta kyllä se varmaan yrityksen ja erehdyksen kautta meni. Olen aina pitänyt tyttöjen vessan laatikon täynnä eri vaihtoehtoja, siitä ovat sitten voineet valita. Täydennän aina kun tarvitsee.

Vierailija
42/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita pyyhe tai froteelakana tms. alle ja huono/tumma lakana päälle. Vinkki! Itse olen aina laittanut yöksi kaksi sidettä hyvin istuviin mummopöksyihin. Normaaliin siteen paikkaan kunnollinen yöside "väärinpäin" eli pitkä osa eteen, ja tämän taakse limittäin toinen siivekkeellinen side/yöside. Joskus pahimpina aikoina lisäksi taaemman siteen molemmille puolille pikkuhousunsuojat. Joskus olen kyllä itsellekin miettinyt vaippoja mutta näinkin olen pärjännyt.

Ja tosiaan et todellakaan voi pakottaa tyttöä tunkemaan sisäänsä mitään, vastoin hänen tahtoaan. Kannattaa toki muistuttaa siteen vaihtamisesta tarpeeksi usein, ja kunnollinen yöside voisi olla päiväkäytössäkin tytölle tarpeen. Ja ne hyvin istuvat alushousut on ehdottomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt huolehti tuonikäisinä jo itse lakanapyykistään. Joten siitä on turha raivota jos et opeta laittamaan heti aamulla kylmään likoamaan. Ja joo, tuskin mikään vieroittaa teiniä tamponien käytöstä niin tehokkaasti kuin sitä vaativa äiti. Osta kaappiin tarjolle, siinä kaikki. Itse en haluaisi et teini käyttää tamponeja yöaikaan, tulee liian pitkä vaihtoväli. Yritä mennä nyt teinin hyvinvointi edellä tässä asiassa.

Vierailija
44/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöllä on niin runsas vuoto, että siteiden kanssa tulee jatkuvasti ohivuotoja vaatteisiin, sohvaan ja etenkin vuodevaatteisiin. Vaikka kuukautiset tietysti nuorille onkin henkilökohtainen ja arka asia, niin kieltämättä huuto pääsi tältä mammalta, kun valkoiseen sohvaan tuli veritahroja tässä taannoin. Lisäksi saan JATKUVASTI kirota niitä vuodevaatteisin tulleita veritahroja, etenkin kun tyttö ei edes tuo niitä heti pesuun, vaan antaa veren oikein kunnolla jämähtää niihin kiinni.

Olen kiltillä tapaa vihjaillut tytölle tamponien ja kuukupin käytöstä jo pitkään. Tilasin jopa netistä pienimmän mahdollisen kuukupin, jolla hän voisi totuttautua sen käyttöön ja vasta sitten siirtyä isompiin malleihin, koska vuoto on hänellä todellakin runsasta. Tytöllä vaan on älytön pelko siitä, että noiden laittaminen sattuisi ja ettei hän muka olisi enää neitsyt niiden käytön jälkeen. Noihin puheisiin olen luonnollisesti asiallisesti valistanut, mitä neitsyys on ja mitä sen menettäminen vaatii.

Olisin suht tyytyväinen jos teini suostuisi edes öisin käyttämään tamponeja, koska tuo lakanapyykki on se kaikista pahin juttu tässä. Varmasti jos tyttö vaan tottuisi käyttämään esim. kuukuppia, niin se olisi valtava helpotus hänelle itselleenkin, koska onhan se nyt miljoona kertaa mukavampi kuin koko ajan kostea side haarojen välissä. Ylitänkö muka kasvattajan ja vanhemman valtuudet jos lopulta alan VAATIA tytöltä tamponien ja kuukupin KOKEILUA, edes kokeilua?

Hvetin huono trolli. Fiksu  mutsi käyttäis lapsen lekurissa ja sais sieltä reseptin vuotoa hillitsevään lääkkeeseen. Lisäksi tuo neitsyt-juttu paljasti asian trolliksi. Eivät nykynuoret tuollaista mieti kuin hihhulipiireissa.

Jos  aloitus kuitenkin on aito  eikä trolli niin kehotan syöttämään tytölle buranaa menkkojen hillitsemiseksi.Tai  hankkimaan paksumpia siteita ja muovitettua froteeta patjan suojaksi. Veri lähtee lakanoista sappisaippualla.

Vierailija
45/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tyttö voi ottaa välillä esim ibumaxin ennen koulupäivää jolloin vuoto sinä päivänä huomattavasti vähäisempää. En kuitenkaan antaisi syödä jatkuvasti pelkän vuodon vähentämisen takia. Mutta erikoispäivinä.

2. Älä raivoa sotkusta. Itselle on ollut tosi kova paikka kaikki menkkasotku vaikka sitä ei ole tullut kuin pari kertaa elämäni aikana. Ihan turhaan olen kymmeniä vuosia pelännyt öisin sotkua ja herännyt käymään vessassa kuukautisten aikaan.

3. Petaa ylimääräinen huono lakana/pussilakana teinin sänkyyn poikkitellen sopivalle korkeudelle ja laita petarin alle kiinni vaikka pyykkipojilla. Pysyy.

4. Hommaa teinillesi tiukasti istuvia alushousuja käytettäväksi menkkojen aikaan niin side pysyy tiukasti paikallaan.

5. Yöksi katsokaa teinille sopivat tiukat shortsit jotka auttavat sidettä pysymään paikallaan ja vähentävät lakanapyykkiä kun veri imeytyy shortseihin ensin.

6. Jotkut laittavat vaikka paperisen nenäliinan pyllyn väliin estämään veren valumisen sitä kautta ohi

7. Lääkärissäkin voisi tosiaan käyttää ainakin varmuuden vuoksi.

Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
46/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ihan kauhistuneina vastaatte, etten todellakaan voi vaatia moista, niin voisitteko perustella miksi? Miten tämä muka eroaa siitä, kun vanhempien tulee muutenkin lapsen kasvaessa ohjeistaa hygienia-asioissa, hankkia dödöä ym. huolehtiakseen, ettei lapsi haise ja ole likainen? Noistakin asioista huomauttaminen voi olla kasvavalle lapselle häpeällistä, mutta ne tehdään silti. Miksi tämä on niin eri asia, kun kyse on kuitenkin hygieniasta ja siitä, että tyttö oikeasti nykyisellä hygienian hoidollaan SOTKEE niitä vaatteitaan ja vuodevaatteita jatkuvasti?

JOS vielä kokeiltuaankin tyttö valittaisi tamponin ja kuukupin laiton sattuneen hirveästi liukasteen laittamisesta huolimatta, niin eikö se olisi jo gyneasia? Ei kaikista pienikokoisimmat kuukupit tai ainakaan tamponit voi liukasteen kanssa laitettua sattua jos rakenne on kunnossa. Kyllähän liian tiukkoja immenkalvojakin operoidaan ja se on vieläpä aika tyypillistä.

En tietenkään siis laittaisi lastani kärsimään kivuista. Kyse on nyt vaan siitä, että suostuisi edes kokeilemaan ja sen myötä oppisi käyttämään niitä. Olen aivan varma, että hänen nykyiset pelkonsa ovat pelkkiä turhia ennakkoluuloja. Ap

Sinä et vaan yksinkertaisesti voi VAATIA mitä tyttö laittaa sisäänsä ja mitä ei. Ehdottaa voit sekä neuvoa. 

Mutta jos vuoto on runsasta ja tyttö osaa vaihtaa siteensä riittävän usein, mä kyllä varaisin tytölle ajan gynelle koska runsaalla vuodolla on vaikutusta jo rautavarantoihinkin vaikka mitenkä söisitte monipuolisesti.

Vierailija
47/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: et todellakaan rakasta tai kunnioita tytärtäsi. Olet sairas paskiainen, joka saa tyydytystä tyttären kiusaamisesta asialla, jolle hän ei voi mitään. Jos oikeasti rakastaisit häntä, olisit vienyt jo hänet lääkärille selvittämään, miksi vuoto on noin runsasta. Lopeta tuo sairaalloinen tamponi- ja kuukuppivouhotus, ja ole ihan oikeasti äiti ihanalle murusellesi. Mikä helvetti siinä on, että niin moni äiti haluaa tehdä teini-ikäisen tyttölapsensa elämän mahdollisimman tukalaksi?

Vierailija
48/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa myydään kertakäyttöisiä aikuisten inkontinenssista kärsiville tarkoitettuja suojalakanoita, sellaista imukykyistä materiaalia, joku metri kertaa metri. Ovat halpoja, jotain 50 senttiä kappale. Sellainen sänkyyn menkkaöiksi ja aamulla roskiin, säästytte lakanapyykiltä :) Päivisin vaan entistä tiheämpää siteen vaihtoa. Sinuna antaisin tytön olla rauhassa vuoden, pari ja yrittäisin sen jälkeen palata aiheeseen.

Muuten hyviä varmasti, mutta tuskinpa nuokaan pysyisivät paikoillaan paljon unissaan pyörivän teinin alla, kun eivät pyyhkeetkään ole pysyneet. Tiedän, että on ollut väärin toimittu se, kun huusin veritahroista sohvalla ja välillä olen menettänyt hermoni myös juuri vaihdettujen vuodevaatteiden sotkemisesta, sekä etenkin siitä, kun tyttö on antanut veren vielä oikein imeytyä niihin eikä ole heti tuonut niitä pesuun. Rakastan ja kunnioitan tytärtäni valtavasti, mutta olen vaan ihminen ja äiti, jolla menee hermo ylimääräiseen sotkuun, joka mielestäni olisi niin helposti vältettävissä.

Minusta vaan on vieras ajatus, että miksi juuri se kuukautissuojan emättimen sisään laittaminen on muka niin kamalaa, ettei sitä voi vaatia, kun hygienian huolehtimiseen kannustaminen kuukautisten aikana on muuten ihan normaalia vanhemmalta. Etenkin pienimmät tamponit vieläpä liukasteen kanssa ovat varmasti teinin omia sormiakin pienempiä. Miten sellaisen laittaminen voisi muka sattua ylivaltaisen paljon? Uskon kyseen olevan pelkistä ennakkoluuloista, jotka hälvenisivät jos tyttö suostuisi konkreettisesti kokeilemaan edes kerran.

Mikä sitten muka on vaihtoehto jos en saa vaatia tyttöä kokeilemaan tamponeja ja kuukuppia? Suojat sängyssä eivät pysy paikoillaan. Ostanko vaan hänen kuukautisten ajaksi täysin mustat vuodevaatteet, joihin veri aina kuivuu päivän aikana, kun seuraavana yönä ne sotkeutuvat kuitenkin? Siinä jatkuvassa vuodevaatepyykissä ei ole mitään järkeä hänen kuukautistensa aikana. Ap

Tytön kroppa on hänen kroppansa ja vain hän päättää mitä sinne tungetaan. Sä voit ehdottaa ja kannustaa mutta et vaatia. Vaikka kyse oliskin vain ennakkoluuloista ja vaikka se ei sattuiskaan niin siltikään tytön ei ole pakko. Riittää että hän ei halua. Koita nyt ymmärtää tämä. Sä et päätä lapsesi kehosta.

Lasten kanssa tulee sotkua ja pyykkiä, kai sä sen tiesit kun niitä teit. Nyt pitää vaan hoitaa homma raivoamatta. Sillä se ei auta yhtään mitään. Et sä huutamalla saa sitä teiniä käyttämään tamponeja tai kuukuppia. Jos se ei halua niin se ei halua, eikä se ole pakko.

Vierailija
49/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ohivuodot lakanoista pois ihan vain konepesulla? Eivät ole tosin suuria.

Vierailija
50/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa myydään kertakäyttöisiä aikuisten inkontinenssista kärsiville tarkoitettuja suojalakanoita, sellaista imukykyistä materiaalia, joku metri kertaa metri. Ovat halpoja, jotain 50 senttiä kappale. Sellainen sänkyyn menkkaöiksi ja aamulla roskiin, säästytte lakanapyykiltä :) Päivisin vaan entistä tiheämpää siteen vaihtoa. Sinuna antaisin tytön olla rauhassa vuoden, pari ja yrittäisin sen jälkeen palata aiheeseen.

Muuten hyviä varmasti, mutta tuskinpa nuokaan pysyisivät paikoillaan paljon unissaan pyörivän teinin alla, kun eivät pyyhkeetkään ole pysyneet. Tiedän, että on ollut väärin toimittu se, kun huusin veritahroista sohvalla ja välillä olen menettänyt hermoni myös juuri vaihdettujen vuodevaatteiden sotkemisesta, sekä etenkin siitä, kun tyttö on antanut veren vielä oikein imeytyä niihin eikä ole heti tuonut niitä pesuun. Rakastan ja kunnioitan tytärtäni valtavasti, mutta olen vaan ihminen ja äiti, jolla menee hermo ylimääräiseen sotkuun, joka mielestäni olisi niin helposti vältettävissä.

Minusta vaan on vieras ajatus, että miksi juuri se kuukautissuojan emättimen sisään laittaminen on muka niin kamalaa, ettei sitä voi vaatia, kun hygienian huolehtimiseen kannustaminen kuukautisten aikana on muuten ihan normaalia vanhemmalta. Etenkin pienimmät tamponit vieläpä liukasteen kanssa ovat varmasti teinin omia sormiakin pienempiä. Miten sellaisen laittaminen voisi muka sattua ylivaltaisen paljon? Uskon kyseen olevan pelkistä ennakkoluuloista, jotka hälvenisivät jos tyttö suostuisi konkreettisesti kokeilemaan edes kerran.

Mikä sitten muka on vaihtoehto jos en saa vaatia tyttöä kokeilemaan tamponeja ja kuukuppia? Suojat sängyssä eivät pysy paikoillaan. Ostanko vaan hänen kuukautisten ajaksi täysin mustat vuodevaatteet, joihin veri aina kuivuu päivän aikana, kun seuraavana yönä ne sotkeutuvat kuitenkin? Siinä jatkuvassa vuodevaatepyykissä ei ole mitään järkeä hänen kuukautistensa aikana. Ap

Raasu ei varmaan uskalla tuoda niitä pesuun kun sinä huudat niistä. Muistutat omaa äitiäni.. Lopulta aloin piilottamaan tahraisia vaatteita kun äiti niistä aina suuttui, vielä aikuisenakin hävettää kuukautiset. Anna tyttösi olla, ihan oikeasti.

Vierailija
51/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se gynekologille, niin saa apua runsaaseen vuotoon. Tyttäresi pillu ei kuulu sinulle pätkääkään.

Vierailija
52/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin teiniä käymään gynellä jos vuoto todella on noin runsasta.

Vuotokin on runsasta, mutta suurin ongelma on silti ohivuodot. Vuotojen läpituleminen vaatteista on uskoakseni vielä opettelusta kiinni, kun ei ole vaan ehtinyt tai muistanut vaihtaa suojaa tarpeeksi usein. Kuten sanottu, minullakin on aina ollut todella runsas vuoto ja uskon sen olevan perinnöllistä. Ap

Miten se estää käymästä lääkärillä jos ongelma on perinnöllinen?

Vierailija
53/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänkyyn voit hankkia muovitetun suojalakanan. Niitä voi tilata ainakin netistä, mutta arvelen niitä kyllä myytävän apuvälineitä myyvissä liikkeissäkin. Ja hankit tavallisten siteiden lisäksi reilun kokoisia inkontinenssisuojia yötä varten, joko siteen mallisia tai housumallisia. Jälkimmäiset ovat luultavasti mukavammat. Ja se lääkäriaika. Runsas vuoto aiheuttaa hemoglobiinin laskun ja sitä myöten huononevan kunnon. Nuori ei oikein jaksa mitään. Mutta: ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA PAKOTA TYTÄRTÄSI KÄYTTÄMÄÄN TAMPONEITA TAI KUUKUPPIA, ellei hän itse tunne olevansa kypsä niitä käyttämään. Äläkä huuda, jos vahinkoja sattuu.

Vierailija
54/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se maailma muuttuu. Mulle äiti ei olisi 16-17- vuotiaana millään antanut lupaa tamponien käyttöön, joten ostin ne omilla rahoillani ja heitin vihaamani siteet mäkeen. Kuukupin olisin ottanut riemusta kiljuen kokeiluun, jos sellaisia olisi siihen aikaan ollut saatavilla.

Vierailija
55/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laita pyyhe tai froteelakana tms. alle ja huono/tumma lakana päälle. Vinkki! Itse olen aina laittanut yöksi kaksi sidettä hyvin istuviin mummopöksyihin. Normaaliin siteen paikkaan kunnollinen yöside "väärinpäin" eli pitkä osa eteen, ja tämän taakse limittäin toinen siivekkeellinen side/yöside. Joskus pahimpina aikoina lisäksi taaemman siteen molemmille puolille pikkuhousunsuojat. Joskus olen kyllä itsellekin miettinyt vaippoja mutta näinkin olen pärjännyt.

Ja tosiaan et todellakaan voi pakottaa tyttöä tunkemaan sisäänsä mitään, vastoin hänen tahtoaan. Kannattaa toki muistuttaa siteen vaihtamisesta tarpeeksi usein, ja kunnollinen yöside voisi olla päiväkäytössäkin tytölle tarpeen. Ja ne hyvin istuvat alushousut on ehdottomat.

Minä teen myös noin ja olen kuitenkin yli 40-vuotias. Minulla pöksyt ovat yhden koon liian pienet, jotta ne eivät pääse 'pyörimään' päällä ja siteet pysyy tiukasti kiinni.

Luulenkin, että ap:n tyttärellä ei ole tarpeeksi napakoita mummopöksyjä menkkojen aikaan käytettävissä, jos kerta pääsee ohivuotoja tulemaan ja tytär ei tarpeeksi ns. vuoraa siteillä pöksyjä. Joskus teininä joutui ihan oikeasti asettelemaan neljäkin sidettä pitkin poikin alushousujen sisään, jotta ei olisi mistään päässyt vuotamaan ohi. Onneksi nykyisin pärjää pari ekaa päivää em. tavalla.

Mutta kannattaisi gynelläkin käydä varmuuden vuoksi ja muutenkin 16-vuotiaan olisi jo hyvä käydä gynellä /ehkäisyneuvolassa keskustelemassa ehkäisystä, sukupuolitaudeista, papa-kokeesta, ym. naisten asioista. 

Vierailija
56/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuton teini kun vaan sotkee sohvan ja antaa vuotaa läpi. Siteen vaihto tarpeeksi usein opetettava. Samoin oikea sidekoko. Sotkeeko huonekaluja myös kaverien luona? Voi tulla lasku perässä jos muualla on yhtä välinpitämätön kuin kotona.

Vierailija
57/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat raivarit siitä että lapsellasi on menkat?? Muistelepa nyt oikein pitkään ja hartaasti miltä se tuntui kun itselläsi alkoi kuukautiset. Pitkään ja hartaasti. Olisitko toivonut että äitisi huutaa sinulle menkkojen vuoksi? Ja PAKOTTAA työntämään sisäänsä jotain jota ei itse halua kokeilla? Jeesus sentään ajattele nyt jotain muutakin kuin itseäsi!

Vierailija
58/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan mun sisälle ei edes mahdu mikään tamponi, kerran yritin käyttää ja sattui ihan saatanasti.

Vierailija
59/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairas provo. Ap, olet maailman surkein äiti ja tekisin lasun susta jos voisin.

Vierailija
60/74 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat kamalalta äidiltä.