Mikä mun jalassa on vikana?
Astuessa sattuu. Kipu ei välttämättä ala heti, mutta ei tarvitse kauan aikaa kävellä kun alkaa.. Kipu tuntuu vasemmassa jalassa ja tarkemmin se alue on nilkan alapuolella jossa menee tää jalan reuna, pikku varpaan ja kantapään välinen alue, puhutaan vissiin jalan ulkosyrjästä... Astuessa kipu leviää jonkun verran myös jalkapohjan puolelle, vasemmalla. Kipu tuntuu mielestäni eniten pistävältä ja jos kävelen tarpeeksi kauan, kävelystä tulee mahdotonta, tuntuu että jalkapöytä turpoaa ja jos jatkan sinnikkäästi astumista niin jalkapöytä murskaantuu!
Tämä vaiva alkoi viime perjantaina, kun kävin pitkästä aikaa pidemmällä kävelyllä ja laitoin jalkaani ballerinat. Kävelyn loppuvaiheessa meni tuo jalka rikki. Tätä ennen olin koko talven ja kevään kävellyt korkeakorkoisilla saappailla. :(
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Oon vasta 22v ja tuntuu kun mulla ois mummon jalat! Ala-asteella huomattiin jo ylitaipuvat polvet eli seison vähän sillain polvet takalukossa. Sitten istuessa, mulla alkaa menee nopeesti jalkaterät violeteiksi ja jalat puutuu, pistelee... Johtuu vissiin huonosta verenkierrosta? Mitä voin asialle tehdä? Onko vaarallista!? Mun on hirmu vaikea löytää jaloille myös sopivia kenkiä, kaikki sattuu, hiertää, tekee rakkoja ja jos muuten on sopivat niin puristaa sitten pottuvarpaasta
Levossa kipua ei tunnu jalassa, se sattuu aina vaan ottaessa askelia, mä haluun tän jalan oikeesti kuntoon nyt jotta pääsen kävelemään ulos ja nauttimaan kauniista kesäsäistä!!. :(
No kannattaisi varmaan käydä lääkärissä. Herranjumala jos minulla menisi jalat violetiksi niin olisin menossa jo päivystykseen!
Kyllä ne jalkaterät palautuu sit normaalin väriseks kun seison ja liikun, puutuminen ja pistely häviää kans. Kävelylenkin jälkeen mun varpaat on ihan punaset, samoin kuuman kylvyn.
Millä perustein ois syöpä? Oon pitkän aikaa kyllä kärsinyt myös masennuksesta ja terveelliset elämäntavat jääneet, joten ei kai tuo ihme ois vaikka kroppa sairastuis syöpään... Jos syöpä tulee jalkaan, olen ymmärtänyt että se on kuitenkin aika harvinaista? Tuossa jalassa kyllä tuntuu välillä patti siinä kohdassa josta se on kipeä mutta epäilen sen johtuvan vaan turvotuksesta... Mitään mustelmaakaan tuohon kipeään kohtaan ei oo muodostunut!
Onko laskimotukokseen liittyvää kipuilua.yleensä helpottaa kävellessä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jalkaterät palautuu sit normaalin väriseks kun seison ja liikun, puutuminen ja pistely häviää kans. Kävelylenkin jälkeen mun varpaat on ihan punaset, samoin kuuman kylvyn.
Millä perustein ois syöpä? Oon pitkän aikaa kyllä kärsinyt myös masennuksesta ja terveelliset elämäntavat jääneet, joten ei kai tuo ihme ois vaikka kroppa sairastuis syöpään... Jos syöpä tulee jalkaan, olen ymmärtänyt että se on kuitenkin aika harvinaista? Tuossa jalassa kyllä tuntuu välillä patti siinä kohdassa josta se on kipeä mutta epäilen sen johtuvan vaan turvotuksesta... Mitään mustelmaakaan tuohon kipeään kohtaan ei oo muodostunut!
Liikuttele niitä jalkoja istuessakin aina välillä, jalkojen verenkierto ei toimi kovin hyvin jos on ihan paikallaan pitkiä aikoja. Veri ei nouse jaloista ylös kunnolla jos lihaksilla ei ole töitä pitkään aikaan, koska jalkalihakset toimiessaan supistelevat laskimosuonia ja painavat verta niissä ylöspäin.
Ei pitäis liittyä laskimotukokseen. Kun kipu tulee nimenomaan siis kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Oon vasta 22v ja tuntuu kun mulla ois mummon jalat! Ala-asteella huomattiin jo ylitaipuvat polvet eli seison vähän sillain polvet takalukossa. Sitten istuessa, mulla alkaa menee nopeesti jalkaterät violeteiksi ja jalat puutuu, pistelee... Johtuu vissiin huonosta verenkierrosta? Mitä voin asialle tehdä? Onko vaarallista!? Mun on hirmu vaikea löytää jaloille myös sopivia kenkiä, kaikki sattuu, hiertää, tekee rakkoja ja jos muuten on sopivat niin puristaa sitten pottuvarpaasta
Levossa kipua ei tunnu jalassa, se sattuu aina vaan ottaessa askelia, mä haluun tän jalan oikeesti kuntoon nyt jotta pääsen kävelemään ulos ja nauttimaan kauniista kesäsäistä!!. :(
Itse opiskelen fysioterapiaa ja suosittelen tosiaan varaamaan ajan fyssarille. Yliojentuneista polvista pääsee "eroon" opettelemalla pitämään polvet oikeassa asennossa. Tässä hyödynnetään esim teippausta. Jalkojen pistely taas viittaisi, että hermo(t) on pinteessä. Fyssari osaisi katsoa, että missä on vika.
Se mitä tässä nyt ite eniten pelkään... Niin että mulla on rasitusmurtuma? ... Voiko rasitusmurtuma tulla vaan jos yhden kerran kävelee pitkään epäsopivilla kengillä? ... Se on nimittäin kummallista että viime syksynä kävelin vielä noilla ballerinoilla ongelmitta ... Ja kun oon lukenut netistä rasitusmurtuman hoidosta, niin mä en vissiin saisi yhtään varata painoa tuolle jalalle, joten seuraavat 2-3 viikkoo menis ainakin keppien varassa ja pahimmillaan joutuu leikkaukseen ..... Ei h*lvetti jos kyseessä on tämä niin koko kesä on pilalla kun ei pysty kunnolla liikkumaan ja en tienny tosiaan että balleriinojen jalkaan laitto ois näin myrkyllistä. :'(((
Vierailija kirjoitti:
Se mitä tässä nyt ite eniten pelkään... Niin että mulla on rasitusmurtuma? ... Voiko rasitusmurtuma tulla vaan jos yhden kerran kävelee pitkään epäsopivilla kengillä? ... Se on nimittäin kummallista että viime syksynä kävelin vielä noilla ballerinoilla ongelmitta ... Ja kun oon lukenut netistä rasitusmurtuman hoidosta, niin mä en vissiin saisi yhtään varata painoa tuolle jalalle, joten seuraavat 2-3 viikkoo menis ainakin keppien varassa ja pahimmillaan joutuu leikkaukseen ..... Ei h*lvetti jos kyseessä on tämä niin koko kesä on pilalla kun ei pysty kunnolla liikkumaan ja en tienny tosiaan että balleriinojen jalkaan laitto ois näin myrkyllistä. :'(((
No ei balleriinoilla kävelystä nyt jalkaa pitäisi murtumaan saada. Mutta jos pelkäät jotain tuollaista, niin soitat huomenna terveyskeskukseen ja varaat lääkäriajan. Sitten saat varmuuden mikä jalassa on vikana.
Ap:n vaiva on peräisin ihan vain kengistä. Noita ballerinojasi ei ole tarkoitettu pitkän matkan kävelyyn. Taitaa olla aika ohut pohja niissä? Luultavasti myös ohuet reunukset. Ne eivät tue jalkaa riittävästi ja mahdollistavat huonot asennot ja suuren rasituksen. Jos kävelet pitkiä matkoja, kannattaa suosia urheilutyylisiä jalkineita. Jalkasi kipu hellittänee ajan kuluessa, mutta pidä nyt lepoa noista kengistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä rasitusmurtumasta, mutta on kyllä kokemusta huonojen kenkien aiheuttamista ongelmista.
Joo, ballerinoissa on ohut pohja ja ohuet reunukset, mä en aikasemmin ottanut tosissani tätä että nuo on huonot kengät jaloille, koska en niistä mitään kamalan suurta vaivaa oo jalkoihini saanut! ja todellakin pidän taukoa, en ehkä käytä ballerinoja enää ikinä tai ainakaan tänä kesänä, mutta mietin sit että mitkä ois terveelliset ja kauniit kesäkengät jaloille...? tuntu että mun jalka kerkes olla tuossa jo vähän parempana, kun en jatkanu ballerinoilla kävelyä ja oon ottanu kuumia jalkakylpyjä ja hieronut sitä kipeää kohtaa... mut sit päätin vielä sitkeesti testata ballerinoja ja tuntui että tää vaiva/kipu paheni entisestään!
Googlasin ja näin sanotaan ballerinoista: " Ballerinojen pohja on usein niin ohut, että niiden iskunvaimennus on olematon. Siksi käveleminen kovalla alustalla, kuten asvaltilla, voi aiheuttaa kantapääkipuja. Esimerkiksi kaupunkilomalla ohutpohjaiset kengät voivat aiheuttaa herkästi jalkapöydän rasitusmurtuman. " eli tän mukaan ainakin voi aiheuttaa jopa rasitusmurtuman.
Emmä huomenna oo vielä ainakaan terveyskeskukseen soittamassa ja varaamassa aikaa, koska pyhäpäiväkin, kattelen viikonlopun yli lähteekö tää mun jalka parantumaan ja jos maanantainakin huonona, niin sit varaan ajan. Tosin en luota siihenkään osaako ne siellä arvauskeskuksessa oikein muuta tehdä kuin määrätä vain buranaa.
Tässä kuvassa ympyröitynä se alue johon mulla sattuu kävellessä: https://i.imgur.com/l0DpK.jpg
Ja tän kuvan mukaan just tuossa kohdassa on joku tuollanen luinen pallukka ja sen alapuolella lukee ' peronaus tertius ' eli se kohta mulla kipuilee ja metatarsaali on vissiin tuossa lähettyvillä kans... joten se voi kans kipuilla?
Tässä siis tämä toinen kuva josta näkee jalkaterän luita ja lihaksistoo http://1.bp.blogspot.com/-JQYsht5dgQU/T2fntdtpaGI/AAAAAAAAAD8/xa-W4foTFHo/s1600/peroneus+brevis.png
Niin osaisko joku ehdottaa kauniita ja terveellisiä kesäkenkiä? :)
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis tämä toinen kuva josta näkee jalkaterän luita ja lihaksistoo http://1.bp.blogspot.com/-JQYsht5dgQU/T2fntdtpaGI/AAAAAAAAAD8/xa-W4foTFHo/s1600/peroneus+brevis.png
Siis sulla sattuu ilmeisesti peroneus breviksen kiinnityskohtaan. Liittyy suoraan siihen, että sun nilkka on huonossa asennossa ja se korostui ballerinoilla kävellessä. Polvia et saa yliojentaa, vaan sun on opeteltava esim. seisomaan niin, että polvet eivät mene lukkoon. Suosittelisin käyntiä fyssarilla tai asiansa osaavalla urkkahierojalla, mieluusti nivelongelmiin erikoistuneella sellaisella. Sä voit kevyesti itse hieroa sitä kipeää kohtaa ja koittaa josko lämpö/kylmä auttaisi siihen, brevis lähtee ylempää säären ulkosyrjältä, joten voit murjoo myös sitä (about säären ulkosyrjän puolesta välistä alaspäin) ja koittaa tuntuuko kipua/säteilykipua.
Jos sun jalkoja todella turvottelee ja pistelee, niin ehdottomasti sinne fyssarille. Pistely on merkki hermopinteestä, johon olis hyvä saada jotain apua aika nopsastikin. Turvottelu taas on merkki verisuonien (tai imusuonien) puristuksesta, joka voi hyvinkin johtua polven vahvasta virheasennosta. Näin näkemättä on tosi vaikee sanoo mitään muuta.
Joo, voi se vika olla tuossa peroneus breviksessäkin. Mutta kipu siis tuntuu aina tuossa jalkapöydän reunassa kun otan askeleita. Jalan reuna pikkuvarpaan puolelta ei siis kestä yhtään sitä, että se vähän levenee astuessa. Se on se ympyröity kohta minkä linkitin tänne ensimmäisessä kuvassa!