Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole ketään kenelle antaa yökylään lapsi

Vierailija
26.05.2017 |

Osa isovanhemmista kuolleita, osa sairaita. Kummeja ei kiinnosta. Ei ole yhtään ketään kenelle antaa yökylään lapsi. Tarvitsisin vertaistukea jos on joku kenellä sama tilanne.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutama mutta harvoin saadaan samaan aikaan lapsia yökylään. Ehkä kerran vuodessa tai kahdessa. Isompi pääsee useammin.

Voin siis vain kuvitella miltä tuntuu jos ei koskaan saa.. On se ainakin parisuhteen kannalta tärkeää että edes joskus saisi sen yönkin olla ihan vaan kaksin.

Kannattaa vaan koittaa heittää verkkoja eri suuntiin... jossain vaiheessa voi vastaan tulla esim kaveriperhe jonka kanssa voi vuorotella sillon tällön.

Tietenkään sitten ei jos lapsi ei halua, mutta ainakin meillä lapset (2v ja 5v) tosi mielellään menevät yökylään. Onhan se jännittävää ym. Itse olin lapsena usein yötä kavereilla tai mummon luona. Ja tietysti myös kaverit kävi meillä. Onhan ne ihan parhaita muistoja 👍Mieluusti myös ottaisin meille joskus yövieraita, lapset tykkäisi.

Juu pahalta tuntuu ettei koskaan saa olla kaksin. Lapsemme on kohta jo 9v ja pohjoisemmassa Suomessa asumme. Minusta tukiperhe on liian raju ratkaisu. Olisi kiva jos joku tuttu ottaisi yökylään.

Vierailija
22/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itsekäs kirjoitti:

Miksi ihmeessä lapsi pitäisi panna jonnekin yökylään?

Ja miksi ei? Meillä se on ainakin elämys: lapsi saa huomiota ja seuraa, hyvää ruokaa ja herkkuja sekä tehdään jotain kivaa yhdessä (esim. käydään Puuhamaassa tms.) Se on lapselle irtiotto arjesta ja lomailua.

Lapsella on hyvä olla luotettavia suhteita aikuisiin oman ydinperheen ulkopuolelta, jolloin mummi, kummi, kaveri, jne. astuvat kuvaan.

Niin kenelle tämä on elämys? Lapsen kanssa voi tehdä kivoja asioita päivällä. Toivottavasti siellä ei yöllä syödä herkkuja. Huomiota, seuraa ja hyvää ruokaa saa vanhempien kanssakin ja päivällä voi harrastaa samaa tätien tms. kanssa.

Tietenkin sekä lapselle, aikuiselle, että vanhemmalle. Onnea sinun lapsellesi, jos et anna edes mahdollisuutta kertoa haluaisiko mennä yökylään, vaan ohitat MPn itsekkäästi?

Ja hyvä, jos teillä saa, mutta tilanne ei ole kaikissa perheissä sama.

+ Miten esim. tilanteet, joissa asutaan kauempana? Haluaisin tietää, miten päivän tunneissa teet kivoja asioita.

Ja meillä on ihan tapana nukkua yöllä.

Kyllä meillä lasten mielipiteitä kuunellaan :D mutta vanhemmat päättää. Näiden yökylään mankujien motiivit vaan ovat täysin itsekkäät. Ottaisivat oikeasti tukiperheen tarpeessa olevia lapsia hoitoon, mutta jostain syystä tämä ei kiinnosta. Meidän lapset eivät ole mitään aikuisten viihdyttämiseen tarkoitettuja näyttelyesineitä. Lapset viihtyvät hyvin kotona... on vanhemmat, kaverit ja muu tarpeellinen lähellä.

Ja jos asutaan kauempana, niin saa tulla käymään esim. hotelleissa voi yöpyä ja viettää

aikaa meidän ja lasten kanssa päivällä. Sama toisinpäin, voimme yöpyä koko perhe hotellissa ja vierailla ja touhuilla päivisin. Ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia jonnekin "kauas" yksinään! Silloin tilanne usein on se, että se suhde sen aikuisen kanssa ei muutenkaan ole niin läheinen, että se olisi järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki alapeukuttajat katkeroituneita vanhempia, jotka eivät itse koskaan ole olleet yökylässä missään ja nyt haluavat riistää yökyläilyn ilon omilta lapsiltaan?

Mielenkiintoinen asenne.

Mielenkiintoinen olettamus.

Vierailija
24/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutama mutta harvoin saadaan samaan aikaan lapsia yökylään. Ehkä kerran vuodessa tai kahdessa. Isompi pääsee useammin.

Voin siis vain kuvitella miltä tuntuu jos ei koskaan saa.. On se ainakin parisuhteen kannalta tärkeää että edes joskus saisi sen yönkin olla ihan vaan kaksin.

Kannattaa vaan koittaa heittää verkkoja eri suuntiin... jossain vaiheessa voi vastaan tulla esim kaveriperhe jonka kanssa voi vuorotella sillon tällön.

Tietenkään sitten ei jos lapsi ei halua, mutta ainakin meillä lapset (2v ja 5v) tosi mielellään menevät yökylään. Onhan se jännittävää ym. Itse olin lapsena usein yötä kavereilla tai mummon luona. Ja tietysti myös kaverit kävi meillä. Onhan ne ihan parhaita muistoja 👍Mieluusti myös ottaisin meille joskus yövieraita, lapset tykkäisi.

Juu pahalta tuntuu ettei koskaan saa olla kaksin. Lapsemme on kohta jo 9v ja pohjoisemmassa Suomessa asumme. Minusta tukiperhe on liian raju ratkaisu. Olisi kiva jos joku tuttu ottaisi yökylään.

Tulihan se sieltä! Kyse ei ole lapsen elämyksistä vaan aikuisten halusta olla kaksin tai yksin.

Vierailija
25/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa 22 avartaa omaa maailmankatsomusta hieman. Voit yllättyä.

Vierailija
26/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itsekäs kirjoitti:

Miksi ihmeessä lapsi pitäisi panna jonnekin yökylään?

Ja miksi ei? Meillä se on ainakin elämys: lapsi saa huomiota ja seuraa, hyvää ruokaa ja herkkuja sekä tehdään jotain kivaa yhdessä (esim. käydään Puuhamaassa tms.) Se on lapselle irtiotto arjesta ja lomailua.

Lapsella on hyvä olla luotettavia suhteita aikuisiin oman ydinperheen ulkopuolelta, jolloin mummi, kummi, kaveri, jne. astuvat kuvaan.

Miksei noita Puuhamaajuttuja, herkkujen syömistä  ja muuta mukavaa voi tehdä oman perheen kanssa?

Vierailija
27/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä! Kyse ei ole lapsen elämyksistä vaan aikuisten halusta olla kaksin tai yksin.

Kyllä lapsikin tykkäisi yökyläilystä. On tosi sosiaalinen ja reipas lapsi.

Vierailija
28/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi antaa yökylään?

Antaa? Mitä jos lapsi itse haluaa mennä, viettää laatuaikaa kaksin vaikka mummin kanssa?

Vierailija
29/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä te itse kutsutte yökylään

Vierailija
30/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on yökyläilleet kavereiden luona 6v lähtien ja ovat olleet leireillä 8v lähtien.

Vierailija
31/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi antaa yökylään?

Antaa? Mitä jos lapsi itse haluaa mennä, viettää laatuaikaa kaksin vaikka mummin kanssa?

Koska se on se vanhempi joka arvioi sen mikä on lapselle hyväksi ja ei. Ei lapsi itse, eikä se mummo.

Vierailija
32/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla itselläni on ennemminkin se tilanne, että ottaisin kummina ja tätinä useamminkin yökylään, mutta kaatuu liian usein vielä varallisuuteen. En saa maksettua lapsen matkoja ja ruokia opiskelijana kokonaan itse. Vanhemman pitäisi tulla vastaan. Harmittaa kovasti, koska lapset kasvavat äkkiä.

3 uudelleen

Miksi ihmeessä sun pitäisi lapsen matkat maksaa? Kyllä mulle on itsestään selvää, että matkustava maksaa itse ja lapsen tapauksessa huoltajat. 

Huoltajat eivät tule vastaan eli joko maksan tai lapsi ei pääse tulemaan, valitettavasti.

Huh hemmetti, oikeesti? Kyllä on meitä jokaiseen junaan ja asemallekkin jää, itse todellakin korvaisin rahallisesti sen että lapsi saisi viettää turvallisessa seurassa kivan päivän ja itse vähän vapaata samalla.

Vierailija
33/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki alapeukuttajat katkeroituneita vanhempia, jotka eivät itse koskaan ole olleet yökylässä missään ja nyt haluavat riistää yökyläilyn ilon omilta lapsiltaan?

Mielenkiintoinen asenne.

Tai sitten me alapeukuttajat olemme niitä vanhanaikaisia vanhempia, joilla on hauskaa lastensa kanssa ja parisuhdekin ihan kunnossa, vaikka lapset nukkuvat omassa huoneessaan eikä mummolassa. Ei yökyläily ole lapsen kehitykselle välttämätön asia. Iso osa lapsista ei nauti yökyläilystä lainkaan niin paljon kuin vanhemmat haluavat väittää.

Eiköhän lähtökohtana tässäkin ole vanhempien halu olla erossa lapsesta, ei suinkaan lapsen tarve saada uusia kokemuksia. Tukiperhe ja lastensuojelutoimenpiteet auttavat vanhempia saamaan lapsivapaan yön, joten miksi ihmeessä ap ei hanki tukiperhettä ja opeta lapselle, että jotkut aikuiset jaksavat heitä paremmin kuin omat vanhemmat.

Vierailija
34/41 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläily on silloin hyvä asia, kun vanhemmat sitä tarvivat tai lapsi siitä oikeasti nauttii. Joskus esim univelat tmv pakottava tarve voi vaatia lapsen vastahakoisen yökyläilyn, toivottavasti ei kuitenkaan vielä vauvaikäisen, joja miekestäni tarvitsee vanhempiaan erityisesti yöllä.

Itse en henkilökohtaisesti näe mitään järkeä yökyläilyssä vain yökyläilyn vuoksi, jos lapsi&vanhemmat eivät ole siihen valmiita. Ei mummojen ja kummien iloksi kannata lasta yökylään laittaa, jos siihen ei ole itsellä tarvetta tai lapsella oma-alotteista halua (mitä kyllä esim alle 3-vuotiailla aniharvoin on, ja kyllä ylipäätään alle kouluikäiset ovat mieluiten vanhempien vieressä yön).

Ymmärrän siis molemmat tavat, ymmärrän ap:ta ja niitä jotka eivät halua laittaa lapsia yökylään. Tuskinpa nämä vanhemmat puhuvat kuitenkaan mistään 11-vuotiaista, jotka jo mankuvat kaverin luo yökylään, vaan enemmänkin ihan alle kouluikäisistä jotka vielä tarvivat vanhempia öisin. Ei todellakaan ole mitään väärää siinä, että lasta ei laiteta yökylään pienenä, kuten ei myöskään siinä kun vanhemmat haluavat viettää edes silloin tällöin illan kaksin. Nämä ovat jokaisen perheen omia asioita, ainostaan jonkinlaista osviittaa ovat asiantuntijat antaneet (esim niin monta yötä voi olla ilman äitiä, kuin on ikävuosia)

Eniten mulla surettaa sellaiset perheet, jotka eivät saa tarvitsemaansa tukea, samoin kuin ne jotka suostuvat muun lähipiirin ehdotuksiin yökyläilystä vastentahtoisesti, vain koska "niin kuuluu tehdä". Että antakaappa kaikkien perheiden kukkia, jookos?

Ap, jos tämä asia on todella tärkeä teille, niin etsikää mll:n tmv kautta yksi lastenhoitaja, jota käytätte alkuun silloin tällöin päivisin, kun tulee tarpeeksi tutuksi, niin palkaatte illaksi/yöksi. Kyllä siihen rahan saa säästettyä, jos oikeasti haluaa. Parisuhdetta on tärkeää opetella hoitamaan myös pikkulapsiarjessa, sillä perhe on kuitenkin suhteellisen pysyvä tiimi, eikä sen peruspilaria voi hoitaa vain silloin kuin lapset on poissa.

Vierailija
35/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin Suomea? Ottaisin mielelläni joskus omille lapsille kavereita kylään. Ja sitten kun me vanhemmatkin tutustuttaisiin paremmin niin mikä ettei myöhemmin yökyläänkin. :)

Vierailija
36/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilyyn toimii kavereiden kesken vuoroin vieraissa periaatteella

Vierailija
37/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta saa apua mm. perhetyötä.

MLL tarjoaa lastenhoitoapua.

Voisit miettiä myös päiväkotia, jos on sen ikäinen lapsi, että pääsee hoitoon.

Jos rahaa on niin vaikka voi palkata itse lasten hoitajan.

Vierailija
38/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Et ole todellakaan ainoa. Meillä ei ole yökylämahdollisuuden lisäksi mahdollisuutta käydä esim edes häissä kahdestaan (joo, voisi tilata Mll ja sieltä onkin yksi ihana hoitaja, mutta pitkät menot viikonloppuna tulevat Todella kalliiksi). Kesällä on peräti kahdet lapsettomat häät, yksi kummallekin vanhemmalle kun hoitajia ei edes lyhyeksi aikaa ole.

Sen verran nyt kuitenkin helpottanut että joskus isoisoisä vie isompaa lasta (lähestyy kouluikää) esim museoon, ja silloin saa olla vaan pienemmän kanssa.

Kaikkeen tavallaan tottuu, esikoisen ollessa pienempi pari kertaa annettiin esim isälleni hoitoon, mutta ei osaa eikä halua hoitaa lapsia, joten ei enää. Omalla äidilläni on mtongelmia ja se ei tule kuuloonkaan, anoppi on liian raihnainen mielestään edes ulkona käymään. Omat ystäväni asuvat kaukana ja ollaan etäännytty välimatkan takia, myöskään uusia perheellisiä ystäviä joilla olisi vastavuoroisuudelle tarvetta, ei ole.

Kyllä mä kuitenkin näen että me pärjätään tämä 12 vuotta, ehkä isoveli täysi-ikäistyttyään voi viettää välillä yhden yön veljensä kanssa. Kun on vuosikausia ollut ilman yhteisiä menoja, niin me ollaan ainakin totuttu siihen.

Vierailija
39/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällähetkelläkin yökylässä tyttären kaveri. Yökyläily tapahtui näin:

Lapsi: Voiks Milla tulla tänään yökylään?

Minä: Mulle käy, mut kysy iskältäkin.

Lapsi laitta WA-viestin isälleen. Asia ok.

Hakevat itse yökamat kaverilta ja petaavat sängyn lattialle.

Vierailija
40/41 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen asenne.

Tai sitten me alapeukuttajat olemme niitä vanhanaikaisia vanhempia, joilla on hauskaa lastensa kanssa ja parisuhdekin ihan kunnossa, vaikka lapset nukkuvat omassa huoneessaan eikä mummolassa. Ei yökyläily ole lapsen kehitykselle välttämätön asia. Iso osa lapsista ei nauti yökyläilystä lainkaan niin paljon kuin vanhemmat haluavat väittää.

Eiköhän lähtökohtana tässäkin ole vanhempien halu olla erossa lapsesta, ei suinkaan lapsen tarve saada uusia kokemuksia. Tukiperhe ja lastensuojelutoimenpiteet auttavat vanhempia saamaan lapsivapaan yön, joten miksi ihmeessä ap ei hanki tukiperhettä ja opeta lapselle, että jotkut aikuiset jaksavat heitä paremmin kuin omat vanhemmat.

Vanhanaikaisia? Ei yökyläilyt kyllä ole mikään uusi juttu, päinvastoin 😂

Ja mihin perustat väitteen että iso osa lapsista ei nauti yökyläilyistä? Oma mutu vai tutkimustietoa?

Tuo sun viimeinen kommenttisi oli niin ala-arvoinen että huh huh. Pakko sulla itselläs on jotain mielenterveysongelmaa olla, kun koet tarvetta kirjoitella netissä noin ilkeitä kommentteja. Not normal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme