Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa tutkintoa ikinä suoritettua, en pääse tarvittavia ruotsin kursseja läpi

Vierailija
25.05.2017 |

Olen sitten varmaan vajaa, mutta en ole koskaan oppinut ruotsia. :( Englantia osaan erittäin hyvin. Aiemmin olen päässyt ruotsin räpiköimällä läpi, mutta nyt ruotsin valmentava kurssikin oli minulle todella haastava. Oikeilla kursseilla siis puhutaan ainoastaan edistynyttä ruotsia, en ymmärrä sanaakaan mutä opettaja sanoo enkä voi kommunikoida mitään.

Olen käynyt kurssit jo kolme kertaa, enkä vieläkään päässyt läpi...

Ruotsi on meillä ainoa aine, joka on pakko suorittaa saadakseen tutkinnon. En voi aloittaa graduakaan ennen kuin pakolliset kurssit on suoritettu...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa englantia hyvin, ei ole mitään aivoperäistä estettä ruotsin opiskelulle. Jos kieltä pitää kuulla enemmän, pitää telkkarista vaihtaa ruotsinkielisiin ohjelmiin.

Vierailija
22/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kuunnella joka päivä uutiset ruotsiksi YLE VEGAlta, niin opit kuuntelemaan. Uutisten käsittelemän aiheen osaa arvata ja opit kuuntelemaan ja uutta sanastoa samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yliopiston ruotsinopettajat tarjoavat suoritusta suorastaan tarjottimella, jos on vaan minkäänlaista halua edes yrittää. Aloitus vaikuttaa provolta,

Vierailija
24/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi olla ulkomaalainen. He saavat vapautuksen pakkoruotsista Suomen yliopistoissa. Tätä on tasa-arvo Suomessa v. 2017.

Totta. Opiskelin sairaanhoitajaksi AMK:ssa. Kaikki ryhmämme ulkomaalaiset saivat automaattisesti vapautuksen sekä suomen että ruotsin kielestä. Opetus oli englanniksi. Työharjoituksissa yliopistosairaalassa ulkomaalaiset saivat, samassa osastossa kuin minä, henkilökohtaisen avustajan. He saivat työharjoitukset läpi, osallistumatta opitun pohdinta-tehtäviin ja tekemällä lähihoitajan tasoisia töitä paritöinä. Suomalasen pitää selviytyä itsenäisesti, suorittaa suomen ja ruotsin kurssit. Ulkomaalaiset suorittavat suomen kielen alkeiskurssin AMK:ssa ja helpotetut työharjoitukset. Todella epäreilua. Itse en saanut läpi työharjoituksia, katselin vain kun ryhmäni ulkomaalaiset saivat avustajan työharjoituksiin ja siten valmistuivat!

Vierailija
25/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ruotsin kurssi oli yhtä painajaista kun meidät jaettiin ryhmiin ja samassa ryhmässä kaikki muut olivat sujuvia ruotsinpuhujia, mm. yksi oli ruotsinkielisestä perheestä. Ja nehän yrittivät esim. ryhmäkeskustelussa esittää minun tehneen muka jotain väärin, kun vastasin opettajan kysymykseen yhdellä lauseella, ja keskustelivat pitkään vielä keskenään kysymyksestä. Opettaja oli kuitenkin tyytyväinen vastaukseeni ja pääsin kurssista läpi. Olin sattumalta juuri aiemmin oppinut kysytylle asialle hyvän synonyymin ja osoitin sen sanan käytöllä ymmärtäneeni mistä puhuttiin. En ole koskaan puhunut mielelläni ruotsia ja edellisistä opinnoista oli kauan aikaa, joten kurssi oli minulle kamala tilanne, mutta siitä pääsi läpi kun keskittyi.

Kirjallinen tentti oli sellainen, että opettaja kertoi etukäteen mitä kysymyksiä siihen tulee. Joten kirjoitin kotona valmiin esseevastauksen ja opettelin sen ulkoa. Läpi meni vaikka oli silti paljon virheitä mm. prepositioissa.

Vierailija
26/26 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen oppii parhaiten rentoutuneena. Kuuntele kieltä kuulokkeilla, lattialla maaten ja silmät suljettuina. Käytä mielikuvitusta, missä tilanteissa, esim. Tukholman kahviloissa, kaupoissa ym. voisit käyttää kuulemaasi. Itse treenaan koko ajan ruotsia, sanon jotain ruotsiksi, luen maitopurkin kyljestä tekstiä aamukahvilla ym. Minulla on 6 ruotsista lukion päästötodistuksessa. Silti minulla on ylempi akat. tutkinto.

Jos olet oppinut englantia, oppimisen "välineesi" ovat kunnossa myös ruotsin oppimiseen. On olemassa ns. oppimisen siirtovaikutus. Tiellä on kielteinen asenne, jota hehkä huomaamattasi vahvistat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan