Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman lapsen lihavuus - miten autan?

Vierailija
24.05.2017 |

Tultiin käymään veljeni perheen luona. Veli on kova valokuvaamaan. Katseltiin äsken veljen tekemiä valokuvakirjoja viime kuussa olleista isoäidin 70-vuotisjuhlista. Huomasin, että mun esikoinen on ihan hirven lihava. Isompi kuin minä. Isompi kuin isoäiti. Veli sanoi varovasti, että oli joutunut jättämään paljon kuvia pois, kun lapsi näytti niin valtavalta.
En tajua, miksen ole oikeasti ennen huomannut. Kouluterveydenhoitaja sanoi viime syksynä, että käyrien ylärajalla mennään, että pitää perheen katsoa mitä syö.
Tyttö on 12-vuotias. Tykkää makeasta, olen koettanut rajoittaa. Mutta kun syö ihan perusruokaakin kolme lautasellista. Miten voin kieltää, kun toinen sanoo, että muuten jää nälkä??
Voi hemmetti, kun olen ollut huono äiti!!!!!!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi - selitin varmaan huonosti.

Lapsi kelpaa minulle ja lapsi kelpaa veljelle. Ei veli mitään ole photosopannut, mutta jättänyt pois sellaisia kuvia, jossa lapsi on oikein "epäedukseen", vaikka kuva olisi muuten ollut hyvä. Lapsesta siis ON kuvia mukana, mutta ei ole esim. sellaista, jossa minä ja hän seistään rinnakkain ja tyttö on selvästi minua suurempi.

Haukkukaa vain, olen ollut jotenkin sokea, tänään nuo kuvat herättivät minut.

Olen ajatellut, ettei normiruoka ketään lihota, että karkit ja sipsit lihottavat, ja meillä niitä ei syödä edes joka viikko.

Eli perhekuvat jäi nyt kirjasta koska lapsen ulkonäkö? Hyi olkoot. Ja miten veljesi edes kehtaa sulle sanoa tuollaisesta. 

Minkä kokoisesta nyt edes puhutaan? Alkaa kuulostaa jotenkin siltä että teillä on hyvin hoikkaa, pienikokoista sukua ja lapsi ei sovi malliin koska on pyöreä. 

Perhekuvat EIVÄT jääneet kirjasta. Veli jätti sellaisia kuvia pois, joissa tyttö vertautui muihin.  Ap

Siis käytännössä mitkä? Seisotte vierekkäin: ei kirjaan seisotte rinnatusten: ei kirjaan. Pääsikö tyttö perhekuvissa seisomaan tuolin taakse että juuri ja juuri näkyy vai?

Jos tänne voisi lisätä kuvia, niin voisin laittaa Sinulle muutaman näytteen - kysyt niin mukavan ystävällisellä tavalla, että olet varmaan mukava ihminen. Tyttö näkyy kuvissa istuen ja seisoen, ryhmässä ja yksin. Niin vain on, että ihan kuvausteknisesti sekin vaikuttaa, kuka on lähimpänä kameraa, näyttää suuremmalta. Veli ei halunnut kuvavalinnoilla loukata tyttöä, sitä arvostan.

Vierailija
22/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis 21 on AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kelpaa minulle ja lapsi kelpaa veljelle. Ei veli mitään ole photosopannut, mutta jättänyt pois sellaisia kuvia, jossa lapsi on oikein "epäedukseen", vaikka kuva olisi muuten ollut hyvä. Lapsesta siis ON kuvia mukana, mutta ei ole esim. sellaista, jossa minä ja hän seistään rinnakkain ja tyttö on selvästi minua suurempi.

Olen ajatellut, ettei normiruoka ketään lihota, että karkit ja sipsit lihottavat, ja meillä niitä ei syödä edes joka viikko.

Eli perhekuvat jäi nyt kirjasta koska lapsen ulkonäkö? Hyi olkoot. Ja miten veljesi edes kehtaa sulle sanoa tuollaisesta. 

Minkä kokoisesta nyt edes puhutaan? Alkaa kuulostaa jotenkin siltä että teillä on hyvin hoikkaa, pienikokoista sukua ja lapsi ei sovi malliin koska on pyöreä. 

Perhekuvat EIVÄT jääneet kirjasta. Veli jätti sellaisia kuvia pois, joissa tyttö vertautui muihin.  Ap

Siis käytännössä mitkä? Seisotte vierekkäin: ei kirjaan seisotte rinnatusten: ei kirjaan. Pääsikö tyttö perhekuvissa seisomaan tuolin taakse että juuri ja juuri näkyy vai?

