Meidän 4v on neropatti!!
Mulla oli jäänyt av- sivu auki koneelle ja kun tulin takaisin, 4v tyttömme oli piirtelemässä paint- ohjelmaan. En ole koskaan näyttänyt hänelle miten se toimii, en ole koskaan tainnut näyttää edes koko sivua. Kysyin mieheltä eikä sekään ollut.
Kun kysyin tytöltä, kuka hänelle on sen opettanut, hän vastasi, että ei kukaan, mä menin ihan itse. Kun kysyin miten, hän sanoi että " no painoin tuosta (näppiksessä windowsin lippu) ja sitten painoin tosta missä on tuo kynäpurkki" (vienyt hiiren paint- ohjelman kohdalle ja klikannut auki).
Oli osannut vaihtaa värejä ja yhteen kuvaan oli piirtänyt hienon tytön ja kukan (hiirellä on muuten tosi vaikea piirtää)! Ei ollut sentään osannut vaihtaa uutta puhdasta sivua, vaan oli aina klikannut uuden paint- ohjelman auki kun " paperi" täyttyi =D
En usko, että ovat päiväkodissa opetelleet, siellä ei taida olla edes konetta. Eikä ole tietokone tuttu tytölle ennestäänkään; vasta kk sitten aloimme käydä pikkukakkosen puuhasivuilla ja sieläkin vaan lauantaisin.
Että noin helppoa: lapsikin sen osaa =DD
Kommentit (22)
Meidän junnu 2v avaa koneen, pelaa monia lasten pelejä, laittaa mm. messengerin päälle ym ym...
Osaa tehdä koneella enemmän kuin 60-vuotias mummonsa =D
Osasi jo 1-vuotiaana käyttää vidoita paremmin kuin mummonsa :-)
ap:n lapsukaisen taidot. Pienenä ne oppii. Eikä tuo ihan yleistä ole, ei meillä vielä ihan osata konetta käyttää, pelaa jotain pelejä, mutta aika vähän ylipäätään olen koneella antanut " leikkiä" . Yritän ohjata ihan oikeisiin leikkeihin.
Toki nuo videot ja muut osaa jo pistää päälle. Että näin.
Mun mielestä ei ole mikään ihme, että lapset osaavat.
JA SEKÖ ON MUKA TEISTÄ NORMAALIA JA IHAN TAVALLISTA!!?? HERRAISÄ, JOS NÄIN ON, ONPA SUURET ODOTUKSET SEURAAVALLA IKÄLUOKALLA...
Siis väitättekö ihan tosissanne, että 4v lapsi, joka ei ole käytännössä tietokoneella koskaan ollutkaan, ja joka osaa omin päin itse päättelemällä avata ohjelmia, on ihan tavallista ja itsestäänselvää eikä siinä ole mitään ihmeellistä??
Uskomaton väite! Ihan sama kuin itse remppaisitte levinneen autonne ILMAN opaskirjaa ja ohjeita ja neuvoja, vaikka ette autoista mitään ymmärräkään!
Miksi lapsilta odotetaan jotain sellaista mihin me aikuisetkaan emme kykene? Esim. jos ostamme jonkun uuden, meille melkoisen vieraan laitteen, niin aika harva sitä osaa käyttää ilman opastusta ensialkuun! Virran saatte päälle, mutta siihen se jää...
No, minä olen ainakin lapsestani ja hänen taidoistaan erityisen ylpeä ja sen myös lapselle näytin. Te taas varmaan tuhahdatte jotain yliolkaista kun 3 vuotiaanne oppii ajamaan ilman apupyöriä (*senhän olis pitäny osata jo kaks vuotta sitten*)
ap
Vierailija - 27.03. 19:50 vastaa tähän viestiin (3/14)
Osaa meidänkin 4v ladata DVD:n, selata valikot jne., mutta se on hänelle NÄYTETTY! ap
Vierailija:
Siis väitättekö ihan tosissanne, että 4v lapsi, joka ei ole käytännössä tietokoneella koskaan ollutkaan, ja joka osaa omin päin itse päättelemällä avata ohjelmia, on ihan tavallista ja itsestäänselvää eikä siinä ole mitään ihmeellistä??Uskomaton väite! Ihan sama kuin itse remppaisitte levinneen autonne ILMAN opaskirjaa ja ohjeita ja neuvoja, vaikka ette autoista mitään ymmärräkään!
Miksi lapsilta odotetaan jotain sellaista mihin me aikuisetkaan emme kykene? Esim. jos ostamme jonkun uuden, meille melkoisen vieraan laitteen, niin aika harva sitä osaa käyttää ilman opastusta ensialkuun! Virran saatte päälle, mutta siihen se jää...
No, minä olen ainakin lapsestani ja hänen taidoistaan erityisen ylpeä ja sen myös lapselle näytin. Te taas varmaan tuhahdatte jotain yliolkaista kun 3 vuotiaanne oppii ajamaan ilman apupyöriä (*senhän olis pitäny osata jo kaks vuotta sitten*)
ap
Vierailija:
Vierailija - 27.03. 19:50 vastaa tähän viestiin (3/14)
Osaa meidänkin 4v ladata DVD:n, selata valikot jne., mutta se on hänelle NÄYTETTY! apVierailija:
Siis väitättekö ihan tosissanne, että 4v lapsi, joka ei ole käytännössä tietokoneella koskaan ollutkaan, ja joka osaa omin päin itse päättelemällä avata ohjelmia, on ihan tavallista ja itsestäänselvää eikä siinä ole mitään ihmeellistä??Uskomaton väite! Ihan sama kuin itse remppaisitte levinneen autonne ILMAN opaskirjaa ja ohjeita ja neuvoja, vaikka ette autoista mitään ymmärräkään!
ap
Joo on meillä tietokoneessakin dvd, mutta jos puhutaan dvd: stä niin eiköhän aika moni ymmärrä sillä television yhteydessä olevaa? ap
täällä toitottamaan että lapsi on nero, se on vähän, eikä ihan vähän, sanoisinko lapsellista....terv. 2 nörttipojan äiti, -alkaneet käyttää tietokonetta 2-3-vuotiaina.
Vierailija:
täällä toitottamaan että lapsi on nero, se on vähän, eikä ihan vähän, sanoisinko lapsellista....terv. 2 nörttipojan äiti, -alkaneet käyttää tietokonetta 2-3-vuotiaina.
Itse kun en osaa juurikaan tätä tekniikkapuolta :)
Tyttö 3v. osaa myös pelata monia pelejä ja itse aukaista koneen, laittaa teletappipelin päälle ja pelailee. Mutta sille on tosiaankin näytetty miten ne toimivat.
... meillä kone on työhuoneessa eikä lapsilla sinne mitään asiaa. Eivät saa vielä pelata tietokonepelejä eivätkä isän playstationia. Samoin kyllä minimoimme telkkarin katseluakin.
Lapset siis 2v ja 3.5v.
Kauheen lannistava tämä suomalainen kulttuuri. Voi tauti teitä! Just ihmetellään, että miksi suomaliaslapset kouluikään mennessä ovat sitä mieltä, että ' ei tää nyt mitään' ja ' emmä mitään kuitnekaan osaa' . Niin eipä teillä tarvii syytä peiliä etempää hakea, jos noin masentavia ootte.
Kyllä se oli neroa toimintaa.
jo pienestä pitäen palaamaan esim. Alkupolku-sarjan naperolaa ja leikkilää.
Kai ne nyt kiinnostuvat t-koneesta, kun molemmat vanhemmat tekevät töitä tietokoneilla - monesti iltaisin etätöitä ym.
Annoimme koneen hänen käyttöönsä. Tyttö oppi parissa päivässä käynnistämään sen, avaamaan ' omat sivunsa' (oman käyttöjärjestelmänsä) ja menemään paint ohjelmaan piirtämään samoin kuin avaamaan muistikirjan sivun ja kirjoittelemaan.
Täytyy sanoa, että olen ilmeisesti ollut todella pihalla esikoista kasvattaessani, kun en ole tuotakaan asiaa tajunnut pitää pahana.
lapselle on paljon hauskempaakin tekemistä ja leikkejä. Emme halua vielä totuttaa lastamme ruudun tuijotukseen ja passiiviseen " leikkiin" . Olemme itsekin liikunnallisia ja " reippaita" ihmisiä, joten ohjaamme lapsen mieluummin aktiivisiin harrastuksiin ja leikkeihin sekä ulkoiluun.
Johon poika, että eikun Suomen mittakaavassa, S-ryhmällä on isommat ne prosentit. Kysyin että no mistäs tiedät, ja tää totes että " mä katoin talousuutiset" .
Meidän 4v osaa avata Wordin ja paintin ja kirjoitella ja piirtää, laittaa muumipeli dvd:t koneeseen ja avata pelin ja pelata, samoin eläintarhapelin, jossa rakennetaan tarhoja, ostetaan eläimiä jne.