Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman lapsen lihavuus - miten autan?

Vierailija
24.05.2017 |

Tultiin käymään veljeni perheen luona. Veli on kova valokuvaamaan. Katseltiin äsken veljen tekemiä valokuvakirjoja viime kuussa olleista isoäidin 70-vuotisjuhlista. Huomasin, että mun esikoinen on ihan hirven lihava. Isompi kuin minä. Isompi kuin isoäiti. Veli sanoi varovasti, että oli joutunut jättämään paljon kuvia pois, kun lapsi näytti niin valtavalta.
En tajua, miksen ole oikeasti ennen huomannut. Kouluterveydenhoitaja sanoi viime syksynä, että käyrien ylärajalla mennään, että pitää perheen katsoa mitä syö.
Tyttö on 12-vuotias. Tykkää makeasta, olen koettanut rajoittaa. Mutta kun syö ihan perusruokaakin kolme lautasellista. Miten voin kieltää, kun toinen sanoo, että muuten jää nälkä??
Voi hemmetti, kun olen ollut huono äiti!!!!!!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeaa vähintään kerran viikossa. Tee vähemmän ruokaa niin ei ole santsattavaa tai sovitte, että santsata saa, mutta vain salaattia tms. Paljon kasviksia ja salaattia pöytään. Liikkukaa myös yhdessä, tehkää siitä semmoinen hauska äiti-tytär -juttu. Auttaisko vähäsen?

Vierailija
2/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeaa vähintään kerran viikossa. Tee vähemmän ruokaa niin ei ole santsattavaa tai sovitte, että santsata saa, mutta vain salaattia tms. Paljon kasviksia ja salaattia pöytään. Liikkukaa myös yhdessä, tehkää siitä semmoinen hauska äiti-tytär -juttu. Auttaisko vähäsen?

Hitsi. Siis makeaa tottakai ENINTÄÄN kerran viikkoon. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tultiin käymään veljeni perheen luona. Veli on kova valokuvaamaan. Katseltiin äsken veljen tekemiä valokuvakirjoja viime kuussa olleista isoäidin 70-vuotisjuhlista. Huomasin, että mun esikoinen on ihan hirven lihava. Isompi kuin minä. Isompi kuin isoäiti. Veli sanoi varovasti, että oli joutunut jättämään paljon kuvia pois, kun lapsi näytti niin valtavalta.

En tajua, miksen ole oikeasti ennen huomannut. Kouluterveydenhoitaja sanoi viime syksynä, että käyrien ylärajalla mennään, että pitää perheen katsoa mitä syö.

Tyttö on 12-vuotias. Tykkää makeasta, olen koettanut rajoittaa. Mutta kun syö ihan perusruokaakin kolme lautasellista. Miten voin kieltää, kun toinen sanoo, että muuten jää nälkä??

Voi hemmetti, kun olen ollut huono äiti!!!!!!

No on teillä hieno suku. Veli jättää kuvia pois koska 12 v näyttää valtavalta? Jestas. 

Vierailija
4/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että huomasit nyt. 3 lautasellista ruokaa kuulostaa kyllä paljolta. Toivottavasti siitä on edes osa salaattia. Minusta ruoan kanssa ei tarvitse syödä enää leipää, joten ne ainakin pois, jos ne kuuluu teidän ruokavalioon. Ja mielummin kunnon ruokaa kuin hedelmiä ja muuta puputusta pitkin päivää. Ehkä ruokaa voisi ottaa kerran lisää, mutta ei sitten enempää. Onhan se varmaan nälkä, jos totuttaa itsensä ylisuuriin annoksiin. Myös limpparit ja mehut pois. Karkkipäivä 1x/vko.

Vierailija
5/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tosiaan peiliin katsoa. Miten annat tytön syödä 3 lautasellista ruokaa? Järkyttävää.

Vierailija
6/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se veli nyt photoshoppasi jäljelläolevia kuvia et suvulle kelpaa? Oksettavaa. Tottakai asiaan pitää puuttua, mutta tollanen ettei lapsi kelpaa suvulle sellaisenaan on käsittämättömän törkeää. Kai se nyt itsekin näkee että puuttuu kuvista...

Vierailija
7/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa vain sopiva annoskoko. Jos lapsi sen jälkeen sanoo, että on nälkä, niin kasviksia saa ottaa lisää niin paljon kuin haluaa.

Älkää ostako kotiin mitään makeita herkkuja muuten kuin kerran viikossa. Ei tule kiusausta syödä ylimääräistä makeaa, kun sitä ei kotona ole.

Mehuista, limsoista ja jogurteista tulee täysin turhia kaloreita. Näitä tarjolle vain harvoin. Älkää kuitenkaan kieltäkö mitään ruokaa täysin. Silloin se houkuttelevuus vain lisääntyy. Olennaista on se, että herkkuja syödään vain harvoin tai pieniä annoksia.

Vierailija
8/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi - selitin varmaan huonosti.

Lapsi kelpaa minulle ja lapsi kelpaa veljelle. Ei veli mitään ole photosopannut, mutta jättänyt pois sellaisia kuvia, jossa lapsi on oikein "epäedukseen", vaikka kuva olisi muuten ollut hyvä. Lapsesta siis ON kuvia mukana, mutta ei ole esim. sellaista, jossa minä ja hän seistään rinnakkain ja tyttö on selvästi minua suurempi.

Haukkukaa vain, olen ollut jotenkin sokea, tänään nuo kuvat herättivät minut.

Olen ajatellut, ettei normiruoka ketään lihota, että karkit ja sipsit lihottavat, ja meillä niitä ei syödä edes joka viikko.

Vierailija
9/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, 8 oli ap

Vierailija
10/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kelpaa minulle ja lapsi kelpaa veljelle. Ei veli mitään ole photosopannut, mutta jättänyt pois sellaisia kuvia, jossa lapsi on oikein "epäedukseen", vaikka kuva olisi muuten ollut hyvä. Lapsesta siis ON kuvia mukana, mutta ei ole esim. sellaista, jossa minä ja hän seistään rinnakkain ja tyttö on selvästi minua suurempi.

Olen ajatellut, ettei normiruoka ketään lihota, että karkit ja sipsit lihottavat, ja meillä niitä ei syödä edes joka viikko.

Eli perhekuvat jäi nyt kirjasta koska lapsen ulkonäkö? Hyi olkoot. Ja miten veljesi edes kehtaa sulle sanoa tuollaisesta. 

Minkä kokoisesta nyt edes puhutaan? Alkaa kuulostaa jotenkin siltä että teillä on hyvin hoikkaa, pienikokoista sukua ja lapsi ei sovi malliin koska on pyöreä. 

Vierailija
11/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sii mikä on lapsen pituus ja paino? Mun on tosi vaikeeta uskoa että on isompi kuin sinä ellet ole joku alipainoinen.

Vierailija
12/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli perhekuvat jäi nyt kirjasta koska lapsen ulkonäkö? Hyi olkoot. Ja miten veljesi edes kehtaa sulle sanoa tuollaisesta. 

Minkä kokoisesta nyt edes puhutaan? Alkaa kuulostaa jotenkin siltä että teillä on hyvin hoikkaa, pienikokoista sukua ja lapsi ei sovi malliin koska on pyöreä. 

Perhekuvat EIVÄT jääneet kirjasta. Veli jätti sellaisia kuvia pois, joissa tyttö vertautui muihin.  Ap

Vierailija
13/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että havahduit! Tosiaan mistä tahansa ruuasta voi lihoa (myös kasvisruokavaliolla). 1,4,7 ovat antaneet ihan hyvät ohjeet. Lapsi voi tottua pienempään ruokamäärään nopeastikin.

Vierailija
14/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhekuvat EIVÄT jääneet kirjasta. Veli jätti sellaisia kuvia pois, joissa tyttö vertautui muihin.  Ap

Siis käytännössä mitkä? Seisotte vierekkäin: ei kirjaan seisotte rinnatusten: ei kirjaan. Pääsikö tyttö perhekuvissa seisomaan tuolin taakse että juuri ja juuri näkyy vai?

Vierailija
15/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala oikeasti tekemään jotain, se on helpompaa nyt kuin aikuisena.

Vierailija
16/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio remonttiin ja lisää liikuntaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa ruokavalion osalta:

Herkkuja vähemmän, joko ihan vähän joka päivä tai sitten pikkaisen kerran pari viikossa. Aamupalaksi esimerkiksi puuroa ja keitettyä kananmunaa hedelmän kanssa. Kokonaan pois kaikki turha kuten murot ja maustetut jugurtit. Välipaloilla esimerkiksi leipää pari oalaa ja lisäksi kurkkua, porkkanaa ja omenaa. Päivällisellä puolet lautasesta kasviksia (mielummin jotain muuta kuin pelkkää vihreetä lehteä) 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia. Lisää ei voi ottaa, jos ei ole syönyt kasviksiaan. Alkuun myös kinnittäisin huomiota hiilarin ja proteiinin laatuun, täysjyvä painottaen ja proteiinikin vähäkalorista (ei mitään kananugettia). Iltapalaksi taas juureksia, kurkkua, tomaattia leivän tai puuron kanssa. Jos muuten kuin ruoka-aikana on nälkä niin saa ottaa rajattomasti porkkanaa kurkkua ja yhden omenan. Sama ruokavalio sopii koko perheelle, ei syytä erottaa lasta muista.

Liikunta kannattaa aloittaa hankkimalla liikunta harrastus vaikka 1-2 päiväksi ja muina päivinä käytte yhdessä kävelyllä/pyöräilemässä/uimassa. Jos on piha, niin hankkisin trampan.

Älä missään tapauksessa puhu lapselle painonhallinnasta. Koko perheelle vaan kerrotaan, että elätte tästä lähtien koko perhe terveellisemmin, kaikille samat säännöt.

Vierailija
17/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen muuten veljelle kiitollinen, että otti asian puheeksi. Olen ollut ihan sokea asian kanssa. Tytön pituuskasvu on vielä edessä, ja painoon voi vaikuttaa, ainakin toivon niin. Ap

Vierailija
18/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä kaikki (=tosi monet) ovat pyöreitä ennen kuin murrosikä todella alkaa. Johtuu hormoneista. Älä tee mitään, menee ohi parissa vuodessa ihan itsestään.

Vierailija
19/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään usein sellainen iso lautanen/kulho täyteen pilkottuja kuorittuja juures- ja hedelmäpaloja, satokauden mukaan jolla voi täyttää mahaansa päivän mittaan eikä tartte turvautua aina hiilihydraattipitoisiin välipaloihin. Suosittelen!

Vierailija
20/47 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele tyttösi kanssa myös. Kerro ylipainon haittavaikutuksista, vaaroista...Sano, että haluat tytön olevan terve myös aikuisena. Älä viittaa mihinkään ulkonäköseikkaan vaan, että rakastat häntä niin paljon, että haluat hänen voivan hyvin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi