Oman lapsen lihavuus - miten autan?
Tultiin käymään veljeni perheen luona. Veli on kova valokuvaamaan. Katseltiin äsken veljen tekemiä valokuvakirjoja viime kuussa olleista isoäidin 70-vuotisjuhlista. Huomasin, että mun esikoinen on ihan hirven lihava. Isompi kuin minä. Isompi kuin isoäiti. Veli sanoi varovasti, että oli joutunut jättämään paljon kuvia pois, kun lapsi näytti niin valtavalta.
En tajua, miksen ole oikeasti ennen huomannut. Kouluterveydenhoitaja sanoi viime syksynä, että käyrien ylärajalla mennään, että pitää perheen katsoa mitä syö.
Tyttö on 12-vuotias. Tykkää makeasta, olen koettanut rajoittaa. Mutta kun syö ihan perusruokaakin kolme lautasellista. Miten voin kieltää, kun toinen sanoo, että muuten jää nälkä??
Voi hemmetti, kun olen ollut huono äiti!!!!!!
Kommentit (47)
Tyttö on normaalipainon ylärajoilla, eli kuitenkin normaalipainoinen? Tuli mieleen, että vaikutatte veljenne kanssa melko ahdistavilta ihmisiltä, normaali äiti ei kirjoittelisi tämmöisestä vauvapalstalle, vaan lisäisi vaikka kasviksia ruokavalioon ja opettaisi terveellisiä elämäntapoja köytännön kautta sanallakaan mainitsematta painoa...
Itse lihoin juuri ennen kasvupyrähdystä, juuri 12-vuotiaana. Olin käyrien ylärajoissa. 13-vuotiaana sitten kasvoin pituutta vauhdilla (olen tosin ihan pygmi mutta silti n. 15 cm vuodessa) ja kuukautiset alkoivat. Paino tasoittui tämän myötä ja kääntyi syömishäiriöiden myötä alipainoksi. Olisin uudestaan yhteydessä kouluterveydenhoitajaan.
Puhu tyttösi kanssa hienovaraisesti, itse muistan olleeni hieman tytärtäsi nuorempana, n.10-vuotiaana aika pyöreä ja sain kuulla tästä paljon, etenkin äidiltäni joka tuntui pahalta. No kasvoin siitä siitä kumminkin seuraavan kolmen vuoden aikana 20cm ja painoa tuli vain kuusi kiloa lisää vaikka elin ihan samalla tavalla. Olin silloin 60kg/180cm, mutta muistin vain kaikkien kommentit tuolta ajalta ennen kuin kasvoin lisää pituutta ja pidin itseäni hirveän läskinä ja sairastuin syömishäiriöön. Ymmärrän huolesi ja kannattaa kiinnittää huomiota noihin ruoka-annosten kokoihin ja liikkua terveellinen määrä, mutta älä ala natsiksi kumminkaan ruuan suhteen ja rupea puhumaan suoraan tytöllesi tai vihjailemaan ylipainosta.(hänhän ei kumminkaan edes ole ylipainoinen)
Noilla tiedoilla tyttö ei ole ylipainoinen. Ruokavalio kannattaa silti terveyssyistä muuttaa, täällä on ollut ihan järkeviä vinkkejä. Liikuntaa vielä lisäksi ja sekin terveyssyistä, ei painonpudotukseen.
Koko perheelle nyt kesällä elämäntaparemontti terveelliseen suuntaan. Tytölle ei sanaakaan painosta tai laihduttamisesta.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/27/tuetko-vai-vahingoitatko-lapsen…
Täältä vaan tarkastamaan miten se oma toiminta tukee tai vahingoittaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi - selitin varmaan huonosti.
Lapsi kelpaa minulle ja lapsi kelpaa veljelle. Ei veli mitään ole photosopannut, mutta jättänyt pois sellaisia kuvia, jossa lapsi on oikein "epäedukseen", vaikka kuva olisi muuten ollut hyvä. Lapsesta siis ON kuvia mukana, mutta ei ole esim. sellaista, jossa minä ja hän seistään rinnakkain ja tyttö on selvästi minua suurempi.
Haukkukaa vain, olen ollut jotenkin sokea, tänään nuo kuvat herättivät minut.
Olen ajatellut, ettei normiruoka ketään lihota, että karkit ja sipsit lihottavat, ja meillä niitä ei syödä edes joka viikko.
Eli perhekuvat jäi nyt kirjasta koska lapsen ulkonäkö? Hyi olkoot. Ja miten veljesi edes kehtaa sulle sanoa tuollaisesta.
Minkä kokoisesta nyt edes puhutaan? Alkaa kuulostaa jotenkin siltä että teillä on hyvin hoikkaa, pienikokoista sukua ja lapsi ei sovi malliin koska on pyöreä.
Perhekuvat EIVÄT jääneet kirjasta. Veli jätti sellaisia kuvia pois, joissa tyttö vertautui muihin. Ap
Siis käytännössä mitkä? Seisotte vierekkäin: ei kirjaan seisotte rinnatusten: ei kirjaan. Pääsikö tyttö perhekuvissa seisomaan tuolin taakse että juuri ja juuri näkyy vai?
Mitä ihmettä sinä vänkäät? Ap sanoi, että lapsesta otetut epäedulliset kuvat jäivät pois kirjasta. Lapsi voi tuosta laihtua, ja minusta on hyvä, ettei mihinkään jää muistoksi jotain kuvia, joita lapsi myöhemmin häpeää.
Haluaisitko sinä johonkin kuvakirjaan itsestäsi huonoja kuvia?
Hohhoi. Olen jolle vastasit ja mulle kehittyi syömishäiriö. Jos tosiaan olet noin sokea tässäkin asiassa niin turha sulle on enempää selittää.