Minkä takia on noloa ostaa vaatteita esim. Prismasta tai Citymarketista?
Kaikilla ei ole varaa shoppailla merkkivaatekaupoissa. Minä ostan vaatteeni yleensä Prismasta. Miksi se on noloa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten junttius näkyy nimenomaan tässä. "ihan sama kuha se mennöö piälle" tällainen asenne oli varmaan 100 vuotta sitten ihan sopivaa mutta ajatella että ihmiset ostaa vaatteensa ruokakaupasta vielä tänäkin vuonna.
Junttiutta on sanoa mielipide asioista joista ei oikeasti mitään tiedä.
Miten luulet suomalaisten hankkineen vaatteensa sata vuotta sitten? Ja istuivatkohan ne lähes kaikkien päällä paljon paremmin kuin nykyään, miksiköhän?
Just jossain Prisman miesten osastolla on justiinsa vain jotain Lee Coopperin ja Jameksen farkkuja sekä Tom Hilfigerin ja Peak Perfirmancen rättejä. Ei ole köyhällä varaa ostaa kalliita muotivaatteita. Mutta nuo Prismasta/Cittarista vaatteensa ostavat ihmiset kuuluvatkin siihen ylempään keskiluokkaan.
Mies 22v
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten junttius näkyy nimenomaan tässä. "ihan sama kuha se mennöö piälle" tällainen asenne oli varmaan 100 vuotta sitten ihan sopivaa mutta ajatella että ihmiset ostaa vaatteensa ruokakaupasta vielä tänäkin vuonna.
Just, muuta muualle jos häiritsee
Prismassa tai Cittarissa saa ihan hyvää ja laadukasta edullisesti varsinkin alesta.Viimeksi juuri Prisman mekkoa kehuttiin töissä moneen kertaan ...(maksoi 9 euroa -70%alessa)Kehujilla kalliita merkkituotteita yleensä itsellä...
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan sieltä mistä löytyy kivannäköistä. Just ostin sortsit tokmannilta.
Ostin viime kesämä kietaisumekon Tokmannilta, olen pitäny sitä esim Japanissa ja Thaimaassa ja saanut kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa tai Cittarissa saa ihan hyvää ja laadukasta edullisesti varsinkin alesta.Viimeksi juuri Prisman mekkoa kehuttiin töissä moneen kertaan ...(maksoi 9 euroa -70%alessa)Kehujilla kalliita merkkituotteita yleensä itsellä...
Voi oispa joskus miesten vaatteetkin alennuksessa. Kateellisena olen katsellut miten naisille on pilvin pimein alennettuja tuotteita 60% ja 70% alennuksilla. Alennusmyynneissä ei toteudu sukupuolten tasa-arvo, sillä naisille on tarjolla rnemmän ja suurempi alenniksia. Justiinda on niin tavallista että tarjouksessa miehille on vastaavasti joku kaks tai kolme eri tuotetta 20%-40% alennuksella.
Markettivaatteet ovat vaatemaailman kaurapuuroa. Edullisia, persoonattomia perusvaatteita jotka eivät yritäkään matkia huippumuotia. Sopivat siis hyvin taviksille jotka ostavat vaatetta tarpeeseen, eivät halua käyttää ylimääräistä aikaa vaatekaupoissa kiertelyyn eivätkä halua maksaa liikaa. Laatu ei ole tietenkään kovin hyvä, mutta ei myöskään huonompi kuin kansanvaatekaupoilla (H&M, Lindex, Kappahl, Vila jne.) Jälkimmäiset ovat trendikkäitä ja valikoima vaihtuu vauhdilla, markettivaatteet sopivat järkevämmille ihmisille jotka eivät halua että ostettu vaate näyttää nololta puolen vuoden päästä.
Ehkä "noloa" on juuri se tavallisuus. Markettivaatteiden ostaja myöntää olevansa tavis jolle käyvät arkiset perusvaatteet ja hinnallakin on väliä. Nämä nolostelijat kuvittelevat olevansa jotenkin spesiaaleja vaikka pohjimmiltaan ainoa mikä erottaa heidät markettishoppaajista on se etteivät he ole sinut tavallisuutensa kanssa eivätkä halua myöntää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kandee pukeutua just niin kun ite haluaa. Jos siitä joku kommentoi negatiivisesti ja saa huumoria niin parempi vaan. Vaatteet on vain vaatteitä ja kehon karvat karvoja. Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita. Kympistä kolmeen kymppiin on kaikki vaatteet mitä pidän ylläni ja koskaa ei olla katsottu oudosti missään julkisissa tai isommissakaan mestoissa. Hesa on muuten aika pieni kylä , kun käydään oikeasti isoissa kaupungeissa rajojen tuolla puolen.
Miten Helsinki liittyy ketjun aiheeseen mitenkään?
Öö mitä ihmettä? Kenen mielestä noloa? Oon itsekin Prismasta ostanut satunnaisesti: treenivaatteita, kenkiä, ym tämmöstä. :D Kunhan ei koko vaatekaappia sieltä osta.
Kuka on sanonut että se on noloa?
Ei olekaan. Paitsi, jos itse on niin nolo, että antaa asian vaikuttaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Henkka ja Maukka jos mikä on todellaki wt.
Tämmöiset wt-huutelut ovat rasittavia! Ostan itse H&M:stä jonkin verran esimerkiksi kierrätysmateriaalista tehtyjä vaatteita tai ekologisesta puuvillasta tehtyjä vaatteita jne. Suurin osa niistä on kestänyt minulla oikein hyvin käyttöä. Minulla on esimerkiksi H&M:ltä yli 10 vuotta sitten ostettu villakangastakki joka on edelleen hyväkuntoinen ja oikein mieluinen. Kyllä sieltäkin saa monenlaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni ei ole nolo?
Huonolaatuisimmat rytkyt on siellä.
Mulla ei ole varaa ostaa vaatteita ollenkaan.Ei edes kirppikseltä. Se vasta on noloa,kun pitäis hakea töitäkin,ei vaan kehtaa mennä,kun ei ole siistejä vaatteita.
Mä olen lähinnä pettynyt kun olen ostanut jostain pikkuliikkeestä merkkivaatteita tai kenkiä, ihan yhtä nopeasti hajoavat tai nukkaantuvat kuin halvemmat rytkyt. Vain juhlamekot käyn nykyään ostamassa kalliilla koska samalla saa pukeutumiseen opastusta. Muuten ostan vaatteet prisma, cittari, Tokmanni, Lidl. Lidlin kengät ovat olleet kestävimpiä mitä tiedän ja varsinkin tunikat tosi hyviä. Prismassa löytyy yllättävän istuvia farkkuja ja Tokmannilta parhaat takit. Nyt kun mietin, niin toppavaatteita lukuunottamatta kaikki tämän hetken parhaimmat ja kestävimmät vaatteet ovat näistä paikoista ostettu. Joo, jos on noloa säästää satoja euroja, niin olkoot mun puolesta noloa.
Täh, mitä noloa siinä on? Tärkeämpää on vaatteen laatu ja se, että käyttäjä viihtyy siinä.
Olen 70 v nainen. Kävin ensimmäisen kerran Cittarissa ja Prismassa marraskuussa. Muutin keskustasta lähiöön. Oli outoa nähdä samassa ostoskärryssä maitopurkkeja ja vaatteita. En ole tuntenut, enkä edelleenkään tunne ketään joka ostaisi vaatteensa marketeista.
Ostopaikalla ei ole väliä, vaatteen LAADULLA on väliä.
Huonolaatuisia polyesterirättejä on myynnissä myös merkkivaatteita myyvissä kaupoissa (kuten Stockmann), ja vastaavasti hyvälaatuisia vaatteita löytää myös halpaketjuista (kuten H&M).
Oleellista on tuntea materiaalit, vaatetta hypistelemällä ja tuotelappua katsomalla voi pitkälle päätellä onko vaate hyvälaatuinen vai ei.
Hintaan ei kannata luottaaa, kallis voi olla huono ja halpa hyvä.
Moni (nuori, ehkä ei aikuinenkaan) ei edes ymmärrä vaatteiden laatueroja (ja nyt ei puhuta hinnasta vaan laadusta), esim.
-Tekonahkainen kenkä hiostaa/on viileä, nahkainen taas ei hiosta mutta lämmittää viileässä säässä.
-Ohuempikin villapaita/villakangas takki on lämmin mutta ei hiostava, vert. saman näköinen mutta akryylia tmv. oleva tekokuituinen.
-Silkki on myös hyvä materiaali, ohut silkkuhuivi lämmittää, vastaava polyesterinen tuntuu viileän hiostavalta kaulalla.
-Puuvillainen paita on mukava ja pehmeä ihoa vasten, tekoikuituinen ei tunnu yhtä mukavalta päällä.
Kaikki eivät myöskään osaa huoltaa vaatteita, "pestään kaikki samassa koneessa kuudessa kympissä" ja ihmetellään kun valkoinen paita ,uuttuu harmaaksi ja villapaita kutistuu (ja sitten pahimmillaan syytetään huonoksi laaduksi). Nahkaiset kengät joita huoltaa hyvin ovat "lähes ikuiset", tekonajkaiset eivät yleensä yhtä kautta kestä.
Ikävä asia on se, että koko ajan on vaikeampi löytää kunnon vaatteita, jos menee ketjuliikkeisiin niin alkaa jo tavalliset puuvillapaidatkin olla harvinaisia!
Mitä nuorista tulee, niistä jotka eivät kohta edes tiedä millaisia vaatteet voisivat olla? Kärjistäen ne "mummojen ajan" vanhat vaatteet, jotka edelleen ovat hyviä ja laadukkaita "vintage-vaatteita", ei voi edes puhua samana päivänä mitä nykyiset "H&M vaatteet". Kohta on sukupolvia joille vaate käsitteenä on ihan eria asia mitä se ennen oli (huonoa, helposti hajoavaa, epämukavaa päällä)
Vierailija kirjoitti:
Täh, mitä noloa siinä on? Tärkeämpää on vaatteen laatu ja se, että käyttäjä viihtyy siinä.
Tärkeintä on toki laatu ja mukavuus, mutta ennen kaikkea se että todella pidän siitä. Jos en pidä siitä, se lojuu vielä kahden vuoden päästä vaatekaapin perällä käyttämättömänä.
Ja ajattele että jotkut ostavat noista ruokakaupoista kodinkoneita ja elektroniikkaakin!!