Jos tänne voisi lisätä kuvia, niin voisin laittaa Sinulle muutaman näytteen - kysyt niin mukavan ystävällisellä tavalla, että olet varmaan mukava ihminen. Tyttö näkyy kuvissa istuen ja seisoen, ryhmässä ja yksin. Niin vain on, että ihan kuvausteknisesti sekin vaikuttaa, kuka on lähimpänä kameraa, näyttää suuremmalta. Veli ei halunnut kuvavalinnoilla loukata tyttöä, sitä arvostan.

Ei, vaan mä olen itse kärsinyt siitä että olen ollut sukuni "isoin", vaikken edes ylipainoinen. Siksi tälläiset menee tunteisiin. 

Ja tottakai kuvaustekniset asiat vaikuttaa, silti hän jätti hyviä kuvia pois koska lapsen koko. Loukkaavaa. 

Vierailija
24/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että huomasit nyt. 3 lautasellista ruokaa kuulostaa kyllä paljolta. Toivottavasti siitä on edes osa salaattia. Minusta ruoan kanssa ei tarvitse syödä enää leipää, joten ne ainakin pois, jos ne kuuluu teidän ruokavalioon. Ja mielummin kunnon ruokaa kuin hedelmiä ja muuta puputusta pitkin päivää. Ehkä ruokaa voisi ottaa kerran lisää, mutta ei sitten enempää. Onhan se varmaan nälkä, jos totuttaa itsensä ylisuuriin annoksiin. Myös limpparit ja mehut pois. Karkkipäivä 1x/vko.

Kuulostaa järkevältä. Voi olla, että tytöllä ei ole kylläisyyden tunnetta Jos/ kun on jo pitkään(?) syönyt liian paljon. Jos voit jotenkin rajoittaa santsaamista (esim. kuten yllä), tee se. Kunnon ruokavälit, että ehtii tulla nälkä. Mitä juotte ruoan kanssa? Vesi on 12 -vuotiaalle aivan varteenotettava vaihtoehto. Sokeri ja sokeriset ruoat minimiin. 

Varmaan aiheuttaa tytössä kapinamieltä, mutta kestät sen. Meidän vanhempien tehtävä on tuottaa lapsille myös pettymyksiä. Muutakin kivaa tekemistä on kuin syöminen: tyttö fillarin selkään, uimaan jne. Älä puhu painosta, kyllä hän itsekin on ne kuvat nähnyt. Äläkä syytä itseäsi, sinä ja "huono" äitiytesi ei nyt ole pääasia, vaan tytön terveempi elämä. 

Vierailija
25/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta päivää, kun ei voi tuohon kuinka iso-kysymykseenkään vastata. Mitkä oli syksyllä mitat? Vaatekoko?

Vierailija
26/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmät lautaset käyttöön niin annoskoko pienenee huomaamatta.

Koko perheelle kasvispainoinen ruokavalio ja joka ruualle salaatti/raaste tms lisukkeeksi. Kun santsaa, on otettava aina myös salaattia.

Herkkuja max kerran viikossa.

Arkiliikuntaa lisää ja joku urheilullinen harrastus. Kesällä trampoliini on sellainen josta useimmat lapset tykkää.

Vierailija
27/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntö on katsoa, ettei ruoan kanssa syödä leipää, eikä myöskään ruokien välillä.

Vierailija
28/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele tyttösi kanssa myös. Kerro ylipainon haittavaikutuksista, vaaroista...Sano, että haluat tytön olevan terve myös aikuisena. Älä viittaa mihinkään ulkonäköseikkaan vaan, että rakastat häntä niin paljon, että haluat hänen voivan hyvin :)

Älä nyt tätä ainakaan tee, puhu ylipainosta lapselle. Kyseessä nuori tyttö, jolla pituuskasvuakin vielä tulossa. Elämäntaparemontilla tyttö todennäköisesti hoikistuu kasvupyrähdyksen yhteydessä (eikä liho uudestaan sen jälkeen). Tämän ikäisen minäkuva on niin herkkä, itseluottamus saa hirveä kolauksen ja syömishäiriöriskikin on.

Vierailija
29/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan mä olen itse kärsinyt siitä että olen ollut sukuni "isoin", vaikken edes ylipainoinen. Siksi tälläiset menee tunteisiin. 

