Kaverit haukkuvat ja matkivat muistisairasta isääni
Ennenkuin kivitätte ja käskette demiin, niin haluan aikuisten vastauksia tähän, enkä kiusaamista.
Olen 13v mutta isäni on jo yli 70v, vanhemmat saivat minut todella vanhana. Isällä ilmeni 1,5v sitten Alzheimerin oireita ja tauti on edennyt nopeasti.
Isä ei aina muista kavereitani ja kaverit pilailevat esittäytymällä typerillä nimillä, kuten "Hei, olen Irmeli Keskipörhölä, hauska tavata" ja sitten naureskelevat kun isä ei tajua. Välillä matkivat häntä ääntä madaltaen, "Hei, olen Pentti enkä tajua mistään mitään, olen vähän vammainen"
Kerroin että isä ei aina muista onko jo maksanut kuukausirahani ja tästähän kaverit innostuivat, ja kiristivät minua pyytämään sen rahan uudestaan ja antamaan heille. Minulla on tästä kamalan huono omatunto.
Jos minä unohdan jotain, niin alkavat vinoilla "Kyllä huomaa että sä olet Pentille sukua" Ovat myös sanoneet että jos heillä olisi tällainen isä niin he eivät ikinä myöntäisi sitä julkisesti.
Minua sattuu aina kun he pilkkaavat rakasta isääni mutta minulla ei ole muitakaan kavereita eli jäisin aivan yksin, jos "jätän" heidät. Mitä tehdä? Kun olen sanonut että nuo puheet satuttavat niin he kuittaavat sen sillä, että se oli vaan läppä.
Kommentit (23)
Sellaista se pappaikäisenä lisääntyminen on. Onneksi isäni meni viikossa, ollessani 13-vuotias ja isäni 63-vuotias. Kun oma lapsilukuni oli täynnä, laitatin piuhat poikki.
Tulipa paha mieli! Oikeesti ne sun kaverit ei varmastikaan ymmärrä tuota sairautta, mutta se ei oikeuta haukkumaan toisen rakasta perheenjäsentä.. Itse olisin mielummin yksin kuin kuuntelisin tuollaista. Sä löydät kyllä ihan oikeitakin kavereita,paljon parempia kuin nuo "kaverit".
Heillä voi olla sama tilanne edessään sitten, kun omat vanhemmat dementoituvat. Silloin sinä voit nauraa heille. Sitä paitsi huono muisti ei todellakaan ole ainoa eikä edes pahin oire, minkä sinä itse olet ehkä huomannutkin.
Dementialle voi kyllä nauraa - mutta silloin , kun se osuu jonkun muun kohdalle tai on muuten ajallisesti tarpeeksi kaukana. Kaverisi eivät varmaan osaa edes kuvitella niitä kaikkia kommelluksia, joita aikuiset enemmän dementikkojen kansa tekemisissä olleet nauravat.
Löydät kirjastosta kokonaisia vitsikirjoja aiheesta.