Onko kouluissa vielä pakollinen uskonnon opetus? ov
Entä aamurukous?
Asun maassa jossa koulussa eivat edes uskalla puhua uskonnosta siina pelossa etta loukkaavat jotain.
Suomessahan on nykyaan paljon ulkomaalaisia ja eri uskontoja seka ihmisia jotka eivat kuulu mihinkaan kirkoon.
Ollaanko Suomessa annettu periksi uskonnon opetuksessa? Mitä mieltä olette, pitäisiko ottaa huomioon kaikki eri uskonnot?
Kommentit (14)
- luetaan ruokarukous
- on seurakunnan pitämiä aamunavauksia
- juhlat ovat hyvin uskontosävytteisiä
Eri asia sitten on, järjestetäänkö sitä, jos oppilaita ei ole tarpeeksi.
juhlissahan uskonto ei sinällään näy mitenkään muuten, kuin jotain vanhoja perinteitä noudattaen.
Itse olen sitä mieltä, että maassa, jossa enemmistö on luterilaisia (itse en ole), luterilaisten perinteiden tulisi näkyä ihan kaikessa. Näinhän muissakin maissa uskonnon suhteen toimitaan.
miksi sitten kuulua yhteisöön, jonka tapoja ja tietoa ei halua lapsille opetettavan.
Uskonnonopetus voi olla minkä tahansa uskonnon opetusta, jos oppilaita on tarpeeksi. Yleensä ei ole, jolloin ei-kristityt menevät elämänkatsomustietoon elleivät halua olla mukana kristinuskon opetustunneilla.
Kyllä siellä vain pikkukouluissa yhä luetaan ruokarukous luokassa ennen ruokailuun menoa jne. luettelemani asiat.
aivan toisin kuin monissa keski-ja etelä-euroopan maissa esimerkiksi.
elämänkatsomustietoon voi mennä vain kirkkoon kuulumaton, tai sitten todella vähemmistöuskontoon kuuluva, jolle ei ole muuta opetusta. Kirkkoon kuulumaton voi osallistua myös uskonnon tunneille halutessaan, mutta kirkkoon kuuluva ei voi mennä elämänkatsomustietoon, vaan hänen on mentävä uskonnon tunneille
ton uskonnon opetuksen suhteen. Enne vanhaan oli aamurukous, opetus ja koulunvuoden alussa ja lopussa mentiin kirkoon.
Kai jossain paikkakunnilla vielakin tehdaan sillain.
Asuinmaasani on mennyt ihan holmoksi koko asia. Esimerkiksi kouluissa rehtori toivottaa Hyvaa Ramadaa, Kwanzaa, Hannukah,
mutta jouluna ei voi toivottaa hyvaa joulua vaan sanovat Happy Holidays. Mun tyttö valitti rehtorille siita ja se sanoi vaan etta ei halua loukata ketaan, kun ei monet juhli joulua. Mihin tyttöni sanoi etta ei hankaan loukkaanu kun toivotatte Happy Hannukah.
Toivon vaan ettei Suomessa ikina mene tallaiseksi holmoilyksi.
mutta kirkkoon kuulumattomat jäivät tekemään jotain muuta kirkkoon kuulumattomien opettajien kanssa.
Näin mielestäni kuuluu ollakin. Suomessa on valtionkirkko, suurin osa ihmisistä kuuluu siihen ja maan lipussakin on kristillisen uskon merkkinä risti.
mutta et oppilaat tekevät sillä aikaa jotain muuta.
ottaen luterilaisen uskontoon kuuluvat tavat ovat useimmissa kouluissa käytössä (ruokarukous, kirkkokäynnit, suvivirsi jne.)
Ehkä niissä vähemmän, joissa paljon maahanmuuttajalapsia.
terv. opettaja
mitään aamurukouksia ei harrasteta.