Ja tottakai kuvaustekniset asiat vaikuttaa, silti hän jätti hyviä kuvia pois koska lapsen koko. Loukkaavaa. 

Loukkaako lasta, jos hän ei edes tiedä muista kuvista? Veljeä ei asia loukkaa, hän on lähinnän huolestunut. Minua eivät poistetut kuvat loukkaa, hyviä kuvia oli tarpeeksi. Tyttö on 155 cm pitkä ja painoi syksyllä 50 kiloa, nykyistä painoa en tiedä. Itse olen 161 cm itkä ja painan 58 kg.

Vierailija
30/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä kaikki (=tosi monet) ovat pyöreitä ennen kuin murrosikä todella alkaa. Johtuu hormoneista. Älä tee mitään, menee ohi parissa vuodessa ihan itsestään.

Ja tämä on ihan oikeasti ainoa fiksu neuvo tässä ketjussa. 

Ap usko mua kun mä sanon: sun tyttösi on nyt 12-vuotias, ja kuten itsekin sanoit, pituuskasvu on just tuloillaan. Jos sä nyt menet sössimään tytön kehonkuvan ja luonnollisen syömisen, sä tulet, tai oikeastaan vielä surullisempaa: tyttösi tulee kantamaan ne seuraukset hyvin hyvin pitkään.

Älä siis missään nimessä ala rajoittamaan tyttäresi syömisiä, mutta totta kai voit panostaa siihen, että ruoka on mahdollisimman terveellistä ja kasvispitoista. Älä myöskään ala rajoittaa ja demonisoida herkkuja väärällä tavalla, ihan hyvin voi olla jälkkäriä tarjolla 2-4krt viikossa ennemmin kuin mikään kerran viikossa karkkipäivä.

Miten tyttö liikkuu? Jos ei harrasta mitään liikuntaa, niin ehkä jotain yhteistä teille?

Joka tapauksessa: kun keskittyy hyvään ja positiiviseen, se lisääntyy elämässä. Jos keskittyy rajoittamiseen ja häpeän tuottamiseen, sitä se tulee sitten tyttärelläsi olemaan. Mieluummin älä tee mitään, jos et pysty puuttumaan positiivisesti.

PS. Jos tyttäresi menee yläkäyrillä, on todella vaikea uskoa hänen olevan valtava, kuten kuvailit...

Vierailija
31/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako tyttö mitään? Ei tarvitse olla edes liikunnallisia kaikkien, mutta jos aika menisi johonkin muuhun ja löytyisi mielekästä tekemistä. Tuntuu siltä, että tyttö syö tylsyyteen ja hakee hyvää oloa ruoasta.    

Vierailija
32/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele tyttösi kanssa myös. Kerro ylipainon haittavaikutuksista, vaaroista...Sano, että haluat tytön olevan terve myös aikuisena. Älä viittaa mihinkään ulkonäköseikkaan vaan, että rakastat häntä niin paljon, että haluat hänen voivan hyvin :)

NO ei helvetissä näin :( Tää on ihan sitä pahinta paskaa mitä voi lapselleen tehdä.

Keskittykää vain ja ainoastaan hyviin juttuihin, kivaan liikkumiseen ja hyvään syömiseen ja ruoan laittamiseen yhdessä. Ellet toki halua että lapsesi oppii syömään salaa, ja häpeämään syömistään? Se kun on tuollaisen "valistamisen" melko varma seuraus.

Mä valitettavasti teen töitä niiden nuorten ja nuorten aikuisten kanssa, joiden painoon on lapsena puututtu. Ei ole kivaa jälkeä se.

Mutta jos haluat oikeasti hyviä neuvoja, niin Neuvokas perhe- sivustolta löytyy oikeasti ok vinkkejä tähän hommaan, ei näitä av-mammojen idioottineuvoja.

Vierailija
33/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Ihan hirveä ajattelutapa, vertailette lasta itseenne ja kauhistelette kokoa. Olette aiheuttaneet jo nyt syömishäiriöistä käyttäytymistä eli ahmintaa. Hyväksy hänet, itse olet lihottanut. Lapsi ei ole vastuussa omista syömisistään.

Vierailija
34/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä kaikki (=tosi monet) ovat pyöreitä ennen kuin murrosikä todella alkaa. Johtuu hormoneista. Älä tee mitään, menee ohi parissa vuodessa ihan itsestään.

Ja tämä on ihan oikeasti ainoa fiksu neuvo tässä ketjussa. 

Ap usko mua kun mä sanon: sun tyttösi on nyt 12-vuotias, ja kuten itsekin sanoit, pituuskasvu on just tuloillaan. Jos sä nyt menet sössimään tytön kehonkuvan ja luonnollisen syömisen, sä tulet, tai oikeastaan vielä surullisempaa: tyttösi tulee kantamaan ne seuraukset hyvin hyvin pitkään.

Älä siis missään nimessä ala rajoittamaan tyttäresi syömisiä, mutta totta kai voit panostaa siihen, että ruoka on mahdollisimman terveellistä ja kasvispitoista. Älä myöskään ala rajoittaa ja demonisoida herkkuja väärällä tavalla, ihan hyvin voi olla jälkkäriä tarjolla 2-4krt viikossa ennemmin kuin mikään kerran viikossa karkkipäivä.

Miten tyttö liikkuu? Jos ei harrasta mitään liikuntaa, niin ehkä jotain yhteistä teille?

Joka tapauksessa: kun keskittyy hyvään ja positiiviseen, se lisääntyy elämässä. Jos keskittyy rajoittamiseen ja häpeän tuottamiseen, sitä se tulee sitten tyttärelläsi olemaan. Mieluummin älä tee mitään, jos et pysty puuttumaan positiivisesti.

PS. Jos tyttäresi menee yläkäyrillä, on todella vaikea uskoa hänen olevan valtava, kuten kuvailit...

Äiti 161cm, tyttö 155cm, ei välttämättä tule enää paljoa pituutta, toki voi kasvaa selvästi äitiään pidemmäksi, mutta saataa jäädä lyhyemmäksikin. Onko tytön puberteetti jo pitkällä? 3 lautasellista ruokaa on lähes kaikille liikaa.

Vierailija
35/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tultiin käymään veljeni perheen luona. Veli on kova valokuvaamaan. Katseltiin äsken veljen tekemiä valokuvakirjoja viime kuussa olleista isoäidin 70-vuotisjuhlista. Huomasin, että mun esikoinen on ihan hirven lihava. Isompi kuin minä. Isompi kuin isoäiti. Veli sanoi varovasti, että oli joutunut jättämään paljon kuvia pois, kun lapsi näytti niin valtavalta.

En tajua, miksen ole oikeasti ennen huomannut. Kouluterveydenhoitaja sanoi viime syksynä, että käyrien ylärajalla mennään, että pitää perheen katsoa mitä syö.

Tyttö on 12-vuotias. Tykkää makeasta, olen koettanut rajoittaa. Mutta kun syö ihan perusruokaakin kolme lautasellista. Miten voin kieltää, kun toinen sanoo, että muuten jää nälkä??

Voi hemmetti, kun olen ollut huono äiti!!!!!!

Kuule: mikään nalkutus eikä laihdutuskuurille patistaminen ei ainakaan auta. Huolehdit vain, että teillä on terveellistä ruokaa saatavilla aamupalasta iltapalaan. Monesti lapset ja nuoret syövät makeaa tavan vuoksi kaveriensa kanssa ja myöskin nälkäänsä voi mennä kaikenlaista roskaruokaa. Kunnollinen, terveellinen kotiruoka on tehokkain ase. Järki teinille tulee hyvässä lykyssä aikuistumisen kynnyksellä.

Vierailija
36/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaako lasta, jos hän ei edes tiedä muista kuvista? Veljeä ei asia loukkaa, hän on lähinnän huolestunut. Minua eivät poistetut kuvat loukkaa, hyviä kuvia oli tarpeeksi. Tyttö on 155 cm pitkä ja painoi syksyllä 50 kiloa, nykyistä painoa en tiedä. Itse olen 161 cm itkä ja painan 58 kg.

No johan pomppas. Oot ääliö.

Vierailija
37/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma tapa sairastuttaa lapsi syömishäiriöön.

Vierailija
38/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 155cm ja 50kg ei mitenkäänpäin käännettynä voi olla valtavan lihava! Vai onkon tytölle tullut syksystä joku 20kg lisää paino? Epäilen.

Vierailija
39/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

Jos olet oikeasti huolissasi niin tuolta voit katsoa lapsesi painoindeksin. 155cm/50kg 12vuotias on tuon mukaan normaalipainoinen.

Vierailija
40/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koululaiset käyvät ihan säännöllisesti välitunneilla ja koulun jälkeen kaupassa ostamassa herkkuja omilla rahoillaan. Harrastaako tyttö tätä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi